تاثیر پیروی از یک رژیم غذایی خاص بر سرطان مغز

محققان

تاثیر پیروی از یک رژیم غذایی خاص بر سرطان مغز

نتایج مطالعه اخیر محققان نشان می‌دهد رژیم غذایی کتوژنیک اصلاح شده ممکن است برای افراد مبتلا به تومور مغزی مفید باشد چرا که این رژیم غذایی سرشار از چربی و دارای کربوهیدرات کم است.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی برای افرادی که تومورهای مغزی به نام "آستروسیتوما"(astrocytomas) دارند ایمن و مفید است. طی این مطالعه محققان به بررسی افرادی که دوره‌های پرتودرمانی و شیمی درمانی را گذرانده بودند و از این رژیم غذایی پیروی کرده بودند، پرداختند. محققان دریافتند پیروی از این رژیم غذایی به تغییراتی در متابولیسم بدن و مغز منجر می‌شود. گفتنی است این مطالعه به منظور تعیین اینکه این رژیم غذایی می‌تواند تاثیری در کند شدن رشد تومور داشته و یا سبب افزایش بقا افراد بیمار شود، طراحی نشده است.

"روی ای استرود"(Roy E. Strowd) نویسنده این مطالعه گفت: درمان‌های کاربردی زیادی برای درمان این نوع تومورهای مغزی وجود ندارد و میزان بقای بیماران مبتلا نیز پایین است، بنابراین از هرگونه پیشرفت در این زمینه استقبال می‌شود. این سلول‌های سرطانی برای رشد و تقسیم وابسته به گلوکز یا قند هستند و از آنجا که رژیم کتوژنیک رژیمی کم قند است روند مصرف انرژی بدن را تغییر می‌دهد و طی آن بدن به جای استفاده از کربوهیدرات از کتون استفاده می‌کند. سلول‌های طبیعی مغز می‌توانند توسط کتون زنده بمانند، اما سلول‌های سرطانی نمی‌توانند به منظور داشتن انرژی از کتون استفاده کنند.

در این مطالعه ۲۵ فرد مبتلا به آستروسیتوما حضور داشتند. آنها به مدت هشت هفته از نوعی رژیم کتوژنیک به نام "رژیم اتکینز اصلاح شده با روزه منقطع"(modified Atkins diet with intermittent fasting) پیروی کردند.

این رژیم غذایی شامل غذاهایی مانند بیکن، تخم مرغ، خامه، کره، سبزیجات برگی سبز و ماهی است. در این مطالعه شرکت کنندگان نخست در ابتدای مطالعه و سپس هر دو هفته یک بار با یک متخصص رژیم غذایی ملاقات می‌کردند. آنها پنج روز در هفته "رژیم اتکینز" اصلاح شده را(که دارای کربوهیدرات کم و سرشار از چربی بود) دنبال می‌کردند و دو روز در هفته نیز تنها ۲۰ درصد از مقدار کالری توصیه شده برای مصرف روزانه را مصرف می‌کردند.

هدف اصلی محققان از انجام این مطالعه این بود که دریابند آیا این بیماران می‌توانند این رژیم غذایی را بدون هیچ عارضه جانبی جدی دنبال کنند یا خیر. در کل ۲۱ فرد این مطالعه را به پایان رساندند و ۴۸ درصد از افراد نیز بنابر سوابق غذایی خود رژیم را به طور کامل دنبال کردند. آزمایش ادرار افراد نشان داد که ۸۰ درصد آنها به سطحی رسیده‌اند که بدن آنها به جای کربوهیدرات‌ها، از چربی و پروتئین برای سوخت وساز استفاده می‌کند. در طول مطالعه محققان شاهد عوارض جانبی جدی تنها در دو نفر بودند که یکی از این عوارض مرتبط با رژیم غذایی و دیگر غیر مرتبط با رژیم بود.

در انتها محققان شاهد تغییرات در متابولیسم بدن و مغز بودند. سطح هموگلوبین A۱c ، سطح انسولین و توده بدن چربی کاهش یافته و سطح توده بدون چربی بدن افزایش یافته بود. اسکن‌های مغزی که تغییرات متابولیت‌های مغز را تشخیص می‌دهند نیز افزایش غلظت کتون‌ها و تغییرات متابولیکی در تومور را نشان دادند.

استرود در انتها افزود: برای تعیین اینکه آیا این رژیم غذایی می‌تواند از رشد تومورهای مغزی جلوگیری کرده و به افزایش بقا افراد کمک کند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است اما نتایج نشان می‌دهد که پیروی از این رژیم غذایی برای افرادی که تومور مغزی دارند بی خطر باشد و می‌تواند سبب تغییراتی در متابولیسم بدن و مغز شود.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها