سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرد:

خطر کرونای دلتا در تمام کشور/ احتمال واکسیناسیون گروه های سنی بعدی در هفته آتی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، آخرین وضعیت این بیماری در کشور را تشریح کرد و نسبت سویه دلتای کرونا در همه مناطق کشور هشدار داد.

خطر کرونای دلتا در تمام کشور/ احتمال واکسیناسیون گروه های سنی بعدی در هفته آتی

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: مروری بر وضعیت کرونا در دنیا و کشور داشتیم. در دنیا وضعیت به شکلی است که موج جدیدی از بیماری با عنوان ویروس دلتا یا کرونای هندی در حال گسترش است و ۶۸ کشور دنیا درگیر این موج شدند و در برزیل دیروز بیشترین آمار مرگ و میر ثبت کردند و بالای ۱۶۰۰ مرگ ثبت شد و در هندوستان همچنان علی رغم اندکی کاهش اما بالای ۷۵۰ مرگ در روز ثبت شد و در کشور اندونزی وضعیت به همین شکل افزایشی است و در کشورهای دیگر هم این ویروس در حال تاخت و تاز است.

رعایت پروتکلها؛ کمتر از ۷۰ درصد

وی افزود: در ایران در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی تعداد شهرهای درگیر در استان‌ها افزایش می‌یابد و علی‌رغم تاکیدات زیاد، رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۷۰ درصد است که عدد پایینی است و اگر بخواهیم پروتکل اثرگذار باشد باید بالای ۸۵ درصد رعایت پروتکل داشته باشیم. وجود ویروس دلتا در جای جای کشور با توجه به قدرت سرایت آن قطعا می‌تواند میزان همه‌گیری را افزایش دهد و میران بستری و مبتلا را بیشتر خواهد کرد.

خطر کرونای دلتا در تمام مناطق کشور

رییسی در ادامه گفت: وجود ویروس دلتا در جای جای کشور که پیدا شده، با توجه به اینکه قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست، می تواند میزان همه گیری، بستری و ابتلا را بیشتر کند. در حال حاضر ۹۲ شهرمان قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر هم زرد است.

وی افزود: بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر هستند. برخی استان‌ها ابتدای درگیری قرار دارند که اگر خوب رعایت کنند، می‌توانند مهار کنند، اما اگر سهل‌انگاری کنند بیماری می تواند کل استان را درگیر کند. در استانی مانند اصفهان فعلا فقط شهر اردستان درگیر و قرمز است. در ایلام یک شهر مهران درگیر است. خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم فقط یک شهر درگیر دارند. در کرمانشاه فقط گیلان‌غرب درگیر است. در کهگیلویه و بویر احمد فقط گچساران درگیر است و در گیلان و استان مرکزی هم فقط یک شهر درگیر است. اما بقیه استان‌ها تعداد شهرهای درگیرشان بالاست.

وضعیت کرونا در تهران و سیستان و بلوچستان

وی افزود: در تهران که ۱۰ تا از شهرهای استان تهران درگیر یعنی اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک است. همچنین ۱۰ شهر استان سیستان و بلوچستان درگیر است که تقریبا سراسر استان درگیر شده است.

رییسی ادامه داد: استان فارس شهرهای جنوبی و جنوب شرق استان درگیری دارند و ۱۰ تا از شهرستان های استان فارس درگیر هستند. در کرمان ۱۵ شهر درگیر است و در هرمزگان ۱۱ شهر درگیری دارند. به همین صورت استان های مختلف درگیری‌های مختلف دارند و حتما نیاز است که به دقت رعایت شده و پروتکل ها با دقت بیشتری رعایت شود.

تاکید ویژه برای کنترل مرزهای شرقی کشور

رییسی گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید زیادی بر کنترل مرزها، به ویژه مرزهای شرقی شد. نیروی انتظامی و ستاد نیروهای مسلح و سپاه تاکنون اقدامات خوبی برای کنترل مرزهای شرقی انجام دادند و امروز تاکید شد که کنترل مرزها به ویژه در مرزهای شرقی کشور تشدید شود. اقدامات نظارتی زیادی در مرزها انجام می شود و ۱۱۷ درصد رشد نظارت و مراقبت است، اما باز هم تاکید شد که بیش از این کنترل شود.

ارسال کمک‌های ویژه به سیستان و بلوچستان

لزوم اعمال قانون با پروتکل‌شکنان

وی افزود: موضوع دیگری که در ستاد مطرح شد این بود که به طور ویژه استان های درگیر مورد نظارت و دقت و کمک قرار دهیم. به ویژه در سیستان و بلوچستان که ارتباط مستقیمی با استاندار محترم آنجا برقرار شد و مسائل و مشکلات مطرح شد و قرار شد به صورت ویژه کمک‌هایی ارسال شود و اگر نیاز باشد، بیشتر کمک ها انجام شود. البته زیرساخت ها برای شیوع بیماری و پذیرش بیمار مهم است. خوشبختانه در زمینه اکسیژن ساز و تخت در استان سیستان و بلوچستان مشل خاصی نیست، اما اقدامات بیشتری به ویژه در حوزه نظارت و رعایت پروتکل ها و اعمال قانون با پروتکل شکنان نیاز است که در این منطقه انجام شود. میزان رعایت پروتکل ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین زیر ۵۰ درصد است و نیاز است که مردم عزیز و صبور آن منطقه در رعایت پروتکل ها دقت بیشتری را داشته باشند.

تمهیدات تعطیلی در سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: قرار شد در سیستان و بلوچستان بسیاری از اماکن و ادارات تعطیل باشند، از جمله بانک ها و ادارات دولتی، مگر آن‌هایی که خیلی ضروری هستند، باز باشند.

شرایط دورکاری و حضور کارکنان در ادارات شهرهای قرمز

رییسی گفت: در استان‌هایی هم که شهر قرمز در آن ها اعلام شد، بر اساس پروتکل ها و رنگ بندی که وجود دارد، باید اقداماتی اعمال شود. مثلا در شهرهای قرمز کارکنان دولتی حداکثر ۳۰درصد باید حضور یابند و بقیه باید دورکار باشند. به جز مشاغل بسیار ضروری که حداکثر تا ۵۰ درصد می توانند حضور یابند و بقیه باید به صورت دورکار باشد تا شرایط آرامتر شود.

افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور از این هفته

رییسی در ادامه صحبتهایش درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور نیز گفت: طی هفته گذشته سرعت واکسیناسیون بهتر شد و ان‌شاءالله طی این هفته و بویژه هفته آینده سرعت واکسیناسیون قابل قبول خواهد بود و میزان قابل توجهی واکسن در اختیاز خواهیم داشت. در سطح کشور ازدحام و تجمع آنچنانی طی هفته گذشته نداشتیم و واکسیناسیون خوب و روان انجام شد و در دو یا سه مرکز شلوغی‌هایی بود که با تمهیداتی نظیر افزایش مراکز تجمیعی و نوبت دهی، آنجا هم به وضعیت عادی بازگشته و واکسیناسیون با سرعت و دقت بهتری ادامه پیدا خواهد کرد. مردم نگران دوز دوم واکسن نباشند و قطعا کسانی که دُز اول را دریافت کردند، دُز دوم را هم دریافت می‌کنند.

اعلام گروه سنی جدید برای واکسیناسیون؛ هفته آینده

وی افزود: الان تقریبا وضعیت انجام واکسیناسیون گروه سنی که اعلام کردیم مطلوب و مناسب است و طی هفته آینده به احتمال خیلی زیاد گروه سنی پایین‌تری اعلام می‌کنیم که واکسیناسیون انجام دهند.

توزیع ۳۰۰هزار دوز واکسن برکت

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه قریب به ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی برکت به دستمان رسیده که توزیع شده است و امید داریم در هفته‌های آینده میزان واکسن‌های تولید داخل و خارجی افزایش یابد و سرعت واکسیناسیون قابل قبول باشد. تا کنون حدود ۷ میلیون دُز واکسن توزیع کردیم که حدود ۲ میلیون نفر هر دو دُز و حدود ۴ میلیون نفر هم دُز اول را دریافت کردند که در زمان نوبت دُز دوم را هم دریافت خواهند کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در هفته‌های آینده وضعیت تامین واکسن ما بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

تامین ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی از شهریور ماه

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ما از شهریور ماهیانه ۱۰ میلیون دُز واکسن داخلی به دستمان خواهد رسید و تا پایان سال همه گروه هدف کشور را واکسینه می‌کنیم.

برای واکسیناسیون به سیستم نوبت‌دهی توجه کنید

وی گفت: مردم برای واکسن به سیستم نوبت دهی توجه کنند و افرادی که پیامک دریافت نکردند مستقیما به مراکز مراجعه نکنند که باعث شلوغی نشود.

توانایی تزریق روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن کرونا

رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرید

رئیسی ادامه داد: حدود ۸۷۰ مرکز تجمعی داریم که ۷۵ مرکز در تهران است و از این جهت با توجه به موجودی واکسن روزانه توانایی واکسیناسیون روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دُز را داریم و این توانمندی به ۵۰۰ هزار دُز واکسن در روز هم خواهد رسید. از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند. در صورت عدم توجه به پروتکل‌ها خیز و پیک بعدی اتفاق می‌افتد و این می‌تواند نگران کننده باشد و اگر این پروتکل‌ها رعایت شود با توجه به سرعت واکسیناسیون می‌توانیم با وضعیت بهتر از این دوره گذر کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    0

    واکسن تولیدیتون تا تاییدیه جهانی نگیره نمیزنیم

    نظرات شما -
    • دکستر
      0

      افرین حرف حق

    • شاهین
      0

      من با افتخار واکسن ایرانی می‌زنم چون به غرب اعتمادی ندارم . بهداشت جهانی تحت سلطه کارتل های بزرگ سرمایه داری است

  • ناشناس
    0

    فقط از مردم انتظار دارید . کشور ما از کشورهای جهان پنجم هم کمتر واکسیناسیون داشته . دیگه خسته شدیم و از ما انتظار رعایت نداشته باشید .

  • شیخی
    0

    رییسی آنقدر شوق رییس جمهوری دارد که قبل از برگزاری انتخابات بیخیال ویروسهای جهشی اقدام به سفرها و برگزاری گردهمایی های در تهران و اطراف کرد و موج پنجم هجوم کشنده کرونا برکت شوق ایشان به ریاست جمهوری است.

    نظرات شما -
    • ه
      0

      انتقام بی تدبیری روحانی را از رئیسی نگیر بدبخت کینه‌ای

  • کاربر ناشناس
    0

    انشالله شاهد بیماری بیشتری بشویم همانطورگفته همه باید قلع وقمع بشن نه یک عده همه مثل برگ های خزان یکی یکی بر روی زمین ب افتند انشالله چرا که حق را ناحق کرده اند چرا که عزیزانمان را باندانم کاری یشان کشتن انشالله تمام دنیا به ویژه ایران ویران بشه باز هم کمه

    نظرات شما -
    • سام
      0

      اندازه ی ایران تهت در بیاد.

    • دکستر
      0

      تو از اون ادمهای روانی و افسرده ای هستی که کله ی همه ادمای دورت و خوردی و اونارو هم مریض و افسرده کردی دقیقا کپی برابر اصل تو اطراف من هست اینو بدون که حتما باید پیش روان پزشک بری وگرنه گناه کبیره کردی

  • ارژنگ
    0

    برو روباه مکار،تو از نمکی دروغگوتری الان سه هفتس که میگی گروهه سنی جدید از هفته بعد اعلام میشه.سه هفتس هرروز 65 ساله ها بخاطره دروغه تو میرن مراکز واکسیناسیون دس خالی برمیگردن.علیرضا رئیسی اینو بدون ی روز بدجوری سرت تلافی میکنیم

  • arad
    0

    یک مسئول جواب منو بده چرا کسی که کرونا گرفته و یک هفته بستری شده در بیمارستان و بعدش به دلیل کرونای حاد فوت کرده و بیمارستان باید 70.000.000 میلیون تومان هزینه بخواد این مشکل مارا وزارت بهداشت باید رسیدگی کنه یا ستاد بحران لطفا یکی جواب مارو بده امروز نتوانستیم جنازه را تحویل بگیریم آقای وزیر بهداشت تکلیف ما چیه چکار باید بکنیم!!!!!!!!!!!!!!

  • hadad
    0

    سینوفارم در برابر نوع دلتا بی اثر است، هزینه اضافی و توزیع نکنید.

  • ،،،،،،،،*****،،،،،
    0

    ای بابا چه واکسنی بیچاره مادر من واکسن زده یه هفته ست بیحال افتاده تو خونه ،معلوم نیست چیه میزنن به بیچاره ملت ،اوناییکه دارن واکسن معتبر زدن ،ما بیچاره ها معلوم نیست چیه زدن ،آخه خداروخوش میاد ،،،

  • ناشناس
    0

    اقای نمکی مثلا وزیر بهداشت و رئیسی معاون و سخن گوی بهداشت شما اگه یک جو غیرت داشتید روی ان صندلی یک لحظه نمی نشتید در دوران شما در تمام دنیا 7 نوع واکسن تولید شده ولی زیر سایه شما برای رانت خواران گذاشتید 7 نوع واکسن باصطلاح تولید کنید می دونید چرا با رانت خوار ها دستتان در یک کاسه است

  • جمالی
    0

    شماکه میگفتیدازاول تابستان روزی ۳۰۰هزار واکسن ایرانی دستمون میرسه یعنی ماهی نه ملیون حالادوباره وعده شهریوریعنی آخرتابستون رومیدی؟؟واقعاخجالت نمیکشید؟؟؟

  • محمد۰
    0

    همتون دروغگووپست هستیداینقددروغگفتید که نمیدونیدچی به چیه

  • کرونا
    0

    چطور شد برای انتخابات تمامی علما توصیه کردند وظیفه شرعی هست حتی رهبر انقلاب.ولی الان که یکی از این علما بلند نمیشه بگه بابا مسئولین وظیفه شرعی شما هم راست گفتن هست حقوق میلیاردی میگیرید بازم دزدی! آهای علما کجایید حالا خفه شدید بگید وظیفه شرعی شما مسئولین تهیه واکسن هست.تمام کسانی که می تونن برای مردم کاری بکنند که نشستند وفقط موج اعلام می کنند .شما قاتلید گناه کبیره میکنید .به ولا مردم گناه دارن.....متاسفم

  • مری
    0

    بنظر من این نمکی خیلی با نمک با این حرفاش یعنی دروغاش بلد نیست از خودش مواظبت کنه چه برسه به یه مملکت

    نظرات شما -
    • میر
      0

      فقط به نمکی باید گفت تنها کاری را که خوب بلدی انجام بدی و مختص خودت است پاچه خواری و بادمجان دور قاب چینی است بیش از این هنر نداری

  • امین
    0

    لعنت بر پدر و مادر همه تان که شما ها رو پس انداختند تا اینهمه دروغ و دوونگ تحویل این مردم بدید، آخه چرا اینقدر بی همه چیز هستید، جون مردم براتون مهم نیست، فقط شو آف دارید، دروغ گوهای پست فطرت

    نظرات شما -
    • سعيد
      0

      درود بر تو شير پاك خورده ،حلالت باد ،حرف دل مارا زدى

  • رضا
    0

    هی این هفته اون هفته می‌کنند و از واکسیوناسیون عمومی خبری نیست. هی وعده سر خرمن

  • خدایی
    0

    چه دانشمند فاضلی هستن ایشون 7میلیون توزیع کردن و8میلیون تزریق شده جالبه 2میلیون دو دوز میشه 4میلیون و 4میلیون هم تک دوز به حساب ایشون میشه 7میلیون

  • کریمی
    0

    پول می گیرند واکسن می زنند بعد ایست قلبی می کنند یکی از بستگان خودم سی ملیون داد واکسن زد توی بیمارستان دلیل مرگ هم زدند ایست قلبی اینها تا واکسن درست کنند تمام دنیا عاری از کرونا شده اون وقت از کشوری دیگر وارد می کنند به نام واکسن ملی برای تبلیغات که ما توانستیم روی پای خودمان وایستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها