هاشمی طبا خطاب به رئیسی: به شما سیدمحرومان می گویند؛ کاش می‌گفتند «یاور محرومان»

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی، نکاتی را گوشزد کرد.

هاشمی طبا خطاب به رئیسی: به شما سیدمحرومان می گویند؛ کاش می‌گفتند «یاور محرومان»

در بخشهایی از نامه او آمده است:

1- آقای رئیس‌جمهور باید تکلیف خود را با مسئله تحریم‌ها روشن کند. هرچند امیدواری به توافق در وین از سوی مذاکره‌کنندگان وجود دارد؛ اما باید اندکی دقیق‌تر به مسئله تحریم‌ها نگاه کرد. به طور کلی تحریم‌های آمریکا بر اساس حداقل پنج قانون آمریکایی صورت گرفته و ازجمله قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، قانون میهن‌دوستی، قانون اختیارات دفاعی، قانون حمایت از آزادی ایران، قانون تحریم جامع ایران و قوانین مربوط به تروریسم و حقوق بشر و پول‌شویی و اکثر تحریم‌ها تحت قوانین یادشده صورت گرفته است و تنها در برخی موارد رئیس‌جمهور آمریکا حق لغو آن را دارد و اکثر موارد لغو تحریم‌ها باید از سوی کنگره صورت گیرد. به فرض آنکه مذاکرات وین موفق باشد و تحریم‌های برجامی برداشته ‌و برجام احیا شود، اولا بسیاری از تحریم‌ها باقی می‌ماند و ثانیا هر لحظه ممکن است تحریم‌های جدید از سوی آمریکا اعمال شود و این به دلیل قدرت گروه‌های صهیونیستی در آمریکا بسیار ممکن است. ثانیا هیچ بعید نیست که در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا یعنی سال 2024 مجددا جمهوری‌خواهان به پیروزی برسند و ترامپ رئیس‌جمهور شود؛ بنابراین حسب سابقه، مجددا از برجام خارج و تحریم‌ها برقرار می‌شود.
رئیس‌جمهور باید اصل را بر بقای تحریم‌ها بگذارد و تئوری برخی نزدیکان‌شان را که می‌گویند ما باید طوری رفتار کنیم که آمریکا خود بیاید و تحریم‌ها را لغو کند، ساده‌انگاری بدانند و شرایط کشور را با بقای تحریم‌ها تصور و تصویر کنند. فراموش نکنیم که رئیس‌جمهور نظر خود را باید صراحتا و روشن برای مردم اعلام کند تا مردم آماده آینده شوند.


2- سال‌های سال متکی به ارز حاصل از صادرات نفت بوده‌ایم و بدترین رفتار را با ارز حاصله داشته‌ایم. به جای آنکه آن را در راه آبادانی کشور به کار بریم، عمدتا آن را صرف واردات کالاهای مختلف کرده و الگوی زندگی آمریکایی را برای مردم تجویز کرده‌ایم و این امر همچنان ادامه دارد.

و از همه بدتر با صلاح‌دید اقتصاددانان لیبرال‌صفت - و نه لیبرال چراکه سیاست‌های لیبرالیستی اصولی با وجود همه اشکالات به شکوفایی می‌انجامد- برای یکسان‌سازی نرخ ارز و درآمد دولت آن را به بازار عرضه کرده و به‌این‌صورت به قاچاقچیان و خارج‌کنندگان سرمایه کمک‌رسانی کرده‌ایم. حسب اطلاع ریاست بانک مرکزی تاکنون 350 میلیارد دلار در بازار اسکناس دلار و طلا فروخته‌ایم و جالب است که تنها آقای ولی‌الله سیف به همین اتهام تحت پیگرد است. جا دارد رئیس‌جمهور سایر ارزفروشان را به دستگاه قضا معرفی و ازاین‌پس هم از فروش ارز و طلا در بازار خودداری کند و در بحبوحه عدم صادرات نفت و بی‌ارزی، آنچه را از ارز در اختیار داریم، برای مدیریت کشور و کمک به معیشت مردم و رشد تولید به صورت کنترل‌شده مصرف کند. اینکه ارز برای قاچاقچیان و خارج‌کنندگان سرمایه گران می‌شود، چه ربطی به مدیریت کشور دارد. مطمئنا با توجه به اقتصاددانان اطراف رئیس‌جمهور که نوعا از تفکر پوپولیستی به‌علاوه لیبرال‌صفتی برخوردار هستند (خدا کند اشتباه کرده باشم) سیاست‌های ارزی 40 سال گذشته ادامه خواهد داشت؛ مگر آنکه بخش سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی به دست افرادی کاردان باشد که بسیار بعید است.
3- آقای رئیس‌جمهور منتخب می‌دانند که امسال بودجه دولت حدود 400 هزار میلیارد تومان یعنی برابر با 50 درصد کسری دارد. طبعا طبق قانون بودجه مصوب مجلس، از سیزدهم مرداد همین بودجه را در اجرا تداوم می‌بخشند و راه گریزی از آن نیست. آیا لایحه بودجه تقدیمی دولت برای 1401 که باید تا آخر آذرماه 1400 به مجلس داده شود، به تبعیت از این قانون تنظیم خواهد شد و همچنان موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود و آینده را به فروش خواهند رساند یا راه دیگری انتخاب می‌کنند. به یقین اقتصاددانان پوپولیست لیبرال‌صفت چاره‌ای جز آن ندارند. تنظیم بودجه به‌خوبی جهت سیاست‌های دولت را به مردم نشان خواهد داد.

4- به آقای رئیس‌جمهور منتخب لقب «سید محرومان» داده‌اند؛ اما سیادت بر محرومان نه‌تنها افتخاری نیست؛ بلکه تبعاتی دارد.
کاش می‌گفتند «یاور محرومان» و ما هم با مسامحه می‌پذیریم که «سید محرومان» یعنی «یاور محرومان»؛ بنابراین رفع فقر از خیل محرومان (و البته نه آنها که زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ چراکه بسیاری از آنان از زندگی حداقلی برخوردار هستند و محرومان آنهایی هستند که در کمال عسرت به سر می‌برند و شاید دهک اول و دوم تعبیر بهتری باشد) مورد انتظار است. کاش به جای آن‌همه یارانه که در زمان آقایان احمدی‌نژاد و روحانی در جامعه پخش شده بود، بخشی از آن به کمیته امداد و بهزیستی داده می‌شد تا بتوانند کار خود را بهتر و توانمندتر انجام دهند و آثار محرومیت وحشتناک را از بین ببرند.
5- معیشت مردم امری است که همه روی آن تأکید دارند و بهبود آن نه‌تنها ناممکن بوده؛ بلکه روزبه‌روز به دلیل تورم سخت‌تر شده است. مردم حق دارند که از حداقل روزانه هزارو 800 کالری برای تغذیه و زنده‌ماندن برخوردار باشند و این در شرایط کنونی برای گروه کثیری از مردم ممکن نیست. شما نمی‌توانید زردآلوی 70 هزارتومانی، گیلاس 40 هزارتومانی و سایر میوه‌ها را ارزان کنید. شما قیمت حمل‌ونقل را نمی‌توانید کاهش دهید. نمی‌توانید قیمت عوامل تولید و توزیع کشاورزی و صنعت را کاهش دهید و انتظار در این موارد و شاید ادعا در این موارد بی‌جهت باشد؛ اما مردم حق دارند و شما وظیفه دارید حداقل‌های زنده‌ماندن مردم را فراهم آورید. هیچ خجالت نکشید اگر سیستم کوپنی زمان دفاع مقدس را زنده کنید. اگر شیرینی و کیک و شکلات گران است، می‌توانید بگویید مردم نخورند یا کم بخورند؛ ولی نان و برنج و روغن و حداقل مواد پروتئینی برای زنده‌ماندن باید به دست آنان برسد. دولت آقای روحانی احساس می‌کرد و می‌کند که در شرایط تحریمی نیستیم و می‌خواست چنین جلوه دهد که شرایط عادی است؛ درحالی‌که آیا تورم 50 درصد در شرایط عادی اتفاق می‌افتد. ما تحریم خواهیم بود و اگر هم تحریم نبودیم، همه امکانات کشور را نباید خرج خورد و خوراک کرد و تازه بخشی مهم از مردم محروم و گرسنه بمانند. اگر حداقل‌ها را فراهم نکنیم، تخیل خواست حداکثری و وفور نعمت ما را بر زمین خواهد زد.
6- ازجمله شعارهای جناب‌عالی «ما می‌توانیم» است؛ اما آیا وقتی سالانه 25 میلیون تُن محصولات کشاورزی (و عمدتا تراریخته که نمی‌دانم خوب است یا بد!) وارد می‌کنیم، کاملا نشانه آن است که «ما نمی‌توانیم» یا «ما نمی‌توانسته‌ایم». آیا می‌توانید کاری کنید که در پایان چهار سال زمامداری‌تان این رقم نصف شود. مطمئن باشید اگر روند کشاورزی کشور - همراه با خشکسالی- به همین صورت پیش برود، چهار سال دیگر رقم 25 میلیون تُن به 35 میلیون تُن خواهد رسید. کشاورزی ما نیاز به یک تحول اساسی و بنیادی دارد. خیلی بد است که بگوییم «ما نمی‌توانیم»، شما ثابت کنید که «ما می‌توانیم».
7- شما در کل صحبت‌های خود، از «ایران» نگفتید. به واقع بگوییم که حال «ایران» خوب نیست و کشور چه از لحاظ زیستگاهی و چه از نظر تأسیسات در حال استهلاک است و کافی است اشاره کنم که طبق نظر کارشناسان سالانه یک میلیون هکتار اراضی کشور از حیز انتفاع می‌افتد. سایر مسائل را خود بهتر می‌دانید. برای ایران یعنی «مام میهن» چه فکری کرده‌اید. اگر ایران نباشد یا همچنان تخریب شود، مردم محلی برای زیست، تولید، مقاومت، کمک به دیگران و مبارزه با استکبار چیزی ندارند.

منبع: شرق

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • حق دوست
    0

    بزرگواربه نظرشما آوارسنگینی که ازناکارآمدی دولت بجامانده به این زودی برداشته میشودسونامی فقری که ایجادکردندتاجیب مردم مظلوم خالی وجیب برادرانشان راپرککنندتاسالهاکنترل میشود رییسی چوب جادو نداردچندارگان بالای سرداردالان که مجلس هم دست اصولگراهاست کمی بهتراست اما8سال عقب گرد تحجراقتصادی نابسامانی اجتماعی ودنیایی ازبی تدبیری وابر غلیظ نا امیدی کارساده ای نیست علی الخصوص که جناب روحانی کلیدکشور رابه دست خوارج داده است واین دولتها هم کدهای همچون fای تی اف وسی اف تی بر روی کلیدتعبیه کرده وقطعا جناب رییسی مخالف این کدهاست 4سال زمان میبرد تاازاین تعارض عبورکنیم ایکاش جناب رییسی می ماندوحالا مقصران را یکی یکی نقره داغ میکرد که این همه داغ سردل مردم گذاشتنداما انگار اراده ای درکاراست که غارتگران قصردر بروندمبادا افشاگری ویا اتهام زنی ایشان اوضاع رابیشتردچارهرج ومرج کندلطفا همه فعالان سیاسی و..ازمصاحبه وگمانه زنی و..برای مطرح کردن خود در رسانه خودداری کنند رییسی که هنوزنیامده بگذاریدبیاید6ماه بگذرد شاید زمان رنگ باختن وعده های ایشان کمی طولانی ترشود

    نظرات شما -
    • اریا
      0

      احسنت داداش گل گفتی چشم اونهای که چشم حسودند کور بشه یار یاور مردم اقای رئیسی

    • پ
      0

      برجام را آتش بزنید

  • محمد
    0

    شما بجای تز دادن بهتر گوشه ای از کار رو به دست بگیرید

    نظرات شما -
    • یاوری
      0

      گوشه کارراخیلی هاهستن بگیرن محموکریمی ،حلالی،میثم مطیعی ،پناهیان،حسین شریعتمداری.........

  • سید حسن
    0

    هرکه کچله بهش میگن ذلفعلی

  • رای نداده
    0

    رئیسی سخن گفتن نمی داند چه رسد به مدیریت

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      مردان عمل معمولا از سخن گفتن گریزان اند

    • رای داده
      0

      مردم ،تجربه حسن کلید سخندان وباسواد ودیپلماتتان را8 سال تجربه کرده اند،مردم انسان پاک اندیش وصادق میخواهند،نه انسان حراف وبی عرضه وجیب مردم خالی کن.

  • وحید
    0

    صدای ع...........اومد اینم صداش دراومد، فقط مونده بود این صفر پشت ممیز حرف بزنه

  • 313
    0

    امید چیزیست که همه اول ریاست جمهوری به به رئیس جمهور دارند ولی در اخرش رئس جمهورها مانند دیگر رئسا جمهور منزوی گوشه نشین . گوشه گیر می شوند دست از پا درازتر و جز کوهی از بی مسئولیتی برای خود به ارمغان نمی اورند

  • یک ‌شهروند
    0

    خیلی ،از خدامیخوام کاش یک تریبونی بود که میتونستم رو در رو والبته بدون عواقب بعدی) میتونستم با حسن فریدون، یابه اصطلاح روحانی صحبت میکردم و لااقل اینو متذکر میشدم و از اشتباهات فاحش ایشون یا حداقل میگفتم با حرفای اینروزهات که همش دم از موفقیت و پیشرفت وتوسعه و تعالی در امور کشور هست رو بیشترازاین مردم رو دق مرگ نکن و با اعصاب داغون مردم بیشترازاین بازی نکن...... (خیلی خودمو گرفتم که باادب بنویسم درباره ش) و نتيجه باید گفت مرگ برانگلیس روباه صفت وکفتارخور

  • کاربر ناشناس
    0

    هشت سال کجا بودی؟؟؟ به کوری چشم همه رانت خواران به امید خدا و تلاش مردم عزیز کشورم با مدیریتی که به توان داخلی اعتقاد و اعتماد دارد شاهد شکوفایی ایران اسلامی خواهیم بود. ان شاءالله خواهشی که به عنوان یک ایرانی از آقایون دارم اگر خواهان عزت ایران و ایرانی هستید نق نزنید ،کارشکنی نکنید فقط کار کنید.

  • سجاد
    0

    الکی توقع مردم رو درباره دولت جدید زیاد میکنند ..مگه رئیسی میتونه با این مشکلات شق القمر کنه

  • سلام
    0

    یک جمله هم از مادر عروس

  • چ
    0

    چرا باکلمات بازی میکنید

  • حسین
    0

    آقای هاشمی طبا دیگه اصلاح طلبان با روحانی تموم شدن. مملکت به فنا رفت. آخرسرم هی میگه برجام و اتمام تحریم!!!!! چقدر دروغ!!!!! فقط سکوت کنید وخجالت بکشید از دزدی از جیب مردم بدبخت ایران

    نظرات شما -
    • علی
      0

      افسوس برای مردم ایران. افسوس. خدا کنه بگن مرزها آزاده هرکی هر کشوری دوس داره بره؛ ماها بریم و مملکت بمونه برا آقایان تا سیر بخورن

  • دولت بی کفایت
    0

    ایشان همان نبود که دولت روحانی حمایت میکرد؟ زمان چهار سال پیش را میگویم. به هر حال دولت روحانی بدترین نوع و طرح را اجرا کرد ، البته حتی درست هم اجرا نکرد ، و کشور را هم معطل کرد و هم به عقب کشاند. حالا هم با افتخار فکر بزرگنمایی چیزهای کوچک است. ما حداقل بعد گذشت چهار سال از دولت روحانی متوجه شدیم که این دولت بدرد مردم نمیخورد ولی متاسفانه با دروغ و خیال پردازی مردم را گول زد و حالا هم دیگر هیچ.

  • امیر
    0

    مامحرومان جامعه وکیل نمی خواهیم آن هم مثل شما که 200 تا یک جا میکشید

  • دن کیشوت
    0

    همه خوب حرف میزنن، اما کی خوبه این وسط؟ بد و خوبش با شما،ما که رسیدیم ته خط! قربونت برم خدا چقدر غریبی رو زمین!

  • هامون
    0

    شرم کنید میگوید به مردم کالری برسانید تا نمیرند حق مردم ایران درین حده تا ارتباط با دنیا برقرار نشه اوضاع همینه

  • سلیم
    0

    آقای هاشمی طبا خوب گفتی ولی کو گوش شنوا دوره خوردن گروه دیگر فرا رسید چهار سال بعد باز به گدایی رای از مردم می افتن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تف به آن دروغ گویانی که هشت سال می گفتند ما زبان دنیا را بلدیم بلد بودید که سر بر جام بر جام تان سر تان کلاه گشادی گذاشتن یادم هست هشت سال پیش می گفت من سرهنگ نیستم حقوق دان هستم چه خقوق دان باشی که قرار داده بین الملل امضاء کنی و یارو با ترفندی قرار داد شما را پاره کند. این ها همش فیلمی بود بین اروپا وکدخدا یک علت آن این بود که کدخدا دوستان در دوره دوم رأی بیارند .چون یکی از کارهای اشتباه قرار داد برجامشان اینجا بود. پس می گفتند ما می خواهیم به دیوان بین الملل شکایت کنیم دروغ گو دروغش را فراموش می کند

  • کاربر ناشناس
    0

    همه بادرایت نشوید ریسی ریس جمهور شده شمارا چه صنعنم خودش خوب میداند که اولاد پیامبر هست ودفاع جانانه از همه مردم میکند

  • ایرانم
    0

    ماکه بخیل نیستیم امااگر عمری باقی باشه سیدمحرومان! یا یاور محرومان! یا هرچی دیگه رو خواهیم دیدفقط صبرکنید!

  • مردم بیچاره
    0

    ریسی بتونه در دولت خودش جلوی دلالی ها مفسدین اقتصادی اختلاسگران و رانت خوران بگیر بیش از نیمی از مشکلات اقتصادی حل میشه بیش از نیمی بودجه کشور تاراج دلالان اختلاسگران مفسدین اقتصادی رانت خوران هست اگه جلوی این ها گرفته بشه مشکلات مردم تا حدی حل میشه بیش تر از تحریم ها این دزدهای به اقتصاد مردم ضربه میزنه چه برجام باشه چه نباشه چه تحریم باشه چه نباش مشکل اصلی فساد اقتصادی تا زمانی فساد اقتصادی درست نشه برجام و لغو تحریم بشه مشکلات اقتصادی هست

  • ایرانی
    0

    هاشمی طبا! توخیال کردی کسی هستی ودلخوشی به این کلام بازیها! بروبابا پی کارت

  • ناشناس
    0

    هر کسی توی این مملکت صاحب یک چیزی می داند. این آقا سال٩۶در انتخابات ریاست جمهوری دویست هزار کلأ رای نیاورد حالا خودش را چی حساب می کند, یک بار هم که شده به دوستا ن دولتی نامه می نوشتی این وضع موجود به وجود آوردند.

  • گمنام
    0

    اینها یک مشت مفت خوار هستند . می خواهد بگوید جناب رییسی بوجه زیر میزی من را قط نکنی ولی کلی برسی کنی این آقا چنان کارنامه مثبتی ندارد از خیابان ونک هم پایین نمی اید.و هیچ جای ایران را هم بلد نیست بد بختی مملکت ما بودن چنان مدیرانی هست هیچ کاری بلد نیستند . یکی همین آقای هاشمی است

  • شرمنده
    0

    با شرایط موجود نمی‌توان به محرومان یاری واقعی و موثر رساند

  • امیر
    0

    ما گل های خندانیم همین کافیه

  • گمنام ملت
    0

    هر موقع انتخابات بنحوشان نباشد؛دست بقلم می شوند کسی نیست از آقای هاشمی بپرسد در این هشت سال کجا تشریف داشتید.وچه نقشی در وضع موجود داشتی چرا یک بار نشده در این هشت سال یک نامه هم به جناب روحانی می نوشتی یک شبه بنزین گران کردید این همه خسارت به بانکها وفروشگاه ها شد وآن مبلغ را به مردم می دادید مردم هم این همه خسارات به خودشان و به بیت المال نمی زدند.

  • همدان
    0

    این سخنان را چه کسی برای شما نوشته و بعنوان بلند گو برای مردم بازگو مکنی، داداش من الان دولت آقای روحانی است برا او بنویس . دولت آقای رئیسی هر وقت تحویل گرفت خودش برنامه ریزی می کند و نیازی به ارائه سخنرانی شما ندارد .

  • تابش
    0

    سید مرحومان نه محرومان ..

  • کاربر ناشناس
    0

    پاچخوری ممنوع ایشان هیچ کاری نمی توانه بکنه

  • کاربر ناشناس
    0

    یارانه دکتر احمدی نژاد را زیر سوال میبری معلومه که درد آحاد ملت ایرانی را نمیفهمی درود بر دکتر احمدی نژاد که بودجه های مملکت رو به مفت خوران نمیداد به همین علت خیلی ها دشمن خونی ایشان شده اند

  • ......
    0

    شما که میگفتید هرکی رییس جمهور بشه هیچ کاری از دستش بر نمیاد سکوت فقط سکوت ok?

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟