هشدار انگلیس درباره افغانستان: القاعده جان می‌گیرد

وزیر دفاع انگلیس هشدار داد: تهدید تجدید فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده به دنبال خروج نیروهای ناتو از افغانستان احتمالا افزایش می‌یابد.

هشدار انگلیس درباره افغانستان: القاعده جان می‌گیرد

به نوشته روزنامه دیلی میل، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس که به دنبال مثبت شدن تست کرونای ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور مجبور شد خودش را قرنطینه کند، گفت: تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، انگلیس و متحدان ناتو را در موقعیت بسیار دشواری برای ادامه این ماموریت قرار داد.

والاس به نمایندگان پارلمان در "کمیته استراتژی امنیت ملی" گفت: ما در موقعیتی هستیم که ما نیز باید از افغانستان خارج شویم، حتی با وجود تمامی خطراتی که ممکن است در آینده، در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ایجاد شود.

وی همچنین متعهد شد که انگلیس به همکاری‌هایش با دولت کابل تحت حمایت آمریکا ادامه می‌دهد و بر تهدیداتی که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است آنقدر بزرگ شود که دامن انگلیس و متحدانمان را نیز بگیرد، تمرکز کند.

جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح انگلیس این دورنما را مطرح کرد که ممکن است انگلیس از کشوری دیگر جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد تا حملات هوایی را در افغانستان علیه هر تهدید تروریستی که به وجود آید، ترتیب دهد.

این اظهارات والاس به دنبال انتقادات بی‌سابقه "الکس یونگر"، رئیس سابق ام‌آی سیکس نسبت به این مداخله ۲۰ ساله در افغانستان در نخستین مصاحبه تلویزیونی‌اش مطرح شدند. این افسر اطلاعاتی سابق همچنین هشدار داد که روسیه ممکن است از این بحران امنیتی برای لطمه زدن به انگلیس و متحدانش سوء استفاده کند.

براساس گزارش رونامه تایمز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس آماده می‌شود تا پس از خروج تقریبا کامل نیروهای ناتو از افغانستان، به زودی بیانیه‌ای را در پارلمان پیرامون حضور انگلیس در افغانستان قرائت کند.

دولت انگلیس همچنین بررسی می‌کند که آیا گروه کوچکی از سربازان نیروی ویژه را برای مشورت دادن به نیروهای امنیتی افغان در این کشور جنگ‌زده نگه دارد یا خیر. اما طالبان هشدار داد که ماندن هر تعداد نیروی خارجی یا مقاطعه‌کار امنیتی در افغانستان، توافق خروج را نقض می‌کند و درگیری‌هایی را به وجود می‌آورد.

خروج آخرین گروه از نیروهای عادی انگلیسی از افغانستان به یک مشارکت پر هزینه پایان می‌دهد؛ مشارکتی که از زمان آغاز عملیات تحت رهبری آمریکا به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی القاعده به نیویورک و واشنگتن، در آن ۴۵۴ تبعه و سرباز انگلیسی کشته شدند.

"تام توگنهت"، یکی از قانون‌گذاران حزب توری که در ولایت هلمند خدمت کرده، روز شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی گفت: خروج از افغانستان یک اشتباه استراتژیک بزرگ است. متاسفانه ما با این کار خیلی صریح و شفاف به دشمنان و متاسفانه به متحدانمان نشان می دهیم که آمریکا و متحدانش نمی‌مانند.

وی افزود: اگر اکنون توانایی مقاومت ندارید، پس تحت تاثیر قرار دادن کشورهای دیگر را فراموش کنید. اگر شما فردا در افغانستان نباشید، هیچ کس به آنچه شما فکر می کنید اهمیت نخواهد داد. شما با خروج از افغانستان دشمنانتان را ترغیب و متحدانتان را دلسرد می‌کنید.

طالبان در حال حاضر کنترل ۴۲۱ منطقه و مراکز مناطق در افغانستان را برعهده دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فتاحی
    0

    بی خود کردی روباه پیر ، خدا فقط حق بیچارگان منطقه رو ازتون بگیره ، البته بعضی ها هنوز دلبستتونن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها