وزیر ارتباطات عذرخواهی کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باتری دکل‌های تلفن همراه، برای دو ساعت پاسخگوی قطع برق هستند، اما در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به‌وجودآمده پوزش می‌طلبیم.

وزیر ارتباطات عذرخواهی کرد

افزایش مصرف برق در این روزهای گرما، منجر به قطعی‌های مکرر در شهرهای مختلف کشور شده و این موضوع، را هم به دنبال داشته است. از آنجایی که باتری‌های سایت‌های BTS، وظیفه تاب‌آوری برای تامین برق تجهیزات و آنتن را دارند که البته تاب‌آوری سایت‌ها به بازه دو تا چهار ساعته محدود است و اگر قطعی برق ادامه پیدا کند، این سایت‌ها هم خاموش می‌شوند.

در حال حاضر استفاده اینترنت عموم مردم در ایران، از دیتای موبایل است و قطعی آنتن‌های موبایل، می‌تواند ناشی از قطعی برق باشد که این روزها به دلیل افزایش مصرف برق رخ داده، این در حالی است که با قطع شدن برق، دستگاه‌های مودم هم از کار می‌افتند و این یعنی اینترنت ثابت هم در این شرایط قابل استفاده نیست و قطعی برق، مشکلات قطعی اینترنت را هم برای کاربران ایجاد کرده است.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر در پاسخ به یکی از کاربران که گفته بود بهتر نیست شرکت‌ها برای عدم وجود آنتن در زمان قطع برق پاسخگو باشند، کلیه BTSهای مخابراتی دارای UPS هستند و اگر نیستند باید علت داشته باشد، گفت: همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل‌های تلفن همراه، برای دو ساعت پاسخگوی قطع برق هستند؛ پس از دشارژ کامل، نیازمند هشت ساعت اتصال به شارژر هستند تا به طور کامل شارژ شوند. متأسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به‌وجودآمده پوزش می‌طلبیم.

چرا باید برق شهری بیش از دو ساعت قطع باشد؟

او همچنین در پاسخ به کاربر دیگری که پرسیده بود چرا باید در سال ۲۰۲۱ برق شهری بیش از دو ساعت برود، توضیح داد: فرکانس مثل ترازوی شبکه برق‌ است. ‏وقتی مصرف از تولید پیشی گرفت، فرکانس افت می‌کند و وقتی تولید از مصرف بیشتر شد، فرکانس افزایش پیدا می‌کند. مغز شبکه برق وظیفه تثبیت فرکانس را دارد و مجبور است وقتی مثل این روزها مصرف بیش از تولید شد، بار شبکه را کم کند. اینکه چرا در سال ۲۰۲۱ مصرف ایران بیش از تولید است، دلایل متعددی دارد. ‏اول در مصرف، امسال به دلیل شرایط جوی و گرمای بی‌سابقه، رشد مصرف بیش از میزان پیش‌بینی‌شده است. ‏دوم در تولید، ‏سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید مطابق پیش‌بینی‌ها نبوده است، دلیل عمده هم کمبود منابع است.

آذری جهرمی درباره علت کمبود منابع هم بیان کرد: ‏اول تحریم‌ها که مانع بزرگ جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. ‏دوم اینکه صنعت برق به دلیل تعرفه‌های دستوری، اقتصاد خودایستایی ندارد و وابسته به منابع دولتی است. مشخصا در تامین منابع هم مشکلات عدیده وجود دارد. در کنار همه اینها باید به کاهش بارش هم پرداخت، نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل حفظ منابع آبی با حداکثر ظرفیت خود در مدار نیستند. ‏البته مساله برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها و از مدار خارج بودن برخی از نیروگاه‌ها هم مساله‌ای طبیعی است و عملا توان جبران کمبود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را ندارند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها