فشار بی‌ آبی بر گلوی حیات وحش لارستان

گرمای طاقت فرسا و دمای بالای ۴۵ درجه این روزهای لارستان فارس پرندگان تشنه و گونه‌های جانوری حیات وحش را در بیابان‌ها و صحراهای خشک و بی‌آب آواره کرده و به کام مرگ می‌برد.

فشار بی‌ آبی بر گلوی حیات وحش لارستان

تصاویر و کلیپ های که برخی افراد محلی و فعالان زیست محیطی از روستا و منطقه کوهستانی گاوبست بخش صحرای باغ لارستان برای ایرنا ارسال کرده اند از تلف شدن بیش از صدها پرنده تشنه به ویژه از نوع تیهو و کبک و برخی جانوران وحشی این منطقه در آب انبارها و آبشخورهای خشکیده حکایت دارد.

آمار دقیقی از شمار تلفات گونه های جانوری و پرندگان در منطقه در دست نیست، اما آنگونه که دهیار و برخی افراد محلی گاوبست لارستان گفته اند تاکنون حدود ۶۰۰ قطعه پرنده و یا سایر گونه های جانوری از شدت تشنگی در آب انبارهای خشکیده و خالی از آب رها و تلف شده اند.

خشکسالی کم سابقه و گرمای سوزان این روزها زیست حیات وحش منطقه لارستان را به شدت به خطر انداخته و ادامه این وضعیت احتمال انقراض برخی گونه های جانوری و پرندگان را نیز شدت بخشیده است.

کم آبی و شدت خشکسالی به گونه ای است که به گفته کارشناسان هواشناسی و مسئولان امر طی ۳۰ سال گذشته بی سابقه است و حیات وحوش و جانوران منطقه را بیش از هر زمان دیگری تهدید می کند.

محمد چوبکی دهیار روستای گاوبست لارستان می گوید: طی روزهای گذشته و با شدت گرما جانوران و طیور و پرندگان وحشی به پایین کوه و اطراف روستاها و مزارع و مناطق مسکونی پناه آورده اند.

وی بیان کرد: این گونه های وحشی و پرندگان تشنه که از شدت تشنگی و یافتن جرعه آبی به آبشخورها و آب انبارهای خالی و خشکیده پناه می آورند نه تنها آبی یافت نمی کنند بلکه بسیاری از آنها در همان آب انبارها جان می دهند.

چوبکی گفت: ظرف روزهای گذشته تاکنون بیش از ۶۰۰ گونه جانوری به ویژه طیور و پرنده از نوع کبگ و تیهو در آب انبارهای این منطقه تلف شده اند.

پویش نذر آب، این بار در گاوبست

جوانان ، مردم و نیک اندیشان منطقه عماد شهر و شهرک گاو بست بخش صحرای باغ وقتی دیدند که جانوران وحشی و و پرندگان در منطقه و دیارشان از شدت تشنگی در معرض خطر و تهدید به مرگ قرار دارند همدل و یک صدا به میدان آمدند و یاریگرو نجات بخش حیات وحش شده اند.

جوانان عمادشهری این روزها در نقش محیط بانان منطقه بشکه ها و تانکرهای آب را حمل بر چهارپایان تا فرسخ ها و نوک کوه می برند تا که نجات بخش گونه های جانوری و پرندگان و وحوش سامان خود باشند.

یکی از فعالان و دوستداران محیط زیست منطقه گاوبست می گوید: این جوانان مشتاق با طی کردن فرسخ ها و ده ها کیلومتر مسافت و با عشق و ذوقی سرشار در گرمای طاقت فرسای بالای ۴۲ تا ۴۵درجه این روزهای لارستان به دل کوه می زنند و با سیراب کردن پرندگان و گونه های جانوری الگوی دوستداران و عاشقان واقعی به طبیعت و محیط زیست می شوند.

محمد راست بالا گفت: مردم و جوانان و خیرین منطقه با همت و کوششی وصف ناپذیرو در قالب پویش نذرآب به میدان آمدند و بیش از ۳۰ کیلومتر مسافت از روستا و شهرک گاوبست تا بالای کوه را باعشق به طبیعت و محیط زیست طی می کنند تا بلکه در نوشیدن جرعه ای آب و ساخت آبشخوری برای جانوران تشنه سهیم شوند.

به گفته راست بالا جوانان عمادشهری روز گذشته در اقدامی خدا پسندانه تعداد ۱۲بشکه ۲۰۰لیتری آب خریداری کردند و در۱۲نقطه از کوه های گاوبست؛ در کنار آب انبارها و چند نقطه دیگر نصب کرده اند و با ساخت آبشخور مانع از آواره و تلف شدن وحوش منطقه شدند.

خشکسالی تهدیدی بی سابقه برای وحوش لارستان

مدیر حفاظت محیط زیست لارستان می گوید: خشکسالی و نبود آب و علوفه به شدت حیات گونه های جانوری و منابع زیست محیطی در مناطق حفاظت شده و عرصه های طبیعی و زیست محیطی را تهدید می کند.

خدانظر انصاری گفت: امسال با توجه به شرایط سخت کم بارشی و خشکسالی تامین علوفه و همچنین آب شرب مورد نیاز برای وحوش و قوچ و میش های منطقه سخت و طاقت فرسا شده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی دست به دامن مردم، خیرین و فعالان زیست محیطی در منطقه شده ایم و مردم و جوانان فعالانه و جانانه به میدان آمده اند ، گفت: هر نقطه از طبیعت و صحراها و مناطق حفاظت شده هم اینک جلوه ای از همت و کوشش این افراد و دوستداران محیط زیست شده است.

انصاری افزود: خشکسالی و شدت گرما و کاهش محسوس علوفه در سطح مناطق حفاظت شده به گونه ای است که توان پشتیبانی و فرصت یاری رساندن به سایر مناطق و منابع زیست محیطی و طبیعی در منطقه از این نهاد را تا حدودی سخت و سلب کرده است.

وی با بیان اینکه در جریان تلفات برخی جانوران و پرندگان منطقه گاوبست لارستان هستم ، گفت که شرایط و امکانات و داشته ها به هیچ وجه جوابگوی مشکلات و چالش های ناشی از بروز خشکسالی و بحران کم آبی فرا روی جانوران و وحوش در مناطق مختلف لارستان نیست.

کاهش بارندگی و همچنین پراکنش نامناسب بارش‌ها در سال زراعی جاری ظرف ۳۰ سال گذشته در منطقه و شهرهای جنوبی استان فارس بی سابقه است.

یوسف عباسی، مدیر هواشناسی لارستان می گوید: میزان بارش سال زراعی جاری در منطقه لارستان حدود ۱۷ میلی متر بوده که در طول ۳۰ و حتی ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.

وی اضافه کرد: دمای هوا در لارستان ظرف روزهای گذشته بین ۴۲ تا ۴۶ درجه در نوسان بوده و برخی مناطق و شهرهای این شهرستان گرمایی بی سابقه داشتند.

شهرستان لارستان در استان فارس در حد فاصل شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، جهرم، قیر و کارزین، خنج، اوز، گراش و لامرد قرار دارد و در شرق و جنوب با حاجی‌آباد، بندرعباس و بستک در استان هرمزگان همجوار است.

این شهرستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزا نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها