کارشناس ارشد انرژی و نیروگاه:

وضعیت کمبود و قطعی برق تا شهریورماه ادامه خواهد داشت/ برای اینکه در آستانه انتخابات تنشی ایجاد نشود، سدها را خالی کردند

کارشناس ارشد و با سابقه انرژی و نیروگاه گفت: وضعیت کنونی کماکان ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود که ما تا اواسط یا پایان شهریورماه، همچنان شاهد کمبود تولید در شبکه و قطع برق باشیم.

وضعیت کمبود و قطعی برق تا شهریورماه ادامه خواهد داشت/ برای اینکه در آستانه انتخابات تنشی ایجاد نشود، سدها را خالی کردند

قطعی مکرر برق در مناطق مختلف کشور، انتقادات و اعتراضات گسترده‌ای را در بین مردم به دنبال داشته و آسیب‌های زیادی برای بسیاری از شهروندان به وجود آورده است.

حسین آقامحمدی ضمن اشاره به دلایل قطع برق شبکه در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: با توجه به شناختی که از شبکه و نیروگاه‌ها دارم، تصورم بر این است که قطعی‌های مکرر اخیر برق در کشور به دلیل فرسودگی شبکه است.

وی افزود: ما در سال‎‌های گذشته، حداکثر لود شبکه را در بازه زمانی بیستم مردادماه تا پنجم شهریورماه می‌دادیم و شبکه، بیشترین نیاز را در این وهله زمانی نیاز داشت. این هم ناشی از این بود که مناطق جنوبی کشور درگیر هوای شرجی می‌شد و اوج گرما نیز در تهران و بسیاری از مناطق در هفته بیست و هفتم سال اتفاق می‌افتاد.

این کارشناس انرژی، تصریح کرد: این مسئله در بالغ بر ۱۰ سال، سبب می‌شد تا برای کنترل و مدیریت مصرف با خاموش کردن برخی کارخانه‌ها و مراکز، نسبت به تامین نیاز شبکه اقدام کنند. وقتی افزایش مصرف رخ می‌دهد هم، نیاز شبکه به بالای ۷۵هزار مگاوات در بازه زمانی بیستم مرداد تا پنجم شهریور می‌رسد و این در حالی است که شما، بیشتر از ۵۶ تا نهایتا ۶۰هزار مگاوات توان تولید ندارید.

وضعیت کمبود و قطعی برق تا شهریورماه ادامه خواهد داشت

آقامحمدی، ادامه داد: اکنون هم تا مادامی که میزان مصرف شبکه، مجددا به ۵۶هزار مگاوات نیاز برنگردد، شما همچنان با مشکل قطعی برق مواجه خواهید بود. به تصور من، وضعیت کنونی کماکان ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود که ما تا اواسط یا پایان شهریورماه، همچنان شاهد کمبود تولید در شبکه و قطع برق باشیم.

وی، خاطرنشان کرد: امسال به دلیل عدم افزایش ظرفیت شبکه و بالا رفتن تعداد روزهای پیک و لود مصرف تا بیش از ۱۵۰ روز، کمر نیروگاه‌ها در حال شکستن است. قبلا تا ۴،۵ سال پیش، نیروگاه‌ها تا ۶۰ روز بحرانی را هم می‌توانستند تحمل کنند، اما الان این توان برای تاب آوری تا ۱۵۵ روز وجود ندارد و به همین دلیل از مدار خارج می‌شوند.

متاسفانه مسئولین همه واقعیت را به مردم نمی‌گویند

این کارشناس ارشد نیروگاه، همچنین در ادامه با اشاره به نحوه پاسخگویی مسئولین انرژی در رابطه با خاموشی‌ها اخیر، بیان داشت: به نظر من، در حال حاضر، مسئولین این حوزه همه واقعیت را به مردم نمی‌گویند. متاسفانه امسال برای اینکه در آستانه انتخابات تنشی ایجاد نشود، سدها را خالی کردند. در واقع وضعیت امسال ما اصلا بحرانی نبوده و به مانند میانگین ۱۵ سال اخیر است. به عنوان مثال از فلان نیروگاهی که باید ۴هزار برق می‌گرفتند، ۱۳ هزار مگاوات و تا سه برابر سهمیه برق گرفتند.

وی در ادامه گفت: یا مثلا از نیروگاهی که ۷هزار مگاوات سهمیه تولید برق داشت، ۳۱ هزار مگاوات برق گرفتند و به نوعی، سهمیه تیر، مرداد، شهریور و مهر را در اردیبهشت و خردادماه پیش خور کردند.

ظرفیت نصب شبکه برق ما ۸۴ هزارمگاوات است و نیروگاه اتمی بوشهر تنها، هزار مگاوات ظرفیت تولید برق دارد

آقامحمدی، اشاره‌ای نیز به ظرفیت تولید هسته‌ای در کشور داشت و یادآور شد: ظرفیت نصب شبکه برق ما ۸۴ هزارمگاوات است و نیروگاه اتمی بوشهر تنها، هزار مگاوات ظرفیت تولید برق دارد و کجای نیاز را خواهد گرفت؟ مثل اینکه، شما به ۸۴ میلیون تومان پول نیاز دارید و من قول پرداخت یک میلیون تومان را به شما می‌دهم!

وی در پایان نیز، تصریح کرد: در صنعت هسته‌ای، ما تنها نیروگاه اتمی هزارمگاواتی بوشهر را داریم که آن هم، سالی، دو سه ماه از مدار خارج می‌شد و امسال، ۴ ماه از مدار خارج شده است. به نظر من، این نیروگاه اصلا برای صنعت برق کشور، تاثیری نداشته و منطقی نیست.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • شاهرضا اب برین
    0

    با مشغلات گرفتاریهای این زمانه که حتی نمیتوان در خانه از طریق شبکه راویو تلوزیون اخبار را پیگیریم کنیم این برنامه خیلی مفید و کاربردی است

  • منزجر
    0

    همه امکانات کشور را بسیج کرده تمام ابزارهای قانونی را قفل نمودهاند تا رییس جمهور عافیت طلب دوران حاکمیتش را بسلامت و تبختر به پایان رساند.....

  • مورچه خوار
    0

    خیلی ممنون منتها دیرگفتید

  • ابراهیم
    0

    تاسیسات کلا رها شد .اگر اتفاقی در کارخانجات و تاسیسات صنعتی فرسوده رخ نمیدهد از بخت بد مردم است که اگر رخ میداد این خوابرفتگان بیسواد میدانستند که آهن آلات هم با نگهداری و تعمیر و تعویض چون موجود زنده سرپا خواهند بود.بخت بد مردم ایران درگیری با مشتی دزد و زباندراز و طلبکار است که از مردم ارث پدر خود را میطلبند .

  • دن کیشوت
    0

    لعنت خدا و پیغمبر خدا بر استخراج کنندگان بیت کوین!خدایا به حق پنج تن آل عبا نابودشان کن!

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم هاست چاره ای نیست

    • ناشناس
      0

      نيازي نبود كاري كنيم كه اينقدر تحريم بشيم، ميتونستيم مثل مالزي عمل كنيم

  • خوش نشین
    0

    مسئولین محترم در همه موارد متاسفانه واقعیت را به مردم نمی گویند ومطالب را وارونه اعلام میکنندو یکی از دلایل بی اعتمادی مردم هم همین است ولی جناب کارشناس محترم اعلام ننمودند چرا این همه برق پیش خور شده است اون هم توی بحث انتخابات ،ما که نفهمیدیم،شاید منظورشان تولید رمز ارز برای هزینه انتخابات بوده باشد،ممکن است؟؟!!!

  • یاسین زالیزاده
    0

    خب مگه از کشورهای عربی کمتر هستیم که اونا نیروگاه خورشیدی میسازن خورشید که دیگه مجانی هستش همتون دروغ گو هستین

  • موسوی
    0

    کاکا جان نیاز نیس به مردم واقغیت رو بگن،،، مردم خر نیستن همه چیووووو می فهمن میدونن کل اخبار ایران یعنی دروغ،،، کل مسولین و حرفاشون یعنی غلط زیادی کردن و دروغ،،،،،، مهم نیس،، ما فقط فحش و نفرین بلدیم،، انشاالله به قطره قطره خون حسین همشون پس بدن جواب آه و ناله های مردم رو،،،، شما برق رو صادر کنین به عراق و پاکستان

    نظرات شما -
    • سید هرندی
      0

      ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران این نظام مقدس جمهوری اسلامی را دوست دارند و این را در انتخابات ثابت کردند و همه سختیها و فساد حاکم را تحمل می کنند و هیچ اعتراضی هم ندارند.

  • مادربچه هاو معلم مدرسه
    0

    برق هسته ای کلید توسعه ی پایدار است.

    نظرات شما -
    • یه کسی
      0

      خانم، برق هسته ای اصلا مناسب فلات گرم و خشکی مثل ایران نیست. برق هسته ای و در کل شکافت هسته ای نیاز به مصرف بسیار زیاد آب داره. بهترین راه تولید انرژی خورشیدیه

    • داوری
      0

      کشور ما با داشتن کویر مرکزی بیشترین تابش آفتاب را دارد که اگر اراده ای بود می‌توانستند با نیروگاه‌های خورشیدی که انرژی پاک هم هست بیشترین تولید برق را داشته باشد. اما همه توجهات فقط به انرزی هسته ای معطوف شده

  • داروغه
    0

    بعد شهریور هم هوا خنک میشه .کسری گاز پیدا میکنیم

    نظرات شما -
    • علی
      0

      توکشور ما فقط شلواریهای دلال مسایل فنی ومهندسی یعنی ان

  • جوان... تیز آماده حمله
    0

    راز پوست زیبای سحر قریشی چیست؟؟؟!!!

  • اکبری
    0

    اینا چه کار مفیدی کردن که این دومیش باشه؟؟فقط انگل هستن،،مفتی توی خونه میزبان میخورن و میچاپن

  • کاربر ناشناس
    0

    ما که از فردای انتخابات با شناسنامه خودمون را باد میزنیم

  • علی
    0

    حضرت والا فقط انرژی هسته ای را قبول دارن

    نظرات شما -
    • وطن دوست
      0

      دهنت رو آب بکش بعد اسم ایشون رو ببر

  • الکی
    0

    اونوقت میگن تحریم اثر نداره

  • گمنام
    0

    باسلام.ایران‌باید برقش برود بسوی .پنل خورشیدی مانند بعضی جاهای اصفهان چون از نظر آب کمبود داریم و میدانید در سال چقدر خانه درست میشود وچند تا جوان ازدواج‌میکنند و اینها مصرف برق را بالا میبره حالا گارگاه های کوچک وصنایع که در سال اضافه میشود را هم در نظر بگیرید.ما با بحران کم‌آبی مواجه هستیم مردم هم باید بدانند در خانه لباسهای نازک بپوشند.متاسفانه تمام سیستم خنک کننده ها مصرف برقش بالا است وبعضیهاشون الکی بر چسب کم مصرفی روشون زده.ما چند جا اشتباه داریم .در جاهایی که کولر آبی زده میشه هم مصرف برق بالاست وهم مصرف آب پس هم کولر گازی بهتر چرا چون فقط برق مصرف میکنه وآب هدر نمیره.عزیزان الان هر خانه فقط با وسایل برقی کارهاشون انجام میدهند دیگه حاظر نیستند یک سبزی با دست خورد کنند واین هم باعث تنبلی میشه وهم باعث میشه مصرف برق بره بالا.زندگی امروزی شده برقی.کم بارانی الان داره بیداد میکنه ومتاسفانه هر سال ما داریم چیزهایی کشت میکنیم که آب زیاد میخواهد‌و بلد نیستیم مانند کشورهای دیگر بازدن حوضچه در کارگاه ها و مزارع مصرف آب را کاهش دهیم.موقع شتشو هم که هیچ کس رعایت نمیکنه . حمام نیم ساعت طول میکشه آخر یک حمام چیه ونباید بیش از ۵دقیقه باشه.من در تعجبم چرا سازندگان شیر آلات به فکر ساختن شیرهای باشند که موقع سرما آب را تنظیم کنند و هر ثانیه آب سرد وگرم را ما باز وبسته نکنیم بایک شیر وسط دوش حمام این به راحتی حل میشه .اگر رعایت نکنیم امسال سالی است که منتظر قطعی برق وآب در طول هفته باید باشیم.در خوزستان که کارون داره از بین میره و ما خوزستانیها داریم عذاب میکشیم و کشاورزی ما چند سالی است که نابود شده وکشاورزان ضررهای هنگفتی کردن و مرغداریها و دامپروریها با کم بود شدید آب مواجع شدند.خوزستان داره از بی آبی نابود میشه.

  • دکتر سید
    0

    میلیاردها دلار هزینه نیروگاه اتمی بوشهر شد که اکنون برقی تولید نمی کند .اگر نیمی از این هزینه را صرف خرید تجهیزات استفاده از انرژی خورشیدی می شد الان برقی ارزان و پاک و به صرفه داشتیم. احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها