احمدی‌نژاد: فهرستی از تغییراتی که باید در کشور انجام شود، به رهبری نوشته ام/ طوفانی در راه است

رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: فهرستی از تغییراتی که باید در کشور انجام شود، به رهبری نوشته ام و برای مردم هم توضیح داده ام، یک فهرست طولانی است. در بخش‌های گوناگون باید اصلاحات مهمی انجام شود.

احمدی‌نژاد: فهرستی از تغییراتی که باید در کشور انجام شود، به رهبری نوشته ام/ طوفانی در راه است

متن کامل مصاحبه رادیو سوئیس با احمدی نژاد بدین شرح است:

بابت وقتی که به رادیو سوئیس دادید از شما تشکر می کنم. می خواستم نظر شما را در باره وضع امروز ایران نسبت به دوره ای که خودتان در قدرت بودید، بدانم؟

دکتر احمدی‌نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه.

شرایط سیاسی ایران دائماً در حال تغییر است؛ اما امروز از یک منظر، شرایط خوبی نیست و آن هم از نگاه مردم است؛ یعنی بخش مهمی از مردم، امروز ناراحت و ناراضی هستند و تلقی‌شان این است که از عرصه تصمیم‌گیری کنار گذاشته شده‌اند!

انگیزه شما از شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری چه بود؟

دکتر احمدی‌نژاد: ببینید این تصمیم من در دفاع از قانون اساسی و حقوق مردم بود. یک اقدام خلاف قانون اساسی اتفاق افتاد که من آن را به ضرر کشور می دانم. کنار گذاشته شدن مردم از صحنه تصمیم گیری اتفاق بدی بود. طبیعی است که من نمیتوانستم با این تصمیم همراهی بکنم. باید بر بازگشت قانون اساسی و دفاع از حقوق مردم پافشاری می کردم.

اگر بر مسند قدرت بودید چه کار می‌کردید که روند را تغییر بدهید؟

دکتر احمدی‌نژاد: یک فهرستی از تغییراتی که باید در کشور انجام شود، به رهبری نوشته ام و برای مردم هم توضیح داده ام. یک فهرست طولانی است. در بخش‌های گوناگون باید اصلاحات مهمی انجام شود. همه این تغییرات در جهت باز کردن راه برای اعمال اراده عمومی مردم است.

به ویژه از لحاظ اقتصادی چه چیزی را شامل می‌شود که زندگی مردم راحت شود؟

دکتر احمدی‌نژاد: ایران به لحاظ ثروت طبیعی و مادی بسیار غنی است. ثروت انسانی‌اش هم بسیار زیاد است. منتها تمرکز ثروت و قدرت اجازه نمی‌دهد که مردم از این فرصت استفاده کنند. به محض اینکه شما این تمرکز را تغییر بدهید شرایط کشور خیلی خوب خواهد شد.

مشکل اقتصادی را به چه کسی نسبت می‌دهید؟ آمریکا که تحریم‌ها را گذاشته؟

دکتر احمدی‌نژاد: تحریم‌ها البته مهم است اما در ۸ سال گذشته کلاً اقتصاد ایران رها شد و به توانمندی‌های داخلی توجه نشد و همین‌ طور ظرفیت‌ها و فرصت‌های بین المللی مغفول ماند. ۲۰۰ کشور در دنیا هست. بسیاری از این‌ها آماده همکاری با ایران هستند. دولت فقط توانش را صرف بهبود رابطه با آمریکا کرد. آن هم به یک قرارداد شکست خورده تبدیل شد. گرچه مسئله آمریکا باید حل شود، اما ظرفیت بقیه کشورها نباید فراموش گردد.

ترامپ مذاکرات و توافقات هسته‌ای را برهم زد. الان در مورد برجام چه کار باید انجام شود؟

دکتر احمدی‌نژاد: چگونه ممکن است یک توافق به هم زده شود؟ اگر قرارداد، مبتنی بر حقوق بین الملل تنظیم شده باشد، یک طرف نمی‌تواند آن را به هم بزند. اگر ضوابط حقوقی در قرارداد دیده شده باشد، در صورت نقض آن از یک طرف قرارداد، مجازات حقوقی پیش بینی شده در قرارداد علیه او اجرا می شود اما سوال می‌کنم در این کاری که آقای ترامپ کرد آیا آمریکا تنبیه شد یا ایران؟ به نظرم این، قراردادی نیست که بر پایه قواعد بین الملل و حقوق اساسی تنظیم شده باشد. عدالت در آن رعایت نشده است. در هر قراردادی باید منافع و تعهدات دو طرف با هم مساوی باشند؛ اما مساوی نیست.

بگذارید یک مورد آن را برای شما بگویم. ۶ کشور مقابل ایران هستند. اما حل اختلاف به هر هفت کشور سپرده شده! و همه باید رای بدهند و اجماع لازم است. چطور ایران می تواند حق خود را از هیاتی که 6 عضو مخالف دارد ، تامین کند؟ به نظرم این قرار داد، عادلانه نیست و به همین دلیل نه تنها نتوانست مشکل را حل کند، بلکه آن را پیچیده‌تر کرد. فکر می‌کنم اگر توافقی می‌شود باید بر پایه عدالت، احترام و عدم مداخله در امور یکدیگر باشد‌.

جویبارها حرکت کرده و به زودی رودخانه عظیمی شکل خواهد گرفت. من دارم می‌بینم که این نظم کارش تمام شده است. امیدوارم به جای مقاومت در مقابل ملت ها، با آنها همراهی کنند والا ممکن است خسارت وارد شود‌

به نظرتان ایران باید قدرت هسته‌ای‌ خود را محدود کند؟

دکتر احمدی‌نژاد: من فکر می‌کنم هر آنچه که در ان پی تی پیش بینی شده، باید همان را انجام داد. البته باید تلاش کنیم که بمب اتم از دنیا ریشه‌کن شود؛ این کار ضدبشری است و هیچ کس نباید داشته باشد و ما آماده هستیم کمک کنیم که جهان از تهدید بمب اتمی نجات پیدا کند.

چه کاری باید انجام داد تا با آمریکا روابط بهتری برقرار گردد؟

دکتر احمدی‌نژاد: من فکر می‌کنم آن اصول را رعایت کنیم؛ عدالت، احترام و عدم مداخله.

البته در مقدمه یک کاری می‌شود انجام داد. دولت‌ها نباید مانع ارتباط مردمشان با هم شوند. الان دولت‌ها با هم اختلاف دارند اما مانع از ارتباط مردم با یکدیگر شده‌اند. من فکر نمی‌کنم دو ملت ایران و آمریکا چنین اجازه‌ای را به دولت‌هایشان داده باشند. ملت‌ها باید آزاد باشند با یکدیگر تجارت، همکاری علمی و فرهنگی داشته باشند؛ اما متاسفانه دولت‌ها، آزادی مردم را محدود می‌کنند.

ایران چه شرکا و متحدانی ایران باید برای خودش بسازد، روسیه، چین..؟

دکتر احمدی‌نژاد: همه! همه کشورهای جهان باید با هم باشند. این نظم موجود که بر اساس قطب ‌بندی درست شده به پایان خود رسیده است زیرا نتوانسته است مشکلات بشر را حل کند، شخصیت انسان‌ها له شده است. مسابقه تسلیحاتی در اوج است. اختلاف و تهدید جنگ بالای سر ملت‌هاست و نیمی از جهان در فقر به سر می برد. ما نیازمند یک نظم جدید بر پایه انسانیت و احترام به همه انسانها هستیم که در آن تبعیض، برتری‌جویی، سلطه‌جویی، استعمار، تحمیل و غارت وجود نداشته باشد‌‌. همه باید دنیا را بر پایه وحدت و دوستی و با هم اداره کنند.

من فکر می کنم به زودی شاهد تحولات بزرگ در دنیا خواهیم بود. صف ملت‌ها در یک طرف و صف قدرت‌های جهانی در مقابل ملت‌هاست. می شود فهمید که در این معادله، چه کسی برنده است. امیدوارم قدرت‌ها زودتر با مردم همراه شوند.

اینها صحبت‌های خیلی زیبا و خوبی است که من لذت بردم؛ ولی می‌دانید که در دنیای امروز کار نمی‌کند. به نظرتان چه کار باید کرد که جهان به صلح بهتری برسد؟

دکتر احمدی‌نژاد: من در دو بخش پاسخ می‌دهم. بخش اول اینکه یک ژورنالیست مثل شما، باید زودتر ازهمه، تحولات جهان را رصد کند و آن را ببیند و پیش بینی کند. امروز مطالبه تحولات اساسی، یک مطالبه جهانی است. شما رفتار مردم آمریکا یا اروپا را ببینید، در هر کشور اروپایی اگر انتخابات واقعاً آزاد برگزار شود، تحولات بزرگ در راه است. من اطلاع دارم مردم خواستار تغییرات بزرگ هستند. در آسیا، آفریقا و آمریکا هم همین طور است. اراده‌ای که آینده را شکل می‌دهد اراده مردم است؛ نه بمب اتم، اسلحه و حتی رسانه.

امروز هر انسانی به یک رسانه تبدیل شده است. ۵ سال صبر کنید ببینید این قدرت چه می‌کند. یک قدرت بزرگی دارد طلوع می کند. دولت، سازمان و رئیس جمهور ندارد اما همه مردم در آن حضور دارند. این آغاز یک انقلاب عظیم جهانی است. این یک قسمت!

اما در رابطه با ایران. من به شما بگویم ایران یک کشور و یک ملت خیلی بزرگ است که ۷ هزار سال تاریخ پشت سر خود دارد. حوادث و سختی‌ها و مشکلات زیادی را گذرانده و بر همه آنها غلبه کرده و همچنان پابرجا مانده است. مطمئن باشید ملت ایران به زودی بر این شرایط غلبه می‌کند زیرا این کشور، سرزمین استعداد، ثروت مادی، فرهنگ و تمدن است. خواهید دید به زودی ملت ایران در یک افق بالاتر طلوع خواهد کرد. البته این اتفاق برای همه ملت‌ها خواهد افتاد.

جویبارها حرکت کرده و به زودی رودخانه عظیمی شکل خواهد گرفت. من دارم می‌بینم که این نظم کارش تمام شده است. امیدوارم به جای مقاومت در مقابل ملت ها، با آنها همراهی کنند والا ممکن است خسارت وارد شود‌. نمی‌خواهم از واژه طوفان استفاده کنم؛ اما طوفان در راه است. امیدوارم ملت‌ها آسیبی نبینند. آرزو می‌کنم قدرتها به ملت‌ها بپیوندند.

شما انتظارتان از سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا و عربستان سعودی چیست؟

دکتر احمدی‌نژاد: اولاً ما با سوئیس دوست هستیم. دوستی‌مان هم قدیمی است و در روابط‌مان هم هیچ مشکلی وجود ندارد. دوست داریم کمک کنند که مشکلات بین ایران و آمریکا به طور عادلانه حل شوند. بین ایران و عربستان هم هیچ مشکل تاریخی وجود ندارد؛ ما با عربستان همیشه دوست بوده‌ایم، اما غفلت مقامات دو کشور و دخالت‌های دیگران، ایجاد اختلاف کرده است؛ همه دنیا باید با هم دوست باشند. دوستی بهتر از دشمنی است. من به سوئیس سفر کرده‌ام و با رئیس‌جمهور وقت کشور شما ملاقات داشته‌ام. مردم خوب و آرامی هستند. سلام گرم مرا به همه‌شان برسانید و بگویید همه‌تان را دوست دارم. ما هر آرزوی خوبی برای خودمان داریم برای آن‌ها هم داریم.

منبع: دولت بهار

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • هرمز
    0

    مگه ۸ سال رئیس دولت نبودی انجام میدادی جناب اصلاح طلب.هم حزبی جدید حسن روحانی. تو ک قبول نداشتی چکار ب مشکلات داری. خیلی دوست داری دیده بشی. خیلی خودشیفته هستی .خیلی دغل بازی تو. دقیقا با حسن روحانی هیچ فرقی نداری . این سیرک مصاحبه هاتو هم جمع کن.

    نظرات شما -
    • به ترمز
      0

      خیلی بی مزه هستی هرمز

  • جانباز آتش به اختیار
    0

    محمود قرار می گفتی بهار نزدیک است .حالا میگی طوفان در راه است؟

    نظرات شما -
    • ابولی
      0

      اول توفان زمستان میاد و میره بعد بهار میرسه عزیزم عجله نکن انشالله بهارو هم میبینی

  • قلندر واقعی
    0

    یاد تو در دل من طوفان به پا میکنه تا ساحل زندگی با من شنا میکنه بزن دس قشنگه رو و اس محمود ژاندارم

  • ناشناس
    0

    اینقدر دم از مردم نزن چررررا چونکه انسان مسلمان اول بخاطر خدا ب مردم خدمت میکنه ن خود مردم مگر تو ازمجاهدین خلقی که همش دم از مردم میرنی خدا وکیلی خدا کجای زندگی توقرتودارد تو واقعا اصلا تشنه قدرت نیستی. که هستی عجبا

  • ماس موسی
    0

    مموتی مموتی تو افتخار ملتی مموتی مموتی تو غیرت ملتی درود بر احمدی سلام بر جنتی

  • آ
    0

    یادش‌به‌خیر؛دکتر‌برو‌دکتر،ننه‌جون‌کروبی‌‌و"انتخابات".

  • میلاد
    0

    احمدی نژاد که انتخابات تحریم کرد حق نداره در امور کشور دخالت کنه

  • راز
    0

    سلام.اما هرچی که بود وهرچی که هست.حواسش به ملت بود.دوره احمدی نژاد کسی گرسنه نبود.همه حالشون خوب بود.هم مالی هم دلی..خیلیا مسکن دار شدن.جادها درست شدن.چقد کسب وکار راه افتاد.برا همه خوب بود.ان شاالله باز به قدرت برسه.امسال اگه میومد صد درصد آرا را داشت ومشارکت مردمم تو انتخابات خیلی زیاد میشد..

    نظرات شما -
    • ب راز
      0

      ای زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت و زرررشک و یه ساندیس سیب خدمتتون

  • تهیدست
    0

    جناب اقای احمدی نژاد به حرفهایی که اکنون بر زبان می رانید حقیقتا باور دارید؟ سخنان امروز شما با عملکرد دیروزتان که در راس قدرت بودید بسیار متفاوت است . در زمان ریاست جنابتان دلار هزار تومانی به سه هزارو پانصد تومان افزایش یافت . نفت را بشکه ای قریب به صد دلار فروختید. اعلامیه های شورای امنیت را کاغذ پاره پنداشتید. و بجای اینکه به فکر معیشت ملت خود می بودید سر ملت را با مزخرفاتی مانند رخداد دروغین هولو کاست مشغول کردید. و ایران را تا لبه پرتگاه جنگ کشاندی و دولت بی تدبیر و سراسر یاس و نومیدی میرزا حسن قاجارالدوله را میراث دار بد بختی ها و فلاکت مردم نمودید.و پر واضح و روشن است عملکرد این مرد بی تدبیر دولت کنونی. دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

  • آذری
    0

    ... یادش بخیر. دوره مموتی . حیف که چه زود گذشت.چقدر کشور گل و بلبل بود. فراوانی نعمت بود. همه خونه دار بودند. هیچ مشکلی نبود. همش ۸ سال آرامش و آسایش بود. داشتیم از خوسبختی منفجر میشدیم که ۸ سال چه زود گذشت. ... صبح تا شب گنجشکا و قناریا میخوندن.صبح تا شب بارون می اومد. ... وای از این ملت عوام. وای از این همه فراموشی و نسیان. ... احمدی نژاد بی سر و پا . تو را چه به این اراجیف. کوتوله بی چشم رو. یادته دوره اول چه چاپلوسانه و دغلکارانه و حقه بازانه دست رهبر رو بوسه میزدی . تو رو رنگ کردن فکر میکنی ما نمیدونیم که هدف اصحاب قدرت از آوردن تو چه بود؟ ... نقل است که از؛ عیسی مسیح میپرسند از چه فرار میکنی. گفت از نادانی مردم

    نظرات شما -
    • مثبت
      0

      ببخشید منفی دادم میخواستم مثبت بدم

  • الن
    0

    برادران ارزشی در حال دیدن زمانی هستند که چاقو دسته خود را می برد !!!!! چه قدر این صحنه ها لذت بخش است !!منتظر ظهور احمدی نژاد های دیگر باشید !!! فقط مرد باشید و نگید ما زیر علم ایشان سینه نزدیم

  • علی اصغر ج
    0

    یادش بخیر در دوره حجت الاسلام احمدی نژاد هم مهندسی شدم هم یارانه بگیر شدم هم خونه دار شدم همه جوری ساندیس هم میخوردم ای افسوسسسسسسس احمدی کجایی که اصغری تو رو کشتن

  • رضا ی
    0

    انشالله نه طوفان بلکه یه شهاب سنگ بیفته روسرت مموتی ددروغگو از وقتی تو اومد ی درد وبلا هاشروع شد

  • سیاوش سلطان
    0

    مردی که شیفته قدرت بود حتی خوابش را نمی دید که بگیره و گرفت حالا زیر دندونش مزه کرده ، مردم را بهانه کرده !!!! مموتی رهبر را قبول نداری ، رای ندادی ، نامه به رهبر نوشتی رئیس جمهور شوی ؟!!!! طوفان و حلقه نور و بهار و مستشهدین بین یدی بازی نیس پسر خوب ، مردم ساده دل را اسگل کردی

  • ممد آقا
    0

    حرفاش درسته و با واقعیت موجود میخونه منتها زمانی که قدرت داشت شهامت نداشت حالا با این افسار پاره کردنها میخواد خودشو رهبر اپوزیسیون نشون بده مردم عاقلتر از آنند که یه سوراخ دوبار گزیده بشوند

  • داریوش
    0

    یه ضرب المثل من در آوردی میگه اگه یکی گناه نکرد نمیشه گفت معصومه شاید قدرت و توانشو نداره کسی که تونست و انجام نداد اون مرده نتیجه اخلاقی این ضرب المثل اینه که حرفهای این آقا پشیزی ارزش نداره

  • .
    0

    من اصلاح طلبم اما از محمود حمایت میکنم.حالاهرکی باشه واقعیتو میگه حتی کافر باشه.حق شنیدنی است

  • مهرالی
    0

    جناب احمدینژاددرسته دردوره زمامداری خدماتی انجام دادی ازجمله مسکن مهرنظام هماهنگ حقوق ویااصلانان که شاطرهاخدایی میکردندولی ولی شماعامل سوارشدن روحانی برگرده مردم شدیداگردردوسال اخربه سازمشایی نمی رقصیدیدروحانی نمیتونست مردم رافریب دهدخوب بخاطرتودرسال88چقدرخونهاازدوطرف وخسارت برکشورواردشدچرااونوقت نمیگفتی جلوملت بایدنیاستم مراعده ای قبول ندارن چرامیگفتی قانون اساسی پس حالاچطورهمون قانون اساسی راقبول نداری وجدانن توبراخدمت می اومدی یابرای عقده گشایی حالاهم انوقت هاله نوربودامروزهم طوفان درراه است خوبه مشایی توراهم غیبگوکرده چون به تواولیای الهی لقب داده است بنظربیشترازاین نمیدونم مراترورمیکنن وغیره خودتوخراب نکن ارزشتوپایین نیاربشین سیاست مداری کتاب بنویس وتحقیق وتوسعه انجام بده فک کنم توهرچه قدرازسیاست دورباشی به نفعته چون رفته رفته بااون حرفهای بی سروته به منجلاب فرومیروی

  • هامون
    0

    زنده باد احمدی نژاد یگانه مسئولی که در این نظام از ابتدا با مردم بود و همچنان هست بدین خاطر مغضوب هیئت حاکمه گردید تا به خیال خودشان اورا از صحنه حذف کنند ولیکن مردم هم به ماهیت دکتر آگاهند و هم به ماهیت مخالفانش.اندکی صبر سحر نزدیک است.مردم پیروز نهایی این جدال تاریخی هستند.زنده باد بهار

  • یونس
    0

    محمودجان توهم زدی برادر والا زمان ریاست خودت با اینکه دو دوره بهت رای دادم زمین وماشین آلات بالا کشید عزیز فقط تنها فرق تو و حسنی این بود که زمان تو خوراکی بالا نرفت وگرنه هیچ خیری نداشتی با اینهمه نفت فروختی و....... همون مسکن مهر هم سه بار ثبت نام کردم وتشکیل پرونده ندیدم مسکنی همش رفت تو دست دلال و بانک‌ها متاسفانه ما ملت همیشه وضع موجود رو با زمان قبلی مقایسه میکنم وگرنه خودت هم ری....

  • دانشمند
    0

    احمدی‌نژاد میگه طوفان در راه است یعنی مفسدان کشور به زودی از بین میرن

  • ن
    0

    درود بر احمدی نژاد ، حیف از شما ، آقای احمدی نژاد، که قدرتون رو کسی نمیدونه ، چقدر زحمت کشیدید و تلاش کردید تا ایران رو آباد کنید ولی یک عده هستند که اغفال شدند و آن همه خدمات رو فراموش کردند و به یاوه هایی که دشمنانتون به هم می بافند گوش می دهند و اراجیف به هم می بافند ، خدا آن ها را هم به راه راست هدایت کنه

  • ازاد
    0

    اگر این نظام پا برجا باشد آخر مثل موسوی باید در حصر باشی ولی اگر عوض شود مثل هیتلر باید خود کشی کنی آدم به این پر رویی یکی نیست دهن این را گل بگیره

  • اشنا
    0

    با این فرمان که داری می آیی آری صدای پای فتنه می آید تو در بچگی چه کارهایی انجام دادی که ما باید تاوانش را بدهیم

  • امین
    0

    توهمات احمدی‌نژاد تمومی نداره یکی اینو از برق بکشه..

  • مصطفی
    0

    عجیبه این صحبت ها در تاريخ 7 تیر بوده. الان هم که اعتراضات زیاد شده و در ایران و تونس و لبنان و عراق و... هم شده.... منظور از طوفان چیه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها