کشت برنج بدون آب در بهشهر

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: امسال ۲۸ هکتار اراضی این شهرستان به به صورت خشکه کاری به کشت برنج اختصاص یافت.

کشت برنج بدون آب در بهشهر

غلامرضا قنبری با اشاره به محدودیت منابع آبی و لزوم ترویج شیوه هایی از کشت و آبیاری که میزان مصرف آب را کاهش دهد، گفت: کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری (کاشت مستقیم برنج از طریق کاشت بذر در عمق ۲ تا ۳ سانتیمتری در بستر خاک) یکی از این روش ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف آب، امسال ۲۸ هکتار اراضی شهرستان بهشهر به بصورت خشکه کاری به کشت برنج اختصاص یافت که بیشترین سطح کشت آن به مساحت ۱۵ هکتار در اراضی روستای حسین آباد دهستان میانکاله است.

این مسئول تصریح کرد: در این روش از سه نوع آبیاری استفاده شد که بهترین آنها قطره ای و استفاده از نوار تیپ است که کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی مصرف آب را به همراه داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر افزود: علاوه بر این، از دو روش جوی آب و بارانی نیز می توان استفاده کرد که از نظر میزان مصرف آب این دو روش با یکدیگر برابری می کنند و موجب کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مصرف آب می شوند.

وی با اشاره به اینکه کشت برنج به روش خشکه کاری یکی از راه های غلبه بر کم آبی است، گفت: مزایای دیگر این روش، کاهش مصرف انرژی و حفظ سلامت کشاورزان، کاهش هزینه کارگری، افزایش بهره وری در استفاده از نهاده ها، حفظ خاک، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن یکنواخت محصول و امکان استفاده آسان تر از کمباین برای برداشت، جلوگیری از هدر رفتن کود و افزایش اکسیژن خاک است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها