درمان کرونا با داروی پروستات

به دنبال یافته‌های جدید دلگرم‌کننده برای مقابله با ویروس کرونا، محققان اعلام کردند، از داروهایی که معمولا برای درمان سرطان پروستات تجویز می‌شوند نیز می‌توان در درمان کووید-۱۹ استفاده کرد.

درمان کرونا با داروی پروستات

به نقل از سایت امپریال کالج لندن، محققان دریافتند، روش درمانی در سرطان پروستات که نوعی روش در مسدود کردن تستوسترون است باعث کاهش توانایی ویروس کرونا، سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) در آلودگی سلول‌های ریوی در آزمایشگاه نیز می‌شود.

این تحقیق که توسط محققان سرطان در کالج امپریال لندن و دانشگاه اسکس انجام شده است، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای یافتن داروهای موجود است که می‌توانند کووید-۱۹ را با کاهش توانایی ورود ویروس به سلول‌ها مسدود کند.

گروه تحقیقاتی می‌گوید: این مطالعه، شواهد زیادی از گروه‌های سراسر جهان برای پشتیبانی از آزمایش‌های بالینی بعدی برای ارزیابی اثر داروها و آنتی‌آندروژن‌ها در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارائه می‌کند.

مسدود کردن عفونت

مشخص شده است که سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود به اندام‌های مختلف بدن حمله می‌کند اما شاهد بیشترین تخریب در ریه‌ها هستیم. محققان در جدیدترین مطالعه خود بر روی یکی از پروتئین‌های مورد استفاده ویروس برای ورود به سلول‌های ریه به نام TMPRSS۲متمرکز شدند تا دریابند کاهش سطح آن موجب مسدود شدن عفونت خواهد شد یا خیر.

پروفسور شارلوت بیوان از گروه جراحی و سرطان اظهار کرد: این مطالعه نه تنها از تحقیقات بالینی بیشتر در مورد داروهای سرطان پروستات پشتیبانی کرده است بلکه پیشنهاد می‌کند تا داروهای دیگری که می‌توانند در مقابله با کووید-۱۹ مفید باشند نیز مورد بررسی قرار گیرند.

هورمون‌های جنسی مردانه یا آندروژن‌ها باعث افزایش سطح TMPRSS۲ در چندین بافت به‌ویژه در پروستات می‌شوند اما داروهایی که برای مدیریت سرطان پروستات استفاده می‌شوند قابلیت مسدود کردن آندروژن‌ها را دارند، بنابراین با افزایش TMPRSS۲ مقابله کرده و گزینه درمانی جدیدی را برای بیماری کووید-۱۹ ارائه می‌دهند.

این گروه با هدایت پروفسور شارلوت بیوان از امپریال کالج لندن و دکتر گرگ بروک از اسکس دریافتند که داروی انسداد آندروژن، انزالوتامید- داروی قابل تحمل که به‌طور گسترده‌ای در درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده می‌شود- سطح TMPRSS۲ را در ارزیابی آزمایشگاهی سلول‌های ریه انسان کاهش می‌دهد.

آنان دریافتند که این روش درمانی باعث کاهش قابل توجه ورود سارس-کوو-۲ و عفونت در سلول‌های ریه می‌شود.

درمان کرونا با داروی پروستات

درمان بالقوه

پروفسور شارلوت بیوان، از گروه جراحی و سرطان گفت: «این مطالعه نه تنها از تحقیقات بالینی بیشتر در مورد داروهای سرطان پروستات پشتیبانی می‌کند بلکه شناسایی قابلیت سایر داروهایی را که در مقابله با کووید-۱۹ مفید خواهند بود را نیز پیشنهاد می‌کند. همان‌طور که در مقابله با سرطان آموخته‌ایم، وجود طیف وسیعی از داروها به‌عنوان تجهیزات مفید هستند و داروهایی که برای درمان بیماری‌های دیگر آزمایش و تایید شدند این مزیت را دارند که به سرعت هدف‌گیری دوباره آن برنامه‌ریزی شود.

دکتر گرگ بروک، از دانشکده علوم زندگی در دانشگاه اسکس بیان کرد: مردان نسبت به زنان به بیماری شدیدتر مبتلا می‌شوند و مرگ‌ومیر بیشتری با ابتلا به کووید-۱۹ دارند و این مورد نشان می‌دهد هورمون جنسی مردانه آندروژن ممکن است در شدت ابتلا به بیماری نقش داشته باشد.

وی افزود: سال‌های زیادی در مورد نقش آندروژن در سرطان تحقیق کردم، بنابراین توانستم با استفاده از این دانش دریابم که آنتی‌آندروژن‌ها، داروهایی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شوند، باعث کاهش عفونت سارس-کوو-۲ نیز می‌شوند.

بروک تاکید کرد: ما ثابت کردیم که این داروها توانایی ویروس را برای ورود به ریه‌ها کاهش می‌دهد بنابراین اطلاعات ما از آزمایش‌های بالینی برای بررسی اینکه آنتی‌آندروژن‌ها می‌توانند شدت کووید-۱۹ در افراد آلوده به ویروس را کاهش دهند، پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر، دو آزمایش بالینی ارزیابی آنتی‌آندروژن‌ها در درمان کووید-۱۹ در ایالات‌متحده و همچنین سوئد در حال انجام است و انتظار می‌رود یافته‌های اولیه در اواخر سال جاری ارائه شوند.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها