سیدمحمد خاتمی:‌ دلسردی مردم از حکومت باید همه را به خود بیاورد/ نباید در کمک به رئیس جمهور منتخب کوتاهی کرد

رئیس دولت اصلاحات به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پیامی نوشت: عدم شرکت (بی سابقه) بالای پنجاه درصد از مردم و وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله اگر نشانه دلسردی مردم و فاصله آنان با حکومت نیست، نشان چیست؟

سیدمحمد خاتمی:‌ دلسردی مردم از حکومت باید همه را به خود بیاورد/ نباید در کمک به رئیس جمهور منتخب کوتاهی کرد

حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی به مناسبت برگزاری انتخابات، ضمن تشکر از تمامی مردمی که عل‌رغم انتقادها و تنگناها در انتخابات شرکت کردند و آنان که به واسطه اهانتی که به شعور و حقوقشان شد یا به واسطه نومیدی از بهبود امور رأی ندادند، به برگزیدگان ملت تبریک گفت و با قدردانی از تمامی افرادی که به حکم وظیفه ملی و علی‌رغم نگاه تنگ و استصوابی شورای نگهبان در عرصه حاضر شدند تا خطر تبدیل جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی را دفع کنند، نکاتی را با منتخبین مردم و اصلاح‌طلبان طرح نمود.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتخاباتی دیگر برگزار شد و ملّت بزرگوار ما که نزدیک به دو قرن است حرکت تاریخ‌ساز خود را به سوی آینده‌ای بهتر از گذشته آغاز کرده است تجربه دیگری را از سر گذراند. ملتی که آزادی، عدالت و مردم‌سالاری را توأم با اخلاق و معنویت خواسته است.

امکان انتخاب، هدیه‌ای است که ملّت ایران با تلاش و جهاد به دست آورده است، هرچند پس از مشروطیت و بازتولید استبداد دیرپا آن را از ملّت ستاندند، ولی ملّت از پا نایستاد تا این که در پرتو انقلاب بزرگش در سال ۱۳۵۷ آن را باز ستاند. با تشکیل جمهوری اسلامی و به اعتبار قانون اساسی آن انتخابات آزاد و مؤثر حق مردم است و هر تلاشی برای سلب این امکان از شهروندان یا تحریف انتخابات، خلاف آرمان‌های انقلاب بوده و بدون تردید موجب تضعیف جمهوریت نظام است.

در برابر همه آنان که در انتخابات اخیر با وجود انتقادها و تنگناها و موانع شرکت کردند و نیز آنان که با احساس اهانتی که به شعور و حقوق آنها شد یا به خاطر نومیدی از بهبود امور از رأی دادن خودداری کردند سر تعظیم فرود می‌آوریم و حساب اکثریت قاطع را از آنان که به پندار ناروای خود به‌منظور براندازی انتخابات را تحریم کردند جدا می‌کنیم.

از همه نامزدهای محترم و جریان‌های سیاسی که به حکم وظیفه ملی در عرصه حاضر شدند، ولی با اعمال نظرِ تنگ و استصوابی شورای محترم نگهبان از رقابت بازماندند و نیز آنان که به هر صورت امکان حضور یافتند، به ویژه از آنان که برای رفع خطر تبدیل جمهوریت اسلامی به آنچه ادعا می‌شود حکومت اسلامی است تلاش کردند، از جمله اصلاح طلبان، باید تشکر کرد.

باری! اینک رئیس جمهوری محترم انتخاب شده‌اند. به ایشان تبریک می‌گوییم و برای موفقیتشان دعا می کنیم و از این پس در عین مطالبه‌گری، نظارت و نقد، نباید در یاری رساندن به رئیس جمهوری منتخب در انجام مسؤولیت‌های خطیر کوتاهی کرد.

اکنون رئیس جمهوری منتخب، رئیس "جمهور" است، چه آنان که به ایشان رأی دادند، چه آنان که ندادند؛ چه آنان که در انتخابات شرکت کردند، چه آنان که نکردند. به نظر ما تعهد مهم ایشان پاسداری از جمهوریت نظام و رعایت حق و حرمت همه مردم و رفع مشکلات بنیادی اقتصادی، بهبود بخشیدن به معیشت مردم به ویژه محرومان و حل مسائل خارجی و تأمین مصالح ملی و نمایندگی از صلح طلبی، خشونت پرهیزی و تنش‌زدایی در عین استقلال خواهی و عزت جویی ملت ایران و بالاخره عملی کردن وعده‌هایی است که در خلال انتخابات داده‌اند. امیدوارم در این باب کامروا باشند.

در این انتخابات اما شاهد رویدادی بودیم که در خور تأمل جدی است و حاکمیت به طور خاص و جریان‌های سیاسی و مدنی به طور عام نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

عدم شرکت (بی سابقه) بالای پنجاه درصد از مردم و وجود بالاترین درصد رأی‌های باطله اگر نشانه دلسردی و نومیدی مردم و فاصله آنان با حکومت نیست، نشان چیست؟ امری که خطر آن بارها تذکر داده شده، ولی مورد توجه قرار نگرفته است. عدم استقبال بخش چشم‌گیری از جامعه به دعوت به حضور و کم‌اعتنایی به نظر خیرخواهان و کسانی که مدت‌ها مرجعیت اجتماعی داشته‌اند آیا نشان نمی‌دهد که مردم از اصلاح امور نومیدند و آیا این یأس مورد سوء‌استفاده جریانهایی که به براندازی به هر قیمت می‌اندیشند نمی‌انجامد؟

این زنگ خطر باید همه را به خود بیاورد و در اصلاح ساختارها، رویکردها و مدیریت به‌گونه‌ای اقدام شود که اولاً جلوی پیشرفت این خطر بزرگ را بگیرد و ثانیاً ساز و کارهایی به کار گرفته شود که موجب دلگرمی و رضایت مردم و بهبود زندگیشان و امیدشان به آینده و در یک کلام استقرار جمهوریت با تمام معنای کلمه و با رعایت همه لوازم آن گردد.

به هر حال انتخابات در فضای متفاوتی از مشارکت و رقابت به انجام رسید و اکنون زمان آن است که با توجه به رویکردها و سازوکارها و نتایج آن به نقد و بازاندیشی در گذشته و امروز خویش و چشم‌اندازهای آینده بپردازیم.

به نظر ما اصلاح طلبی به معنی واقعی کلمه راه نجات کشور و حرکت به سوی تأمین آرمانهایی است که ملّت ما از جمله در انقلاب بزرگش داشته است. تجربه ملی و نیز تحلیل درست، نشان می‌دهد که آنچه در عمق وجدان جامعه جایگاه مهمی دارد اصلاح طلبی به مفهوم واقعی آن است و به همین اعتبار دیدیم که در جریان انتخابات اخیر شعارهای همه نامزدها بیشتر رنگ و بوی اصلاح طلبی به خود گرفته است.

با وجود این، اصلاح طلبان باید در کار خود بازنگری کنند و ضعف‌هایی را که بخصوص در دو انتخابات اخیر آشکار شد بشناسند و مرتفع کنند. امروز در جامعه ما تحولات پر دامنه‌ای پدید آمده و مسائل و موقعیت‌های تازه‌ای رخ نموده است آنچه امروز ایران و ایرانیان با آن مواجه‌اند نمی‌توان با مشابهت سازی و ساده سازی از جنس مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مقاطع گذشته دانست شرایط جدید ایجاب می‌کند در رویکردها و روش‌ها بخصوص با توجه به حضور نسل‌های تازه که مطالبات و توقعاتشان با گذشته متفاوت است تجدید نظر شود. آنچه در این انتخابات و انتخابات پیش حاصل شد آیا نشان نمی‌دهد که اعتبار اصلاح‌طلبان (نه اصلاح‌طلبی) در جامعه کاهش یافته است؟ امروز اگر شاهد فاصله میان ملت و حکومت هستیم، فاصله میان اصلاح‌طلبان و مردم و حتی بخش مهمی از علاقمندان آنان نیز قابل انکار نیست. این بنده کوچک خدا که همواره از اصلاح‌طلبی دفاع کرده و خواهم کرد خود را بیشتر در کنار رویش‌های جدید و اصلاحات خواهی و مطالبات امروز آنان می بیند. باری آسیب‌شناسی و بازآفرینی ظرفیت اصلاح طلبی اصلاح‌طلبان که کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه بهبود وضع جامعه و تأمین خواست‌های تاریخی است امری لازم است.

آنچه در این انتخابات حاصل شد، فراتر از ابعاد و نتایج سیاسی آن نیاز به گفت و گوهای مسأله شناسانه و راه گشایانه اصلاحی را برای امروز و آینده کشور برجسته کرد. با شرایط پیچیده و دشوار نمی توان با رویکردهای ساده و تکراری روبرو شد. همه آنان که به عبور کم هزینه ایران از تنگناهای امروز و آینده ایران می اندیشند باید با رعایت نهایت شکیبایی، رواداری و مدارا و امید و گفت و گو، تنوع و تفاوت نظرها را به رسمیت بشناسند، تجربه‌ها و نقدها را به کار گیرند و برپایه موازین و مبانی اصلاح طلبانه خود افق‌های نو بگشایند.

ضمن احترام به اختلاف نظرها و التزام به موازین اخلاقی باید با تکیه بر نقاط مشترک و یافتن نقاط مشترک با نسل جوان اصلاح طلبی و شرکت دادن آنان در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، کوشید تا اختلافات را مدبرانه حل یا به جانبی هدایت کرد که حاصل آن گشایش افق‌های جدید برای توسعه و پیشرفت ایران، استقرار و استمرار آزادی و عدالت و مردم سالاری در جامعه و رضایت و امنیت مردم باشد. ما برای عبور از تنگناهاو بن‌بست‌ها نیازمند اندیشه نو و تلاش نو و البته نهادمند و همگانی هستیم.

سیدمحمد خاتمی

۳۱ خردادماه ۱۴۰۰

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 105
  • .....
    0

    شما مشکل درست نکنید بازار بالا و پایین نبرید مسکن را نابود نکنید بیگانگان را تشویق به تحریم نکنید اطلاعات دانشمندان هسته ایی راندهید اینها کمک هستند ,

  • شوقی
    0

    چی شد بی بصیرت فتنه گر آزاد شد و در حال بلبل زبونی و چه چه زدن چطور کی چی جوری عجبا واقعا عجبا

  • ناشناس
    0

    مگه ممنوع التصویر نبود .

    نظرات شما -
    • ب ناشناس
      0

      بله درسته آزادگان را ممنوع تصویر ممنوع ممبر نور را در پستوی خانه نهان باید کرد خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد خلاصه اگر پاچه خوار بود الان در اوج قدرت بود و بالانشین بود اما آخرتش را به دنیا نفروخته درود بر شرف دکتر سید محمد خاتمی

  • امین
    0

    نمیخاد تو یکی توصیه کنی ... 8 سال با تکرار شما روحانی مملکت رو به خاک سیاه نشوند حالا داری دم از عدم مشارکت مردم میزنی ؟ مرتیکه روی چه حسابی باید 90 درصد مردم شرکت میکردند ؟ به خاطر ارزونی مسکن و خودرو دلار و ... یا به خاطر صف مرغ و گوشت و قند و شکر یا به خاطر بورس و تورم ؟!! خودتون رو به نفهمی زدید که چرا مردم در انتخابات شرکت نکردند ؟

    نظرات شما -
    • سالار
      0

      مودب باشید هموطن !

  • فهیم
    0

    خیر نخواستیم شر نرسان

  • پایتخت
    0

    بقول باباپنجعلی، شما حرف نزن

    نظرات شما -
    • ا
      0

      بقول بعضیا شما خفه

    • به پایتخت
      0

      کسی که توهین میکنه زود جوابش میگیرد.ادب نعمت بزرگی هست که آدم های کوچک ندارند.

  • معترض
    0

    جناب خاتمی ....... ..... برعکس بازی نکنیم که موجب التیام نخواهد شد.. آنچه موجب دلسردی ظاهری مردم شده نتیجه انتخاب و تکرار همان انتخاب جنابعالی و همفکرانتان است نه چیز دیگر . گویا شما و همگنانتان لذت می برید از بروز چنین صحنه هایی ولی بدانید خدای این مردم مظلوم هست و کار خدایی می کند . در 8سال گذشته که تمام دولت در اختیار اصلاح طلبان هرچه فقر وبدبختی بود تحمیل این ملت کردید . امان از شما جماعت خوش تیپ و جذاب و با کلاس .

    نظرات شما -
    • ایران
      0

      جناب معترض !فکر میکنید مردم در سال ۹۶ به خاطر آقای خاتمی وارد میدان شدند یا به امید تغییر و جلوگیری از تند روی ها ؟!!!! فقر و بدبختی را هم همه می دانند باعث وبانیش کیست ! ....‌‌

  • توکل
    0

    تشکر محمد اقا

  • علی۵
    0

    آشی که شما برای این مملکت پختی. وقتی تمام قد از روحانی حمایت میکردید و دهنتان را حتی یک بار برای انتقاد باز نکردید.حالا که پست و مقام ها را از دست رفته میبینید ،وا انقلابا سر دادید.

  • سعیدی
    0

    کاری به اصلاح طلب و اصول گرا ندارم و کلا آدم سیاسی نیستم ولی در هشت سال ریاست جمهوری تو با افتخار سرمون رو به عنوان یک ایرانی در دنیا بلند کردیم و از پیشرفت ایران لذت بردیم

  • ملول
    0

    از تو دلسرد شدن . یا از روحانی حمایت میکنی یا میشی رفیق دزد و شریک قافله

  • ايراني نجيب
    0

    مردك ! شرف هم چيز خوبي است . آيا فكر نمي كني عدم حضور خيلي از كساني كه در انتخابات شركت نكردند بخاطر عملكرد دولتي بود كه سركار و همپالكي هاي شما به آن بعنوان رحم اجاره اي نگاه مي كرديد و با سنگ اندازي هاي مكرر عوامل نفوذي خود در قوه مجريه قصد نااميد كردن مردم از نظام اسلامي و آرمانهاي حضرت امام را داشتيد ؟اين تذهبون !!!!

  • مسعود
    0

    تاکی بعضی افرادمیخان صم وعیم بکم باشند وغیرخوددگری رانبینند و .........

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مردم کلا ناامید هستند چون ریشه و ساختار و توزیع قدرت و اختیارات مشکل دارد و ۴۲ سال است که این شیوه حکومت داری و سیاست خارجه و مدیریت جواب نداده و هر روز پسترفت داشتیم..!!!!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      عامل بدبختی اصلاح طلبان جر زن وفتنه جوبودند

    • مختار
      0

      فقط هرچی بدبختی مال اصلا هست اگه باشند باید توصف مرغ باشی اگر هم نباشند شروع می‌کنند به فتنه وجرزنی

  • ن
    0

    علت مشکلات دوره ریاست روحانی یکی دخالت دولت سایه بودیکی کرونا البته اگه مغزی توکله بعضیها باشه که بتونن تشخیص بدن

    نظرات شما -
    • کاشی
      0

      مغز فندقی مدل حرف ها ت مثل سخنگوی دولته

  • حسینی
    0

    خدا جای حقی نشسته .اینهمه خون ریخته شد اینهمه ظلم و ستم شد اینهمه جفا و سختی در حق مردم شد و شما جیکتون درنیومد !! حالا که رفتی رای هم دادی زبونت دراز شده !! فریب‌کار روباه صفت.خدا به موقعش جواب نامزدی و ستم همه شما و در رأس اونا رهبر اصطلاحات رو خواهد داد.

  • رضا
    0

    آقای خاتمی خجالت بکشید و حرف زیادی نزنید. ملت به راهنمایی شماها نیازی ندارد.

  • بصیر
    0

    مردم از برخی سیاست ها گله مند هستن اما پشت نظام و رهبر ایستادیم محکم هم ایستادیم تا خاری باشیم در چشم خائن و منافق و نفوذی و دشمن .... همین مشارکت مردم در انتخابات برای حمایت از رهبر و نظام و شهدا بود ....

  • ناشناس
    0

    به امید انقراض این مدل اصلاح طلبی که مصوب تمام این اوضاع خودتان ودارودسته شما میباشد منهای دو دوره انتخابات گذشته اینگونه که نبوده دولت مورد حمایت شما کشور را به این اوضاع دچار کرده

  • حمزه
    0

    نشانه بی لیاقتی دولت اصلاحات

  • محمد
    0

    به کرسی‌های مجلس نگاه کن معنایش را می فهمی

  • نصرت اله
    0

    حرفهایتان قشنگ و بعضا درست هم هست اماهمچنان بدون توجه به سفره ومعیشت مردم وفراموش کردن ترمیم ساختارهای اقتصادی ،درآرزوی توسعه واصلاح طلبی سیاسی هستید.....درخوشبینانه ترین حالت سهم عملکرد شما ،همفکرانتان ودولت موردحمایتتان درعدم مشارکت مردم بیست درصد است(این یعنی مشارکت بالای 65 درصددراوج تحریم ،ناکارآمدی،کروناو.....) .محض رضای خدا کمی صادق باشیدبنده کوچک خدا!!!

    نظرات شما -
    • َآرش
      0

      کلا"حرفهاش غلطه.نصرت آله خاتمی حرف درست بلد نیست چون کلا" غلط فکر میکنه

  • کاربر ناشناس
    0

    امیدوارم به خودتون بیاید و اینقدر سنگ اندازی نکنید

  • کوروش
    0

    خاتمی اگر دلیل دلسردی مردم رانمیدانی باید عرض کنم خیلی ابلهی.. امروز درپایان دولت امید جنابعالی ودوستان شاهد نامیدی بی‌سابقه مردم هستیم مگر با کلید نیامدید واسم دولتتان را امید نگذاشتید پس چرا ملت اینهمه نا آمیدند چون نه تنها کلیدتان در بسته ای را باز نکرد بلکه بر درهای باز هم قفل زدید امیرمومنان می فرمایند کودن دو خصلت دارد یا خیلی کم روست یا خیلی پر روست متاسفانه باید عرض کنم جناب‌عالی ودوستان از کودنها نوع دوم هستید

  • ج
    0

    خدا لعنت کند بانیان وضع موجود را که سر دسته اش شمایید امثال شما دست عمروعاص را از پشت بسته اند..

    نظرات شما -
    • قلندر واقعی
      0

      سر دسته اش را خوب میشناسی اما از بزدلی جرات نمیکنی نامش را بر زبان بیاری برو جوجه فوکولی برو بسوز دستبوس پابوس ابلیس برو بزار باد بیاد گرمه هوا

  • باسط
    0

    آقای خاتمی موقعیتی که امروز در آن قرار داریم را از سالهای گذشته ودر نامه های خود به سران نظام هشدار داده بود و فقط یک مورد آن که رسانه ای شد آشتی ملی بود که عده‌ای به ایشان حمله کردند و گفتند مگرقهر داریم قهر و آشتی چیست خدایا ما را به نفس مان وامگذار ،

  • محمد
    0

    عجب یعنی تو نمیدانی چرا خوب از آقای روحانی سئوال کن فکر میکنید آنهایی که وجدان اخلاقی دارند شما ها را نمی شناسند ناراحت نباش همین هایی که رای دادن حامی آقای رئیسی هستن وچهار سال بعدی هم ریاست جمهوری آقای رئیسی را با آرای بیش از نود در صد جشن میگیرند پس شما تدبیر دگری ساز کنید شورای شهر هم دیدیدچه کسانی شدن سی چند سال مردم را فریب دادی انشاالله دیگه هیچ وقت موفق نخواهید بودعوام فریبی تمام شد

  • هم وطن
    0

    آقای خاتمی چرا در این ۲سال گذشته که مردم نفسای آخرشون رو دارن میکشن از این همه گرانی و تورم یبار از دولت انتقاد نکردید و حالا میگید چرا ۳۰ میلیون نفر رای ندادن!!!!!جمهوریت به خطر افتاده!!!!! نخیر به خطر نیفتاده مردم دیگه نابود شدن از این همه گرانی و ....رای ندادن

  • مختار
    0

    اگر همان 88 زبانش را از حلقوم در آورده بودند امروز رجز خوانی نمیکرد

  • HAMID
    0

    بابا خودتوگول نزن با چرند بافی

  • دانیال
    0

    مقصر دلسردی حکومت نیست. مقصر تو بودی و تکرارهای بیجات. لطف کن نظر نده ملت هم امیدشون برمیگرده ضمنا شما باید پاسخگو باشید در جایگاه مطالبه گر نیستید

  • واری
    0

    توباروحانی ریسی احمدی ودیگران هیچ فرقی نمی کنی مردم بازیه شما رو حفظن

  • ناشناس
    0

    ای صبح نه آبی نه سپیده ایم هنوز ,, در کشور امید نا امیدیم هنوز ,,, دیدی چی کرد این اصلاحات با بر جامش ,, ولی در باز دنبال کلیدیم هنوز , یادتان رفته به مردم نجیب کلید نشان دادی ولی خودتان در کاخهای به اندازه یک شهر نشستید .به ریش مردم هم خندیدید .کاش فقط فاصله طبقاتی بودی حرفها نا مربوط نثار ای ملت کردید لبو فروش. بیسواد .تازه بدوران نشسته .راننده تاکسی .قابلمه بدست .بله دیگر آن دوران گذشت مردم با یک نشان دادن کلید گول بخورند. چند بار راجبع مردم در این هشت سال صحبت کردی خاتمی در این هشت سال کجا تشریف داشتی در قضییه بنزین مردم کشته شدند شما ودولتی که جناب حمایتش کرده بودی کجا تشریف داشتند آخر صبح جمعه فهمیدید .نه بابا شما فقط فکر بچه های خودتان در آمریکا اروپاه هستند هستید.این بر جام برجامتان هم بخاطر بر بچهای مودتان است

    نظرات شما -
    • آشنااااا ایرانی
      0

      ببخشید همین دوستان ،شما نذاشتن حالا می فهمی چه خبره ،دوستان اصول گرا ی جناب عالی،نداشتن نذاشتن ،عامل بدبختی ملت اونا هستن ولی یه جور خودشونو توجیه میکنن استعفرالله،خدا هم باور میکنه ،ولی دور نیست روزی که هنه شون مثل احمدی نژاد خوار وذلیل بشن ان شالله

  • کاربر ناشناس
    0

    خاتمی جان خودت ورفقایت مردم شجاع ایران به بزرگترین کوه وقله رفتنندتاچشم حسودان کورشودخدابامابود. هههههههههههههای

  • دماوند
    0

    علت عدم شرکت 50درصد از مردم در انتخابات دلسردی و ناامیدی بود که دولت تکرار شما برسر این کشور آورد. بجای اصلاح فساد کردند و مردم را بیچاره، حالا شما شدید دلسوز این مردم ؟

  • علی
    0

    دور شو

  • Hasan Jafari
    0

    شما نظر ندی ممنون میشیم

  • فتاحی
    0

    جناب سید کاش میگفتی شما بیاید بازسازی کنید ما دوباره با یه سر و صدا و شانتاژ بیاییم ویران کنیم. تمومش کنید واقعیتهای جانعه را درک کنید ایران بزرگ است.

  • کاربر ناشناس
    0

    خاتمی باید فراموش کند که سال ۷۶ تکرار شود والان کسی از ایشان حرف شنوی ندارد ایشان هم مثل بقیه منافقان با سکل جدید حرف می زند باید بفهمد که ایران تغییر کرده

  • ناشناس
    0

    وای وای واویلا ازتو ه فتنه گر واحمدی نژاد قد کوتاه باید ترسید چون همنوا با ضد انقلاب واپوزیسیون هستید

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      ابله بی ادب

  • کاظمی
    0

    وقتی که زمین بازی را رها میکنی و هوادارانت را بین زمین و آسمون به "امان شیاطین بیرونی" ول میدی معلومه که بوق کرناي آمریکا و اسرائیل و سعودی و منافقین آنان را به کانال "رای ندادن " میندازه ! بجای اینکه جریان اصلاح طلبی از شما طلبکار باشه تو یقه چندتا (باصطلاح)اصلاح طلب چسبیده و به بهانه تبریک "بیانیه " در میکنی!!!??? حاشا به غیرت تو و اصحاب فتنه گرت که جریان اصلاح طلبی را 24 ساله جوانمرگ کردی!!!!

  • هما
    0

    عامل اصلی بی اعتمادی مردم، بی تدبیری های دولت مورد حمایت اصلاح طلبان بود

  • یوسفی
    0

    کشتی ای که امثال تو آدمای بی محتوای واداده سکاندارش بشه وبا جنگ روانی ۳۲ سال به هم پاس بدین رفیق دزد باشید و شریک قافله البته که مردم خسته وکلافه و مایوس میشوند ولی باز گلی به جمال ملت که وساوس خناسانی مثل شما و سلف وخلفتان گمراهشان نکرد و با حضور مثال زدنی خود بیعت خود را با ولایت تازه ودهان یاوه گویان را سرویس کردند

    نظرات شما -
    • Chicho
      0

      مشارکت مثال زدنی؟؟؟؟ ۴۸ درصد مثال زدنیه؟؟ عزیزم از هر دو نفر حداقل یک نفر شرکت نکردن. بیش از ۱۲درصد هم باطله رای دادن. همه چیز رو به نفع خودتون تفسیر میکنید. نادیده گرفتن مخالفان از عادات ماهانتونه از دوران یائسگی بترسید

  • ناشناس
    0

    نگران نباش اصولگرایان خداوند توجیهند .یک روزی موضوع را جدی خواهند گرفت که از ترس ملت ازدر خانه بیرون نتوانندبروند.فعلا" مستی قدرت چشمشونا کم سو کرده .

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      اگر اصولگرایان خداوند توجیه اند اصلاحطلبا چی اند؟گند روحانی هم تقصیر اصولگرا هاست؟البته از نظر شما همیشه همه چی تقصیر بقیه است!

  • نذیر
    0

    مثل این هشت سال که پیدایت نبود کوتاه بیا چقدر پیام میدی برو استراحت کن

  • مرتضی
    0

    اگر بیماری سرطان در سیاست ایران عزیزمان درمان شود. مشکلات حل و مردم پیروزند. سرطان مدعیان اصلاح. باید درمان شود. تا هیچگاه شاهد هشت سال گذشته و فریدون ها و جهانگیری ها و.... نباشیم.

  • جعفر غفوري نژاد
    0

    اصلاح طلبی در جوهره انقلاب اسلامی است اما الصلاحات شما عین عقب افتادگی است بخش بزرگی از عدم شرکت در انتخابات برمیگردد به دولت منتخب بی کفایتی که شما تا الان نیز از ان دفاع میکنید

  • پارسی
    0

    بهترین جواب مردم به تمام طیف ها : اصلاح طلب ، اصول گرا دیگه تمومه ماجرا یعنی دیگر به هیچ وجه فریب شیادان را نمی خوریم .# فریب نمی خوریم

  • فرهمند
    0

    لطفا به همدیگه نپرید این استخوان دنیا ارزش ندارد؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • هیلزی هستی
      0

      معلومه اوضاع بد جور بر وفق مرادتان است و ادامه ظلم و بی عدالتی به نفعتان میباشد

  • ناشناس
    0

    فرزندانت را فرستادی آمریکا واروپا تا زندگیشاتن به بهترین نحو بگذرد وکمبودی رااحساس نکنند، خودت برای سرنوشت وآینده ما تکلیف مشخص می کنی کی می خواهید دست ازسر این مردم بردارید... ۴ دهه است که کارنامه شما ناموفق وشکست خورده است . اعتراف برنتوانستن...وعدم اصرار برراه رفته ، چیزی است که برای شما باقی مانده است.(رفراندوم تنها گزینه)

  • مهری
    0

    جناب خاتمی این ۸سال دولت منتخب شما کجا بودی چرا به دولت روحانی نصیحت نکردی کمتر به مردم دروغ بگن کمتر دزدی کنن چرا تا به الان هیچ پیامی ندادی الان سرو کلت پیدا شده دست از سر این ملت نجیب وشریف بردارید حنای شما برای ملت رنگ نداره تا عمر داریم شما اصلاح طلبها را حلال نمی کنیم پدر ملت درآمد نه درآمدی نه پولی فقط حصرت برایمان ماند

    نظرات شما -
    • کاووس
      0

      مرد حسابی این آقا استاد راهنمای روحانی بوده. خط روحانی خط همین آقا است.

  • فقط نصیحت
    0

    چه کمکی بکنیم تا شما را خوش آید و روند نابودی فقرا و سروری سرمایه داران ادامه نیابد

  • ابراهیم حامدی
    0

    جملتو کامل بگو مردم از آخوند جماعت خسته و متنفر شده اند .

  • ناشناس
    0

    صد سال دیگه یکی مثل خاتمی در ایران پیدا نخواهد شد .. لشکر سایبری.. اون بالا یه خدایی هست که حواسش به رفتار و گفتار و توهین ماها هست .. اگر اعتقاد به وجودش دارید !!

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      صد سال نمیخاد. البته همین یکی هم زیاده و نباید باشه ولی امثال این آقا توی کشور زیاد هست.

  • گمنام
    0

    جناب خاتمی از دوستان اصلاح طلبت بپرس چرا رای نداده اند . این ملت شهید داده همیشه در سخترین کارها در صحنه بودند و تا آخر هم هستند با بدون توقع مگر در زمان جنگ چند درصد مردم در صحنه بودند. الان هم همان اشخاص هیچ عقب نشینی نکردند . جناب عالی ودوستان شما در موقع انتخابات چنان شعار بر علیه نظام می دهید که چند تا رای بیاورید . یک عده ای هستند خیال می کنند .با دوستان شما می خواهید نظام را سرنگون کنید. بر گردید به چهار سال پیش ببینید چه حرفهای بر علیه نظام زدید چند تا رای بگیرید ودر قدرت باشید. سلام بر امام امت سلام بر شهدا

  • کاربر ناشناس
    0

    حکوت نه دولتی که شما پیشنهاد دادید

  • رضا
    0

    اهانت را به شعور مردم شما وامثال شما انجام دادید و می دهید وعامل تمام بد بختی های مرد م شما ومسئولین بی عرضه ای هستند که مورد حمایت شما ها بودند ولی مردم خوب جواب شما ها را دادند .والان به بیانیه های شما هیچ احتیاج ندارند .

  • کاربر ناشناس
    0

    گند خودتونه گردن مردم نیندازید شما مملکت خراب کردید و ملت آسی کردید

  • کاربر ناشناس
    0

    ازآقازادهاچخبر

  • م
    0

    جناب ادرس غلط نده. دلسردی مردم از فساد اقتصادی دولتمردان است که از دولت شما شروع شد و در دولت روحانی به اوج خود رسید.

  • مردم
    0

    حالا فهمیدی مرگ اصلاح طلبان رخ داده می خواهی با نفاق بیایی جلو و خودت رو جا بدی . حیا کن منفور ملت

  • رضا
    0

    اصل پیام آقای خاتمی همون جملات اوله: بخشی از پیام آقای سیدمحمد خاتمی: اینک رئیس جمهوری محترم انتخاب شده‌اند. به ایشان تبریک می‌گوییم و برای موفقیتشان دعا می کنیم و از این پس در عین مطالبه‌گری، نظارت و نقد، نباید در یاری رساندن به رئیس جمهوری منتخب در انجام مسؤولیت‌های خطیر کوتاهی کرد. به نظر ما تعهد مهم ایشان پاسداری از جمهوریت نظام و رعایت حق و حرمت همه مردم و رفع مشکلات بنیادی اقتصادی، ... و عملی کردن وعده‌هایی است که در خلال انتخابات داده‌اند. امیدوارم در این باب کامروا باشند.

    نظرات شما -
    • حق و حقیقت
      0

      تمام و آمار و ارقام حکایت از آن دارد که دلسردی مردم به صندوق‌های رای در زمان مسؤولیت سران اصلاحات یا افراد منتسب به آنها بسیار بیشتر بوده است. کافی است درصد آرای آقای دکتر رئیسی با میزان دور اول حسن روحانی مقایسه شود.

  • ی
    0

    خاتمی و ایادیش تمام تلاش خود را میکنند تا از غرق شدن در باتلاقی که خودشان ان را بوجود اورده اند جلوگیری کنن

  • ناشناس
    0

    بله راست گفتی مردم دلسرد شده اند . از کی از شما اصلاح طلب ها نماینده شما اصلاح طلب با ٢/۴٠٠هزار رای این یعنی چی یعنی مرگ اصلاح طلب خواهشأ تمام مردم را قاطی نکنید .که فرمودید مردم دلسر شده اند نه خیر مردم یک مقدار اعصبانی هستند بخاطر چی ... دروغ فساد تبعض بخاطر رانت بخاطر لواسان نشینی بخاطر صف مرغ وروغن ...

  • راد
    0

    ترحم برپلنگ تیزدندان... آره دیگه وقتی حصرنمایشی باشه واستخروووبرقرار،بایدهم شیطنت ادامه یابد.وبجای اینکه پاسخگوباشی،مطالبه گرشده ای.همینطور بگذره،غرامت حصرت هم میخواهی.

  • منصور
    0

    درودبرسید بزرگ امیر کبیر زمانه : انسانی والاتر ازاین مرد بزرگ و ایران دوست سراغ دارید ،لطفاً توهین راکنار بگزادید واحساسی عمل نکنید،

    نظرات شما -
    • عبدالله
      0

      سید بزرگ و امیرکبیر زمانه!!! تو رو خدا روح اون خدابیامرز رو تو گور نلرزونید با این مقایستون از ایران دوستی ابشان همین بس که سال 88 فتنه ای را براه انداخت که هنوزم داریم هزینه میدیم کاش حرفای توی پستوشونو راجع به تقلب می شنیدین بعد قربون صدقش میرفتین

    • معتمد
      0

      بنظرم درباره امیر کبیر بیشتر مطالعه بفرمایید

    • ناشناس
      0

      توهین نبودانتقادبود ،این ره که می رود به ترکستان است.....

  • محمود
    0

    میگم این روزها از ولایتی بدبخت وفقیر که با یه لنگ نشسته تو کاخ و داره نون خشک میزنه تو اب و بچه های فقیرش دارن دها برج سر به فلک کشیده میسازند و هزاران میلیارد پول تو حسابشون خبری نیست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خمار خماره.....

    • کلاغ پر
      0

      نوع جنس خیلی تاثیر داره.....

  • بهمن
    0

    باز این شیخ صداش در آمد با با الان دیگه زمان سابق نیست که گارد سیاسی بودن بگبری شما ها دیگه دنبال چیستی انقلاب شد امام امت ومردم رهبر فرزانه تعین کردند شما وامسال تو از سفره خدادای ارتزاق تشریف داری دیگه چی میخوای تحملت را بالا ببر گرامی زمان سابق ادمای مثل خودترا سوار تاکسی نمی کردند برو به شهدای عزیز دعا کن

  • شرمنده
    0

    استاد استخوان لای زخم گذاشتن

  • ح
    0

    این نتیجه تکرار می کنم توست. اصلاح طلبان تنها استاد این هستند بگویند کی بودکی بود من نبودم.

  • شیخ
    0

    یاشیخ محمدبهترین گزینه دوری کن ازسیاست بروپیش نمازیکی ازروستاهای دوردست شو کاری که کردم اخرعمری دور هیاهو برام ارامش بیشتری دارد خوددانی اخوی

  • علی
    0

    درود بر سید دلها سید محمد خاتمی محبوب دلها ادب را تماشا کردی با مخالف خود چه زیبا سخن می گوید . میدانید چرا ؟ چون او فرزند سید روح الله خاتمی بزرگ مرد ایران و شاید جهان اسلام در زمان خودش بود . درود بر شرفت مرد ایران زمین . انشاالله خدا طول عمر و موفقیت به شما عنایت کند . ای مخالفان تندرو ادب را یاد بگیرید .

  • 19
    0

    سلام به نظر میاد اصلاحات. خیلی موذییانه میخواد کسانی که رای ندادن ویا باطله را به نفع خودشون مصادره کنند

  • جواد
    0

    پس چرا نمیگی بخاطر تکرارت تو سال ۹۶ مردم به فلاکت افتادن و با صندوق قهر کردن

  • ............
    0

    جناب خاتمی سخن گفتن و شعار خوب دادن راحت است اما عمل به آن مردش را می خواهد بنابراین یک نیم نگاه به گذشته می تواند قضیه را روشن تر کند : قبول داریم همه دولتها کارهای بزرگ و خوبی انجام داده اند که در خور تقدیر است اما شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت کاری که خود کرده ایم بسیار ناپسند است و بدتر آنکه رد گم کنیم و به این و آن حواله اش کنیم چون تفکر طرفداران آقای رئیسی هنوز شروع به کار نکرده اند که بخواهیم از الان قضاوتش کنیم. مجموع مدتی که تفکر شما و تفکری که از شما حمایت می کرد و شما از آنها حمایت کردید ( دولت مرحوم هاشمی ، دولت خودتان، دولت آقای روحانی) 24 سال است هر آنچه باعث نامیدی مردم و گریزان شدنشان از حکومت می نامید ثمره دولتهای شما بوده است وقتی داد می زدید که دانشجویان اگر ساکت نشوید دستور می دهم بیرون بندازنتان و آن گاه که تفکر مشعشع همفکرانتان حکم قرآنی قصاص را زیر سوال بردند و آنگاه که همفکرانتان با دشمن همصدا شدند و مردم را ترغیب به نیامدن پای صندوق رای نمودند از همان موقع موضعتان با انقلاب اسلامی را نشان دادید یک وقتی فتنه88 را برپا کردید و یک وقت قتل های زنجیره ای و اختلاس آنچنانی در دولتتان مد شد و وقتی دیگر ( مرحوم هاشمی ) را که اکنون امیر کبیر زمان می نامید عالیجناب سرخپوش لقب دادید همه ی اینها و بسیاری از عملکردهایی که مجالش نیست بیان کنم و فکر می کردید به رفاه مردم منجر می شود و بالعکس به غارت و تحقیر مردم منجر شد اصل تفکرتان را برای مردم روشن کرد. در تمام ادوار انتخابات یک قشری همیشه احساس وظیفه کرده اند و به تکلیف شرعی خود عمل کرده و پای صندوق رای آمده اند و پای ثابت انتخابات بوده اند وآنها که اکنون در انتخابات مشارکت نداشتند گاه با شرکت خود در یک انتخابات مشارکت را بالا برده اند و گاه با عدم شرکت خود مشارکت را کمتر کرده اند لذا باید از آنها و از آنهایی که دعوت به عدم مشارکت می کردند سوال کرد که کارشان درست بوده یا خیر؟ خودشان بهتر می توانند پاسخ دهند چون دلیل عدم مشارکت را خودشان می دانند. اکنون هم خوشحالیم که در مواردی سخنان سنجیده ای گفتید ولی باور بفرمایید کمی باورش سخت است زیرا شما و برخی دیگر تمام قد از کسی در انتخابات حمایت کردید که چشم تو چشم مردم از تریبون رسانه ملی از جاسوس اسرائیلی کاوه مدنی دفاع کرد و کرباسچی عامل اختلاس را یک جورایی الگوی نیکی معرفی کرد گرچه حمایت شما هم دردی از آقایون دوا نکرد و عده ای با حضور و رای ندان به آنها و عده ای با عدم حضور به آنها بی محلی کردند کاملا معلوم است که تاریخ برخی تفکرات شما منقضی شده است برگردید و با خیل عظیم مردم پاک و نجیب ایران عزیز همراه شوید و از توهم اینکه عدم شرکت برخی از آنها بخاطر شماها بوده دست بردارید مردم آسایش می خواهند یک زندگی با عزت کرامت می خواهند دمیدن در بوق آزادیهای نامشروع خواسته کسی نیست مردم ایران همانها هستند که در برابر اهانت رژیم سفاک پهلوی به حجاب خون دادند. مخلص تمام ایرانیان عزیز از هر طیف فکری که هستند فقط با همراهی همه ایرانیان عزیز با دولت آینده است که آبادانی و رفاه و عزت و اقتدار دست یافتنی است . عزت زیاد هم وطن عزیزم

  • ایثارگر
    0

    اقای نسازوبفروش؟(قران کریم)ان المنافقین کانواخوان الشیاطین! همانا منافقین برادران شیطانند

  • ح-شمسي
    0

    مديريت كشور نزديك به 32 سال در دست اصلاح طلبان بود و آنچه اكنون شاهديم، نتيجه عملكرد اين طيف فرصت طلب و فاسد، رانت خوار و ... بوده است. البته دولت احمدي نژاد هم كم ضربه به كشور نزد. افرادي نظير زنگنه (هميشه وزير)، آخوندي، واعظي، جهانگيري، روحاني ، نوبخت، نهاونديان و بسياري از اين فرصت طلبها چه كردند با كشور كه نتيجه مشاركت شده حدود 50%؟

  • ایرانی وطن پرست
    0

    درود برسیدمحمد خاتمی عزیز.....اگر انتخابات آزاد در ایران برگزار میشد و آقای خاتمی هم میتوانست در انتخابات شرکت کند آن وقت عیار واقعی رای مردم و محبوبیت رییس جمهور معلوم میشد .

    نظرات شما -
    • جابر
      0

      این یارو که جراءت نمیکنه بیا بین مردم یادت رفت چندسال قبل مردم بهش حمله کردند وعمامه اش پرت شد .ومثل موش بدنبال سوراخی برای فرار بود

  • شهروند
    0

    تمامی ناراحتی مردم از دولتمردانی است که توسط شما حمایت می شوند و به غیر از خسارت برای کشور و مردم دستاوردی نداشتند.

  • باریک بین
    0

    تعداد آراءباطله ار آراءهمتی بیشتر. مورچه آب میبرد میگفت جهان را داره آب میبره.مردم یک نه بررگ به اصلاح طلب ها گفته اند والی الله که آراءاصول گراها بیشتر هم شدو همیشه در همین حدود رای داشتند.

  • جهاندیده
    0

    خاتمی دیگه کسی توحوض هاشمی ملعون یا همان استخر فرح شنا نمیکنه .توهم مراقب باش غرق نشی که میری بدرک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها