گرمای کلافه‌ کننده و قطعی‌ های چندین باره برق در شیراز ادامه دارد

پس از گذشت یک ماه که خاموشی‌ ها کنترل شده و قطعی برق دیگر رخ نمی‌داد از ۸ تیرماه دوباره قطعی برق در شهر شیراز و استان فارس شروع شده که این موضوع با واکنش‌های مختلف همراه بود.

گرمای کلافه‌ کننده و قطعی‌ های چندین باره برق در شیراز ادامه دارد

قطعی برق که از ابتدای خردادماه بدون هیچ اطلاع‌رسانی در سطح کشور و استان فارس رخ داد، گلایه‌های زیادی را از سوی شهروندان و تبعات زیادی را به همراه داشت که البته این گلایه‌ها مختص مردم نیز نبود بلکه مسئولان نیز از قطعی ناگهانی گلایه‌مند بودند.

قطعی برق مشکلاتی را نیز ایجاد کرد که می‌توان به اختلال در برگزاری آزمون‌ها و امتحانات آنلاین، خسارت به کسب‌ و کارهای اینترنتی، آسیب به لوازم برقی منازل و در نهایت خسارت سنگین به صنایع اشاره کرد. در همان زمان چندین گزارش درباره مشکلات و خسارت‌های ایجاد شده منتشر و تلاش کرد که صدای مردم و صنعتگران را به گوش مسئولان برساند.

پس از گذشت تقریباً یک ماه که خاموشی‌ها کنترل شده و قطعی برق دیگر رخ نمی‌داد از 8 تیرماه دوباره قطعی برق در شهر شیراز و استان فارس شروع شده که این موضوع با واکنش‌های مختلف از سوی کاربران و مشترکان همراه بود.

عبدالرضا قاسم‌پور، معاون استاندار فارس در روزهای گذشته از تغییر ساعات کاری ادارات با هدف جلوگیری از ایجاد خاموشی در شبکه برای بخش‌های مسکونی و کمک به بخش صنعت و تولید خبر داد و بر مبنای آن ساعت کاری ادارات دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها شهرداری‌ها و سایر موسسات دولتی از روز شنبه 12 تیرماه تا 31 مردادماه تغییر کرد.

بر این اساس ساعات کاری در شهرستان‌های لار، لامرد، مهر،گراش، خنج، فسا، داراب، جهرم، زرین دشت، کازرون، ممسنی، رستم، نیریز، بختگان، فراشبند، قیر و کارزین، اوز کوهچنار و خفر در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 6.5 تا 13.30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 12:30 است.

به گفته معاون استاندار فارس این تغییر ساعت کاری صرفا در 19 شهرستان ذکر شده از مجموع 36 شهرستان استان که دمای هوای بالاتری دارند اعمال می‌شود و با ادارات متخلفی که مدیریت مصرف برق و صرفه‌جویی نداشته باشند برابر ضوابط و مقررات برخورد می‌شود.

تغییر ساعات کاری ادارات نه تنها به مشترکان مسکونی و صنعتی کمکی نکرده بلکه خاموشی‌ها همچنان با قوت در این دو بخش نیز انجام می‌شود که قطعی برق 2 تا 3 بار در روز و هر بار به مدت 2 ساعت سبب گلایه مردم شده است.

شهروندان شیرازی می‌گویند با وجود دمای 38 تا بیش از 40 درجه هوا در این شهر تا کی این خاموشی‌ها ادامه دارد، حداقل یک بار در روز برق را قطع کنند. به گفته اینان اینکه هر روز آن هم 4 ساعت تمام زندگی مختل شود قابل قبول نیست حداقل زمان‌بندی خاموشی به گونه‌ای باشد که در ساعت اوج کارهای روزمره نباشد.

به گفته این شهروندان اینکه اداره برق یک بار در صبح و یک بار در شب برق را قطع می‌کند تنها سبب آزار و اذیت مردم، ضرر به وسایل خانگی و حتی به خطر انداختن جان بیمارانی می‌شود که مجبور به استفاده از اکسیژن در منزل هستند.

این شهروندان از آسیب دیدن لوازم برقی و خانگی خود بر اثر قطعی برق نیز هراس دارند و این موضوع از دغدغه‌های اصلی آنان است چرا که با افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم خانگی خرید دوباره آنها در صورت آسیب جدی از توان بسیاری از خانواده‌ها خالی است.

در کنار این مسائل گرمای هوا، زندگی در خاموشی و مختل شدن امور زندگی سبب شده که مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شوند و خواستار اطلاع‌رسانی دقیق برای خاموشی‌ها باشند.

پس از 2 روز تلاش برای ارتباط با مسئولان و متولیان برق استان فارس، نتیجه‌ای برای اطلاع از میزان تولید برق در 3 ماهه نخست امسال به دست نیامد و تنها مسئولان توزیع برق شیراز میزان مصرف این مدت را اعلام کردند که براساس آن مصرف برق مردم شیراز در 3 ماه نخست سال 2 میلیون و 69 هزار مگاوات ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.

بر اساس همین اطلاعات نیز بیشترین زمان مصرف مربوط به فروردین ماه با بیش از 50 درصد مصرف بوده است در حالی که در فروردین ماه قطعی رخ نداد اما در خردادماه و حال تیرماه قطعی‌ برق و خاموشی‌های 2 تا 3 ساعت مردم را کلافه کرده است.

غلامرضا نصیری مدیرعامل برق منطقه‌ای استان فارس نیز در خبری به مقایسه حداکثر مصرف برق امسال و سال گذشته پرداخته است که بر این اساس حداکثر مصرف برق در سال گذشته در روز 31 مردادماه با مصرف 6 هزار و 15 مگاوات برق رخ داده است.

وی پیش‌بینی مصرف برق برای سال جاری را حداکثر با هفت درصد افزایش عنوان کرده که بنا بر این باید برای مصرف 6 هزار و 436 مگاوات برنامه‌ریزی شود. نصیری مصرف بهینه آب و برق توسط تمامی مشترکان اعم از کشاورزی، صنعتی، اداری، خانگی، تجاری در تمام ایام سال و به ویژه تابستان سال جاری را مهم برشمرد.

به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای استان فارس تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی 25 درجه سانتی‌گراد، استفاده از دور کند کولرهای آبی، استفاده از نور طبیعی روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافی و عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات اوج بار از جمله راهکارهای ساده است که شهروندان می‌توانند با توجه به آن در مدیریت مصرف برق مشارکت کنند.

موضوعی که به طور قطع مورد توجه و رعایت بخش زیادی از شهروندان است اما نکته مهم پای‌بندی به برنامه خاموشی و رعایت عدالت و در نظر گرفتن همه شرایط برای اعمال خاموشی‌ها است به گونه‌ای که رئیس مجلس نیز امروز به آن اشاره کرده است.

محمدباقر قالیباف امروز اعلام کرده که «قطعی مکرر برق در سراسر کشور و مختل شدن کسب و کار و زندگی مردم نیازمند تدبیر و مدیریت است. اگر افزایش مصرف و مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه مدت جبران نمی‌شود لااقل به برنامه اعلام شده خاموشی‌ها پای‌بند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند».

این در حالی است که سخنگوی صنعت برق نیز اعلام کرده که مردم منتظر خاموشی‌های گسترده باشند. به گفته رجبی مشهدی به دلیل گرمای هوا احتمال مصرف برق از 66 هزار مگاوات عبور خواهد کرد و در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکند شاهد خاموشی‌های گسترده در کشور خواهیم بود.

جدول خاموشی برق در شیراز

گرمای کلافه‌ کننده و قطعی‌ های چندین باره برق در شیراز ادامه دارد

مردم دیگر شهرستان‌های استان فارس می‌توانند برای اطلاع از برنامه خاموشی‌ها به آدرس farsedc.ir مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها