تشخیص زود هنگام سرطان پروستات با کمک یک نرم‌ افزار مبتنی بر هوش مصنوعی

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود، یک نرم‌ افزار مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه داده‌ اند که می‌ تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات کمک کند.

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات با کمک یک نرم‌ افزار مبتنی بر هوش مصنوعی

پیشرفت‌های مداوم در حوزه هوش مصنوعی، نویدبخش دگرگونی مراقبت‌های پزشکی با روش‌های هیجان‌انگیز و توانایی اسکن سریع تصاویر پزشکی و یافتن نشانه‌های بیماری به صورتی بسیار کارآمدتر از انسان است. اکنون دانشمندان استرالیایی این فناوری را با نرم‌افزار خود که به منظور تشخیص پیشروی سرطان در چند ثانیه ابداع شده است، به کار گرفته‌اند تا به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات بپردازند.

تشخیص زودهنگام بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند به بهبود درمان‌های در دسترس کمک کند و شانس غلبه بر بیماری را افزایش دهد. بهبود یادگیری ماشینی و قدرت محاسبه، شکل‌های بسیار خوبی را از هوش مصنوعی ایجاد کرده است که می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. ما ابزارهای هوش مصنوعی را دیده‌ایم که می‌توانند توانایی نوار قلب را در آشکار کردن اختلال عملکرد قلب بهبود ببخشند، میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند و با اندازه‌گیری چربی دور قلب، به محاسبه خطر ابتلا به دیابت بپردازند.

دانشمندان "موسسه سلطنتی فناوری ملبورن"(RMIT University)، کار خود را با سی‌تی‌اسکن بیماران بدون علامت مبتلا به سرطان پروستات و افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، آغاز کردند. دانشمندان این موضوع را مطرح کردند که سی‌تی‌اسکن برای تشخیص بیماری‌هایی مانند مشکلات استخوان و مفصل کارآمد است اما برای رادیولوژیست‌ها دشوار است که از تصاویر سی‌تی‌اسکن برای تشخیص سرطان پروستات استفاده کنند.

دانشمندان، نرم‌افزار هوش مصنوعی را برای جستجوی بی‌نظمی‌هایی به کار گرفتند که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری باشد. این نرم‌افزار با هر اسکن بهبود یافت، توانایی‌های خود را اصلاح کرد و با اسکن‌های دستگاه‌های متفاوت سازگار شد تا نهایتا توانست کوچکترین ویژگی‌های بیماری را تشخیص دهد. نرم‌افزار با گذشت زمان، این توانایی را یافت تا بهتر از رادیولوژیست‌ها عمل کند و پیشروی سرطان را در چند ثانیه تشخیص دهد؛ حتی پیش از این که بیماران، نشانه‌هایی را بروز دهند.

دکتر "رووان تنناکون"(Ruwan Tennakoon)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما نرم‌افزار خود را برای دیدن آنچه که انسان نمی‌بیند و با این هدف آموزش داده‌ایم که به تشخیص دقیق سرطان پروستات بپردازد. همان‌گونه که سگ می‌تواند بوهایی را احساس کند که انسان توانایی احساس کردن آن را ندارد، ما می‌توانیم هوش مصنوعی را آموزش دهیم تا چیزهایی را ببیند که انسان توانایی دیدن آنها را ندارد.

به گفته دانشمندان، این فناوری می‌تواند با انواع تجهیزات تشخیصی مانند دستگاه‌های ام‌.آر.آی سازگار شود. پژوهشگران امیدوارند که بتوان از این فناوری به عنوان نوعی ابزار نظارت برای تصاویر سی‌تی‌اسکن استفاده کرد تا بدین ترتیب، هوش مصنوعی بتواند سرطان را در لحظه تشخیص دهد.

دکتر "مارک پیج"(Mark Page)، از پژوهشگران این پروژه گفت: استرالیا برنامه‌ نظارتی برای سرطان پروستات ندارد اما ما امیدواریم که با مجهز شدن به این فناوری بتوانیم بیماران را در اوایل آغاز سرطان شناسایی کنیم.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها