اختصاص بخشی از رمزارزها برای واردات

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران گفت: با رمزارزها می‌توان مشکلات بخشی از واردات را حل کرد و اتاق ایران به دنبال تدوین لایحه ای برای این منظور است.

اختصاص بخشی از رمزارزها برای واردات

علی شمس‌اردکانی تأکید کرد: لازم است بخش خصوصی نگاه جامع و عمیقی نسبت به ویژگی‌های رمز ارزها پیدا کند و پس از شناسایی کارکردهای این حوزه، نشست‌های لازم برای بیان خواسته‌های خود با مسئولان و سیاست‌گذاران داشته باشد. بخش خصوصی معتقد است، ممکن است سیاست‌گذار به دلیل تعجیل یا عدم شناخت در این حوزه به شیوه نادرستی تصمیم‌گیری کند. بنابراین باید در شناساندن بسترهای این صنعت تلاش کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت فناوری بلاک‌چین در آن است که لزوم نهاد اعتمادبخش را زیر سوال می‌برد و از آنجا که این نهاد اعتمادبخش در بسیاری از تراکنش‌ها و معاملات، دولت است بلاک‌چین در تضاد با این نقش دولت‌هاست. یعنی اگر رمزارز با استفاده از فناوری بلاک‌چین ایجاد شود دیگر نیازی به بانک مرکزی ندارد که اصالت و اعتبار آن رمز ارز را تصدیق کند. و خیلی‌ها این را تهدیدی علیه بانک مرکزی و نهاد اعتباربخش پول کشور می‌دانند.

شمس اردکانی تصریح کرد: وظیفه اقتصاددان‌ها و دولت کاهش ریسک است تا افراد بدون ترس و دودلی تصمیم بگیرند. البته در مورد Cryptocurrency هم تاکید می‌شود افراد بدون محاسبه ریسک وارد این فضا نشوند و از طرفی باید فضایی فراهم شود تا رمزارزها بدون دخالت بروکراسی‌های بزرگ فعالیت کنند.

وی درباره دور زدن تحریم‌ها با رمزارزها گفت: بستگی دارد که دولت‌های دیگر یا بنگاه‌های خارجی بپذیرند که با رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین معاملات خود را انجام دهند. اما آنچه عنوان می‌شود این است که با رمزارزها می‌توان مشکلات بخشی از واردات را حل کرد. برای همین ما در اتاق ایران و در کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران به دنبال این هستیم که لایحه‌ای با کمک، همفکری و همراهی ذینفعان تنظیم شود تا مشکلات این حوزه در عمل برطرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران ادامه داد: نباید آنچه بر صنعت گاز و برق رفته، در این صنعت هم تکرار شود و باید همه در این حوزه عقلانی رفتار کنند. باید رمزارز، بیت کوین یا زنجیره ارزش این صنعت درست ایجاد شود. برای همین ما تأکید می‌کنیم که این ارز در حوزه صادراتی مصرف شود نه داخلی. باید در این حوزه آیین‌نامه‌هایی تدوین شود که مورد پذیرش قرار گیرد. باید مباحث حقوقی این حوزه کاملاً مشخص شود.

منبع: مهر

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها