بررسی وضعیت کوبا در دولت بایدن اولویتش را از دست داده است

روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع ناشناس گزارش کرد، فرآیند بررسی دولت بایدن در سیاست آمریکا در قبال کوبا در پنج ماه گذشته یک سانتی متر هم به دلیل اولویت پایین این مساله برای کاخ سفید، حرکت نداشته است.

بررسی وضعیت کوبا در دولت بایدن اولویتش را از دست داده است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گفته شده که این مساله در حال حاضر در وضعیتی بین "بیش از حد سخت" و "ارزشش را ندارد" گرفتار شده است.

یک مقام ناشناس دولت آمریکا به واشنگتن پست گفت: ما اغتشاش در کل دنیا و یک منطقه داریم. ما در حال مبارزه با یک همه گیری و رسیدگی به فروپاشی دموکراسی در یک مجموعه کامل از کشورها هستیم. این محیطی است که ما در آن قرار داریم.

این منبع متذکر شد، زمانی که دولت برای مدیریت مسائل کوبا اقدام می‌کند این کار را در ضمن این که منافع امنیت ملی آمریکا را در ذهن دارد انجام می‌دهد. این مقام در ادامه بیان کرد که پیش زمینه سیاسی از زمانی که دولت اوباما در سال 2015 وارد روابط دیپلماتیک با هاوانا شد تغییر کرده است. طبق گفته یک منبع به این روزنامه، دولت بایدن می‌داند که تحت دولت اوباما چه اقداماتی اتخاذ شده‌اند و اینکه متعاقبا در دولت ترامپ نیز چه کاری انجام شده است اما چیزی که کاخ سفید شاهدش نیست، اتخاذ گامهای "مثبت" از سوی خود کوبا است.

یک دلیل دیگر اینکه دولت بایدن به روابط آمریکا با کوبا اولویت پایین می‌بخشد مخالفتهای داخلی برخی با بهبود روابط بین دو کشور است. رابرت منندز، سناتور با نفوذ نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس بر اساس گزارش واشنگتن پست با این اقدام در کنگره مخالفت کرده است. منندز نقشی مهم در مسائلی که از نظر واشنگتن اولویت دارند ایفا می‌کند و بنابراین کاخ سفید عجله‌ای برای جستجوی تغییرات ندارد.

منندز زاده آمریکا و یک مهاجر کوبایی تبار متعلق به دوران قبل از کمونیسم در کوبا است و بر اساس این گزارش با بازیابی روابط با این کشور جزیره‌ای تا زمانی که هاوانا "گامهایی را به منظور بازیابی حقوق شهروندانش و احترام به این حقوق اتخاذ نکند"مخالف و به آن معترض است.

وزارت امور خارجه کوبا امید زیادی به بازیابی روابطی که در دولت ترامپ به ناگهان قطع شدند، داشته است؛ در حالی که دولت ترامپ نام کوبا را مجددا به فهرست آمریکا از به اصطلاح دولتهای پشتیبان تروریسم اضافه کرد. برونو رودریگز، دیپلمات ارشد دولت کوبا و وزیر امور خارجه این کشور بیان کرد اختلافات سیاسی و ایدئولوژیکی "مانعی برای روابط متمدنانه و محترمانه " با همسایگان نیستند. رودریگز بعد از مشاهده این که دولت بایدن تلاشی برای ترمیم روابط نداشت، کاخ سفید را به دلیل مطرح کردن وعده‌های توخالی و عدم پیشرفت محکوم کرد.

یکی از دلایل اینکه آمریکا تنها حضوری اسمی در کوبا دارد چند سری پرونده‌های مربوط به سال 2017 است که در جریان آنها کارمندان دیپلماتیک آمریکا بدون دلیل مشخصی بیمار شدند. در یک مقطع واشنگتن شروع به مظنون شدن به این کرد که این کارمندان دیپلماتیک کنسولگری‌اش قربانی حمله با یک سلاح اسرار آمیز "صوتی" یا "انرژی هدایت شده" با منشا نامشخص هستند، و سریعا اکثر پرسنلش را فراخواند.

واشنگتن پست در گزارشش نوشت، صرف نظر از این که چه کسی در پشت این حملات بوده و اینکه آیا آنها اصلا رخ داده‌اند، آمریکا همچنین نگران این است که بازیابی روابط با کوبا تا چه حد ایمن بوده و اینکه آیا این حادثه ممکن است تکرار شود یا خیر.

یک مقام دولتی ناشناس به این نشریه گفت: اگر ما بتوانیم راهی برای باز کردن مجدد ایمن کنسولگری پیدا کنیم این کار را می‌کنیم. ما از این حقیقت مطلعیم که اگر دوباره آن را باز کنیم و اتفاقی رخ دهد، پس از آن برای مدتی خیلی طولانی دیگر مجددا آن را باز نمیکنیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها