بلاروس، نامزد سابق ریاست جمهوری را به ۱۴ سال حبس محکوم کرد

دیوان عالی بلاروس امروز (سه‌شنبه) یک نامزد سابق ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به اتهام فساد در پرونده‌ای که عمدتا با انگیزه سیاسی شناخته می‌شود، به ۱۴ سال حبس محکوم کرد.

بلاروس، نامزد سابق ریاست جمهوری را به ۱۴ سال حبس محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور باباریکو، مدیر اجرایی سابق یک بانک تحت مالکیت روسیه، در انتخابات سال گذشته الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را به چالش کشید. اما باباریکو دو ماه پیش از انتخابات اوت ۲۰۲۰ بازداشت شد. بازداشت او هزاران معترض را به خیابانها کشاند. در آن زمان، او رقیب اصلی انتخابات شمرده میشد.

باباریکو از زمان بازداشت در زندان به سر می‌برد و اتهامات مطرح شده را با انگیزه سیاسی می‌داند و رد کرده است. او امروز در پرونده اخذ رشوه و پولشویی گناهکار شناخته شد. دادگاه حکم ۱۴ سال حبس و جریمه‌ای معادل ۵۷ هزار دلار به او داد. او نمی‌تواند این حکم را در دیوان عالی به چالش بکشد.

انتخاب دوباره لوکاشنکو در سال گذشته برای یک دوره شش ساله دیگر، چندین ماه اعتراضات گسترده را به دنبال داشت که بزرگترین آن با حضور ۲۰۰ هزار تن بود. اپوزیسیون بلاروس از پذیرفتن نتایج امتناع کرده و می‌گوید تقلب صورت گرفته است. واکنش مقامها به این اعتراضات، سرکوب گسترده بود که موجب بازداشت ۳۵ هزار تن و ضرب و جرح هزاران تن دیگر شد.

اکثر رهبران اپوزیسیون بلاروس یا در زندان هستند یا کشورشان را ترک کرده اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها