وزیر خارجه عربستان:

از گفتگو با ایران استقبال می‌کنیم/ شرط ریاض برای عادی‌سازی با تل‌آویو

وزیر خارجه عربستان در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی به بحث درباره ایران و فلسطین پرداخته و گفت که کشورش از گفتگو با تهران استقبال می‌کند.

از گفتگو با ایران استقبال می‌کنیم/ شرط ریاض برای عادی‌سازی با تل‌آویو

به گزارش شبکه الجزیره، «فیصل بن فرحان» در گفتگو با روزنامه ایتالیایی «لارپابلیکا» اعلام کرد که باب گفتگوی عربستان با ایران باز است و ریاض از آن استقبال می‌کند؛ اما تهران باید تعهد خود به تضمین امنیت و ثبات در منطقه را با واقعیت اثبات کند.

وی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد که موضع عربستان و ایران درباره گفتگوهای اخیر دو طرف که از چند ماه پیش در عراق آغاز شد، مثبت بود.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای اخیر با ایران منجر به بسته شدن صفحه اختلافات قبلی شود.

فیصل بن فرحان در ادامه اتهام‌زنی‌های معمول سعودی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که اکنون اولین نگرانی کشورش حمایت ایران از «شبه نظامیان و گروه‌های غیردولتی» در منطقه به ویژه «حوثی‌های یمن» و حزب الله عراق است و عربستان تمایل دارد تغییر محسوسی در رویکرد ایران در این زمینه ببیند.

هفته گذشته نیز وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره تقویت هماهنگی میان دو کشور برای توقف آنچه دخالت ایران در منطقه ادعا شده است، رایزنی کردند.

وزرای خارجه سعودی و آمریکا در این دیدار در خصوص توقف حمایت ایران از انصارالله یمن نیز بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین در حالی مدعی حمایت واهی ایران از گروه‌‌های تروریستی در منطقه شدند که به اذعان دولت‌های قانونی عراق و سوریه، ایران نخستین کشوری بود که برای کمک در مبارزه با تروریست‌های مورد حمایت محور غربی- عبری- عربی از دمشق و بغداد در برابر گروهک‌های تکفیری و تروریستی نظیر داعش حمایت کرد.

فیصل بن فرحان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شرایطی که عربستان می‌تواند طبق آن اسرائیل را به رسمیت بشناسد اظهار داشت که اولویت، بازگشت اسرائیل و فلسطین به میز مذاکرات است.

وی افزود تا زمانی که مسئله این درگیری محوری در منطقه حل نشود و برپایی دولتی به پایتختی قدس برای فلسطینیان تضمین نشده و اجازه زندگی در شرایط شرافتمندانه به آنها داده نشود صلح و ثبات ممکن نخواهد بود.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها