افزایش ۸۰ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: طی دو ماه ابتدای سال معاینات ناشی از حوادث رانندگی ۱۲ درصد افزایش، معاینات اجساد حوادث کار کاهش ۵۰ درصدی و فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی افزایش ۸۰ درصدی داشته است.

افزایش ۸۰ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی در چهارمحال و بختیاری

علی سامان‌پور، در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به‌مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: پزشکی قانونی یکی از زیرمجموعه قوه قضائیه است که وظیفه این دستگاه کمک به اجرای عدالت در دستگاه قضایی به‌شمار می‌رود.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری معاینات، تشریح، کمیسیون و آزمایشگاه را از جمله فعالیت‌های پزشکی قانونی برشمرد و افزود: باتوجه به فعالیت گسترده پزشکی قانونی، کمتر از چهار درصد فعالیت‌های این مجموعه در خصوص اجساد است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت پزشکی قانونی در چهارمحال و بختیاری از سال ۷۶، تصریح کرد: از زمان راه‌اندازی این مجموعه تا سال ۹۷، چهار مرکز فعال در استان وجود داشت که اوایل سال ۹۸ با رایزنی‌های صورت گرفته مجوز راه‌اندازی سه مرکز در در شهرستان‌های اردل، کیار و سامان گرفته شد.

سامان‌پور با اشاره به وجود یک سالن تشریح در مرکز چهارمحال و بختیاری، گفت: در سال‌های گذشته تمامی اجساد برای کالبدگشایی به مرکز استان فرستاده می‌شد، باتوجه به اینکه شهرستان لردگان دومین شهرستان بعد از شهرکرد از لحاظ تعداد مراجعان به پزشکی قانونی است، خوشبختانه روز گذشته سالن تشریح این شهرستان نیز افتتاح شد.

وی در خصوص پزشکی قانونی شهرستان بروجن، گفت: کلنگ ساختمان پزشکی قانونی این شهرستان در سال ۹۰ بر زمین زده شده است و تا سال ۹۷ دارای پیشرفت فیزیکی کمتر از ۳۰ درصد بود، اما درحال حاضر به بالای ۷۰ درصد رسیده است، قول‌هایی از سوی مسئولان داده شده که با تخصیص به موقع اعتبارات، ساختمان و سالن تشریح شهرستان بروجن نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آزمایشگاه پزشکی قانونی استان جزو مجهزترین آزمایشگاه‎‌های درجه ۲ در سطح کشور به شمار می‌رود، تاکید کرد: باتوجه به پرونده‌های ارجاعی به این مجموعه، نیاز به راه‌اندازی بخش ژنتیک نبوده و تمامی آزمایشات مورد نیاز پزشکی قانونی به جز ژنتیک در استان انجام می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه مدت زمان تعیین شده از سوی سازمان پزشکی قانونی برای معاینات و تشریح کاهش یافته، به طوری که شرح معاینات اجساد به کمتر از ۷۲ ساعت رسیده است.

سامان‌پور بیان کرد: در سال گذشته مجموع معاینات ارجاعی به پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری ۲۴۶۱۰ مورد بوده که نسبت به سال ۹۸ کاهش دو درصدی داشته است، همچنین در بحث اجساد ارجاعی به پزشک رشد دو درصدی، فوتی‌های ناشی از وسایل نقلیه ترافیکی کاهش ۱۴ درصدی، فوتی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی افزایش ۳۸ درصدی و معاینات اجساد ناشی از حوادث کار بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد مراجعان مدعی نزاع به پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری ۸۵۵۱ مورد و معاینات تصادفی ۳۳۱۸ مورد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: طی دو ماه ابتدای سال معاینات ناشی از حوادث رانندگی ۱۲ درصد افزایش، معاینات اجساد حوادث کار کاهش ۵۰ درصدی و فوتی‌های ناشی از وسایل نقلیه ترافیکی ۳۶ مورد معادل افزایش ۸۰ درصدی بوده است، همچنین تعداد موارد فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت فوتی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی ۵۰ درصد رشد، معاینات اجساد رشد ۴۵ درصدی و معاینات انجام شده رشد پنج درصدی داشته که خوشبختانه در این مدت فوتی ناشی از برق‌گرفتگی گزارش نشده است.

سامان‌پور با بیان اینکه سهم موارد شکایت از کادر درمان در خصوص قصور پزشکی کمتر از ۵۰ درصد بوده است، تصریح کرد: در سطح کشور بیشترین شکایت از قصور پزشکی در زمینه جراحی زنان، زایمان و نازایی و جراحی عمومی بوده است.

وی گفت: رتبه چهارمحال و بختیاری در بحث خودکشی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تغییری نکرده و این رتبه نزدیک به میانگین کشوری است، همچنین بحث خشونت‌های خانگی جزو وظایف پزشکی قانونی بوده که همسرآزاری و کودک‌آزاری نسبت به جمعیت استان در سطح کشور، کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: متاسفانه برای استخدام پزشکان در پزشکی قانونی متقاضی وجود ندارد، البته در سال ۹۹، مجوز جذب هفت نیروی تخصصی، فنی و اداری اخذ شد که در مراحل انجام مصاحبه قرار دارند و به محض اعلام سازمان اداری استخدامی، مراحل گزینش و جذب این افراد آغاز خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها