انگلیس احتمالا فردا به ماموریتش در افغانستان پایان می‌دهد

انتظار می‌رود انگلیس آخرین گروه از سربازان خود در افغانستان را در روزهای آتی به کشور برگرداند و به نقش رسمی خود در دو دهه جنگ در افغانستان در حالی پایان دهد که طالبان در حال قدرت گرفتن مجدد در این کشور است.

انگلیس احتمالا فردا به ماموریتش در افغانستان پایان می‌دهد

به نوشته روزنامه گاردین، منابع دفاعی انگلیس گفتند که خروج آخرین گروه ۷۵۰ نفره سربازان انگلیسی در روزهای آتی انتظار می‌رود که تکمیل شود؛ این گروه بخشی از یک هیات آموزشی و با ثبات سازی ناتو در افغانستان هستند.

اگرچه مقام‌های انگلیسی در تایید زمان بندی دقیق خروج این نیروها از افغانستان بی میل هستند اما دو منبع نظامی اعلام کردند که نیروهای انگلیسی قرار است فردا یکشنبه چهارم ژوئیه سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند و ارتش سلطنتی انگلیس پروازهایی را برای تکمیل این خروج در نظر گرفته است.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تکمیل خروج نیروهای کشورش از افغانستان را تا روز استقلال که چهارم ژوئیه است،‌ رد کرد اما تصور می‌شود که کمتر از ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در افغانستان به سر می‌برند که بیشتر آنها برای اهداف امنیتی در کابل و اطراف آن هستند. گروهی متشکل از ۶۵۰ سرباز آمریکایی قرار است در ماه‌های آتی و با مسئولیت تامین امنیت برای سفارت آمریکا در کابل در افغانستان باقی بمانند.

بایدن وعده داده بود که تمامی نیروهای آمریکایی را تا سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج می‌کند اما با وجود پیشرفت‌های طالبان در نواحی مختلف افغاستان و هشدارهایی درباره بروز جنگ داخلی در این کشور روند خروج سریعتر شده است.

"توبیاس الوود"، رئیس کمیته تفحص دفاعی مجلس عوام انگلیس گفت: خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان نشان دهنده سرعت بیشتر آمریکا در خروج از افغانستان حتی با وجود خطر فروپاشی این کشور است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز قرار است در روزهای آتی و احتمالا روز دوشنبه بیانیه‌ای برای پارلمان داشته باشد و درباره تغییرات و خط مشی حضور آتی دیپلماتیک انگلیس و وضعیت نظامی در قبال افغانستان صحبت کند.

این می‌تواند شامل حضور طولانی مدت سرویس هوایی ویژه انگلیس و سایر نیروها برای کمک به نیروهای افغان برای مقابله با طالبان شود. ایالات متحده در حال حاضر به تامین پشتیبانی هوایی برای هواپیماها و پهپادهای مستقر در خارج از کشور می‌پردازد. همچنین وعده کمک مالی برای نیروهای امنیتی را داده و گزارش شده است که در حال بررسی هزینه‌های مقاطعه کاران برای حفظ نیروی هوایی حیاتی افغانستان است.

همچنین تصمیم‌های نهایی روز دوشنبه در نشست شورای امنیت ملی انگلیس گرفته می‌شود اگرچه برنامه‌ها از قبل به خوبی توسعه یافته‌اند. همانند آمریکا، تعداد کمی از سربازان انگلیسی شاید برای کمک به نگهبان‌های سفارت انگلیس در کابل در این شهر باقی بمانند اگرچه این محل در حال حاضر توسط مقاطعه کارها حفاظت می‌شود.

انگلیس نقش مهمی در عملیات ضربتی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ ایفا کرد و نقش کلیدی و پیشرو در مقابله با طالبان در ولایت هلمند داشت. در مجموع ۵۴۵ سرباز و غیرنظامی انگلیسی در این بازه زمانی کشته شدند.

از آن زمان به بعد، انگلیس در هیات آموزشی سربازان تحت امر ناتو موسوم به "پشتیبانی قاطع" شرکت داشته است. ژنرال‌های انگلیسی می‌گویند به دنبال حفظ نیروهایی در افغانستان در قالب نیروهای آموزشی بودند اما به این نتیجه رسیدند که بدون حضور نظامی آمریکا چنین کاری غیر ممکن است. یکی از سخنگوهای وزارت دفاع انگیس گفت، این هیات نیز در ماه‌های آتی به کارش خاتمه می‌دهد.

انگلیس نیز همانند دیگر کشورهای عضو ناتو که به ماموریت‌های خود در هفته‌های اخیر در افغانستان پایان داده‌اند، اعلام کرد که از این کشور خارج می‌شود. تعدادی از سیاستمداران انگلیسی به این نکته اشاره کردند که یک پروژه نظامی برای نابودی طالبان در حالی پایان می‌پذیرد که این گروه شبه نظامی در سراسر افغانستان مجدد در حال فعالیت است.

آلمان، ایتالیا و لهستان نیز در میان کشورهایی هستند که خروج نیروهایشان از افغانستان را در بیانیه‌هایی تایید کرده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها