رهاسازی آب از سد آیدوغموش، معطل پشت سد پرداخت آب‌ بها

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ ای زنجان گفت: رهاسازی آب از سد آیدوغموش نیازمند پرداخت آب‌ بها توسط کشاورزان است.

رهاسازی آب از سد آیدوغموش، معطل پشت سد پرداخت آب‌ بها

اسماعیل افشاری، با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی حداکثری در مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی و اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی، اظهار کرد: خرید آب از سد آیدوغموش در راستای تامین آب کشاورزی شهرستان طارم در فصل گرم سال بوده و این موضوع در راستای مدیریت یکپارچه منابع آب صورت می‌گیرد که از اهداف وزارت نیرو است.

وی افزود: وزارت نیرو بر این باور است که باید باغات زیتون در شهرستان طارم از آب مطمئن و دائمی برخوردار باشد. به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بهره‌مندی از رودخانه قزل‌اوزن سبب شده تا این شهرستان در خصوص کشت زیتون در کشور به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید این محصول مطرح باشد و این شرکت از سال ۹۶ با رایزنی‌هایی که با شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی انجام داده است، سالانه آب را از سد آیدوغموش به مزارع شهرستان طارم روانه می‌کند تا شاهد افول این محصول در منطقه نباشیم.

این مسئول ادامه داد: برای جبران کم‌آبی و کاهش بار خشکسالی، این شرکت اقدام به راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کرده که رهاسازی آب از سد آیدوغموش جزو راهکارهای کوتاه‌مدت این شرکت است که منهای سال قبل که بارش‌های مطلوبی داشتیم، از سال ۹۶ تاکنون این رهاسازی صورت گرفته است.

افشاری با بیان اینکه هزینه این آب‌بها را شرکت آب منطقه‌ای زنجان متعهد شده تا پرداخت کند، تصریح کرد: از کشاورزان و بهره‌برداران انتظار می‌رود با توجه به نیاز سالیانه این رهاسازی و لزوم تداوم آن، آب‌بهای معوقه خود را پرداخت کنند تا در ادامه رهاسازی آب از سد آیدوغموش وقفه ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان یادآور شد: شهرستان طارم به لحاظ بهره‌وری و انتقال آب نسبت به میانگین استان از ضریب پایین‌تری برخوردار است و برای جبران این موضوع سازمان جهادکشاورزی استان با توجه به بحث سازگاری با کم‌آبی و نیاز به اصلاح الگوی مصرف در این شهرستان، برنامه‌های خوبی در جهت هدایت مصرف آب به باغات این شهرستان که نسبتا نیاز به آب کمتری دارند، اجرا کرده است و تداوم این حرکت بخش مهمی از کار را در گذر از بحران کم‌آبی در شهرستان طارم پوشش خواهد داد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها