جزئیات دوپینگ دو ورزشکار رزمی/ کاراته‌کا ایرانی دو سال محروم می شود

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ وضعیت پرونده دوپینگ دو ورزشکار رزمی ایران پیش از المپیک را تشریح کرد و گفت: «درجه خطای» تکواندوکار کشورمان بالا تعیین شده و محرومیت او حدود دو سال است.

جزئیات دوپینگ دو ورزشکار رزمی/ کاراته‌کا ایرانی دو سال محروم می شود

به دنبال مثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگ کاراته کای المپیکی کشورمان و همچنین عضو تیم ملی تکواندوی بانوان، فرزاد شارکی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در مورد مراحل رسیدگی به پرونده این دو ورزشکار متخلف، توضیح داد و تأکید کرد که این ستاد مسئول رسیدگی به پرونده بانوی تکواندوکار است اما در مورد ملی پوش کاراته، آژانس بین المللی نمونه گیری به نمایندگی از فدراسیون جهانی کاراته مدیریت پرونده را برعهده دارد.

تأیید غیرعمد بودن دوپینگ کاراته کای المپیکی و اعلام ۲۰ ماه محرومیت

شارکی در گفتگویی ابتدا در مورد دوپینگ مربوط به کاراته کای المپیکی توضیح داد و اظهارداشت: از این ملی پوش حدود یک ماه پیش در جریان مسابقات بین المللی پرتغال تست گرفته شد که نتیجه این تست مثبت اعلام شده است. نمونه گیری انجام شده هم بر اساس درخواست فدراسیون جهانی کاراته بوده به همین دلیل متولی مدیریت نتیجه هم این فدراسیون خواهد بود، نه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از موارد مسئولیت مدیریت نتایج از سوی فدراسیون های بین المللی به یک شرکت ثالث داده می شود، در این زمینه هم آژانس بین المللی نمونه گیری (ایتا) به نمایندگی از فدراسیون جهانی کاراته رسیدگی به پرونده ورزشکار دوپینگی ایران را برعهده گرفته است.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با بیان اینکه ماده مصرفی توسط این کاراته کای ایران جزو مواد خاص-S۴ بوده است، خاطرنشان کرد: قوانین مربوط به استفاده از این گروه مواد ممنوعه سبک تر از دیگر مواد است به گونه ای که میزان محرومیت برای مصرف کنندگان آن بر اساس درجه خطا بین صفر تا دو سال تعیین می شود، البته به شرط اینکه غیرعمد بودن مصرف تأیید شود در غیر این صورت و اگر استفاده به عمد از ماده ممنوعه موردنظر ثابت شود، تا سقف چهار سال محرومیت در نظر گرفته می شود.

به گفته شارکی، در بررسی پرونده این کاراته کای المپیکی ایران «مصرف غیرعمد» ماده ممنوعه تأیید شده اما «درجه خطای» این ورزشکار در استفاده از ماده بالا تعیین شده به همین دلیل برای او حدود دو سال محرومیت در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: این جزو مسئولیت های ورزشکار است که در استفاده از انواع دارو اطمینان لازم را داشته باشد و بعد از اطمینان از عدم ممنوعه بودن آن اقدام به استفاده کند و پزشک معالج را در جریان ورزش حرفه ای خود و ممنوعیت استفاده از برخی از مواد قرار دهد. کاراته کای خاطی ایران این اقدامات را انجام نداده به همین دلیل درجه خطای او بالا تعیین شده است.

«محرومیت در نظر گرفته شده برای کاراته کای ایران قطعی است؟» شارکی در پاسخ به این پرسش گفت: کاراته کای ایران متقاضی حضور در جلسه رأی فدراسیون جهانی کاراته شده که در شرایط به صورت مجازی برگزار می شود، البته این اقدام هزینه هایی دارد اما این ورزشکار کشورمان می خواهد با ارائه توضیحات لازم حتی المقدور محرومیت خود را کاهش دهد.

عدم درخواست بانوی دوپینگی تکواندو برای آنالیز نمونه B

فرزاد شارکی در بخش دوم گفتگو در مورد دوپینگ تکواندوکار تیم بانوان این گونه توضیح داد: از این ورزشکار در جریان اردوی اردیبهشت ماه و توسط مأموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تست گرفته شد. به همین دلیل رسیدگی به آن هم برعهده نادو است.

وی تصریح کرد: هفته گذشته نتیجه آزمایش به ورزشکار ابلاغ شد. او درخواست نمونه B نداده است اما تا دوشنبه فرصت دارد توضیحات لازم خود را در مورد اقدامی که داشته به ما ارائه دهد تا بر اساس آن برای محرومیتش تصمیم گیری کنیم.

قائم مقام نادو با بیان اینکه ماده مصرفی بانوی تکواندوی ایران هم از گروه ماده خاص-S۵ بوده است، خاطرنشان کرد: یادآور می شوم که به لحاظ قانونی جرایم استفاده از این مواد سبک تر است و شامل تعلیق اجباری نخواهد شد اما در این گونه موارد تعلیق اختیاری توصیه می شود که به این ورزشکار هم توصیه شده است.

شارکی تأکید کرد: بعد از اتمام فرصت در نظر گرفته شده (دوشنبه) حکم بانوی تکواندوکار ایران صادر خواهد شد، بعد از آن ورزشکار می تواند حکم را بپذیرد یا درخواست شورای صدور رأی داشته باشد.

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها