طعم تلخ خشکسالی در خراسان رضوی/ کام دامداران استان شیرین نیست

خشکسالی‌ها سبب شده تا فرصت گرانبهایی که معمولا فصل بهار برای تعلیف دام دامداران در اختیار قرار می‌داد از بین برود.

طعم تلخ خشکسالی در خراسان رضوی/ کام دامداران استان شیرین نیست

خشکسالی امسال کلیدواژه‌ای است که این روزها در سراسر کشور دست به دست می‌چرخد و آفات و آثار خود را نیز البته به انحاء مختلف بر حرف و مشاغل می‌گذارد.

در این میان اما مشاغل وابسته به زمین قاعدتا متحمل بیشترین خسارت می‌شوند و با معضلات متعددی روبرو هستند که در صورتی که برای آنها تمهیدی اندیشیده نشود ممکن است فعالیت‌ها را به صورت کامل از میان بردارد.

کشاورزان و دامداران هم در این میان به واسطه خشکسالی و کمبود نذورات آسمانی کم مشکل ندارند و بسیاری از آنها مجبور به تغییر اساسی در نوع فعالیت خود نسبت به سال‌های گذشته شده‌اند.

دامداران استان هم در این میان کم مشکل ندارند و بخش بزرگی از مشکل آنها ناشی از این است که خوراکی برای دام‌های خود ندارند و در بسیاری از مراتع و زمین‌های استان علوفه‌ای برای چرای دام‌های آنان وجود ندارد.

از سوی دیگر کمبود نهاده‌های دامی نیز قوز بالاقوز شده است و هرچند که مسئولان وعده‌هایی برای تخصیص نهاده‌های دامی داده‌اند اما تا زمانی که وعده‌ها محقق شود دامداران همچنان در مشکلات خود غوطه ور خواهند بود.

احمد داوطلب، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: بسیاری از هزینه‌های مرتبط با تغذیه دام‌های استان بالا رفته و علت آن افزایش هزینه نهاده‌های دامی است.

وی با اشاره به اینکه دامداران استان بخش زیادی از هزینه‌ها را از ناحیه همین هزینه‌های مربوط به تغذیه دام خود متحمل می‌شود خاطرنشان کرد: خشکسالی‌ها هم سبب شده تا فرصت گرانبهایی که معمولا فصل بهار برای تعلیف دام دامداران در اختیار قرار می‌داد از بین برود.

وی بیان می‌کند: دام‌های سبک دامداران معمولا از طریق تعلیف دستی تغذیه می‌شدند اما کمبود علوفه در مراتع سبب شده تا هزینه‌های اضافه از این طریق به دامداران استان وارد شود.

اورانی، رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: در سال زراعی جاری حدود 62 درصد بارش‌ها کاهش پیدا کرده و به تبع آن تولید محصولات زراعی کاهش داشته و لذا در حال حاضر در اراضی، علوفه‌ای برای چرا نیست و دامدار با کمبود علوفه روبه رو است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده تا به استان‌هایی که بالای 70 درصد کاهش بارندگی داشته‌اند نسبت به سال گذشته 2 برابر و استان‌هایی مانند خراسان رضوی که بین 40 تا 70 درصد کاهش بارندگی داشته اند 50 درصد نسبت به قبل نهاده بیستری داده شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: در سال زراعی جاری در مرحله اول 16700 تن جو به عنوان سهمیه خشکسالی وارد استان شده و بین دامداران سبک توزیع و در مرحله دوم 9717 تن جو و 7570 تن ذرت به استان تخصیص یافته که در بین گاوداران غیر صنعتی روستایی توزیع شده است.

محمد نبوی‌فرد، مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی هم در این زمینه می‌گوید: عشایر استان نیز از ناحیه خشکسالی بیشترین ضرر و زیان را متحمل شده‌اند و علوفه مرتعی نیز برای دام عشایر بسیار کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی می‌افزاید: امسال با فقر کیفی مراتع استان روبرو هستیم و هیچ راهکاری جز تعلیف دستی برای عشایر و دامداران وجود ندارد و درصورت تامین نشدن نهاده مورد نیاز احتمالا تولیدات دامی عشایر با کاهش چشمگیری روبرو خواهیم شد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها