کاخ‌های افشاری از دل کاوش‌های کلات‌نادری بیرون آمد

کاخ‌های دوره افشاریه و گورستان‌های پیش ‌از تاریخ با فرهنگ اقوام کوچ‌روی اوراسیا، از میان کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده دژ طبیعی کلات‌نادر بیرون آمد.

کاخ‌های افشاری از دل کاوش‌های کلات‌نادری بیرون آمد

حامد طهماسبی‌زاوه ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی این منطقه، با باین این‌که در بررسی‌های انجام‌شده، تاکنون ۱۲۷ اثر تاریخی شناسایی شده که بازه زمانی عصر مفرغ تا دوره قاجار را در برمی‌گیرد، افزود: در این بررسی کاخ‌های دوره افشاریه در روستای گرو، روستای قله زو و روستای خلج برای نخستین‌بار شناسایی شدند. همچنین، چندین محوطه تاریخی در روستای گرو و روستای قله زو مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته است.

او ادامه داد: در این بررسی گورستان پیش ‌از تاریخی (عصر مفرغ و عصر آهن)، آسیاب‌ها، آسبادها، سیستم آبرسانی با استفاده از تنبوشه‌های سفالی، قنات، چندین مجموعه ذخیره آب (آب‌انبارها و حوض‌انبارها و بند تاریخی) پنج دروازه اصلی (ارغوان‌شاه، نفطه، دهچه، چوب‌بست و کشتنی)، چندین راه فرعی تاریخی، راه‌های سنگ‌فرش پله‌ای، یک معدن تاریخی سنگ در روستای نفطه، دیوارهای تاریخی، برج و باروها، قلعه‌ها، مساجد، حمام‌ها، پل‌ها و باغ‌های تاریخی شناسایی شده است.

کاخ‌های افشاری از دل کاوش‌های کلات‌نادری بیرون آمد

این باستان‌شناس گفت: گورستان‌های پیش‌ از تاریخی شناسایی‌شده، بخشی از فرهنگ اقوام کوچ‌روی اوراسیا را نشان می‌دهد که تاکنون در نیمه شرقی ایران گزارش نشده بود و در این بررسی برای نخستین‌بار در خراسان بزرگ و در محدوده کلات مورد شناسایی قرار گرفت.

به گفته او، این فرهنگ پیش از این در کشورهای حوزه دریای کاسپین و در ایران در آذربایجان شرقی و اردبیل شناسایی شده بود.

کاخ‌های افشاری از دل کاوش‌های کلات‌نادری بیرون آمد

سرپرست هیأت باستان‌شناسی اظهار کرد: ادامه مطالعات باستان‌شناسی در محدوده دژ طبیعی کلات می‌تواند به ارائه اطلاعات منحصر بفردی از اقوام مهاجر اوراسیا در طول ادوار عصر مفرغ و آهن منجر شود و همچنین اطلاعات ذی‌قیمتی در مورد معماری تدافعی دوره افشاریه و قاجاریه در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم قرار دهد.

طهماسبی‌زاوه یادآور شد: بررسی باستان‌شناسی محدوده دژ طبیعی کلات با ضرورت انجام مطالعات هدفمند باستان‌شناسی در پهنه فرهنگی تاریخی دژ طبیعی کلات نادر و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان خراسان‌ رضوی آغاز شده است.

کاخ‌های افشاری از دل کاوش‌های کلات‌نادری بیرون آمد

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها