غذا های محلی سبزوار؛ یک منوی ارزان و مقوی

سبزوار یکی از شهر های استان خراسان رضوی می باشد که غذا های محلی خوشمزه و معروفی دارد. اصیل ترین غذای این شهر، غذایی به نام کمه جوش می باشد.

غذا های محلی سبزوار؛ یک منوی ارزان و مقوی

سبزوار یکی از شهرهای استان خراسان رضوی به شمار می رود که فرهنگ و پیشینه غنی به خود اختصاص داده است و مردمان آن از دیرباز تا به امروز دنباله رو آداب و رسوم خاصی بوده اند.

این شهر تاریخی دارای فرهنگ غذایی بسیار جالب و متفاوتی است، جالب است بدانید که نان نقش بسیار محوری و پررنگی در غذاهای سنتی شهرستان سبزوار ایفا می کند چراکه اکثر غذاهای این منطقه آبکی و ترکیبی از مشتقات شیر و گندم می باشد بنابراین به همین خاطر نان کاربرد بسیار زیادی در غذاهای محلی این شهر دارد و به صورت قطعات کوچکی در آورده می شود و به اصطلاح در غذا «تریت» می شود.

چنانچه تمایل به آشنایی با فرهنگ غذایی شهر سبزوار دارید و راغب به چشیدن طعم غذاهای محلی آن در سفرهای تفریحی خود هستید در این بخش ما را همراهی نمایید تا فهرستی از غذاهای محلی و سنتی این منطقه را بشناسید.

آش بادمجان سبزوار

از آش های پرطرفدار سبزوار، آش بادمجان نیز بسیار زبانزد خاص و عام است. دستور پخت این غذا در شهرهای مختلف کشور مثل سبزوار و ملایر و سایر شهرها کمی با همدیگر متفاوت است اما طرز تهیه آش بادمجانی که مختص سبزوار است جزو پرطرفدارترین آن ها به شمار می رود چرا که طعم بسیار دلچسبی دارد.

آش گندم

آش گندم یکی از خوشمزه تربن آش های سنتی سبزوار به شمار می رود که بخاطر متفاوت بودنش از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. برای تهیه این آش حتما باید حبوبات از شب قبل خیس شوند و چنانچه این کار فراموش شد بجای آن بایستی آن ها را به دفعات دو بار جوشانده و آبش را تخلیه کنید.

همچنین در این غذا بهترین کار این است که بجای ریختن کشک روی غذا آن را جداگانه کنار غذا قرار دهید چراکه طعم این آش خاص با کشکبه مزاج هر کسی خوش نمی آید.

کمه جوش

یکی از غذاهای مشهور سبزواری که امروزه نیز از جایگاه ویژه ای در بین مردم سبزوار برخوردار است «کمه جوش» نام دارد. این غذا در بین سبزواری ها و نواحی اطراف آن در غرب خراسان بسیار محبوب است.

این محبوبیت به قدری بالا است که حتی اگر اهالی این منطقه ساکن شهرهای دیگر کشور شوند باز هم پس از سال ها دوری از این شهر اقدام به پختن آن می کنند جالب است بدانید حتی کسانی که ساکن سبزوار نیستند مثل دانشجویان یا گردشگران ، معمولاً آشنایی زیادی با این غذا دارند و حداقل یک یا چند بار طعم بی نظیر آن را چشیده اند.

دانه جوش

از غذاهای محلی دیگر سبزوار می توان به دانه جوش اشاره کرد که توسط بانوان سبزواری با کمترین هزینه و ساده ترین مواد اولیه تهیه می شود و یک غذای لذیذ و دلچسب بدست می آید.

اگرچه این غذا، غذای نسبتاً ارزانی است ولی به خاطر وجود دانه روغنی خربزه که جزو مواد اصلی آن محسوب می شود یک غذای مقوی و گرم به شمار می رود و برای آن دسته افرادی که دچار سنگ مثانه و سنگ کلیه شده اند بسیار مفید است. در تهیه غذای خوشمزه موادی همچون پیاز، دانه خربزه، ماست چکیده یا کمه، زردچوبه و ... بکار برده می شود.

آش ماستی

در سرتاسر ایران طرفداران بسیار زیادی برای آش ماست وجود دارد که البته شیوه پخت آن در هر نقطه از کشور متفاوت از شهرهای دیگر است. در عین اینکه این غذا بسیار خوشمزه و ساده است اما هم می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل و هم به عنوان پیش غذا سرو کرد.

در استان خراسان نیز روش پخت خاصی برای تهیه این آش وجود دارد. از ترکیبات اصلی که در این آش به کار می رود می توان به سینه مرغ، سیر، ماست، لپه، پیاز، زعفران، برگ بو، برنج، نعناع و ... اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم تجربه مزه کردن این آش بی نظیر سبزواری را از دست ندهید.

آش تقویتی حلبه

غذای سنتی دیگری که متعلق به شهر سبزوار می باشد آش تقویتی حلب نام دارد که با ترکیبی از برنج ، نمک ، زیره سیاه و فلفل به دست می آید. این غذای خاص با اضافه کردن ده عدد آلو بخارا به آن زمانی که برنج در حال جوشیدن است طعم بسیار بی نظیری به خود می گیرد. جالب است بدانید که بسیاری از ساکنان سبزوار به جای نمک در این غذا از شکر استفاده می کنند و طعم آن را تبدیل به یک غذای شیرین می کنند.

خورش ریواس با نعناع و جعفری

یکی از خوشمزه ترین غذاهایی که طمع ترشی دارد و بین اهالی سبزوار بسیا پرطرفدار است می توان به خورشت ریواس اشاره کرد، این غذا به خاطر وجود ریواس داخل آن طعم ترش مزه ای به خود میگیرد. هرچند روش پخت این خورشت به دو صورت انجام می شود اما در هر صورت همراه با نعنا و جعفری پخته می شود و به خاطر همین عطر و بوی بسیار متفاوت و خوبی دارد.

قُرمه جوش

روستای ییلاقی طبس در 20 کیلومتری شمال سبزوار از جمله مناطقی است که قُرمه جوش در آن تهیه و مصرف می شود. این غذای بسیار خوشمزه با سبزی تازه و ترشی سرو میشود و با موادی همچون عدس، قرمه، پیاز، نمک، فلفل، سیبزمینی تهیه می شود.

بهتر است بدانید که قورمه به گوشت گوسفندی گفته می شود که با کمی آب و نمک و چربی خود گوشت تفت داده شده است، به خاطر اینکه در زمان های قدیم یخچالی وجود نداشت آنرا در محل خنک تر خانه نگه می داشتند تا در دراز مدت سالم باقی مانده و قابل مصرف باشد.

منبع: نمناک

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها