۵ استان در آستانه روزهای سخت کرونایی

آمار بستری روزانه در استان‌های مختلف نشان می‌دهد فارس، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و کرمان با رشد فزاینده ابتلا و بستری باید منتظر روزهای بحرانی باشند

۵ استان در آستانه روزهای سخت کرونایی

27شهرستان جدید به فهرست شهرستان‌های قرمز اضافه شده‌اند تا تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در کشور به 120مورد برسد.
همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد ویروس جهش‌یافته کرونا از جنوب و جنوب شرقی به مرکز و شمال کشور رسیده است و در کنار سیستان‌وبلوچستان، تهران و هرمزگان آمارهای ابتلا و بستری روزهای اخیر در 5استان فارس، خراسان‌رضوی، مازندران، اصفهان و کرمان هم شرایط نگران‌کننده‌ای را رقم زده. هرچند سیستان‌وبلوچستان با بستری روزانه بیش از 400بیمار کرونایی و محرومیت‌های بسیار همچنان بحرانی‌ترین استان محسوب می‌شود اما آمارهای بستری جدید در فارس (286)، خراسان‌رضوی (235)، مازندران (215)، اصفهان (180) و کرمان (144) نشان می‌دهد این استان‌ها هم شرایط خوبی ندارند و احتمال بحرانی شدن در روزهای آینده را خواهند داشت‌.

در گلستان هم با اینکه آمار بستری روزانه هنوز زیر 100نفر است، اما تردد زیاد بین این استان و سیستان‌وبلوچستان نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس دلتا را افزایش داده است. نگرانی‌ها در حالی ادامه دارد که قطعی مداوم برق هم در این استان شرایط خاصی را رقم زده به‌طوری که با قطعی برق و بعد از آن آب، برخی بیمارستان‌های استان به‌صورت سیار آبرسانی شده‌اند.

رشد صددرصدی بستری‌ها در مازندران

به گزارش گروه ایرانشهر، مازندران از حدود 2هفته پیش به‌طور رسمی وارد موج پنجم کرونا شد و روند رو‌به افزایش شیوع کرونا در آن همچنان ادامه دارد. طبق آخرین آمارها هم‌اکنون ۹شهرستان نور، نوشهر، آمل، محمودآباد، بابل، قائمشهر، چالوس، سوادکوه و ساری در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که در این بین، آمل وضعیت فوق‌حاد کرونایی دارد؛ شهرستانی که از هشتم تیر به‌عنوان نخستین شهرستان مازندران در موج پنجم وارد وضعیت قرمز شد و روند شیوع کرونا در آن به‌دلیل رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی با سرعت بیشتری در حال افزایش است. درحالی‌که تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران تا روز 11تیر 564نفر بود روز سه‌شنبه 15تیر این تعداد از مرز هزار نفر نیز گذشت که رشد صد در صدی طی 4روز را نشان می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری می‌گوید: وضعیت موجود با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی هفته‌های اخیر به‌ویژه در تبلیغات انتخاباتی و جشن‌های پیروزی برخی نامزدها کاملا قابل پیش‌بینی بود و انتظار همین روند افزایشی را داشتیم. البته کمی زودتر از انتظارمان این وضعیت رقم خورد. آمارهای مربوط به افزایش تعداد بستری‌شدگان و شناسایی موارد ابتلا و مراجعات سرپایی نیز نشان می‌دهد که احتمالا از هفته آینده باید منتظر افزایش فوتی ناشی از کرونا در مازندران باشیم.

قاسم اویس اظهار می‌کند: وقتی مسافران بی‌توجه به محدودیت‌ها وارد استان می‌شوند و بومیان هم در مهمانی‌ها و جشن‌ها حضور می‌یابند و آخر هفته‌ها به ییلاق می‌روند، نتیجه‌ای جز این نمی‌توان انتظار داشت. به هر حال باید منتظر روزهای سخت‌تری برای مازندران باشیم و تعداد شهرستان‌های قرمز نیز افزایش می‌یابد. خوشبختانه از نظر زیرساخت‌های درمانی برای شناسایی، تست کرونا، بستری عادی و مراقبت‌های ویژه، تأمین اکسیژن و سایر خدمات وضعیت مناسبی داریم اما اگر در شرایطی که امکان بستری 2500نفر را داریم، تعداد مبتلایان به‌صورت انفجاری افزایش یابد و مثلا به 3هزار نفر برسد طبیعتا با مشکل مواجه خواهیم شد.

بررسی آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی نشان می‌دهد که سرعت افزایش شیوع در مناطق گردشگرپذیر به‌مراتب بیشتر است؛ برای مثال نوشهر که در رنگ‌بندی پیشین وضعیت زرد داشت، بدون اینکه وارد وضعیت نارنجی شود ناگهان در وضعیت قرمز قرار گرفت. با توجه به حضور هفتگی مسافران در این استان و روند بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی انتظار می‌رود مازندران روزهای سخت‌تری را پیش‌رو داشته باشد.

محدودیت‌های جدید در اصفهان

تا چند روز قبل فقط اردستان در اصفهان قرمز بود اما از دیروز مرکز استان هم به همراه کاشان به قرمز تغییر رنگ داده‌اند. با قرمزشدن 2شهر دیگر از این استان بحرانی‌بودن آن اثبات شده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره افزایش میزان بستری‌ها در این استان به همشهری می‌گوید: قبل از هرچیز باید به این نکته توجه کنیم که میزان بستری در یک استان با جمعیت آن رابطه مستقیم دارد. اصفهان 5/4میلیون نفر جمعیت دارد و این یکی از دلایل بالابودن آمار بستری در این استان است.

آرش نجیمی با بیان اینکه پس از موج چهارم میزان بستری در استان به روزی 600نفر هم رسیده بود، می‌افزاید: آمار بستری‌ها به مرور کاهش پیدا کرد و در نقطه‌ای ثابت ماند. اوایل خرداد روزانه 150نفر بستری داشتیم، اما این تعداد در همین نقطه ماند و کاهشی نشد. این موضوع هشدار‌دهنده بود و در روزهای قبل هم با درگیرشدن استان‎های اطراف به ویروس جدید احتمال دادیم یک روند انفجاری بیماری در استان رخ دهد که اکنون شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه بستری‌های جدید استان اصفهان در روزهای اخیر حدود 200نفر بوده است، می‌گوید: در شبانه‌روز گذشته هم 180شهروند در استان بستری شده‌اند. احتمالا درگیر موج پنجم شده‌ایم و حتی ممکن است این موج از موج قبلی که بسیار طولانی‌مدت هم بود، بدتر باشد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بستری‌بودن بیش از ‌هزار نفر در بیمارستان‌های این استان خبر می‌‎دهد. او درباره شیوع دلتا کرونا در اصفهان نیز می‎گوید: برای تشخیص این سویه از کرونا باید نمونه‌ها به انستیتوپاستور تهران فرستاده شده و در آنجا آزمایش انجام شود. هم‌اکنون هیچ پاسخی مبنی بر ابتلای بیمار مشخصی در اصفهان به این ویروس به ما داده نشده است اما با توجه به علائم بالینی بیماران می‌توان گفت شهروندان اصفهانی هم با این ویروس درگیر هستند.

نجیمی با بیان اینکه مهم نیست چه نوع ویروسی در استان شیوع داشته باشد، تأکید می‌کند: روش‎های پیشگیری و درمان در همه سویه‌های بیماری یکسان هستند و مردم و مسئولان به جای آنکه نگران نوع بیماری باشند باید از عاد‌ی‌انگاری پرهیز و برای پیشگیری بهتر بیماری تلاش کنند زیرا یکی از دلایل اصلی شیوع دوباره بیماری در استان رعایت‌نکردن درست پروتکل‎های بهداشتی است.

وی درباره محدودیت‎های کرونایی نیز اظهار می‌کند: از امروز چهارشنبه محدودیت‎های ویژه شهرهای قرمز دوباره اجرا می‎شود.

طراحی دومین بیمارستان صحرایی در فارس

شهرهای استان فارس از جنوب به شمال در حال قرمز شدن هستند و همسایگی این استان با 2استان بحرانی بوشهر و هرمزگان را می‌توان مهم‌ترین عامل شیوع ویروس دلتا دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه زنگ خطر موج جدید با واریانت دلتا یا هندی از اواخر اردیبهشت به صدا درآمده است به همشهری می‌گوید:‌ شهرستان‌ لامرد در همسایگی با پارسیان هرمزگان و مهر در همسایگی با عسلویه بوشهر شرایط بحرانی دارند و نقشه فارس هم دقیقا از همین شهرهای جنوبی قرمز شد و پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده نیمی از استان به رنگ قرمز درآید.
عبدالرسول همتی با بیان اینکه هم‌اکنون 15شهرستان قرمز هستند و موارد بستری و ابتلا نشان می‌دهد شیراز هم در روزهای آینده قرمز خواهد شد، می‌افزاید: مراجعه به مراکز سرپایی استان نسبت به هفته گذشته دوبرابر شده است.

به‌گفته وی، روزانه حدود 300مورد جدید در شیراز بستری می‌شوند و تقریبا هر روز 2هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند ‌و به همین دلیل، استان هم‌اکنون با کمبود تخت‌های بستری مواجه است.

همتی در این‌باره توضیح می‌دهد: سناریوهای مختلفی را طراحی کردیم. در زمان خاموشی پیک فقط 3بیمارستان مرجع کرونایی علی‌اصغر(ع)، شهید فقیهی و شهید چمران فعال هستند. با تکمیل ظرفیت این 3بیمارستان بیمارستان‌های خصوصی وارد عمل می‌شوند و در سناریوی سوم، بیمارستان پشتیبانی که با کمک ارتش راه‌اندازی شده است، فعال می‌شود. هم‌اکنون از 2سناریوی اول عبور کرده‌ و وارد مرحله سوم شده‌ایم. با وجود اینکه در موج‌های قبلی این 3سناریو کافی بود، اما در پیک فعلی بیم کمبود تخت وجود دارد و به همین دلیل در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بیمارستان دوم پشتیبان با همکاری سپاه هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیمارستان‌های صحرایی و پشتیبان زیرنظر بیمارستان مسلمین شیراز فعال هستند، ادامه می‌دهد: 44مرکز 16ساعته در استان فارس که در حالت عادی 11مورد فعال هستند، اما با توجه به میزان مراجعه‌ها همه این مراکز مجدد فعال شده‌اند.

او توضیح می‌دهد که بسیاری از اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی صرف مقابله با کووید-19 می‌شود و به همین دلیل لازم است که در زمان پیک، وزارتخانه توجه بیشتری به دانشگاه‌های درگیر اختصاص دهد تا بتوانند تجهیزات و نیروی انسانی را آماده کنند.

در شبانه‌روز گذشته 286بستری جدید، 1086مبتلای جدید و 11فوت جدید به ثبت رسیده است و از مجموع 1414نفر بستری در بیمارستان‌های استان 179نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

افزایش بستری‌ها در کرمان

همسایگی کرمان با هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان شهرهای این استان را هم درگیر سویه دلتای کرونا ویروس کرده است. دیروز شهربابک هم به جمع کرمان، رفسنجان، سیرجان، بم، ریگان، نرماشیر، فهرج، رابر، ارزوئیه، جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبارجنوب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج پیوست تا کرمان تا یکسره قرمز شدن راه چندانی پیش رو نداشته باشد.

در شبانه‌روز گذشته کرمان 144بستری جدید داشت و به این ترتیب رتبه بالایی در میزان بستری بیماران کرونایی را به‌خود اختصاص داد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره وضعیت کرونای این استان به همشهری می‌گوید: شهرهای مختلف استان وضعیت‎های متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال بم و جیرفت از جمله‎ شهرهایی هستند که قبلا چندان درگیر کرونا نبودند و مردم آنها به‌دلیل ابتلای کمتر به بیماری در مقابل ویروس بسیار حساس هستند و همین موجب شد در موج جدید به سرعت مبتلا شوند.

حسین صافی‌‎زاده با بیان اینکه همسایگی با هرمزگان و سیستان‎وبلوچستان و رفت‎وآمد زیاد مردم 2استان هشدار درگیر شدن در موج پنجم را داده بود، می‌افزاید:‌ به‌احتمال زیاد و با آنکه رسما در استان تأیید نشده است ویروسی که هم‌اکنون مردم را مبتلا می‌کند سویه دلتاست.

صافی‌‎زاده درباره ظرفیت بیمارستان‌های استان هم توضیح می‌دهد: فعلا با کمبود تخت مواجه نیستیم، اما اگر شرایط به همین شکل پیش رود شهرستان‎های کوچک‎تر ما ممکن است با مشکل مواجه شوند. از نظر امکاناتی مثل دستگاه اکسیژن‌ساز و مانند آن هم خوشبختانه در موج‌های قبلی نیاز استان را تامین کرده‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رایزنی برای بسته شدن مرزهای خراسان‌رضوی

خراسان رضوی جمعیت زیادی دارد و همین جمعیت زیاد، حضور اتباع خارجی و تردد زائران از مناطق مختلف کشور موجب شده است که این استان هم در زمره استان‌های بحرانی قرار گیرد. آمار بالای مراجعه روزانه، ابتلا و بستری جدید در این استان نشان می‌دهد در روزهای آینده باید منتظر خیز جدیدی از بیماری باشیم.
هم‌اکنون روزانه فقط 2100نفر به مراکز منتخب 16ساعته مشهد مراجعه می‌کنند و همین آمار، مشهد را در وضعیتی نگران‌کننده قرار داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مرکز استان و بینالود روز گذشته قرمز اعلام شده‌اند به همشهری می‌گوید: خراسان رضوی مسافرپذیر است و علاوه بر ورودی بالای مسافر به استان، خود خراسانی‌ها هم سفرهای زیادی به خارج از استان می‌روند.

مهدی قلیان تأکید می‌کند که به‌دلیل جمعیت بالا و ترددهای بسیار نمی‌توان خاستگاه ویروس دلتا را در خراسان رضوی یافت، اما آمادگی بروز بحران احتمالی با توجه به تجربه‌های قبلی در استان وجود دارد. او توضیح می‌دهد:‌ با توجه به ناامنی‌ها در افغانستان‌ مرزهای خراسان رضوی هم از نظر امنیتی و هم از نظر بیماری به‌شدت تحت کنترل است. این آمادگی در استان وجود دارد تا درصورت لزوم اردوگاه موقت در مرز تعبیه شود. قلیان با بیان اینکه محدودیت ترددهای مرزی تا 2هفته پیش برقرار بود و رایزنی برای بسته شدن مرز در حال انجام است، ادامه می‌دهد: در هرات کشور افغانستان یک مرکزی راه‌اندازی شده است که با تست و بررسی افراد به آنها کارت سلامت می‌دهند و در واقع اتباع با داشتن کارت سلامت مجاز به ورود هستند.
با وجود این اگر کسی مشکوک به کرونا باشد امکان ورود نخواهد داشت. وی با بیان اینکه خراسان رضوی 4موج کرونا را پشت سر گذاشته است توضیح می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته 235بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شده‌اند و تعداد کل بستری‌ها به 777نفر رسیده است.

شهرهای جدید در وضعیت قرمز کرونا

علاوه بر شهرستان‌های قرمز قبلی از امروز(چهارشنبه 16تیر) عجب‌شیر(استان آذربایجان‌شرقی)، اصفهان، کاشان(استان اصفهان)، کرج(استان البرز)، ایلام(استان ایلام)، دشتستان، کنگان(استان بوشهر)، رباط‌کریم، شهریار، پیشوا(استان تهران)، مشهد و بینالود(استان خراسان‌رضوی)، شیروان(استان خراسان‌شمالی)، چابهار(استان سیستان و بلوچستان )، شیراز(استان فارس)، بابل، ساری، سوادکوه، نور، نوشهر(استان مازندران)، جاسک(استان هرمزگان)، فارسان، لردگان(استان چهارمحال و بختیاری)، شهربابک(استان کرمان)، بویراحمد(استان کهگیلویه و بویراحمد)، رشت(استان گیلان) و بافق، بهاباد(استان یزد) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲۰شهرستان قرمز، ۱۸۲شهرستان نارنجی، ۱۴۶شهرستان زرد هستند و هیچ شهرستانی آبی نیست.

واکسیناسیون در صورت تأمین واکسن
۵ استان در آستانه روزهای سخت کرونایی

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان ‌و آموزش پزشکی درباره ادامه روند اعلام گروه سنی جدید برای تزریق واکسن کرونا گفت: تزریق به گروه سنی جدید منوط به ورود و تامین واکسن است. هر زمان واکسن به اندازه گروه‌های سنی تامین شود و مطمئن شویم هر دو نوبت واکسن را می‌توانند تزریق کنند، اعلام خواهیم کرد. جعفرصادق تبریزی درباره واکسیناسیون گروه‌ سنی ۵۰سال به بالا در استان‌هایی با درگیری بالا بیان کرد: استان‌های با ریسک بالا مشمول این تصمیم می‌شوند که شیوع بیماری از نوع واریانت دلتا را دارند. سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و هرمزگان مدنظر هستند که درصورت تامین واکسن این گروه‌های سنی را برای واکسیناسیون فراخوان می‌کنیم.

کرونا و قطعی برق

خاموشی‌های فراگیر روزهای گذشته مردم را نگران وضعیت بیمارستان‌ها کرده است، زیرا بسیاری از آنان در آی‌سی‌یوها با مرگ‎وزندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خطر قطعی برق جان بیماران کرونایی را تهدید می‌کند.

با این حال، به گفته آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هیچ فوتی ناشی از قطعی برق در بیمارستان‌های استان گزارش نشده ‌و تمام بیمارستان‌ها به تجهیزات یو‌پی‌اس برای جلوگیری از قطعی مجهز هستند.

حسین علیزاده، مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان هم قطع برق بیمارستان‌ها را آخرین اولویت قطع برق در این استان می‌داند.

همچنین به گفته روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران برق بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری واکسن‌های ‌کووید-19 این شهر قطع نشده و نخواهد شد.

منبع: همشهری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    0

    انشالله مازندران بامسئولین بدرد نخورشان نابود بشه به لطف الهی باعث افتخاره برای نابدی مازندران آش نذری میدم فقط زیر روبشه هرجه سریع تر

    نظرات شما -
    • مازرون
      0

      چرا ؟ چی شده مگه؟

  • داروغه
    0

    تهران که هنوز قرمز نشده .چرا قرنطینه کردید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کجاش قرنطینه شده !

  • یکی از مردم
    0

    از اسفند 98 مدام خبر وضعیت بحرانی رو اعلام میکنن... شما که عرضه هیچکاری ندارید غلط اضافه میکنید حقوق مفت میگیرید برای کار نکردن و فقط هشدار دادن

  • یک نفر
    0

    به لطف وجود مردم همیشه در تعطیلات و سفر وضعیت همه شهرهای مازندران قرمز میشه. اینجا هیچ خبری از رعایت پروتکلهای بهداشتی و ماسک و...نیست و مسافرها براحتی و بدون هیچگونه محدودیتی در حال تردد و اقامت در شهرها میباشند. اصلا کرونایی اینجا وجود نداره!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها