سرنوشت برجام در زمان دولت ابراهیم رئیسی چگونه خواهد بود؟ / فارن پالیسی: احیای برجام یک جوک است!

نویسنده مقاله فارن پالیسی معتقد است احیاء برجامی که در سال 2015 منعقد شد، در این وضعیت بیشتر شبیه یک جوک است و بعید است در این شرایط توافق هسته‌ای به وضعیت اولش باز گردد.

سرنوشت برجام در زمان دولت ابراهیم رئیسی چگونه خواهد بود؟ / فارن پالیسی: احیای برجام یک جوک است!

به گزارش خبر فوری ، بحث برجام در دولت ابراهیم رئیسی بیش از همیشه نقل مجلس رسانه‌های غربی است. فارن پالیسی اخیرا مقاله‌ای مفصل در این باب نوشته است. نویسنده مقاله معتقد است احیاء برجامی که در سال 2015 منعقد شد، در این وضعیت بیشتر شبیه یک جوک است و بعید است در این شرایط توافق هسته‌ای به وضعیت اولش باز گردد.

چرا احیای برجام سال 2015، بعید است؟

فارن پالیسی چند علت برای این امر می‌شمارد. از نظر نویسنده اولا آمریکا و ایران به شدت به هم بی‌اعتماد شده اند. انتخاب ابراهیم رئیسی (به تعبیر نویسنده یک اصولگرای سخت) به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران باعث شده آمریکایی‌ها نگران شوند. هرچند رئیسی گفته به برجام پایبند است اما دولت آمریکا و منتقدان آمریکایی برجام گمان می‌کنند شرایط در دولت رئیسی به مراتب سخت‌تر از دوران حسن روحانی اعتدالگرا خواهد بود.

این بی‌اعتمادی البته دو طرفه است. نباید فراموش کرد که ابتدا این آمریکا بود که از برجام خارج شد و حالا ایران نسبت به دولت ایالات متحده بدبین است. این بی‌اعتمادی به حدی است که تیم مذاکره کننده ایران از آمریکا خواسته تعهدنامه کتبی بدهد که از برجام خارج نمی‌شود؛ تقاضایی که برای بایدن و دولتش سخت است و بعید است به آن تن بدهند.

علت دیگر افزایش بی اعتمادی و شک، تحولات سریع در دو جبهه است. دولت بایدن علی رغم تاکید ابتدایی اش بر بازگشت به توافق هسته ای حالا طبق برخی گزارش ها نمی‌خواهد همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در زمان ترامپ را بردارد. از طرف دیگر، پیشرفت هسته ای ایران هر روز بیشتر می‌شود و سانتریفیوژهای آن بیش از گذشته فعالیت می‌کنند. این دو اتفاق باعث شده، شرایط استراتژیک به سرعت تغییر کند و دو طرف دچار بی‌اعتمادی به یکدیگر شوند.

بخشی از برجام می‌تواند احیاء شود

با این حال، به نظر می‌رسد که بازگشت به بخشی از توافق نامه هسته ای سال 2015 یا ایجاد یک توافق نامه جدید در وین ممکن باشد. نویسنده فارن پالیسی ضمن تاکید بر این نکته معتقد است هر دو طرف (ایران و آمریکا) از نابودی کامل برجام ضرر می‌کنند و از جهاتی به این توافق نامه احتیاج دارند.

نویسنده مدعی است که اولا مقامات بالادستی ایران که رابطه خیلی خوبی با رئیسی دارند سعی می‌کنند به دولت او کمک کنند تا او به سرنوشت روحانی دچار نشود و بهترین کمک به او، احیاء محدود توافق هسته ای { پیش از ورود او به پاستور} است تا حداقل بخشی از تحریم ‌ها برداشته شود.

از طرف دیگر، ایالات متحده گمان می‌کند رسیدن به توافق جدید بعد از اگوست و ورود رئیسی به پاستور سخت‌تر می‌شود. از این جهت ترجیح می‌دهد حداقل در زمان روحانی و در وین با برخی شرایط به برجام بازگردد.

هر چند نباید فراموش کرد که دولت بایدن به شدت توسط نمایندگان جمهوری خواه تحت فشار است تا فعالیت منطقه ای و بالستیک ایران را در برجام جدید یا تعدیل شده بگنجاند اما دولت آمریکا خوب می‌داند که دولت ابراهیم رئیسی به هیچ وجه به این مساله پایبند نخواهد بود و همانطور که رئیس جمهور آینده ایران در نشست خبری خود بر آن تاکید کرد، فعالیت موشکی ایران غیرقابل مذاکره خواهد بود.

از طرف دیگر، اتفاقی که در مورد ایران خواهد افتاد و شرایط را برای سخت خواهد کرد این است که اولتیماتوم دولت ایران به آژانس اتمی به زودی تمام خواهد شد و در صورت عدم احیاء برجام، شاید پروتکل الحاقی و نظارت مراکز هسته ای توسط ماموران آژانس، به دستور ایران لغو شود. مشخص نیست رافائل گروسی (رئیس آژانس) بار دیگر بتواند مقامات ایرانی و دولت جدید را راضی کند که این مدت زمانی را تمدید کنند.

بزرگترین مشکل در مذاکرت وین چیست؟

فارن پالیسی تاکید دارد یکی از بزرگترین گره های نشست وین در حال حاضر این است که آمریکا همه تحریم ها را بر می دارد یا نه. ایران تاکید دارد که آمریکا نه تنها همه تحریم های اعمال شده در زمان ترامپ بلکه همه تحریم های ظالمانه علیه ایران (حتی تحریم های پیش از ترامپ) را باید لغو کند. این در حالی است که آمریکا حتی به لغو همه تحریم های زمان ترامپ هم راضی نشده است.

قبل از ترامپ و در زمان اوباما نیز همه تحریم ها لغو نشد و برخی تحریم ها تنها با تغییر عنوان به حیات خود ادامه دادند. بسیاری از تحریم ها از ذیل برچسب تحریم های هسته ای خارج شده و با عناوینی چون مساله حقوق بشر به حیات خود ادامه دادند.

ایران مخالف شدید این نوع برخورد است و تاکید دارد که آمریکا باید همه تحریم های ضد ایرانی را بردارد. این مساله حالا تبدیل به یک گره شده و مشخص نیست چه زمانی حل می شود.

مشکل بزرگ دیگری به نام رژیم صهیونیستی وجود دارد

مساله دومی که فارن پالیسی به آن اشاره دارد، روی کار آمدن دولت نسبتا افراطی (hard - line) در اسرائیل است. دولت نفتالی بنت به شدت مخالف برجام است. هفته پیش آویو کوچاوی (Aviv Kochavi)، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به واشنگتن سفر کرد تا مانع بازگشت دولت بایدن به برجام شود. طبق گزارش رسانه های اسرائیل، کوچاوی در این سفر به مقامات امنیتی آمریکا هشدار داده که "بیدار شوند" و به برجام باز نگردند. او همچنین گفته بازگشت آمریکا به برجام بعد از روی کار آمدن دولت جدید ( دولت ابراهیم رئیسی) اقدامی "خطرناک" خواهد بود.

نفتالی بنت (نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی) بر خلاف نتانیاهو گفته قصد دارد با آمریکا همکاری کند و به صورت مجزا و مستقل از آمریکا عمل نکند. با این حال، او نیز همانند سلف خود به شدت مخالف برجام و مذاکرات وین است و سعی دارد آمریکا را راضی کند که به برجام باز نگردد.

بیم و امید برای توافقی ناخوش

فارن پالیسی در انتهای مقاله خود تاکید دارد که علی رغم همه این مشکلات برخی کارشناسان معتقدند که بازگشت به برجام و احیاء آن بسیار بهتر از ادامه این بن بست است. نویسنده تاکید دارد که اقتصاد ایران به علت تحریم ها سخت آسیب دیده و واشنگتن نیز می‌داند که هر نوع توافقی با ایران بهتر از عدم توافق است.

این نشان می‌دهد که شاید احیاء بخشی از برجام ممکن باشد اما مشخص است که احیاء تمام و کمال آن میسر نیست و بعید است دو کشور به شرایط سال 2015 بازگردند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • سیاوش سلطان
    0

    زهر جام غیرقانونی و غیر انسانی به عبارای جنگی بدون جبهه مشخص از روز اول ایران دجار اشتباه محاسباتی شد ، چون وقتی کاری مبنای قانونی ندارد نتیحه اش به نفع کسی است که امکانات بیشتری دارد مورد دوم به امید واهی ماندن طرف ضعیف او را از امکانات داخل غافل و نتیجه به نفع قانون شکن خواهد بود نتیجه : امید به قانون شکن و رها کردن امکانات داخل باعث تضعیف اقتصاد و تضعیف روابط بورکراسی اداری و سیاست پولی و مالی تحریم شده می شود که متاسفانه همین اتفاق برای ایران افتاد ، تحریم یک جنگ است که صلح ندارد و آتش بس تحریم شده را نابود می کند چون امید واهی دارد بازنده نهایی این جنگ تحریم کننده است ، زیرا کشورهای نظاره کننده با این شگرد آشنا و برای نابودیش در خفاء راهکار ترسیم می کنند کاهش گردش مالی دلار اولین آثار این تحریم است بایدن با شعار رفع تحریم و بهبود اقتصاد آمریکا به میدان آمد و پیروز شد ، اکنون اسیر سیاست های درونی آمریکا و قوانین قلدر مابانه آن شده ، مردم آمریکا این را فهمیده اند سال ۲۰۲۱ خواهید دید تراز پرداخت های آمریکا منفی و یورو جایگزین دلار در گردش مالی ارزی جهان خواهد شد. ایران باید کلاً بیخیال برجام شود و با اصلاح مدیران فِشل و برنامه منابع و مصارف و تولید کالاهای استراتژیک و نظارت بر قیمت ها جامعه را به ثبات اقتصادی برساند در آن صورت بازنده برجام آمریکاست در مرحله بعد در اعلامیه پایانی نشست وین به شورای امنیت و دادگاه لاهه و سازمان ملل و جهان اعلام نماید ، تحریم کشورهای مستقل توسط آمریکا غیر قانونی و زورگویانه است و تقاضای خلع سلاح اتمی جهان را نماید

    نظرات شما -
    • به سیاوش سلطان( سید شمسعلی)
      0

      کدوم دانشگاه درس خوندی؟؟ امام صادق؟؟؟ غیر حًضوری و داخل خونه هم امتحان دادی؟!!!! نتیجش این تحلیل سطحی و آبکیه

    • رضا
      0

      به جای این انشای طولانی که بعیده کسی حوصله خوندشا داشته باشه( بغیر خودت )..... شما فقط از خودت بپرس چنددتا۵ وشور در دنیاست و چندتاشون تحریمه؟!!!! چرا ما بز گَر هستیم؟؟!!! حالا میخای بگی نا خیلی خوبیم و اگر تحریم‌ها نشیم اقتصاد وصنعت برتر دنیا میشیم یا بکی موقعیت استراتژیک ما ایجاب میکنه دشمناندقسم خورده واستکبار نا را تحریم کنن!!! ولی خوب فکر کتی میبینی که سیاست ما با آمریکا فقط وفقط لج بازی از اول گفتیم مرگ بر آمریکا... و باید ادامه بدیم.... راستی شعار نه شرقی نه غربی چی شد ؟؟!!!

    • رضا
      0

      چرا سلطان نشدی سلطان درهمین شرایط عراق پول مارا نمیده چه فرقی میکنه چه دلار چه یورو وقتی کسی نفت مارا نمیخرد دوزار بده اش به همین خیال باش

    • ایرانی
      0

      عجب تحلیل آبکیی... بزرگترین بانکهای دنیا که کل مراودات مالی دنیا از اونجا انجام میشه فقط با دلار کار میکنن، چند سال پیش میگفتند می‌خوان با یوان چین و روپل روسیه کار کنن واقعا عملی شد پس دلار حرف اول و آخر را میزنه.... خواهشاً از تحلیل‌های خنده دار و بچه گانه دست بردارید...

    • ممد
      0

      سیاوش چرت نگو

    • ب رضا
      0

      الان سلطان وقت خودم هستم اقارضا وهیچ نیازی به ساندیس ندارم مثل تو

    • به سلطان
      0

      جناب سلطان ناقوس شما ناقوس مرگی پس زاررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت به نامت زده شده با یه ساندیس سیب خدمتتون

    • کاربر ناشناس
      0

      اگه برجام نباشه و تندروها چون همه کاره اند به قول خودشان گروه اقلیت سی درصد بر همه حکومت

    • سیاوش سلطان جواب : کل نوکران غرب
      0

      دانشگاه امام صادق درس نخوانده ام هر چند افتخار است ارزشی هستم و بی بند و بار نیستم دو واژه متضاد شما حوصله خواندن نداری ؛ ساقیت رو عوض کن جواب علمی : تحریم غیر قانونی است آمریکا تحریم کرده نه ایران آمریکا حتی به توافق خودش پایبند نبوده پس همه مخالفان خفه ؛ اگر شما وادادگان نبودید ایران سرداری چون آریوبرزن را از دست نمی داد به خیانت یک دهقان و سرداری سلیمانی را با هم مالگی های شما بچرید و به علف خوردن مشغول باشید تا عمر به سرآید مبادلات دنیا با دلار نیست و آمریکا نه تنها ایران بلکه همه کشورهایی که مستقل باشند و نخواهند باج بدهند را تحریم می کند متاسفم برای جماعت شما که حتی به اندازه یک ساندیس هم ارزش ندارید #من‌یک‌ارزشیم✌

    • وطنم
      0

      به سیاوش سلطان.مطالعه داشته باش فضای مجازی و آنلاین هم که دم دسته نشان دادی مغزت آکبنده......؟!؟!؟

    • پارسی
      0

      مگ میشه مگه داریم......خخخخخخخخ

    • رضا
      0

      قربون توسلطان که ارزشی چنتا ساندیس خوردی تا ارزشی شده ای این گو واین میدان خودتون نشون بدهید تا ملت ببینند دولت سوم احمدینژاده اومد هم چی یک دست شرق گرا

  • منتظرفرج
    0

    برجام فقط وفقط برا تندروهای داخلی خوب بود. با خروج ترامپ از برجام و شکست دار و دسته ظریف، تندروها و شورای نگهبانشان جان تازه ای گرفتن و جرات پیدا کردن همه کاندیداها را به نفع شخص مورد نظرشان قلع وقمع کنن.... تندروها اصلا برجام را قبول ندارن چون برجام از نظر ظاهری متعلق به اونها نیست و جان گرفتن برجام یعنی جان گرفتن جبهه مقابل در داخل!!!!

  • ع
    0

    برجام سر کاری امریکا غیر قابل اعتماد

    نظرات شما -
    • ب ع
      0

      ازخودت نظربزار حرف مفتخورهاراتکرارنن منوتو گدا گشنه ایم

    • به ع
      0

      ما غیر قابل اعتمادیم نه اونا

    • رضا سان
      0

      جوک میگی؟ هر کشوری دنبال منافع ملی خودشه ولی این آقایون چیز دیگر میخواهند چرا عادت کردیم حرفهای آقایون تکرار کنیم از خودت بگو مرد

  • ....
    0

    برجام از عوامل اصلی رکود در بازار است ، همه منتظر نتیجه اند در حالی که خبری هم نمیشه . ساختمان سازها ، ساختمان های مردم را نیمه کاره رها کرده اند و رفته اند .

  • علی
    0

    تاکتیک رییسی هرچه پیش آید خوش آیده زیاد نمیخاد خودتونا اذیت کنید

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      اصلا رئیس جمهور در این مسائل هیچ کاره است یا ما ملت بسیار با هوشی هستیم یا خودمون بد جوری زدیم به خواب تصمیم جای دگری گرفته میشود مهم اینه: تصمیم گیرندگان اصلا به فکر مردم نیستند کارت به استخون رسیده

  • حمیدی
    0

    برجام را برای پول رساندن به حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی غزه و انصار الله یمن و الحشدالشعبی عراق و طالبان افغانستان و گروه زکزاکی، با هر شرایطی می پذیرند. همچون گذشته که با اجرای برجام 150 میلیارد دلار گرفتند و حتی یک سنت آنرا برای ایران و ایرانی هزینه نکردند. پس از این هم سود برجام به ملت بازنخواهد گشت.

    نظرات شما -
    • حقیقت تلخ
      0

      احسنت ک از خط قرمزهای تغییر ناپذیر و اصول پنهان ۴۲ ساله گفتی، احسنت ک درج کردی. ملت و ملی گراییم آرزوست. روشنی چراغ رو ب افول خانه‌ام آرزوست...

  • کیان
    0

    در زندگی دیدیم بدترین زتدگی رو کسانی مرذن که در ظاهر بسیار قوی خود را نشان دادن ولی از دورن ضعیف و بل بسیازی از مشکلات دست و پنجه نرم کردن حالا شده حکایت ایران در ظاهر می‌خواهد خود زا قوینشان بدهد ولی از درون بسیار مشکل دارد تا جایی که توان نگهداشتن یک قیمت مرغ نیست اختلاس و اشرافی گری در مسؤلان بی داد می‌کند چنان که شعار ریاست جمهوری مبارزه با فساد و گذاشتن گشت ارشاد برای مدیران است و بیان آن خیلی ضروری نیست چون مردم آن را با پوست و استخوان آن را می‌بیند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اشتباه دوم برای اینکه خود را قدرت منطقه نشان بدهد صد جور باج به کشورهای منطقه داده که خود را در مقابل اسرائیل قوی نشان دهد چون به خیال اینکه اگر بر اسرائیل فشار بیاورد می‌تواند امتیاز از آمریکا و متحدان این کشور بگیرد و چون در محاسبات خو اشتباه کرد نه اینکه امتیاز نگرفت بلکه بسیار باج هم داد اول نوچه روسیه شد که یکی از حامیان اسرائیل است بعد برای سرپا نگهداشتن خود آن قرارداد ننگین 25 ساله و یک طرفه رو به چین بست باج به جزب الله لبنان و یمن و عراق و از همه بدتر به سوریه و در حالت ضعف بر پای میز مذاکره رفته و فکر کردن اگر غنی سازی به سطح بالاتری ببرن و تهدید به خاموش کردن دوربین بکنند می‌توانند از این آزمون سخت سر بلند بیرون بیایند وروی کار آمدن تند روهای عقدی هم که نور علا نور شده حالا اگر ایرن پشت گوش خود را دیده برداشتن تمام تحریم ها رو هم خواهد دید و مسبب تمام این اتفاقات اخیر از انتخابات انتصابی گرفته تا مشکلاتی که در آینده به وجود خواهد آمد پای آقای قالیباف و مجلس بی خرد اوست

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      بابا تو پدیده ای روحانی اگه میدونست تو هستی کنار میرفت

    • لک لک
      0

      اقا کیان تحلیل بسیار قوی و واقع گرایانه ای بود بسیار عالی و شیوا هم بیان کردید سپاس

    • ۹۹درصد
      0

      تحلیلی واقع بینانه بسیار درست تر از تحلیل و فهم سران مملکتی

    • سیاوش سلطان
      0

      جهان باید به سمت احترام متقابل و رعایت حقوق ملت ها برود شما جهان را برای آمریکا می خواهید ؟!!! آمریکا غلط کرد ، چون آمریکا مثل اسقاطیل غصبی است همه بومیان را قتل عام کرد و مهاجر برده جایگزین ، شما نیز به این سرنوشت مختارید!!!! تفکرات مشابه شما کشور را به این روز انداخته است ، فقط به فکر امروز خویش هستید و هر ذلتی را می پذیرید اسقاطیل که به نیل تا فرات می اندیشید ، درون خویش محاصره شده و توان جذب سگیونیست ندارد تسلیم شدگان ، وادادگان شما منتظر باشید ، ما هم منتظریم باج نخواهیم داد و با افتخار و رعایت حقوق متقابل به افتخار آفرینی ادامه خواهیم داد و خارهای گلستان ایران را هرس خواهیم کرد

  • زنبورعسل
    0

    بهتره ساده نباشیم با نتصاب رییسی می خواهند برجام و مذاکره باامریکا و ثعامل باجهان راکت باشه این خواست شورای نگهبان تشخیض مصلحت نظام ومجلس انقلابی میباشد میخواهند درسالهای اینده کاخ سفیدرا حسینیه کنندب هرقیمتی نظر ملت ایران مهم نیست سلامت مردم مهم نیست کارمسکن غذا ودارو مردم مهم نیست رفاه واسایش مردم مهم نیست جان مردم ایران خفته در خون مهم نیست براشون .........فقط غزه فلسطین سوریه یمن حزب اللت لبنان همه ارزو وهدف شون ست نه مردم بدبخت وستم کش ایران

    نظرات شما -
    • دادا
      0

      کاخ سفید را به کوری چشم دشمنان حسینیه میکنیم و میریم در کاخ سفید سینه میزنیم

  • معتمد
    0

    کاش مردم بندهای سند برجام رو مطالعه کرده بودن !!!! وندی شرمن در کتاب خاطراتش درباره برجام و نحوه ی توافق صحبت کرده . کتاب « بدون هراس » رو مطالعه کنید و ببینید چه سند خیانت باری امضا شد !!!!!

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      یعنی شما خوندی؟ اگر خیانت بار بود چرا ترامپ زد زیرش ؟ عقل هم خوب چیزیه

  • سرباز وطن
    0

    شوروی با وجود آنکه بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان را داشت، قدرت فضایی و هسته ای و ارتش تا دندان مسلح داشت، از هم پاشید! چرا؟ چون هزینه های هنگفت جنگ افغانستان و اروپای شرقی و کشورهای کمونیست و سوسیالیست امریکای جنوبی و شرق آسیا، اقتصاد ناهمگون شوروی را از هم پاشید! این اتفاق برای کشور ما هم در حال رخ دادن است! هم چپاول بیت المال توسط خودی ها و اختلاس گران و هم هزینه هنگفت گروه های نیابتی در خاورمیانه و هم تحریم کشور را بسوی نابودی پیش می برد.

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      گورباجف شوروی را به فنا داد = گچ جمهوری خواهان آمریکا را = پژ آنریکا نشسته قهوه خانه و قلیان می کشد ، به هیچ کشوری هم لشگر کشی نکرده تو خوبی بعد آمریکا

  • شهرام
    0

    مذاکرات وین از ابتدا پوچ و بی معنی بود اصطلاح مذاکره برای مذاکره برازنده ی این مذاکرات بود توافقی بی سر و ته و منقضی شده برای احیای برجامی که نه ضمانت اجرایی دارد و نه دستاورد اقتصادی که دولت روحانی قصد داشت ان را مانند امار کذایی رشد اقتصادی به عنوان تنها دستاورد دولتش به خورد خلق الله دهد که البته ناکام خواهد ماند چرا که والله خیر الماکرین ... شاید امریکا و اروپا این بار توافق کنند ولی اینبار نه تنها موضوع هسته ای بلکه موشکی و منطقه ای را هم به ان الحاق خواهند کرد و البته نه با رفع تحریم بلکه با وعده وعید و وام و کمک میلیون دلاری

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تا شماها باشیدکاسبان تحریم مردم ازاین توافق نفعی نمیبرن

  • داروغه
    0

    دقیقا یک جوک هست .هیچ توافقی انجام نمیشه

  • گ
    0

    ترجمه کرده اید،یا نظر خودتان را گفته اید،کجای متن گفته رژیم صهیونیستی،کجا گفته اصولگرای سخت؟

  • زخمی
    0

    اینو مطمئن باشید همش رد گم کنیه. ایران و امریکا تا به حال توافق و تفاهم نداشته اند و نخواهند داشت چون اصلا سیاست و اهداف ایران با سیاست و اهداف اونا 180 درجه باهم فرق داره

  • کارشناس
    0

    یک بام و دو هوا نباشیم ، اگر می‌خواهیم به توافق کامل برسیم باید ما هم بطور کامل به تعهداتمان عمل کنیم اگر طرف مقابل صداقت داشته باشد ما هم باید صادقانه عمل کنیم و احساسی رفتار نکنیم

  • محمد
    0

    بیخیال اسراییل و فلسطین بشین تا بد بخت تر از این نشدیم. زورتونم نمیرسه دلمون خوش باشه.

  • ی ط
    0

    وقتی ایران غنی سازی ۹۰درصد را راکامل کرد آن وقت نفتالین متوجه می‌شود که تمام خیالاتش را بید زده .

  • رضا سان
    0

    پرسش های خبر فوری از اون حالتی که نسبت به مخاطب خود( احترام_ امنیت_ و......) دور شده است برای مخاطبین شعور قائل باشید..... خوده شما بهتر از ما میدونید سیاست های کلان نظام جای دیگه به رای گذاشته میشه که شاید رئیس جمهور هم درآن مجلس اجازه حضور پیدا کند...... از این بازی زشت بیائید بیرون

  • قلندر واقعی
    0

    فقط میتونم بگم به کره شمالی 2 خوش آمدید

  • وطن دوست
    0

    این متن به سخنان سراسر خنده و کودکانه سیاوش سلطان. اگه در حد زیر دیپلم هم تامل کنی و مطالعه ناچیز متوجه خواهی شد که دلار آمریکا حرف اول و آخر را در دنیا میزنه درسته پولهای دیگه هم در مراودات استفاده میشه ولی حرف اول دلاره،ایران از کره ،عرآق ،چبن هند و...... پول طلب داره چرا فقط با دلار طلبمان را میکیریم خب واحد پول خودشان را بما بدهند،حتما تحقیق کن و مطالعه داشته باش که بانکهای معروف و بزرگ دنیا برای مراودات بین المللی از چه واحد پولی استفاده میکنن.....

  • الن
    0

    دقیقا !!! احیای برجام جوک است!

  • سید ابو رسول
    0

    پرجام مرده وشما خوابین .امریکا بیشرف به ایران راه نمیده ..حکومت ایران باید هشیار باش متئسفانه خوابه .شل کرفتن در برابر امریکا واورپا یعنی مرگ ..

  • دادا
    0

    مرگبر امریکا و اسرائیل جنایت کار و ادمخوارهای عوضی گفتیم تحریم را بردارید یک بهانه ای دستتان باشد که ایران یک کمی ارامتر با شما ها صحبت کند حال اینکه نمیخواهید ازتحریم دراورید ما ازخدا میخواهیم که کارهای کوچکی که از هسته ای ماند فرصتی برای ماست تمام میکنیم انوقت دیگه نه امریکارا قبول میکنیم ونه سائر کشورهای قلدر را و اسرائیل دهگده را اصلا قبول نداریم پس به بایدن بگید از برجام خارج بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها