افزایش بستری و مرگ در سویه کرونای هندی زنگ خطری برای استان مرکزی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: موارد ابتلا به سویه ویروس کرونای هندی در استان مرکزی تایید شده و شیوع این ویروس با شدت و سرعت انتقال بالاتر از نوع انگلیسی، زنگ خطری برای شهروندان این خطه است.

افزایش بستری و مرگ در سویه کرونای هندی زنگ خطری برای استان مرکزی است

دکتر حسین سرمدیان افزود: سویه دلتای ویروس کرونا ۴۰درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است و بستری و مرگ و میر قابل توجهی دارد، بنابراین مردم باید به صورت جدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه سویه ویروس دلتا از نظر علایم بالینی تفاوتی با کرونای ووهان و انگلیسی ندارد، بیان کرد: تنها میزان سرایت پذیری این نوع ویروس بسیار بالا است و خطر درگیری شمار بیشتری از مردم را همراه دارد ضمن آنکه کادر درمان به شدت خسته‌اند و امکانات بیمارستانی نیز در این استان محدود است.
این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: اکنون غالب مراجعان کووید ۱۹ به مراکز درمانی استان درگیر سویه انگلیسی هستند اما، موارد سویه دلتا نیز به‌صورت پراکنده مشاهده شده و موج پنجم کرونا در راه است و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها جدی گرفته نشود شمار زیادی را به کام بیماری و مرگ می‌کشد.
دکتر سرمدیان با اشاره به سویه دیگر ویروس کرونا با نام «دلتا پلاس» اظهار داشت: سویه دلتا تا حدودی به تزریق واکسن پاسخ می دهد اما میزان پاسخ دهی سویه دلتا پلاس به واکسن کم است و این نوع ویروس بسیار مسری تر از انواع جهش‌یافته قبلی است.
وی تصریح کرد: این نوع از ویروس کرونا، پروتئین خاصی تولید می‌کند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و همین مسئله عاملی در بحرانی شدن اوضاع خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: افرادی که تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند نیز برابر ویروس دلتا ایمن نیستند و تنها راه برای مصون ماندن از خطر ابتلا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از حضور در اماکن عمومی و پرتردد است.
شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها