تنها راه نجات هنرهای سنتی، معرفی صحیح آن‌هاست

آیین رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره، که شهریورماه امسال در تهران برگزار می‌شود، روز گذشته در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

تنها راه نجات هنرهای سنتی، معرفی صحیح آن‌هاست

سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو در ابتدای این آیین گفت: هنر آن چشمه زاینده و دولت پاینده، مایه نشاط و دلگرمی ما در زندگی است و موسسه فرهنگی اکو از بدو تاسیس تاکنون بر این مقوله استوار بوده است و اصالت خویش را در حفظ، بقا و گسترش هنر می‌داند و از هر طرح و پیشنهاد سازنده حمایت می‌کند.
وی افزود: ما با همکاری شرکت هیما طرحی را در کشورهای اکو مبنی بر هنرهای دستی بویژه سوزن دوزی، دوخت و... ارائه نمودیم و در این مدت نزدیک 500 اثر دریافت کردیم که وقتی به این آثار می‌نگریم بدون اغراق موجی از احساس، اندیشه و خلاقیت را می‌بینیم که ریشه در فرهنگ و باورهای این منطقه دارد.
رئیس موسسه فرهنگی اکو اضافه کرد: نکته دیگر اینکه در اکثر این آثار همان نقشی را می بینیم که در ذهن این معنی را متبلور می کند که بعید است این اثر کار یک نفر باشد اما در عمق آن، ظرافت و نزاکت و نبوغ صاحب آن نمایان است.
وی در ادامه گفت: این آثار آینه تمام نمای هنر این منطقه است و جای افتخار و شکر است که علی رغم تکنولوژی جدید مردم منطقه ما برای حفظ و بقای میراث گذشتگان آستین بالا زده اند و این شمع امید را در دل فروزان می کند که با تلاش های مضاعف چراغ هنر هرگز خاموش نخواهد شد.
بختی با بیان اینکه امروز در کنار رونمایی از پوستر نمایشگاه نقش و نگاره امید داریم که در شهریورماه امسال دومین نمایشگاه از آثار هنرمندان اکو برگزار خواهد شد، گفتک این برنامه از برنامه‌های ارزشمند اکو خواهد بود.

هنر سنتی مظلوم واقع شده است
مریم نیکجوی مدیرعامل هیما نیز در این آیین گفت: در سال 96 هیما مطالعاتی را در حوزه هنرهای سنتی و صناعی آغاز کرد و پس از یک دوره دو ساله و آسیب شناسی توسط کارشناسان و صاحبت نظران هنرهای سنتی و رفع موانع، یکی از بهترین حوزه های تعالی هنر شناسایی شد.
وی ادامه داد: دستاوردهای فعالیت در این بسته علاوه بر هم سویی انسان ها با تمدن‌های نزدیک به هم، یکی از بهترین گزینه های اشتغال زایی است که امروزه یکی از اصلی ترین نگرانی های سیستم حاکمیت در ایران و بسیاری از کشورهای دنیاست.
این فعال حوزه هنرهای سنتی با بیان اینکه هیما امروز یک جریان است برای دیده شدن بخشی از تمدن غنی در ایران و کشورهای نزدیک به این فرهنگ، گفت: حوزه هنرهای سنتی طی سال های متمادی به علت در دستس نبودن و فاصله از ابزاهای نوین معرفی مظلوم واقع شده است.
نیکجوی ادامه داد: در عصر نوین تکنولوژی و شیوه های کسب منافع در بازارهای بزرگ آثار هنرهای دستی که هیچ وقت مشمول تولید انبوه نگردیه به عامه مردم معرفی نشده و متعاقب آن تقاضای اندک برای مالکیت آن سبب بی رونقی اقتصادی هنرمندان فعال در هنرهای سنتی گردیده است.
وی گفت: تنها راه نجات و رونق هنرهای سنتی معرفی صحیح این هنرهاست که موجب می‌شود توجه علاقه مندان و مستعدان به این هنر جلب شده و باز هم شرایط بهتر خواهد شد.
نیکجوی تاکید کرد: قرار گیری در شرایط کرونا تجربه جدیدی برای دنیا بود و بهره گیری از این تجربه بزرگ بستری ایجاد می کند برای دنیای زیباتر در پساکرونا. به تایید بسیاری از هنرمندان هنر جزو معدود رسته هایی بود که کرونا نه تنها بر آن تاثیر مستقیم نگذاشت که بر تعالی آن کمک کرد. آن چه توسط توده جامعه دیده شده در قرنطینه اجباری نبوغ بسیاری متبلور شد و مستعدان بسیاری به خلق اثر روی آوردند.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها