مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی:

کشاورزان خراسان شمالی ۱۸ هزار تن گندم به دولت فروختند

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: گندمکاران این استان تاکنون حدود ۱۸ هزار تن گندم مازاد بر مصرف به این شرکت به عنوان متولی خرید این محصول تحویل دادند.

کشاورزان خراسان شمالی ۱۸ هزار تن گندم به دولت فروختند

سیدجلال موسوی اظهار داشت: این میزان گندم از یکهزار و ۵۳۲ کشاورز این استان خریداری و در قالب دو هزار و ۷۹۱ محموله به انبارهای ذخیره سازی حمل شده است.

وی اضافه کرد : تاکنون حدود ۶۳۰ میلیارد ریال از وجوه خرید گندم به حساب کشاورزان وایز شد و مابقی ۲۲۲ میلیارد ریال مطالبات گندمکاران نیز پس از طی مراحل قانونی خرید به حساب آنها واریز خواهد شد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خراسان شمالی اظهارداشت: حجم خرید گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش یارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد.
موسوی با بیان این که میزان مصرف گندم در این استان سالانه تا ۱۴۰ هزار تن می رسد اظهار داشت: پارسال ۱۳۱ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان خریداری و ذخیره سازی شد، اما امسال برآورد می شود کشاورزان کمتر از این رقم را تحویل دهند.

به گفته وی در سال جاری برای تسهیل در خرید مراکز تحویل گندم در ۲۶ در سطح خراسان شمالی انجام می شود و حدود ۳۰۰ هزار تن سیلو و انبار نیز برای ذخیره سازی پیش بینی شده است.
براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی امسال ۱۴۶ هزار هکتار گندم در اراضی استان کشت شد که از این میزان ۹۸ هزار هکتار دیم و ۴۸ هزار هکتار آن اراضی آبی است که با کاهش نزولات جوی، ۵۰ درصد از اراضی سطح زیر کشت گندم دیم ۱۰۰ درصد از بین رفت و راندمان عملکرد تولید ۵۰ درصد از کشتزارهای مابقی هم به نصف کاهش یافت به طوری که خسارت همین بخش با احتساب قیمت روز گندم هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال حدود چهار هزار میلیارد ریال می رسد.
براساس این گزارش علاوه برخسارت ناشی از خشکسالی بر دیمزارها، در کشتزارهای آبی گندم نیز به دلیل کم آبی و کاهش نزولات جوی حدود ۳۰ درصد کم شدن تولید پیش بینی شده است و در مجموع پیش بینی می شود که در سال جاری حداقل میزان تولید گندم در این استان حدود ۱۰۰ هزار تن کمتر از سال قبل برسد.
در استان خراسان شمالی که ۳۴۴ هزار هکتار اراضی حدود ۸۰ هزار نفر بهره بردار کشاورزی هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها