دادگستری استان مرکزی با هرگونه گران‌ فروشی و احتکار برخورد می‌کند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه مجموعه قضایی در استان با هرگونه گران‌فروشی و احتکار برخورد قضایی می‌کند، گفت: ۱۱ زندانی مالی در دهه کرامت در استان مرکزی آزاد شد.

دادگستری استان مرکزی با هرگونه گران‌ فروشی و احتکار برخورد می‌کند

حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به حضور پرشور و باشکوه مردم در انتخابات 28 خردادماه و انتخاب فرد اصلح اظهار داشت: دستگاه قضایی همچون گذشته با صلابت خدمت‌گذاری به مردم را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و با تمام توان در این زمینه فعالیت می‌کند و باتوجه به اینکه امنیت در کار قضایی تنیده است تامین امنیت مردم از جمله امنیت قضایی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مربوط به زندگی مردم در اولویت دادگستری است به طوری که در سال گذشته در زمینه کنترل و برخورد با جرائم خشن اقدامات خوبی انجام شده که جوامع اطلاعاتی، امنیتی و غیره پای کار بودند.

وی افزود: سرقت جرم فزاینده در کشور و استان مرکزی است و در صدر پرونده‌های وارده قرار دارد که بیشتر سرقت‌ها خرد و ناشی از فقر و تنگدستی است، از اردیبهشت ماه 99 محرومیت مجرمان، سارقان و ارازل و اوباش از تسهیلات ارفاقی برای زندانیان در دستورکار دستگاه قضا قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: بر اساس اصل156 قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم و مدیریت آن برعهده قوه قضائیه است اما در نهایت همه بار این مسئولیت برعهده قوه قضائیه نیست بلکه باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها در این زمینه استفاده شود و همه باید پای کار باشند، در زمینه تامین امنیت هیچ محدودیتی در برخورد با جرائم سازمان‌یافته، موادمخدر، ناهنجاری‌های اخلاقی، امنیتی، سیاسی و غیره وجود ندارد.

موسوی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های دادگستری معیشت مردم است به همین سبب با گران‌فروشی، گرانی، احتکار و غیره برخورد می‌شود به طوری که معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و نیروی انتظامی در زمینه مشکلات مربوط به تامین گوشت،مرغ، شکر، نهاده‌های دامی و کشاورزی ورود پیدا کرد.

وی بیان کرد: در زمینه کاهش محکومان مالی اقدامات بسیاری انجام شده به طوری که در سال گذشته 290 زندانی محکوم مالی آزاد شدند و در ماه مبارک رمضان امسال بیش از 23 میلیارد ریال از سوی مردم به ستاد دیه کمک شده و در دهه کرامت 11 زندانی مالی به برکت کمک‌های مردمی و خیران آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه در زمینه ثبت اسناد و آموزش ضابطان، بازرسی و پیشگیری از وقوع جرم بین نیروهای نظامی و انتظامی اقدامات ارزشمندی انجام شده، گفت: سند تحول قوه قضائیه نقشه راه قوه قضائیه و حاصل تلاش و زحمات کارشناسان و نیروهای دستگاه قضائی و مورد توجه مقام معظم رهبری است بنابراین تلاش می‌کنیم تا اجرای این سند رضایتمندی مردم و عدالت را به همراه داشته باشد که تسریع در دادرسی‌ها در سند مورد توجه قرار گرفته و باوجود اینکه نیرویی به دادگستری اضافه نشده اما همه نیروها شبانه‌روز با تمام توان خدمت می‌کنند که در نهایت در سال99 افزایش عملکرد به عبارتی هزار و 739 درصد نسبت به سال98 داشتیم.

موسوی بیان کرد: برخورد با قاچاق کالا در تعزیرات در دستورکار است و جرائم وصولی‌ تعزیرات نسبت به سال98 افزایش خوبی داشت به طوری که از 215 میلیارد ریال به310 میلیارد ریال رسید.

وی تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در دادرسی الکترونیک زندانیان یکی از مهمترین اقدامات در حوزه زندان بود به طوری که در سال99 میانگین دادرسی الکترونیک10 درصد بود که در فروردین ماه30 درصد، اردیبهشت ماه68 درصد و اکنون به 75 درصد رسیده و زیرساخت‌ها فراهم شده و امسال بیش از هزار و 300جلسه دادرسی الکترونیک برگزار و 44 سامانه در پایان سال99 افتتاح شد بنابراین دادگستری به سمت قوه قضائیه هوشمند حرکت می‌کند زیرا استفاده از هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌ها، اطاله‌دادرسی، دخالت منابع انسانی تاثیرگذار است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال99 با بیش از11 هزار نفر در سطح استان ملاقات مردمی و53 جلسه برگزار شد تا با مردم ارتباط مستقیم داشته باشیم، گفت: در حوزه صلح و سازش تقریبا4 درصد در سال99 و امسال هم در سطح شوراهای حل اختلاف به‌ویژه در دعاوی خانواده و طلاق افزایش بی‌سابقه داشتیم به طوری که حدود372 پرونده طلاق با مصالحه مواجه شد.

موسوی عنوان کرد: در زمینه ابلاغ الکترونیک 2 درصد در سال99 و امسال 2 درصد به مجموعه اقدامات گذشته افزوده شد که حاصل تلاش نیروهای دادگستری بود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها