پاکستان و التهابی که شاید به وجود بیاورد

کشوری که می‌تواند برای دولت آینده ایران دردسر ایجاد کند / همسایه شرقی ایران را ترجیح می‌دهد یا عربستان؟

پاکستان در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مناطق آسیا است و دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران باید در مورد روابط با این کشور به شدت نکته‌سنج باشد تا پاکستان در دام آل سعود نیفتد.

کشوری که می‌تواند برای دولت آینده ایران دردسر ایجاد کند / همسایه شرقی ایران را ترجیح می‌دهد یا عربستان؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از انتخابات و در آغاز شکل گیری دولت منتخب، شرایط منطقه نیز در حال تغییر است. یکی از حساس‌ترین مناطق خاورمیانه پاکستان است. فایننشیال تایمز در گزارش اخیرش به این منطقه و حساسیتش پرداخت.

پاکستان، منطقه‌ای که معادلات را تغییر می‌دهد

طبق گفته نویسنده گزارش فایننشیال تایمز، پاکستان از 4 جهت توسط کشورهای مختلف محاصره شده است. این 4 دسته از کشورها بدین قرار هستند:

الف. عربستان و متحدانش

ب. ایران

ج. چین

د. ترکیه و مالزی

از نظر نویسنده فایننشیال تایمز، جبهه اول یعنی عربستان به تازگی خیز جدیدی را برداشته تا روابط خود را با پاکستان بهتر کند. پاکستان همواره یکی از نزدیک‌ترین متحدان شرقی عربستان سعودی بوده است. عربستان همواره نفت پاکستان را تامین کرده و کمک مالی فراوانی به دولت این کشور می‌کرده است. روابط عربستان و پاکستان مدتی بر سر عدم حمایت عربستان از پاکستان در جنگ کشمیر (جنگ با هند) به هم ریخت اما با قدرت گیری محمد بن سلمان و افزایش رقابت منطقه‌ای با ایران، مجددا طرح حمایت از پاکستان و ایجاد ائتلاف در همسایگی شرقی کشورمان به اجرا درآمد.

طبق گزارش فایننشیال تایمز، کمبود نفت در پاکستان و افزایش بهای آن باعث شده عربستان یک قرارداد نفتی با پاکستان منعقد کند. طبق این قرارداد، عربستان سعودی سالیانه 1.5 میلیارد دلار کمک نفتی به پاکستان می‌کند. این در حالی است که سعودی‌ها چندی پیش تقاضای بازگشت وام 3 میلیارد دلاری خود از پاکستان را داشتند و به نظر می‌رسد طبق قرارداد جدید مساله بازگرداندن وام توسط پاکستان هم کان لم یکن خواهد بود.

طبق تحلیل نویسنده فایننشیال تایمز، عربستان سعودی درحالی این اقدامات حمایتی را در پیش گرفته که دولت جدید آمریکا و رئیس جمهور جو بایدن منتقد عربستان هستند و حمایت‌های همه جانبه خود را از آل سعود قطعه کرده اند. عربستان هم که خود را در تنگنا می‌بیند سعی دارد روابط خود را با همسایگان از سر بگیرد و با استفاده از دلارهای نفتی خود، در منطقه اتحاد جدیدی ایجاد کند. از سرگیری روابط با قطر و کمک مالی زیاد به پاکستان دقیقا در همین راستا است.

ترس عربستان از چیست؟

فایننشیال تایمز معتقد است ترس اصلی عربستان و بن سلمان از ایران است. ایران و پاکستان همواره روابط خوبی داشته اند. همچنین، عمران خان، نخست وزیر پاکستان از جمله سیاستمدارانی است که سیاست موازنه مثبت را پیش گرفته و سعی دارد با همسایگان مختلف رابطه داشته باشد و به اصطلاح به دامن یک جریان یا ائتلاف نیفتد.

به جز این، هدف بعدی عربستان محدود کردن رابطه پاکستان با جبهه چهارم خارجی یعنی ترکیه و مالزی است. تحریم سریال "قیام ارطغرل" در پاکستان با فشار عربستان و به بهانه ترویج اسلام هراسی یکی از اقدامات عربستان علیه ترکیه بوده است.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند ایجاد ائتلاف عربستان و پاکستان به این سادگی‌ها که به نظرمی‎رسد نیست. رابین میلز (Robin Mills) کارشناس مسائل دیپلماسی انرژی معتقد است که امضاء قراردادهای نفتی بین عربستان و پاکستان به معنی تسلیم پاکستان به آل سعود نیست. میلز معتقد است که فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پاکستان حاضر نیست خیلی به عربستان نزدیک شود.

رابین میلز معتقد است که روابط ایران و پاکستان بهتر از آن چیزی است که گمان می‌رود. این روابط در صورت برداشته شدن تحریم‌های نفتی آمریکا در آینده نیز بهتر خواهد شد، چراکه ایران می‌تواند یکی از صادرکنندگان نفت به پاکستان باشد.

همچنین رابطه خوب پاکستان با چین و سرمایه گذاری عجیب آنها در شبه قاره هند باعث شده پاکستان بیش از گذشته به غول شرق آسیا وابسته شود. این نشان می‌دهد که چین یکی از حامیان اصلی پاکستان خواهد بود و احتمالا جای عربستان را خواهد گرفت.

احمد رشید (Ahmed Rashid) تحلیلگر مسائل شبه قاره و نویسنده کتابی درباره طالبان در پاکستان و افغانستان معتقد است پاکستان در آینده نزدیک در وسط جنگ تجاری چین و آمریکا قرار خواهد گرفت و عربستان و سایر کشورها از میز بازی کنار خواهند رفت.

دولت آینده مراقب پاکستان باشد

آنچه از تحلیل فایننشیال تایمز مشخص است این است که پاکستان در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مناطق آسیا است و دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران باید در مورد روابط و مناسبات با این کشور به شدت نکته سنج و ساعی باشد تا از افتادن پاکستان در دام سلفی‌گری و ائتلاف صد در صدی با آل سعود جلوگیری کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ایرانی
    0

    پاکستان باید دیوانه باشد عربستان را رها کند به کشور مداخله گری چون ایران که از اداره کشور خود عاجز است رو بیاورد . خواب دیدی ! خیر باشد...

  • ک
    0

    خط لوله صلح بعد از ۳۵ سال چی شد؟

  • کلاغ پر
    0

    شما بفرمایید ایران بااین دیپلماسی خصوصا بااین چهره اخمالو وخشک رییسی چه جذابیتی برای پاکستان دارد....

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      نه اینکه عمران خان خیلی چهره بشاشی داره ابله مگه دیپلماسی به قیافس چهره چروکیده بایدن هشتاد ساله چه جذابیتی داره مثلا یا اردوغان یا پوتین یا محمد بن زاید

  • معلم
    0

    پاکستان باایران مرز آبی وخاکی مشترک دارد، وهند تهدیدی دائمی برای پاکستان بوده است، دولت‌های پاکستان حتی اگرهم بخواهند، هرگز نمیتوانندتنهاراه تنفس خودشان که ایران است را باکیف پول امارات وآل سعود عوض کنند....، ازهمین مقاله کله پوک بودن خبرفوری، رادریافت کردیم.

    نظرات شما -
    • عابد
      0

      عزیز من این خبر برگرفته از منبع فایننشیال تایمز میاشد.پس الکی خبرگزاری را خراب نکن

  • وحید
    0

    او هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد از هردو به اندازه ظرفیتشان استغبال می‌کند!

    نظرات شما -
    • ع
      0

      استغبال؟کجا درس خوندی؟شما را به خداوند متعال قسم میدهم کمی مطالعه داشته باشید

  • باسط
    0

    سلام موضوعی بینهایت استراتژیک پایایی در اینده نه‌چندان دور خواهد بود پاکستان در موقعیتی که از نظر جغرافیایی واقع شده است که بی نهایت تاثیر گذارخواهد بود اما گزارش خیلی سطحی سریع موضوع را آبکی جمع کرد ، این منطقه شاهد تغییرات زیادی خواهد شد که موضوع اسرائیل از نظر سیاسی خیلی اهمیت نخواهد داشت ،اما ایران همچنان موثر وتاثیر گذار خواهد بود فعالیت وسیاست گذاری ها از غرب ایران کاشته وبه شرق ایران افزایش می یابد

  • حاج کاطم
    0

    معلومه عربستان. قدرت نظامی دست وهابی های پاکستان هست که ایران رو تهدید اتمی هم کردند. بنظر من باید پاسخ اونها رو با پدر بمب ها بدیم .حالا ک نمیتونیم اتم داشته باشیم باید هزاران پدر بمب برای پاکستان آماده کنیم تا توازن قدرت بوجود بیاد

    نظرات شما -
    • س
      0

      این چرت و پرت ها چیه؟با چقدر بمب میخوای همسان قدرت اتمی پاکستان بشی و با کدوم نیروی هوایی میخوای بهش حمله کنی؟موشک رو که اون هم‌ داره و اتمی هم داره.ارتش پاکستان هم قدرت بالایی داره پس یکم فکر کن و بعد حرف بزن و نگارش کن و بجای تهدید و حمله به فکر تعامل باش اونهم با همسایه

  • Fds
    0

    در شرق کشور و شمالشرق یک پایگاه هوایی درست و حسابی نداریم

  • یه نفر
    0

    هیچکدوم ایران رو انتخاب نمیکنن مگه مرض دارن خودشونو تو تحریم بندازن

  • احسان
    0

    سلام این تحلیل در باره پاکستان خیلی آبکی است. اولا پاکستان بخصوص ایالت بلوچستان بسیار سنتی است.ثانیا بزرگترین ضعف پاکستان ، روابط ضعیف با هند است. کشورهای همسایه پاکستان بخصوص افغانستان و ایران نمیخواهند خیلی به پاکستان نزدیک شوند. کمک گندم هند به افغانستان، اجرای پروژه چابهارکه به خاطر تحریم ها ایران را ترک کردند، از این نوع هستند. در کل تمام کشورها منافع ملی کشورشان را در افزایش در آمد اقتصادی میبینند. راه بهینه اینه که آتش بس در یمن و حل مسئله یمن از طریق مذاکره با عربستان ایجاد شود.و گرنه پاکستان گزینه بلقوه برای ایجاد تنش در منطقه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها