سه هزار و ۵۳۰ مادر باردار خراسانی به کرونا مبتلا شدند

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و دانش‌آموزان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون سه هزار و ۵۳۰ مادر باردار در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی آزمایش کرونای مثبت داشته و به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

سه هزار و ۵۳۰ مادر باردار خراسانی به کرونا مبتلا شدند

دکتر محمد احمدیان اظهار داشت: از این تعداد آزمایش سه هزار و ۳۶۰ مادر باردار در قالب تست پی. سی. آر مثبت شده است و بقیه آزمایش سریع کرونای مثبت داشته اند.

وی بیان کرد: به طور کلی تاکنون ۱۰ هزار و ۹۰ زن باردار با علائم مشکوک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیر بررسی قرار گرفته اند که آزمایش کرونای یک سوم آنها مثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بارداری باعث افزایش ابتلا به کووید ۱۹ نمی‌شود، این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد مادران باردار مبتلا بهبود می‌یابند اما مادرانی که در مراحل شدید بیماری هستند دوره بالینی و عوارض بیماری آنها بیشتر از دیگران است.

احمدیان ادامه داد: مادران باردار با شروع علائم خفیفت باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند که داشتن اطلاعات در این زمینه به منظور مراجعه به موقع، تشخیص و درمان مناسب بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی شایعترین علامت ابتلا به کووید ۱۹ در دوران بارداری را سرفه، گلودرد، خستگی مفرط، درد عضلانی، تب، سردرد، اختلالات بویایی و چشایی، تنگی نفس، آبریزش بینی، بی اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراع عنوان کرد.

دکتر احمدیان گفت: مادران باردار در صورت مشاهده هرگونه علائم خطر بارداری و کاهش حرکات جنینی و سایر علایم برای مشاوره و راهنمایی با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و دانش‌آموزان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین از خردادماه امسال آموزشهای دوره بارداری در ۸ جلسه به صورت برخط (آنلاین) برای مادران باردار برقرار شده است که به علت شیوع کرونا این کلاسهای آموزشی پیش از این متوقف شده بود.

هم اکنون سالانه ۸۵ هزار زایمان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود که این میزان در سالهای گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار زایمان در سال بود.
۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌ حیدریه، تربت‌ جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها