نرخ ۲.۴ درصدی شیوع اعتیاد در استان اصفهان

کارشناس پژوهش و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، نرخ شیوع اعتیاد در این استان را ۲.۴ درصد براساس آمارهای سال ۹۵ اعلام کرد گفت: استان اصفهان رتبه بیست و سوم نرخ شیوع اعتیاد در کشور را دارد.

نرخ ۲.۴ درصدی شیوع اعتیاد در استان اصفهان

احسان شریفی در نشستی با خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به موقعیت جغرافیای استان اصفهان در مرکز کشو، رشد حاشیه نشینی، همسایگی با کویر و رشد مهاجرت، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر چند برنامه را به طور جدی دنبال می کند از جمله مبارزه با بنیان مالی قاچاقچیان، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، افزایش مراکز نگهداری معتادان، پاکسازی، نگهداری و حرفه آموزی معتادان متجاهر.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شد که این عدد در سال ۹۹ به بیش از هزار و ۱۷۰ تن مواد مخدر رسید، تصریح کرد: تریاک بیشترین ماده مخدر کشف شده و مابقی هروئین و شیشه و سایر مواد مخدر بود. تقریبا هزار تن از این مواد مخدر توسط ناجا و مابقی توسط وزارت اطلاعات، بسیج، گمرک و سازمان زندان ها کشف شد.

کارشناس پژوهش، برنامه ریزی و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اعلام اینکه سال گذشته ۲۲۴ هزار قاچاقچی و توزیع کننده مواد در کشور دستگیر شدند، گفت: برخی استان ها در کشور در صدر کشفیات مواد مخدر هستند، اما استان اصفهان از نظر دستگیری قاچاقچیان و جمع آوری معتادان متجاهر در رتبه دوم قرار دارد.

وی کشفیات ۵۴ تن مواد مخدر در استان اصفهان در سال گذشته را یادآور شد و افزود: نزدیک دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد واقعی در کشور داریم که اگر به طور میانگین روزی دو گرم مواد مخدر در روز مصرف کنند عدد بزرگی می شود.

برآورد تولید مواد مخدر در افغانستان ۱۰ هزار تن است که در سال های گذشته افزایش پیدا کرده، اما هرچقدر تولید را افزایش داده اند، کشفیات ما نیز افزایش پیدا کرده است. در مجموع نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد مخدر در کشور کشف می شود، اما تخمینی است و نمی توانیم عدد قطعی داشته باشیم.

شریفی در پاسخ به این سوال که در مورد نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان گفت: سال ۹۰ که تحقیقاتی انجام شد نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان ۱.۹۱ بود که این عدد در سال ۹۵ به ۲.۴ رسید. این نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت ۱۵ تا ۶۵ ساله ای است که یک بار ماده مخدر را تست کرده اند و نرخ قطعی نیست.

وی با بیان اینکه رتبه استان اصفهان در نرخ شیوع اعتیاد در سال ۹۰ در کشور ۱۹ بود که در سال ۹۵ به رتبه ۲۳ رسید، افزود: استان اصفهان بعد از تفکیک استان البرز از تهران، به عنوان صنعتی ترین استان کشور شناخته می شود که این موضوع باعث مهاجرت و حاشیه نشینی و افزایش جمعیت کارگری می شود و به تبع میزان شیوع مصرف مواد مخدر نیز افزایش پیدا می کند.

کارشناس پژوهش، برنامه ریزی و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در پاسخ به سوال دیگر درباره گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی، گفت: شبکه توزیع مواد مخدر هوشمند است و به سمت تولیدات جدید با مشتقات حشیش و اسامی جدید می رود.

اطراف فضاهای آموزشی و شکبه های اجتماعی که معمولا محل توزیع مواد مخدر است توسط ناجا و وزارت اطلاعات رصد و با توزیع کنندگان برخورد می شود، اما حجم کار بسیار زیاد است و جوانان هم تنوع طلب شده اند، اما بیشترشان از سر کنجکاوی مواد مخدر مصرف می کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها