اقتصاد کدام کشورها از کرونا عبور کرد؟/ جایگاه ایران کجاست؟

جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در فصل نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، رقم تجارت بسیاری از کشورها بار دیگر مثبت شده اما ایران هنوز نتوانسته از دشواری‌های کرونا عبور کند.

اقتصاد کدام کشورها از کرونا عبور کرد؟/ جایگاه ایران کجاست؟

با افزایش تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، دولت تلاش کرد با حمایت از صادرات غیرنفتی، جای خالی بخشی از درآمدهای نفتی را جبران کند و آمارهایی که از سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منتشر شد نیز نشان از بهبود نسبی این شرایط داشت.

با این وجود شیوع ناگهانی ویروس کرونا، اقتصاد ایران را نیز مانند اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر خود قرار داد اما آمار تجارت خارجی ایران افتی قابل توجه را به ثبت رساند.

در ماه‌های بعد بسیاری از کشورهای جهان تلاش کردند با وجود تداوم شیوع کرونا، شرایط را برای افزایش تجارت خارجی خود فراهم کنند و آمارهایی که از سال ۲۰۲۱ منتشر شده نشان از بهبود نسبی شرایط در بسیاری از کشورها دارد.

ایران نیز در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ توانسته بار دیگر در حوزه صادرات رشدی قابل توجه را به ثبت برساند اما آمارهایی که تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ یا زمستان ۱۳۹۹ منتشر شده نشان می‌دهد که ایران در قیاس با بسیاری از کشورها، همچنان راهی طولانی تا بازگشت به شرایط پیش از کرونا دارد.

اقتصاد کدام کشورها از کرونا عبور کرد؟ / جایگاه ایران کجاست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فصل نخست سال جاری میلادی بیشترین رشد تجارت ثبت شده به زیمباوه با مثبت ۳۸ درصد اختصاص دارد و پس از آن غنا، ویتنام و تایوان قرار دارند.

در میان غول‌های اقتصادی، چین توانسته با رشد ۳۱ درصدی بهترین عملکرد را داشته باشد و در کنار آن، سوییس، برزیل، سنگاپور، کره جنوبی، کانادا و ژاپن قرار دارند.

ایالات متحده آمریکا نیز در این مدت رشدی حدودا یک درصدی را به ثبت رسانده است.

در میان کشورهایی که همچنان آمارشان منفی مانده، انگستان، ایسلند و روسیه دیده می‌شوند و در قعر این جدول نیز ایران با رشد تجاری منفی ۲۶ درصدی قرار دارد.

البته با توجه به افزایش دوباره صادرات در بهار امسال، احتمالا جایگاه ایران در این حوزه تغییر خواهد کرد اما در زمستان سال قبل، همچنان روند تجاری منفی کشور بر جای خود باقی مانده بود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها