چلو گوشت؛ نقطه مشترک فعالیت انتخاباتی در عراق

اگر بخواهیم به نقطه تلاقی مشترکی بین تمامی سیاستمداران و احزاب عراقی که خود را برای انتخابات آتی آماده می‌کنند برسیم، این نقطه تلاقی به طور حتم چلو گوشت خواهد بود.

چلو گوشت؛ نقطه مشترک فعالیت انتخاباتی در عراق

یک رسانه عربی در گزارشی از بغداد خبر داد، سرو چلو گوشت، دقیقا رفتاری است که در جریان هر میتینگ انتخاباتی در نقاط مختلف عراق شاهد آن هستیم.

شبکه اسکای‌نیوز عربی در گزارشی نوشت، این پدیده آن‌قدر در عراق گسترش پیدا کرده است که برخی از افراد اکنون شغلی به نام تامین‌کننده غذای میهمانی‌های انتخاباتی دارند.

گزارشگر این شبکه تلویزیونی که از امارات متحده عربی برنامه پخش می‌کند، در این باره گفت :سه ماه مانده به برگزاری انتخابات سراسری به میان مردم رفتیم تا از جو انتخابات در عراق مطلع شویم، اما آنچه که بیش از هر چیز توجه ما را جلب کرد، چادرهایی است که نامزدهای انتخابات آن را اجاره کرده و در آن میهمانی می‌دهند.

"حاج نجیّف" یکی از مسئولین تهیه غذا برای میهمانی‌های انتخاباتی در این رابطه گفت: من بیش از ۳ دهه است که در کار رستوران‌داری فعالیت می‌کنم اما سابقه نداشته است که این حجم تقاضا برای کار ما وجود داشته باشد.

او افزود: نامزدها با ما براساس تعداد پیش‌بینی شده حاضرین قرارداد می‌بندند و ما هم برای این تعداد چلوگوشت آماده می‌کنیم. این سفره باید همزمان با رسیدن و حضور نماینده پهن شده و به گرمی از میهمانان پذیرایی شود.

این رستوران‌دار عراقی ادامه داد: غذای ارائه شده از برنج و گوشت گوسفند تهیه می‌شود. برای هر ۲۰ میهمان نامزد انتخاباتی، یک گوسفند در نظر گرفته و برای هر بیست نفر ۷۰۰ هزار دینار (در حدود ۲۵۰ دلار) هزینه برای نامزد انتخاباتی حساب می‌شود.

اگر حاضران در هر چادر را نزدیک به ۳۰۰ نفر تخمین بزنیم، هر وعده انتخاباتی ۴ هزار دلار خواهد بود این در حالی است که تجربه نشان داده هر نامزد معمولا تلاش می‌کند ۵ چادر را طی یک روز در یک منطقه برپا کند.

یک پژوهشگر اجتماعی هم در این رابطه گفت: نامزد انتخابات معمولا تمامی صحبت‌ها و برنامه‌های انتخاباتی خود را در جریان صرف غذای دیگران ارائه می کند، حتی در مواردی نامزدها تلاش می‌کنند تا خود کار تقدیم غذا را به میهمانان انجام دهند تا حسن میزبانی به انجام رسیده و ارتباط دوستی و محبت بیشتری با رای‌دهندگان به وجود آید.

به گفته فعالان بخش ارائه خدمات غذایی، طبخ و توزیع غذا و برگزاری میهمانی یکی از بخش‌های لاینفک انتخابات عراق طی دوره‌های گذشته بود اما این بار تقاضا برای انجام این فعالیت به شدت افزایش پیدا کرده است .

به اعتقاد کارشناسان با توجه به تغییر نحوه برگزاری انتخابات و تبدیل شدن از کشور حوزه‌ای به استان حوزه‌ای توجه نامزدها به مناطق مختلف استان مورد هدف خود بسیار بیشتر شده است.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ت
    0

    در‌ایران‌خودمون‌هم‌‌چلو‌گوشت‌فراوانه‌البته‌برا‌بعضیا.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها