مروری بر نتایج یک پژوهش؛

چه عواملی باعث کم‌ شنوایی مادر زادی می‌ شود؟

کم‌ شنوایی مادر زادی در نوزادان ۳ تا ۱۴ روزه، شیوع بالایی دارد و شیوع آن طبق بررسی‌ها در هزار تولد، ۴.۳۶ مورد است.

چه عواملی باعث کم‌ شنوایی مادر زادی می‌ شود؟

کم‌شنوایی، شایع‌ترین آسیب حسی در جهان است و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۳۴ میلیون کودک کم‌شنوا در جهان وجود دارد. با توجه به تاثیرات سو کم‌شنوایی مادرزادی بر روند رشد گفتار و زبان و اهمیت توجه به سن طلایی رشد گفتار و زبان، غربالگری شنوایی در نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، کم‌شنوایی در نوزادان را مورد بررسی قرارد دادند.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد کم شنوایی؛ «سابقه خانوادگی کم‌شنوایی»، «مصرف داروهای اتوتوکسیک»، «بستری در بخش مراقبت‌های ویژه»، «زردی بالا»، «وزن پایین» و «ابتلا به دیابت بارداری» است.

همچنین شیوع کم شنوایی در گوش راست بیشتر از گوش چپ است، که این موضوع یک یافته مهم است؛ زیرا می‌تواند به تشخیص این‌که آیا کودکان با کم شنوایی گوش راست باید مداخلات مختلفی را دریافت کنند یا خیر؛ کمک می‌کند. اما برای تعیین این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

پژوهشگران این تحقیق پیشنهاد می‌کنند غربال‌گری شنوایی نوزادان با استفاده از هر دو آزمون ارزیابی حلزون و عصب شنوایی و در تمامی نوزادان متولد شده انجام شود. در نوزادانی که در آزمون غربال‌گری نتیجه قبول دارند، درصورت وجود عوامل خطر کم‌شنوایی، ارزیابی‌های دوره‌ای توصیه می‌شود. همچنین در آن دسته از نوزادانی که در آزمون غربال‌گری رد می‌شوند نیز باید سریع و به موقع آزمایشات تکمیلی و مداخله‌ای انجام گیرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی و مقایسه نتایج و فاکتورهای خطر همراه با کم‌شنوایی در برنامه غربال‌گری شنوایی نوزادان در شهر اهواز و دزفول» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مرضیه امیری، سوسن صباغ، مریم خرمی زاده، منصوره نیکبخت و زهرا ایرانپور مبارکه؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها