واکنش روسیه به انقضای تفاهم فنی آژانس و ایران

دیپلمات ارشد روسیه به گزارش اخیر مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره انقضای تفاهم فنی این نهاد بین‌المللی با ایران در خصوص بازرسی از فعالیت‌های صلح آمیز اتمی ایران، واکنش نشان داد.

واکنش روسیه به انقضای تفاهم فنی آژانس و ایران

میخائیل اولیانوف روز جمعه در توئیتی نوشت:‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز از ایران تائیدیه دریافت نکرده که تفاهم موقت درباره راستی آزمایی (از برنامه اتمی ایران) ادامه می‌یابد.

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: امیدوارم پاسخ مثبت به زودی اعلام شود تا از ابهام هایی که می‌تواند پیامدهای منفی طولانی مدت غیر موجه به همراه دارد جلوگیری شود.

۳۱ اردیبهشت گذشته، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یافت. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

مقرر گردید که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. خرداد ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حسن نیت به خرج داد و با درخواست آژانس برای ضبط داده‌های دوربین ها به مدت یک ماه دیگر (سوم تیر) موافقت کرد.

این درحالیست که «رافائل گروسی» امروز (جمعه) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که در خصوص تمدید تفاهم با ایران، پاسخی از تهران دریافت نکرده است. وی ادعا کرد که تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در ایران و گردآوری بی‌وقفه داده توسط تجهیزات این نهاد بین‌المللی، ضروری است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کیان
    0

    این فشار ها مال قبل از انتخابات بود حالا برای چاپلوس از دولت جدید تا کمر جلد بایدن و آمریکا خم می‌شوند نگران نباشید اینا با چلوکباب آمدن جرات این کارها رو ندارن که بخوان با دنیا سر شاخ بشن فقط هنرش ن امضا جمع کردن هست نعره زدن و چاپلوسی بافر... این دوستان برای داشتن یک شاسی باند کنار دنا پلاس کمی مونده بود بشینن کف مجلس گریه کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها