شادباش ثبت جهانی یزد از زبان مسئولان کشوری و استانی

امروز سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است لذا مسئولان کشوری و استانی با صدور پیام‌هایی در این باره، این روز را گرامی داشتند.

شادباش ثبت جهانی یزد از زبان مسئولان کشوری و استانی

«علی اصغر مونسان» وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در توییتر، سالروز ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو را تبریک گفت و اظهار کرد: چهار سال پیش شهر بادگیرها و قنات‌ها به عنوان نخستین شهر تاریخی ما با ثبت در فهرست یونسکو جهانی شد.

وی در ادمه این پیام توییتری، تصریح کرد: شهری کویری که با معماری باشکوهش، اعجاب بازدیدکنندگانش را بر می‌انگیزد.

مونسان افزود: سالگرد جهانی شدن یزد، بر مردمان میهمان نوازش مبارک.

البته وزیر گردشگری در صفحه اینستاگرام خود نیز با انتشار پیامی در خصوص ثبت جهانی یزد، تصریح کرد: یونسکو شهر یزد را منحصر بفرد، استثنایی، و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرده است.

او در این پیام در مورد اعتقاد یونسکو در مورد یزد، نوشت: یونسکو معتقد است شهر یزد نمونه برجسته‌ای از محل زندگی سنتی انسان در قالب یک فرهنگ هماهنگ، همسو و تعامل گونه با محیط زیست است و مردمان این دیار تاریخی و فرهنگی به خوبی در طول قرن‌ها همسو با خشم و مهر طبیعت، زندگی کرده و فرهنگی غنی و پایدار را پدید آورده‌اند.

مونسان افزود: شهرهای کویری ایران از جمله یزد از معماری خاصی برخوردارند که نماد این معماری باشکوه در بناهای عموی، خانه‌هایی باشکوه تاریخی، بادگیرهای مرتفع، آب انبارها و قناتهای عظیم و عمیق شهر جهانی یزد متبلور است.

مونسان در ادامه پیام خود در مورد اعتقاد یونسکو در خصوص یزد نوشت: این بناها و بافت تاریخی یزد یکی از باشکوه ترین و اصیل ترین نمونه های معماری اقلیم گرم و خشک کشورمان به شمار می‌آیند.

وی اضافه کرد: معماری اصیل و بناهای فاخر و شاخص که در بافت تاریخی یزد، به عنوان یکی از سالمترین بافت های تاریخی کشور خودنمایی میکنند، این شهر را به یکی از مهمترین قطب‌ها و مقاصد گردشگری در سطوح ملی و بین المللی تبدیل کرده است.

یزد، میراث مشترک بشر به جهانیان

«محدرضا دشتی اردکانی» رئیس فراکسیون گردشگری مجلس طی پیامی ثبت جهانی یزد را تبریک گفت و اظهار کرد: 18 تیرماه یادآور روز بزرگی برای یزد و یزدی‌هاست، روزی‌که در آن، شهر تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید و به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

وی افزود: آنچه باعث شد تا نام یزد در گستره میراث جهانی درخشان باشد، صرفا معماری، بافت تاریخی و کالبد خشت و گلین آن نیست، بلکه در ورای این معماری باشکوه و شهرسازی منحصر به فرد، جانمایه و روحی جریان دارد که تمامی خلقیات و شکوه سبک زندگی ساکنان صبور و بردبار کویر را در خود متجلی ساخته است.

این مسئول با بیان این که مردمان کویر از پس قرن‌ها زیستن در پهنه‌ای که از مهر و طبیعت و سخاوت آن دور بوده، تصریح کرد: در نهایت سخت کوشی و قناعت، در مسیر هم‌زیستی با کویر خشک و تشنه، به هنر زیستن متعالی دست یافته و توانسته‌اند در پناه فرهنگ غنی و سرمایه اجتماعی بی‌بدیل شان که آمیخته‌ای از هنر زیستن مجاهدانه و پرستش آگاهانه الهی است شهره آفاق گردند.

به گفته وی ثبت جهانی شهر یزد، نمادی از اندیشه و نگرش جهانی مردمان این دیار و توانایی زیستن متمدنانه در کویر بر محور کاریزها، بادگیرها، ساباط‌ها و آب انبارها و تجلی ایمان به خدای یگانه تا بلندای گلدسته‌های مساجد کهن این دیار و دیگر پرستش‌گاه‌های یکتاپرستان جلوه‌ای از همزیستی مسالمت آمیز ادیان در طول تاریخ و رواداری و مدارای مبتنی بر به رسمیت شناختن سلایق و باورهای گوناگون است.

دشتی اردکانی ادامه داد: افتخار دارم تا در جایگاه نماینده‌ای از نمایندگان مردم شریف استان یزد و ریاست فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک مجدد سالروز ثبت جهانی شهر یزد، عهد خود بر پاسداری از میراث فرهنگی منحصر به فرد این دیار را تجدید نمایم و بر حمایت و همراهی همه بخش‌های دولتی و غیردولتی در مسیر توسعه و رونق گردشگری استان تاکید کنم و این مهم را همواره به عنوان راهکاری برای معرفی هرچه بهتر فرهنگ غنی و اصیل یزد به جهانیان به شمار آورم.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پایان تصریح کرد: بر یزد و مردمان سرافرازش درود می فرستم و پاسداشت این کهن دیار جهانی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

ثبت جهانی یزد چشم انداز توسعه پایدار

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم در این باره اظهار کرد: در چنین روزی جهان به احترام میراث تاریخی یزد ایستاد و پهنه گسترده بافت تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد و ایران به داشتن چنین جایگاهی در سطح جهان، بالید.

وی با اشاره به این که یزد میراث فرهنگ و تمدن مردم این دیار در طول تاریخ است، گفت: ثبت جهانی یزد یکی از دستاوردهای مهم این دیار کویری در طی دهه گذشته محسوب می‎شود که چشم‌اندازی متکی به توسعه پایدار را به روی یزد گشود.

استاندار یزد با اشاره به رشد شاخص‌های متعدد تصریح کرد: پس از ثبت جهانی یزد شاهد رشد سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و رونق کسب و کارهای وابسته خصوصا صنایع دستی بودیم علاوه بر آن، افزایش تخت‌های اقامتی به بیش از دوبرابر، رونق انواع گردشگری و تنوع بخشی در این حوزه، توسعه سایر زیرساخت‌ها و افتتاح طرح‌های متعدد گردشگری در یزد خصوصا در دولت دوازدهم از دستاوردهای ثبت جهانی برای این استان بوده است.

ثبت جهانی یزد مرهون خبرنگاران

«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: ثبت جهانی یزد عنوانی که جهان به اعتبار تاریخ، تمدن و فرهنگ یزدی به این شهر عطا کرد تا نخستین شهر ایرانی باشد که بر تارک میراث جهانی، 18 تیر سالروز ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو گرامی باد.

وی البته در پیام دیگری نوشت: در سالروز ثبت جهانی یزد باید از همه آنانی یاد کنیم که به واسطه قلم و دوربین یزد را آنگونه که در خور شهر بود به جهانیان معرفی کردند.

فاطمی در این پیام بر همه عکاسان، خبرنگاران، کارگردانان، پژوهشگران، همکاران و علاقمندان به یزد درود فرستاده است.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها