جریان‌شناسی آرای ۲۸ خرداد / آرای باطله را چه‌کسانی به صندوق انداختند؟ / رای رئیسی متعلق به اصولگرایان بود؟

با پایان رقابتهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، این پرسش بیش از پیش مطرح است که آرای هر نامزد متعلق به کدام جریان سیاسی است؟

جریان‌شناسی آرای ۲۸ خرداد / آرای باطله را چه‌کسانی به صندوق انداختند؟ / رای رئیسی متعلق به اصولگرایان بود؟

در گذشته که معمولا انتخابات دوقطبی بود، آرای هر نامزد در سبد جریان حامی او ریخته می‌شد‌. در انتخابات ۷۶ معلوم بود که جریان محافظه کار که آبای سیاسی جناح اصولگرا هستند، هفت میلیون رای کسب کرده و جریان چپ خط امام که بعدها اصلاح‌طلب شدند، ۲۰میلیوی رای به دست آوردند. یا در سال ۹۶، اصولگرایان که یکسره رای‌شان در سبد رئیسی بود، ۱۶میلیون و اصلاح‌طلبان ۲۴ میلیون رای روحانی را به‌دست آوردند.

اما در این دوره، سبد آرا دچار بهم‌ریختگی‌هایی بود. عدم مشارکت بیش از نیمی از مردم در انتخابات از یکسو و جایگاه دوم آرای باطله از سوی دیگر، باعث شد تا این سوال مطرح شود که انتخابات ۱۴۰۰ چه نقشی در وزن‌کشی سیاسی داشت؟

خبر فوری در گذشته، انتخابات این دوره را در یک چهارضلعی ترسیم کرده بود ( اینجا بخوانید ). انتخاباتی با حضور اصلاح‌طلبان، اعتدالیون، اصولگراها و مستقلها.

در جریان ردصلاحیتها، از میان چهره‌های مستقل، کاندیدایی شانس حضور نیافت. در عوض ۵ اصولگرا شانس حضور در انتخابات یافتند که دو نفرشان در نهایت کنار کشیدند و از بین اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها، ضعیف‌ترین نامزدها تایید شدند که در نهایت با وساطت سید محمد خاتمی، نامزد اصلاح‌طلب به سود نامزد اعتدالی کنار کشید تا صحنه انتخابات شفاف‌تر شود و در عین حال اصلاح‌طلبان از انتخابات کناره گرفتند.

با این همه، بازهم انتخابات پرابهام باقی ماند، به‌طوری که آرای باطله، از سه نامزد، رای بیشتری بدست آورد!

پیش از این گفته می‌شد که در جریان‌شناسی سیاسی ایران، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حدود ۱۵درصد رای تشکیلاتی دارند. یعنی از ۶۰میلیون واجد شرایط، حدودا ۲۰میلیون رای تشکیلاتی داده می‌شود و سایر آرا، خاکستری است.

اگر فرضیه سهم ۱۵درصدی آرای دو جریان سیاسی اصلی کشور را ملاک قرار دهیم، روشن است که از مجموع ۲۲میلیون رایی که به ۳ نامزد اصولگرا داده شده، آنها توانسته‌اند بخش بزرگی از آرای خاکستری را جذب کنند.

در مقابل، نامزد اعتدالی نتوانسته سهم زیادی از سبد رای اصلاح‌طلبان را به‌دست آورد و تنها حدود ۳۰درصد کف رای اصلاحات به او رسیده است. ۷۰درصد دیگر از آرای اصلاح‌طلبان، یعنی حدود ۷ میلیون رای، یا در قامت آرای باطله نمایان شده، یا بیشتر در سبد تحریمی‌ها حساب شده است.

البته دیدار برخی مدیران رسانه‌ای اصلاح طلب با سید ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که ممکن است برخی اصلاح‌زلبان حتی به نامزد اصولگرا رای داده‌اند. این یعنی، جریان اصلاح‌طلب با ترک میدان، آرای خود را بشدت پراکنده کرده و نتوانسته پیام واضحی از نظر سیاسی منتقل کند.

البته شاید اگر اصلاح‌طلبان نامزد مشخصی در انتخابات داشتند، این نامزد می‌توانست به کف رای اصلاحات برسد. اما بی‌عملی اصلاح‌طلبان حامی جریان اعتدال یا راست میانه‌رو، حالا سهمی کمتر از ۵ درصد برای آنها از کیک انتخابات درنظر گرفته است.

در عوض، اصولگراها در این انتخابات مجموعا ۳۷درصد آرا را کسب کردند. ۲۲درصد بیشتر از کف رای اصولگرایان که به معنی جذب آرای خاکستری است. بعید است بخش بزرگی از اصولگرایان، انتخابات ۱۴۰۰ را تحریم کرده باشند، اما اگر حامیان احمدی‌نژاد را در نظر بگیریم، احتمالا بخشی از سبد رای اصولگرایی به واسطه تحریم انتخابات از سوی احمدی‌نژاد، از این سبد خارج شده است اما نمی‌توان برآورد دقیقی از این آرا داشت.

۴میلیون رای محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده را هم شاید بتوان رای اعتراضی به ابراهیم رئیسی، نامزد اجماعی اصولگرایان تلقی کرد. آرایی که با شعارهای یارانه ‌ای و یا لغو سربازی جذب شد و بنابراین رای پایگاه اصولگرایی را باید تقریبا همان رای سال ۹۶ درنظر گرفت که حدود ۳۰درصد کل واجدان شرایط است.

در هر صورت، آنچه روشن است، اینکه اعتدالیون و اصولگراها در این دوره تنها حدود ۴۰درصد آرای کل را جذب کرده و ۶۰درصد دیگر نه به نامزد اعتدالی رای دادند و نه جریان اصولگرا.

حفظ سهم ۳۰درصدی اصولگرایان از کل آرای واجدان شرایط، نشان می‌دهد که سناریوی چهارساله این جریان در نقد اصلاح‌طلبان حامی روحانی موفق بوده اما در عوض کمپین اصلاح‌طلبان در این چهارسال نه در حفظ جایگاه در ساختار قدرت و نه جذب آرای بدنه اجتماعی موفق نبوده است.

اگر سید ابراهیم رئیسی عملکرد مثبتی در دولت خود داشته باشد، در ۱۴۰۴ می‌تواند این سهم را حتی افزایش دهد. مانند حسن روحانی که در سال ۹۶ با افزایش آرا به نسبت سال ۹۲ روبرو شد. اما اگر او در همین چهارسال نخست ناتوان باشد، جدای از تهدیدات اجتماعی و امنیتی، شاید اولین رئیس‌جمهور تک دوره‌ای ایران نام بگیرد و در دوره بعد، اصلاح‌طلبان با نقد شرایط کشور و ارائه یک چهره جذاب، آرای تحریمی حامی خود را به صندوق رای بازگردانند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • سید حسین
    0

    تبریک به ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران که در انتخابات ریاست جمهوری شگفتی آفرین شدند و با رای بسیار بالایی حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی را انتخاب نمودند .اجرکم عندالله

    نظرات شما -
    • شیخ
      0

      چقدمغزت منحرف است سیدحسن چشم هایت را بایدبشوی دوست منحرف عالم محزرخداست لااقل به خدادروغ نگو سیدحسن جدکمرزده

    • م
      0

      خدایا روان پریشان را شفا بده

    • رضا
      0

      رقابت با آرای باطله هیچ افتخاری نداره

    • آواره
      0

      سیدحسین جان تورابه جدت الآن مسخره بازی درمیاری یاجدی داری حرف میزنی؟تکلیف ماراروشن کن.

    • رمضانی
      0

      نمی دونم چرا با این غلظت تعریف و تمجیداز رییسی یاد احمدی نژاد و توصیفش بعنوان معجزه هزاره سوم افتادم ولی الان شده تف سر بالای حضرات و راه فراری از دستش ندارن کسی را زیاد بالا نبر بعد نمی تونی بیاریش پایین . اگه رییسی رییس شد به برکت رای نداده ها بود نه آنانی که بهش رای دادن . واقعیت را بپذیر

    • ناشناس
      0

      حسن آقا ریسی آیت الله هم نیست حالا چطور شد شما آن را مرجع معرفی میکنید. آیت الله العظمی به مراجع میگویند نه به کسی که شش کلاس بیشتر نخوانده و از نوجوانی مسول بوده

    • سیدحسن
      0

      اگربگویم غلط کردم دست ازسرم برمی دارید

    • الف
      0

      این جفنگیات احساسی چیه گفتی؟؟؟ ایت الله العظمی دکتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایشون حجت الاسلام هستند با تحصیلات ۶ ابتدایی که معادل سیکله. مدرک دکترای ایشون هم‌جعلیه همه میدونند. پس بهتره جو نگیرتت

    • Mk
      0

      سید حسن الدنگ لا اقل از خودت شرم کن حضرت آیت الله دکتر کلاس ششم ابتدایی را مینوشتی آخر این حضرت آیت الله شما را چی به دانشگاه رفتن ماهمه نوعش را دیده بودیم الی دکتر کلاس ششم ابتدایی که اینهم دیدیم

    • متین
      0

      آیت الله؟

  • ایرانی
    0

    ارای کل شرکت کنندگان کاملاً درست است . اما امار ارای باطله نادرست به مراتب خیلی بیشتر از ان تعدای است که بعنوان امار نهایی اعلام شد با نگاهی به امار اولیه تناقض بین انها کاملاً نمایان است . و اما نویسنده 51.2درصدی را اصلاً ندیده ! حتی سران کشور هم ندیدند!!!! انتخابات را پرشور و حماسی معرفی می کنند!!!!!!! ایا پرشور و حماسی از نظر شما معانی قبلی خود را از دست داده و رای اقلیت پرشور شده . چرا سرتان را زیر برف کرده اید و خود را به خواب زده اید . از ملت دلجویی کنید و علل عدم ملت را دریابید.....

  • حمید
    0

    رییس جمهور با 30 درصد رای واجدین شرایط قطعا ناموفقه چون بدنه اجتماعی نداره

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      تازه اگر این 30 درصد هم واقعی باشه !!!!!!!

  • مورچه
    0

    از۳سال بیش رییسی منصوب ب رییس جمهوری شده بود مث ریاستش درقوه قضاییه رای گیری یک انکاربزرگ بود چون رییس جمهور۳سال پیش تعین شده بود ونوبت بخوربخوراصلگرایان میباشد

  • رصد
    0

    این تحلیل شما مال وقتیه که دمکراسی کامل حاکم باشه که نیست چون خیلی ها برا اینکه گفته شد شرکت نکردن حرام است رفتن رای دادن ولی تحلیل واقعی از شرایط اجتماع کنونی ما اینه که حدود ۷۰ درصد مخالف وجود داره و از اون سی درصد هم نصفشون برا اینکه هم این دنیا را داشته باشند و هم برن بهشت رای دادن و نصفشون هم برا اینکه نرن جهنم رای دادن

  • کاربر ناشناس
    0

    در بیشتر حوزه های رآی گیری بخصوص دراستانها قومیتی عامل حضور تعصب قومی برای شورا بوده و اصلا انتخابات ریاست جمهوری را قبول نداشتند و حتی موقع نوشتن رآی تعرفه ریاست جمهوری به دیگران می دادندو می‌گفتند هرچه خود میخواهیدبنویسید ما برای انتخاب شورا آمدیم بنابراین این آمارها نظر ملت را بیان نمیکنند

    نظرات شما -
    • استقلالی با منطق
      0

      بعد ببخشید استاد،چه چیزی نظر مارو بیان میکنه؟؟زبان جنابعالی حتما نه؟

    • علی
      0

      جناب استقلالی ... نظر شما هر چه باشد نظر اکثریت نیست

  • ناشناس
    0

    شورای نگهبان باعث قهر ملت با صندوق انتخابات شد... برای تیمهای فوتبالی مربی خارجی میارید و اگه نتیجه نگرفت سریع عوض میشه چرا سرنوشت کشور و ملت را اینطوری.....

  • ی
    0

    یعنی به نوبت مردم را گول میزنند، یک دوره اصول طلب یک دوره اصلاح طلب و مردم هم سر کار. ولی مردم به همه رو دست خواهند زد و دیگه بازی نخواهند خورد.

  • زیان دیده
    0

    من هنوز سوال دارم چطور همتی را تایید صلاحیت کردن چون بدترین عمل کرد را داشته ومیلیون هامردم را بدبخت کرد ه واون طرف این دومیلیون نفر از لج چه کسی به این رای داده.؟ ایا عملکرد همتی بی پاسخ خواهد ماند ؟

  • محمود
    0

    اماررای باطله بیشترازچهارمیلیون صدهزارنفراست

  • ایرانی
    0

    خبرفوری! دست بردار ازاین شیطنت بازیها وتفرقه انگیزیها که رانت خواران حرام خوار، شماراوادارکردن به انجام آن. اینکارها خیردنیا واخرت ندارد.عاقل وباخلاق باشید.

  • کلا ۲۰٪؟تخخخخخ
    0

    مردم تهران رو این همه لی لی به لالاشون میذارن.....کلا ۲۰٪شرکت کردن تو انتخابات از تهران،اونم از شهرای اطرافش بودن نه خود تهرانی ها تخخخخخخخمخخخخخ

  • سعید
    0

    رئیسی همان رای دور قبل رو به دست آورد پس ببین مردم هیچ طرفدار جدید نداشته طرفدارانش همون جیره خورا هستن

  • م
    0

    آمار دقیق و مطمئن خبر از مشارکت ۱۸ درصدی میدهند با کل رای ۱۱ میلیون نفر آقای رییسی با ۷ میلیون نفر .

    نظرات شما -
    • علی
      0

      والا به خدا من ساعت یازده رای دادم صندوق ریاست جمهوری یک سوم رای داشت

  • بیژن
    0

    همه ما سختی کشیدیم هشت سال با پوست و استخون درک کردیم اما متاسفانه رسانه های افراد فاسد همیشه قوی بوده و از کامنت های مردم هم مشخصه که چرا آدم ها میگن دموکراسی وجود نداره میگن رییس جمهور از قبل انتخاب شده این حرفا چیه اخه می زنید باور کنید اگر منو شما دقت میکردیم انتخاب درست داشتیم این وضعمون نبود این کامنت اینجا بمونه تا ببینید ایا ابراهیم رییسی یک سال بعد امید رو برگردونده به مردم و مردم راضی تر شدند یا نه و سال به سال بهتر میشه اوضاع یا نه؟ خیلی حرص میخورم از دست مردمی که نزدیک دو سوم بعد انتقلاب ادم های نا اهل رو بهشون رای دادن و الان نصف عمر ماها با مدیرهای نااهل رفته. درست انتخاب کنید نتیجه ببینیم همه بغض و کینه رو هم کنار بزاریم اگر کسی کار کرد برای این مردم همه پشتش وایستیم و میبینیم که رئیسی وضع رو خوب میکنه به امید خدا.

    نظرات شما -
    • بهرام
      0

      به بیژن: 4 سال اول روحانی خوب بود، تورم کنترل شد و اقتصاد به آرامش رسیده بود. با آمدن ترامپ و هدایت مخالفان برجام در کشور، تحریم های جدید شکل گرفت. در این میان افولگرایان بسیار خشنود شدند چراکه رقیب سیاسی آن گرفتار شد البته هسته اصلی قدرت نیز خرسند بود تا به مردم بگویید صدایی بلندتر از صدای من نیست و همه در زیر چتر من هستند و میشود هرآنچه من می گوییم و می خواهم. رای مردم درست بود اما تمامیت خواهان با همراهی ترامپ همه چیز را بهم زدند.

    • محسن
      0

      استاد بیژن کاش کمی انصاف داشته باشید همه ی این افرادی که الان شما میگی نااهل توسط خود حکومت و شورای نگهبان انتخاب شده و در دامن مردم گذاشته شده ، حداقل کاری که شورای محترم نگهبان میتونست انجام بده اینه که افرادی رو تایید کنه که حالا که تخصص ندارن حداقل پاک دست باشن نه که هم تخصص نداشته باشن و هم پاک دست نباشن که بعد با فریب و نیرگ و وعده های گول زننده از مردم بی پناه رای بیگرند که البته از این به بعد مردم هوشیار شدند برادر خلاصه همه ی گناه رو به گردن مردم نندازید مقصر اول شواری نگهبانه که فردی مثل روحانی تایید میشه که مردم گولشو بخورن

    • صفری
      0

      جناب بیژن خان اتفاقا از معدود حسن های انتخاب رییسی این هست که چهار سال دیگه امثال خودت مثل اکثریت بفهمی مشکل از کجاست و اینقدر انتخاب بد بد نکنید. خیلی خارج از گود هستی. خدا به داد ما برسه با افرادی مثل شما که قراره الان وزیر و مدیر مملکت بشن

  • صدرا
    0

    یه بنده خدائی بیست سال پیش میگفت کشورهای غربی با تمام توان حکومتیشون سی تا چهل درصد مردمشون رای میدن و این ننگ بزرگی براشون هست و معنیش اینه که مردمشون به حکومتشون اعتقاد و ایمان ندارن خدایا ما را به راه راست هدایت فرما

    نظرات شما -
    • دانشجو
      0

      صدرا! دق نکنی

    • یکی از مردم
      0

      بله هممون هم شنیدیم و میدونیم کیه... ولی خوب دیگه به خودشون که برسه همه چی فرق داره!!!!!!!

    • حمزه
      0

      خوب همین الان هم درصد مشارکت قریب50درصدی ما با وجود کرونا ودولت اصلاح‌طلبان از ماکسیمم مشارکت اروپایی ها درانتخابات شان بیشتر است که قابل تحسين است

    • محمد
      0

      آقای صدرا.... چرا کاربر دانشجو دق کنه. ظاهرا تعصب بدجوری کورتون کرده

  • رضا سان
    0

    من نمیدونم خبر فوری سهوا یا عمدا به این شکل خبر میزنه؟؟؟؟!!!!! پر واضح میباشد( با توجه به مهندسی انتخابات) عملا اصلاح طلبان کاندیدا نداشتند تا خود را پیشگاه مردم در معرض امتحان بگذارند....... جناب قاضی القضات حتی در مناظره ( ۳ الی ۴ نفر) بادیگارد داشت......تا ایشون آب تو دلشون تکان نخورد.....!!!!!! اینقدر زیاده روی کردند( حاکمیت) گاه دوستان با انصاف تر صداشون دراومد ولی این روش سنت رسول الله ص نیست شک ندارممثل ( دوره احمدی نژاد) حاکمیت چوب این تبعیض را نوش جان میکند اگر جناح راست ش( شما بخوانید حاکمیت)از این هجمه حمایت پشیمان نشد

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      رضاسان! خداشفات بده

    • رضایی
      0

      آقای حمزه خان محبت کن ر ارای باطله را کم کن میشه 36درصد . اونم به لطف تمدید تا ساعت 2 شب. اگر شوراها نبود که گندش درمی اومد

  • واقعیت تلخ
    0

    آرای باطله را مردمان ریاکار که جلوی دوربین یوسف سلامی شخصیتشان عوض میشود به صندوق انداخته اند

  • عقب افتاده
    0

    مگه هر رای تایید نظام نیست؟ رای باطله یعنی چه؟ اگه رییسی به هر دلیلی مثل عدم تایید شورای نگهبان رییس جمهور نشه آرای باطله رییس جمهور میشه؟

  • مپنصور
    0

    یه لیسانس داریم توروستا هروقت گوسفندانش میبره کوه هردفعه چهارتا گم میکنه

    نظرات شما -
    • افروز
      0

      از قومای جهانگیری مخترع ارز 4200 تومانی نیست

  • سید
    0

    خیلی بیچاره اید خیلی

  • داریوش
    0

    آراء باطله را در حقیقت شیطنت وزارت کشور ودولت به صندوق‌ها ریخت که با کارشکنی سعی داشت که در مرحله اول جلوی جبهه انقلاب رابگیرد در مرحله دوم اگر نتوانست آنر ا تضعیف کند

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      هیچ رابطی ندارد. خودتون را گول نزنید مردم را هم نادان فرض نکنید. در اطراف من هم خیلی ها رای باطله انداختند فقط بخاطر اینکه برای استخدام مهر در شناسنامه داشته باشند. خود من هم رای دادم. فقط از سر اجبار. باطله هم نبود. فقط بخاطر اینکه در محیط کارم شناسنامه ها هر از گاهی چک میشود رای دادم. خدا را شکر کنید که شوراها بود وگرنه مشارکت خیلی کمتر بود. خدا شاهد است ساعت یازده شب رفتم رای بدم مهمترین صندوق شهر ما که دوربین صدا و سیما همیشه آنجا می آید کمتراز یک سوم و شوراها حدود دو سوم رای ریخته بودند. بنظر من مشارکت کمتر بود.

  • کوروش
    0

    درصد آمار آراء احمدی‌نژاد وروحانی ورئیسی از مجموع آراء ماء خوذه 1-احمدی‌نژاد دور اول 61.69درصد 2_روحانی دور اول 50.71 درصد 3_رئیسی 61.90درصد همانطور که می بینید درمورد روحانی کافی بود با جابجایی یک صندوق کار به میان دوره ای بکشد می‌بینید درصد آراء روحانی از آراءماخوذه از همه پائین تر واز رئیسی از این دو بالاتر است سبب عدم مشارکت اغلب مردم کرونا وعملکرد بد روحانی ونارضایتی مردم از وضع موجود دولت اصلاحات است

    نظرات شما -
    • علی
      0

      حرف بی ربط نزن. هیچ کس نبود که بخاطر کرونا رای ندهد. الکی دلیل درست نکنید مردمی که اجتماع اهواز یا تهران و مشد برای رییسی را درست میکنند چرا باید بخاطر کرونا رای ندهند؟ شما قضاوت منصفانه ای نداری چون وابسته به یک جناح هستی و همین که در وضع موجود ، یک طرف را مقصر میدانی و اصلا در قضاوتت به تاثیر تحریم ها که مسببش تفکر خودتان هست اشاره نمیکنی یعنی صلاحیت اظهار نظر نداری. همین تفکرات جناحی ما را بیچاره کرده است.

    • افروز
      0

      مغز فندقی باید بگم گنه کرد به بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری با اینکه مراکز افکار سنجی دنیا نرخ عدم مشارکت بخاطر کرونا بین 15 تا 21 درصد در انتخابات در نظر گرفتند من میگم اونا غلط کردند تو درست میگی. ولی گناه صفهای طولانی مرغ وقحطی روغن ونگرانی 7برابری خودرو و گرانی 10برابری مسکن که گناه رئیسی نیست قبلش می گفتید احمدی نژاد ا.... الان جوابتانددرخصوصذفضاحتی که برجام بو گندو بوجود آورد چیه مسکن مهر تعطیل شد کارت سوخت گفتید خوب نیست ماهواره ناهید در دولت شما منفجر شد واقعا" پر روئی هم حدی داره...

  • افروز
    0

    روح منی رئیسی بت شکنی رئیسی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها