راهکار‌ هایی برای تقویت حافظه

افت حافظه نشانه یک بیماری جدی نیست، اما می‌تواند زندگی شما را مختل کند. راهکار‌ هایی در این مطلب آمده که برای تقویت حافظه به کمک شما می‌آیند.

راهکار‌ هایی برای تقویت حافظه

فراموش کردن کلیدها، به یاد نیاوردن اسامی، از خاطر بردن مطالب درسی و حذف یک قرار ملاقات از حافظه شما می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد در حالی که فراموشی به عنوان یک بیماری جدی گرفته نمی‌شود، اما این راهکار‌ها برای تقویت حافظه به کمک شما می‌آیند.

افت حافظه نشانه یک بیماری جدی نیست، اما می‌تواند زندگی شما را مختل کند. اگرچه راهکار‌هایی برای افزایش و تقویت حافظه وجود دارد، اما باید در نظر داشته باشید به علائم فراموشی در سال‌های پیری توجه بیشتری داشته باشید.

۱. بیشتر توجه کنید و از میزان حواس پرتی‌های خود بکاهید

یکی از مهم‌ترین دلایل فراموشی این مسئله است که موضوع به خوبی در حافظه پردازش نشده است. برای ذخیره سازی اطلاعات در حافظه بلند مدت باید به طور فعال از اطلاعات خود استفاده کنید. تکرار برنامه و کار‌ها با صدای بلند می‌تواند در ذخیره سازی اطلاعات در حافظه کمک کند. همچنین برای به خاطر سپردن بهتر مطالب سعی کنید حواس پرتی‌های خودمانند تلویزیون و تماس‌های تلفنی را کاهش دهید.

۲. اطلاعات جدید را یادداشت کنید

روش دیگر برای حفظ اطلاعات و تمرکز بر آن‌ها داشتن یک نقش فعال‌تر در به خاطر سپردن اطلاعات است، به این معنا که از اطلاعات جدید یادداشت برداری کنید. این مسئله در یادگیری نیز صدق می‌کند، زیرا در صورت یادداشت نکات درسی بازدهی بیشتری در نسبت با خواندن و یا شنیدن صرف وجود دارد.

۳. اطلاعات را دسته بندی و گروه بندی کنید

دسته بندی اطلاعات در گروه‌های مختلف فرایند به خاطر سردن ویادآوری را آسان‌تر می‌کند. برای مثال به همین دلیل است که شماره‌های تلفن معمولا چند عددی خوانده می‌شوند. همچنین این کار اطلاعات را از حالت انتزاعی بیرون آورده و در به یاد آوری به شما کمک می‌کند.

۴. تکنیک گسترش اطلاعات را انجام دهید

ایجاد ارتباط بین اطلاعاتی که می‌خواهید آن‌ها را بخاطر بسپارید یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه است. در این تکنیک شما باید رابطه‌ای را بین اطلاعات ورودی به حافظه تان پیدا کنید. برای مثال اگر با شخصی ملاقات کرده اید و نام او مریم است و می‌خواهید نام او را به خاطر بسپارید، به خودتان بگویید او عطر گل مریم را می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها