عربستان برای قیمت بنزین سقف تعیین کرد

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، سقفی برای قیمت بنزین داخلی در ژوئیه تعیین کرد تا به مهار افزایش هزینه های زندگی و تقویت اقتصاد کمک کند.

عربستان برای قیمت بنزین سقف تعیین کرد

طبق فرمانی که از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی صادر شد، سقف قیمت سوخت ۲.۱۸ ریال (۵۸.۱ سنت) برای هر لیتر گرید اکتان ۹۱ و ۲.۳۳ ریال برای هر لیتر سوخت اکتان ۹۵ خواهد بود. این سقف قیمت از ۱۰ ژوییه اجرایی خواهد شد.

تورم سالانه عربستان سعودی در ماه مه برای دومین ماه متوالی رشد کرد و به ۵.۷ درصد در مقایسه با ۵.۳ درصد در پایان آوریل رسید که تحت تاثیر افزایش قیمت مواد خوراکی و حمل و نقل بود.

دولت عربستان سعودی در راستای اصلاحاتی که برای کاهش بار یارانه ها روی فاینانس دولت و بهبود کارآمدی سوخت و کاهش مصرف به اجرا گذاشته، تلاش کرده است قیمتهای داخلی سوخت را به سطح قیمتهای بین المللی نزدیک کند.

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاد عربستان سعودی سال گذشته ۴.۱ درصد رشد منفی داشت اما صندوق بین المللی پول انتظار دارد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور امسال از تبعات همه گیری کووید ۱۹ بهبود یافته و ۲.۱ درصد رشد کند.

قیمتهای بنزین و برق از سال ۲۰۱۵ که اصلاح یارانه با هدف کمک به مصرف بهینه تر و کاهش کسری بودجه ناشی از افت قیمت نفت معرفی شد، عصبانیت شهروندان عربستان سعودی را برانگیخته است. بعضی از سعودیها اکنون بر این باورند که افزایش قیمتهای نفت باید با پایین رفتن قیمتها در پمپ بنزین همراه شود زیرا فاینانس دولت را تقویت می کند.

قیمتهای نفت هفته گذشته پس از اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر سیاست تولید نفت که باعث بی نتیجه ماندن مذاکرات اوپک پلاس شد، برای مدت کوتاهی به بالاترین قیمت در بیش از شش سال گذشته صعود کردند.

کمیته دولتی اصلاحات قیمتهای انرژی اعلام کرد قیمت داخلی بنزین در عربستان سعودی در واکنش به قیمتهای انرژی جهانی همچنان هر ماه تغییر خواهد کرد اما اکنون دولت هر گونه اختلاف مربوط به افزایش قیمتی که فراتر از قیمتهای ژوئن باشد را پوشش می دهد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها