سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرد:

علت تولید چند پلتفرم واکسن ایرانی در کشور/ اعلام گروه سنی جدید واکسیناسیون، هر چهار روز یکبار

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیحاتی درباره روند شیوع بیماری در کشور و همچنین ادامه واکسیناسیون گروه هدف ارائه کرد.

علت تولید چند پلتفرم واکسن ایرانی در کشور/ اعلام گروه سنی جدید واکسیناسیون، هر چهار روز یکبار

دکتر علیرضا رئیسی گفت: تا زمانی که پاندمی در دنیا وجود دارد ما شاهد جهش‌های متفاوت کرونا خواهیم بود و هشدار سازمان بهداشت جهانی به کشورهای دنیا بویژه صاحب واکسن این است که خیلی خودخواه نباشند چون اگر حتی همه مردم خودشان را واکسینه کنند علی رغم ایجاد مصونیت اما زنجیره بیماری در دنیا قطع نمی‌شود و پاندمی هنوز ادامه داد و همان کشورها آماج حملات ویروس‌های جهش یافته از دیگر کشورها می‌شوند بنابراین اگر بخواهیم از شر ویروس رها شویم باید به سمت ایمنی جمعی در دنیا برویم. کشور انگلستان مثال خوبی است که با توجه به واکسیناسیون بالایش اما تا زمانی که همه کشورها واکسینه نشوند کافی نیست و در سطح بین المللی حتما نیاز است بقیه کشورها هم واکسن بزنند و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند حتی اگر تک دُز واکسن را بزنید ولی تعداد زیادی از مردم دنیا واکسن بزنند و تزریق تک دُز واکسن به ۷۰ درصد برسد احتمال قطع زنجیره بیماری افزایش می‌یابد.
وی افزود: علت این که انگلستان علی رغم واکسیناسیون بالا درگیر بیماری می‌شود بر می‌گردد به این که اثربخشی واکسن ۱۰۰ درصد نیست و اثربخشی بالا حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد است و یعنی از هر ۱۰۰ نفری که واکسن زدند باز ۵ نفر مستعد ابتلا به بیماری با ویروس جهش یافته هستند به همین دلیل مجموع این ۵ درصد برای یک کشور می‌تواند موج جدید ایجاد کند. تا زمانی که پاندمی جهانی داریم حتی زدن واکسن به تنهایی کافی نیست و نیاز به رعایت پروتکل داریم. در انگلستان علی رغم موج جدید اما میزان مرگ و میر به شدت کاهش یافته است و این خبر امیدبخشی برای مردم است که ویروس علی رغم جهش‌های مختلف اما واکسن پذیر است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اثربخشی واکسن بر سویه‌های جدید ویروس، اظهار کرد: مطالعاتی در دست انجام است و واکسن انستیتو پاستور اثربخش است. نظر کارشناسی من این است که حتی اگر با واکسنی که اثربخشی ۶۰ درصد دارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است، ۷۰ درصد جمعیت دنیا را واکسینه کنیم بر کاهش انتقال بیماری موثر خواهد بود. سوال مهم همه این است ما تا کِی قرار است درگیر جهش ویروس باشیم؟ تا زمانی که ایمنی جمعی در دنیا ایجاد نشود جهش‌ها وجود دارند. اگر ۷۰ درصد مردم دنیا واکسن نزنند دوباره درگیری پیش می‌آید اما فرقش این است که علی رغم ابتلا میران مرگ و میر کم می‌شود.
وی درباره عدم رعایت پروتکل‌ها، تصریح کرد: بیرون از گود نشستن و نظر دادن راحت است. کرونا خیلی مسائل دارد که تنها بخش سلامتی آن نیست‌ و شامل ابعاد اقتصادی و اجتماعی و... است که تصمیم‌گیری را سخت می‌کند و من هم از اصناف برای همکاری خوبشان تشکر می‌کنم؛ آنها به خوبی با ما همکاری کردند اما ما برایشان چه کردیم؟ در ارتباط با کنترل اپیدمی چیزی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی پاسخگو نیست.
وی در پاسخ به سوالی درباره مشکل تامین و تجهیز دارو، تجهیزات و تخت‌های بستری در استان هرمزگان، بیان کرد: درمورد دارو ما کمبودی برای ارسال دارو نداریم اما دچار بحث نقدینگی و مشکلات این چنینی هستیم زیرا می‌دانید درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها هم کاهش یافته است. بیمه‌ها تاکنون به خوبی همکاری کردند ولی وقتی تخصیص کم است برای همه کم است البته اقداماتی برای جبران مشکل صورت گرفته و قول دادند طی این هفته و هفته آینده کمبود اعتبار برطرف شود اما بیماران را بدون دارو نگذاشتیم‌.
وی درخصوص روند واکسیناسیون، گفت:در مرحله‌ای برای ورود واکسن از خارج از کشور به وقفه‌ای دچار شدیم. اول کادر بهداشت درمان را واکسینه کردیم و سپس به سراغ گروه‌های سنی رفتیم‌ و وقتی وارد واکسیناسیون زیر ۷۰ سال شدیم به تعویق خوردیم. افراد بالای ۸۰ سال ۸۳ درصد، ۷۵ تا ۷۹ سال ۹۰ درصد و ۷۰ تا ۷۴ سال را ۷۱ درصد از نظر دُز اول واکسینه کردیم. دوز دوم نیز در این گروه‌های سنی به ترتیب ۴۸ درصد، ۴۶ درصد و ۵۸.۵ درصد تزریق شده است. ما یک میلیون و ۱۶۲ هزار سالمند بالای ۸۰ سال، حدود یک میلیون نفر جمعیت ۷۵ تا ۷۹ سال و یک میلیون و ۲۴۹ هزارنفر نیز ۷۰ تا ۷۴ ساله را واکسینه کردیم. تاکنون ۲ میلیون دُز واکسن به دستمان رسیده است و در این هفته ۱.۵ میلیون دُز دیگر هم به دستمان می‌رسد. بحث کووکس متفاوت است. سوال اساسی مردم علت وقفه در تامین واکسن در ایران است، نباید این تلقی به وجود بیاید که دولت برای خرید واکسن تلاش نکرده است، علی رغم مشکلات انتقال پول و ارز همچنین تحریم‌ها تلاش‌های بسیاری برای تامین واکسن داشتیم.

رئیسی با اشاره تاثیر تحریم‌های واکسیناسیون، گفت: برخی هنوز نمی‌خواهند بگویند تحریم اثرگذار است. برای دریافت واکسن چین، می‌گوید اسم ما را نیاورید، چون اگر آمریکا بفهمد به به شما واکسن دادیم به ما مواد اولیه نمی‌دهد به همین دلیل از طریق هلال احمر واکسن می‌آوریم، چون از طریق صلیب سرخ دریافت می‌شود، بنابراین کشور ما هم اگر تحریم نبود مانند کشورهای دیگر واکسن دریافت می‌کردیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره علت ساختن واکسن‌های متنوع کرونا در کشور توضیح داد: تولید واکسن‌های مختلف تغییری در کارایی دیگر واکسن‌ها ندارد و چندین پلتفرم را که عملکرد خوبی دارند پیش می‌بریم. در تولید واکسن داخلی بحث مشکل پول نیست، به دلیل تحریم‌ها به سراغ واکسن تولید داخل رفتیم. پاسخ این سوال که آیا اگر واکسن برکت نبود سیناژن یا سایر واکسن‌ها بهتر کار می‌کردند، خیر است، هر کدام کار خود را می‌کنند.
وی افزود: تاکنون ۶٠٠ هزار دوز واکسن برکت گرفتیم همچنین تا آخر این ماه تقریبا یک میلیون دُز واکسن به ما می‌دهند و هفته اول مرداد هم میزان تولید افرایش می‌یابد و پیش بینی می‌کنیم که در مرداد برکت می‌تواند ٣ میلیون دُز واکسن به ما بدهد و از شهریور این رقم به ۵ تا ۶ میلیون دز می‌رسد. اشتباه در تمام خطوط تولید دنیا پیش می‌آید اما چشم انداز ما برای تولید داخل بسیار خوب است. تا پایان هفته آینده واکسن کافی دوز اول و دوم برای واکسیناسیون افراد بالای ۶٠ به ما می‌رسد، اما باید برای واکسینه شدن نوبت گیری انجام شود تا ازدحام صورت نگیرد.
رئیسی تاکید کرد: برای جلوگیری از ازدحام گروه‌های سنی را دو سال دو سال اعلام می‌کنیم. ظرفیت تزریق واکسن در سطح کشور ایجاد کردیم و ٨٧٠ مرکز تجمیعی برای شهرهای بالای ٢٠ هزار نفر جمعیت و ٣ هزار تیم در نظر گرفتیم و هر تیم قادر به تزریق روزانه ۱۵۰ عدد واکسن است. ظرفیت تزریق واکسن موجود است و برای جلوگیری از ازدحام گروه بندی ٢ سال، ٢ سال انجام می‌شود که برنامه ریزی کردیم تا هر ۴ روز یک گروه‌ سنی در نظر گرفته شده واکسینه شوند و تا آخر تیر بالای ۶۰ سال را هم اعلام می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۴٠ هزار دز واکسن برکت تزریق شده است، تصریح کرد: واکسیناسیون روزانه ۵٠٠ هزار نفر با تکیه بر واکسن‌های داخلی و خارجی خواهد بود. ما برای ۶٠ ساله به بالا حدود ۴ میلیون واکسن نیاز داریم. برای سایر گروه‌ها نیز انجام واکسیناسیون از مردادماه با معلمان، استادان دانشگاه و رانندگان سرویس مدارسی که مورد تایید آموزش و پرورش باشند آغاز می‌شود.
وی درباره تاثیر تنش‌های افغانستان بر شیوع بیماری در شرق کشور، بیان کرد: ویروس دلتا در کل کشور چرخیده است اما جلوگیری از ورود افراد بیشتر به کشور مهم است‌. امروز در ستاد کرونا تاکید شد تا کنترل مرزها تشدید شود همچنین در سطح استان‌ها وزارت کشور تمهیداتی اندیشیده است تا افرادی که خودشان را به برخی از استان‌ها رسانده‌اند در قرنطینه نگهداری شوند، البته بابد توجه داشته باشیم که کنترل مرزهای کشور دشوار است.
وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد در خصوص واکسیناسیون مردم در کشورهای همسایه، تاکید کرد: کشورهای همسایه اگر واکسن مورد تایید کشورشان را دارند، قابل اعتماد است، اما اینکه برای واکسن به کشور دیگری برویم ممکن است آلودگی افرایش یابد. با سرعت پیدا کردن واکسیناسیون در این هفته و هفته آینده مردم اطمینان حاصل پیدا می‌کنند تا در کشور خودشان واکسن بزنند. افراد چه واکسن بزنند چه نزنند رعایت شیوه نامه‌ها بسیار مهم است، رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر جزو مکان‌هایی است که به شدت موجب بیماری زایی می‌شوند. قول می‌دهیم گروه هدف مردم کشور تا پایان سال حدافل دُز اول واکسن را دریافت کنند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • مهدی
    0

    همش حرررررررررررررررف

  • ارژنگ
    0

    خیلی جالبه،مخبر رئیسه ستاد اجرایی امام چندین بار گفته که مردم ما قول میدیم تا آخره شهریور 50 میلیون دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت بدیم اونوقت این رئیسی میگه شهریور 6 میلیون واکسن برکت خواهیم داشت،نمیدونم چه نقشه ایی واسه بقیش کشیدن؟حتما میدنش به مردم مظلومه فلسطینو سوریه یا حزب الله و حشدالشعبی

  • a.b.m
    0

    حرف درمانی موقوف

  • الى
    0

    اگه هدفتون سلامتى مردم هست خدا خيرتان دهد ولى اگر غيرازاين باشد خون تك تك هموطنان كه بر اثر كرونا فوت ميكنند بر گردنتان است

  • محمد
    0

    فقط خفه شيد

  • سید هرندی
    0

    تمام کشور های پیشرفته دنیا دو سه نوع واکسن علیه کورنا کشف کرده اند اما دانشمندان بسیجی و ولایت مدار ایران ده ها نوع واکسن تولید کرده اند که باعث اعجاب جهانیان حتی خود دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.احسنت بر شما

  • رضا95
    0

    خیلی ساده است.باچندکشورقراردادبستند جهت تولیدانواع واکسن .باید دید کدام منفعت دارد. وزیری به چاه کنی گفت:چاه بکن درفلان مکان. چاه کن گفت:قربان اینجا آب درنمی آید.وزیرگفت برای من وتو که نان درمی آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها