مطالبه خسارت دادرسی در صدر پرونده‌های حقوقی و خانوادگی مرکزی

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک گفت: بیشترین پرونده‌های مردم در حوزه حقوقی و خانوادگی مربوط به مطالبه خسارت دادرسی و مطالبه وجه بوده است.

مطالبه خسارت دادرسی در صدر پرونده‌های حقوقی و خانوادگی مرکزی

حجت‌الله درودگر عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه اقدامات حوزه دستگاه قضا سبب شده تا تعداد پرونده‌های مختومه افزایش و مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یابد، گفت: کاهش جمعیت کیفری یکی از برنامه‌های دستگاه قضا است تا از معرفی افراد به زندان خودداری کنیم.

وی ادامه داد: زندان باید برای افرادی باشد که جز زندان راه دیگری برای آنها نیست و تلاش می‌کنیم تا برای این افراد حقوق شهروندی رعایت شود، ۱۳۰ مورد بازدید از زندان انجام شده است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: در شعب کیفری و دادگاه انقلاب تلاش می‌شود تا در راستای اجرای قانون مجازات اسلامی از تأسیسات حبس‌زدا از جمله تعلیق صدور حکم، استفاده از پابند الکترونیک، مجازات جایگزین و آزادی مشروط استفاده شود که در سال گذشته ۲ هزار و ۵۹۷ مورد از تأسیسات حبس‌زدا در محاکم کیفری و انقلاب استفاده شده است.

درودگر اظهار کرد: بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت مالی یکی از راهکارها معرفی افراد به زندان است اما محاکم حقوقی و خانوده تلاش می‌کنند تا افراد در راستای اجرای این ماده قانونی به زندان معرفی نشوند و افرادی هم که معرفی شدند در خارج از نوبت و به صورت فوق‌العاده به درخواست آنها رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: تکریم ارباب رجوع در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفته به طوری که در اسرع وقت کار آنها انجام و برخورد مناسب صورت می‌گیرد.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۶۲۸ ملاقات مردمی انجام شد، گفت: راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی یکی دیگر از اقدامات است که تاکنون با توجه به اینکه مردم آشنایی کامل از سامانه ندارند کمتر از سامانه استفاده می‌کنند اما ملاقات مردمی با قوت انجام می‌شود.

درودگر در ادامه با اشاره به تعداد پرونده‌های وارده به محاکم عمومی و انقلاب اراک عنوان کرد: در سال گذشته ۶۱ هزار و ۸۸۹ فقره پرونده به محاکم عمومی و انقلاب اراک وارد شده که در سال ۹۸ تعداد ۵۷ هزار و ۴ فقره بوده و ۹ درصد افزایش پرونده وارده در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ داشته است.

وی گفت: از تعداد ۶۱ هزار و ۸۸۹ فقره پرونده وارده تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۱ فقره پرونده حقوقی، ۱۰ هزار و ۳۲ فقره پرونده شعب خانواده و ۲۰ هزار و ۵۲۲ فقره پرونده شعب کیفری، ۴ هزار و ۹۶۴ فقره مربوط به دادگاه انقلاب و ۶ هزار و ۷۶۳ فقره اجرای احکام مدنی بود.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک با اشاره به اینکه هزار و ۳۶۶ فقره مانده که در سال ۹۸ حدود ۴ هزار و ۴۶۲ فقره بوده و کاهش ۳۰ درصدی داشته، گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۵۵ فقره پرونده با صلح و سازش مختومه شده که معادل ۲۸ درصد همه پرونده‌ها در شورا است.

وی ادامه داد: ۳۸ درصد پرونده‌های دارای قابلیت صلح و سازش به سازش ختم شده است و بیشترین موضوع و خواسته پرونده‌های مردم در محاکم کیفری مربوط به سرقت مستوجب تعزیر، جرایم مرتبط با مواد مخدر، ضرب و جرح عمومی، صدمه بدنی غیرعمد برای تصادفات رانندگی، توهین به اشخاص، رانندگی بدون پروانه رسمی، تهدید، تخریب و توهین است.

درودگر اظهار کرد: بیشترین موضوع و خواسته پرونده‌های مردم در حوزه حقوقی و خانوادگی مربوط به مطالبه خسارت دادرسی، مطالبه وجه، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، طلاق به درخواست زوجه بوده و ۴ هزار و ۸۰۴ فقره اجرای حکم داشتند.

وی ادامه داد: افرادی که در سامانه ثنا هستند باید هر روز سامانه را بررسی کنند و پیام‌ها یا اخطارها را دریافت کنند زیرا اگر به هر دلیلی پیامک دریافت نکردند اگر مهلت دادرسی داده شده بود که منقضی شده به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست.

در پرونده‌های حوزه کارگری با رأفت اسلامی برخورد شد

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: اکنون پرونده در حوزه کارگری نداریم و پرونده‌هایی که از جمله شرکت آذرآب وجود داشت با رأفت اسلامی برخورد شد و برای کارگران شرکت‌های مهم مشکلی وجود ندارد.

درودگر در ادامه بیان کرد: در سال گذشته ۶۳ هزار و ۷۶ فقره پرونده و در سال ۹۸ حدود ۵۸ هزار و ۶۷۲ فقره پرونده مختومه شد که حدود ۸ درصد افزایش مختومه داشتیم همچنین پرونده‌های مانده در مجموع شعب در پایان سال ۹۹ حدود ۹ هزار و ۵۸۸ فقره پرونده و در پایان سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار و ۷۹۴ فقره بود که هزار و ۲۰۰ فقره کاهش پرونده‌های مانده در پایان ۹۹ نسبت به ۹۸ داشتیم.

وی گفت: در مجموع همه شعب از جمله شعب کیفری، حقوقی، اجرا و دادگاه انقلاب در سال گذشته میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۱۲۹ روز و در سال ۹۸ حدود ۱۹۱ روز بوده که در شعب رسیدگی‌کننده میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها پایین‌تر از ۱۲۹ روز، شعب کیفری از ۵۱ روز تا بالاترین زمان ۹۹ روز، شعب خانواده از ۳۸ روز تا بالاترین زمان ۴۶ روز و شعب حقوقی از ۴۸ روز تا ۱۱۲ روز است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: در زمینه دادرسی الکترونیک که در سند تحول آمده تلاش می‌شود تا مراجعه مردم به دستگاه قضائی، رفت و آمد آنها، اعزام و بدرقه متهمان زندانی به حداقل برسد و به صورت الکترونیکی دادرسی شود.

درودگر با اشاره به اینکه در ۳ ماهه نخست امسال ۴۹۶ جلسه به صورت الکترونیکی برگزار شده، گفت: در سال ۹۹ حدود ۳۳۲ جلسه دادرسی الکترونیک با زندانیان برگزار شد و می‌توان گفت ۹۳ درصد از دادرسی‌های زندانیان به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و ۳۰ جلسه الکترونیک هم در خارج از زندان و همراه با وکلا برگزار شده است.

هدف‌گذاری ما این است که میزان ابلاغ الکترونیک به ۹۵ درصد برسد

وی اظهار کرد: در سال ۹۹ حدود ۳۹۲ هزار و ۶۷۳ فقره ابلاغیه از محاکم صادر شده که ۳۵۰ هزار و ۳۸۳ فقره به صورت الکترونیک ابلاغ شده و نسبت به سال ۹۸ حدود ۲ درصد رشد داشته که این میزان ابلاغ در ۳ ماهه نخست امسال به ۹۰ درصد رسیده که هدف‌گذاری شده میزان ابلاغ الکترونیک به ۹۵ درصد برسد.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: در زمینه ابلاغ الکترونیک برای بعضی از پرونده‌ها از جمله اتباع خارجه افغان‌ها مشکلاتی وجود دارد به طوری که آدرس ثنا ندارند و ابلاغ آنها به صورت دستی انجام می‌شود، میزان دادرسی الکترونیک با اشخاص پرونده ۴۱ مورد بوده است.

درودگر بیان کرد: برای اشخاصی دارای پرونده‌ای هستند که زمان رسیدگی دارد از طرف شعبه مربوطه پیامی ارسال می‌شود که باید در صورت تمایل به دادرسی الکترونیک اعلام کنند اما اگر پیامکی دریافت نکردند با شماره ۳۳۴۱۳۷۸۵ اداره فناوری اطلاعات مجتمع حقوقی و کیفری اراک تماس بگیرند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات در زمینه تکریم ارباب رجوع فعال کردن واحد ارشاد است به طوری که از ظرفیت کانون وکلا استفاده می‌شود و آماده ارائه مشاوره حقوقی به مردم هستند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۲۷ مشاوره انجام شده که ۵ هزار و ۳۱۸ مورد موضوع حقوقی، ۳ هزار و ۴۰۴ مشاوره خانواده و هزار و ۵۳۵ مورد مباحث کیفری بوده و در هفته قوه قضائیه مشاوره تلفنی راه‌اندازی شد و مردم می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح جهت بهره‌مندی از خدمات مشاوره با شماره‌های ۳۳۴۱۸۹۹۰ و ۳۳۴۱۸۹۹۱ تماس بگیرند.

درودگر اظهار کرد: تلاش می‌شود تا آرایی که از محاکم صادر می‌شود به لحاظ کیفی متقن باشند به همین سبب جلسات هفتگی جهت بررسی موضوعات حقوقی برگزار می‌شود تا وحدت رویه داشته باشیم به همین سبب در سال گذشته ۵۶ نشست هفتگی محاکم عمومی و انقلاب اراک برگزار شد که ۲۷ جلسه محاکم حقوقی و ۲۹ جلسه محاکم کیفری بود.

وی ادامه داد: پرونده‌ها از جمله در حوزه اموال تملیکی، شرکت‌های دانش بنیان، جرایم اطفال و نوجوانان، سرقت، بهداشت، پزشکی و غیره به صورت تخصصی به شعب مربوطه ارسال می‌شوند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک گفت: در راستای کاهش اطاله دادرسی تلاش می‌شود تا پروده‌های مسن در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند و کمترین میزان پرونده مسن را داشته باشیم که تا ۱۸ دی ۹۸ هزار و ۸۳۵ پرونده مسن و تا ۱ دی ۹۹ حدود ۳۸۹ فقره پرونده داشتیم که نشان‌دهنده کاهش چشمگیر در پرونده‌های مسن است.

درودگر در ادامه بیان کرد: یک مورد پرونده قبل از ۹۶ و ۵ مورد در ۹۷ و ۵۲ فقره در سال ۹۸ ثبت شده که در مجموع ۱۸۰ فقره پرونده قبل از ۱ مهر ۹۹ در محاکم عمومی و انقلاب اراک وجود دارد.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک در پایان بیان کرد: در سال گذشته ۴۲ هزار و ۹۰۸ فقره پرونده وارده به شورای حل اختلاف داشتیم که در سال ۹۸ حدود ۳۷ هزار و ۳۲۱ فقره بوده و ۱۵ درصد افزایش داشته و ۴۶ هزار و ۴ فقره پرونده مختومه داشتیم که ۲۱ درصد رشد داشته است.

منبع: مهر

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها