گزارش غیرمحرمانه کانادا از هشت ماه بررسی پرونده

تیم جرم‌شناسی کانادا: حادثه هواپیمای اوکراینی «عامدانه» نبود

دولت کانادا در گزارشی نتایج تحلیل‌ها و تحقیقات مستقل درباره علل سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه کرد. نتیجه هشت ماه بررسی مستقل علل سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی کانادا

تیم جرم‌شناسی کانادا: حادثه هواپیمای اوکراینی «عامدانه» نبود

به گزارش شبکه کانادایی سی. بی. سی نیوز، این شبکه رونوشتی از یک گزارش غیرمحرمانه را درباره جریان ها و دلایلی که موجب رقم زدن سانحه هواپیمای اوکراینی شد، رویت کرده است. این تحلیل طبق گفته سرویس اطلاعات امنیتی کانادا که تحقیق در این باره را پیش می‌برده است، بر اساس تمامی شواهد و اطلاعات موجود برای دولت کانادا ارائه شده است.

در این گزارش آمده است: در حالی که تیم جرم شناسی هیچ مدرکی دال بر این ندارد که سرنگونی پرواز PS۷۵۲ عامدانه نبوده است، این موضوع به هیج وجه ایران را از مسئولیت مرگ ۱۷۶ انسان بی گناه تبرئه نمی‌کند.

در این گزارش آمده است که ایران نتوانسته است «توضیحات موثقی را درباره چگونگی و چرایی» سرنگونی این هواپیما توسط یک شاخه نظامی اش ارائه دهد.

این گزارش مدعیست : با توجه به مجموع اطلاعاتی که در دسترس است، تیم جنایی به این نتیجه رسیده است که یک سری از اقدامات و اهمال ها توسط مقامات غیر نظامی و نظامی ایران وضعیت خطرناکی را ایجاد کرد که راجع به خطرات پیش تر مشخصی شده سهل انگاری شده است.

این گزارش همچنین مطرح می کند که تیم جرم شناسی اطلاعاتی را که در اختیار داشته تحلیل کرده است اما «فقط ایران به شواهد، محل سقوط و شاهدان دسترسی کامل دارد» و «بر عهده ایران است که پاسخ هایی معتبر و کامل درباره تمامی جوانب این رخ داد غم بار ارائه کند».

گزارش یاد شده مسیر اتاوا را برای پیش رفتن و تصمیم گیری درباره این که چه تحریم هایی علیه ایران اعمال کند، البته اگر چنین تصمیمی بگیرد، هموار می کند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در این گزارش در پیامی به خانواده های جان باختگان این سانحه نوشت که دولت کانادا تمام گزینه های ممکن را پیگیری خواهد کرد، از جمله دادگاه بین المللی لاهه.

ترودو معتقد است: این گزارش نشان می دهد که شرح رسمی ایران از وقایع مبهم، گمراه کننده و سطحی بوده و عمدا از عوامل راه گشا و مهم چشم پوشی می کند. نمی‌وان فقط چند تن از افراد رده پایین کارکنان نظامی را مقصر این سرنگونی دانست. مقامات ارشد حکومت تصمیم هایی گرفتند که به این رخ داد غمبار منتهی شد و جهان نباید به آن ها اجازه دهد با مصونیت پشت چند سپر بلای رده پایین پنهان شوند.

این گزارش همچنین ادعا می کند: مقامات غیرنظامی و نظامی ایران به واسطه اقدامات و اهمال کاری هایشان مستقیما پرواز PS۷۵۲ و دیگر هواپیماهای غیرنظامی را از طریق ایجاد شرایطی که متصدی ( موشک زمین به هوا) می تواند بهشان موشک شلیک کند و با انجام ندادن اقدامات پیش گیرانه کافی برای کاهش خطر بالا، در معرض خطر قرار داد.

بر اساس این گزارش، هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال 1398بر فراز تهران به اشتباه مورد اصابت موشک قرار گرفته و سقوط کرد. تمام 176 نفر سرنشین این هواپیما که در میان آن ها شهروندان دیگر کشورها از جمله کانادا و اوکراین بودند نیز جان باختند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • خدایی هست
    0

    اگه کسی ازین متن دوپهلو چیزی متوجه شد بما هم بگه

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      دقیقا. ... اگه چیزی نگویم بهتره

  • جمالی فرخ ابادی
    0

    کانادای مدافع حقوق بشر بهتر است پاسخ دهد اجساد کودکان بیگناه بومی کانادا که تاکنون حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از آنها در محوطه کلیساهای آن کشور زنده به گور شده اند و شاید سر به چندین هزار نفر بکشد ،ایا حق حیات در کشور مادرزادی خود نداشته اند که توسط کانادایی های های فعلی که انگلیسی تبارهای اشغالگر سرزمین بومی کانادا هستند به منظور پاکسازی نژادی قتل عام شده اند. چگونه است که الان حامی حقوق ایرانیان مقیم کانادا شده اند در حالیکه برای آنها حق رای در انتخابات ریاست جمهوری ایران قائل نیستند و بومیان کانادا را قتل عام کرده اند

    نظرات شما -
    • جانان
      0

      آقای جمالی فرخ آبادی خودت رو زدی به نفهمی یا واقعا نفهم تشریف داری که البته دومی بیشتر بهت میخوره . جون آدما فقط تو ایران بی ارزشه اونا پیگیرن چون براشون مهمه . اگه برای ایران مهم بود یه گزارشی به مردم میدادن .

    • ناشناس
      0

      خطاب به جانان: مثل اینکه شما خودت رو زدی به نفهمی! مطلب خیلی واضحه

  • ناشناس
    0

    کانادا=قاتل دهها هزارکودک بومی کانادا

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      به کانادا چه کار داری سیستان خودمون رو بچسب

  • کاشفان ایرانی
    0

    ترسیده اگر کوتاه نیاد چند تا گورستان دسته جمعی دیگر توسط ایرانی ها در کانادا کشف شود

  • ماس موسی
    0

    اینم شد خبر. زاررررررررررت

  • ی
    0

    فراموش نمیکنیم شکنجه و نسل کشی صدها و بلکه هزاران کودک و زن بی دفاع و بی پناه سرخ پوست را توسط سفیدان کاتولیک کانادایی .. کدام دادگاه و کدام مرجع به این نسل کشی فجیع رسیدگی خواهد کرد

    نظرات شما -
    • در ذیل
      0

      میدونی تو دوره های مختلف پادشاهی در ایران برای رسیدن و ماندن در قدرت چقدر جنایات مرتکب شدن که تو هر کتابی نیومده؟ مخصوصا سر سلسله هاشون ؟حالا اونا به الان ما ربط داره آیا؟

  • mamad
    0

    وقتی دزدای ایران پولارو میبرن کانادا ارتباط این مسائل هم به خوبی مشخص میشه.

  • محمود م
    0

    همه مردم ایران به خاطر این حادثه عزادارشدند لعنت به ترامپ ودارو دسته ترامپیست که مارا تا آستانه جنگ بردند وشاید خون این عزیزان جلوی یک جنگ خانمان سوز را گرفته باشد وما نمی دانیم ...الله اعلم وامیدوارم خون این عزیزان یقه تمام جنگ افروزان بالاخص آمریکای جنایت کار وسواستفاده گران ازاین مصیبت ونمک برزخم ریزان را دردنیا وآخرت بگیردوبه تمام خانواده ها ومردم شریف ایران به خاطر تحمل این مصیبت اجروافر عنایت فرماید..انشالله

  • رضا95
    0

    دولت ایران به خودایرانی ها هم درموردخبلی چیزمیزاپاسخگو نیست.چه رسد به شما.

  • نهاد
    0

    بالاخره چی مقصر بوده یا نه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها