عراقچی: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود

معاون وزیر امور خارجه ایران امروز بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

عراقچی: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین امروز (یکشنبه) بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: دور ششم مذاکرات وین با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود پایان داد.

وی افزود: در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: همه هیأت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشورها مورد تصمیم گیری واقع شود.

* متون به مقدار بسیار زیادی آماده است

عراقچی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که (اختلافات) در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند.

وی افزود: مسیری زیادی را تا الان آماده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

عراقچی گفت: امیدوارم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرد ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

* خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: مواضع ما از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری نکرده و ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا هستیم و راستی آزمایی آنها و بعد بازگشت ایران به تعهداتش در برجام.

رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی گفت که وزن مسائلی که حل شده بیشتر است.

عراقچی اظهار داشت: یکی از مباحث جدی ما در این مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن‌چه آمریکا در قبال برجام انجام داده، بوده و هست و ما در این خصوص نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد که آن‌چه دولت گذشته آمریکا انجام داد، اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام مجددا رخ نخواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: این خواسته طبیعی ماست و طبیعتا بدون این‌که چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست.این یکی از مباحث جدی ما بوده و به جاهایی رسیدیم ولی از جمله مواردی است که باید روی آن کار کنیم.

وی درباره گفت‌وگویش با رافائل گروسی اظهار داشت: درباره موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و نحوه کمک آژانس به پیشرفت مذاکرات بعضی جاها هست که برخی نکات فنی وجود دارد و وظایفی که بعد از رسیدن به توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند، صحبت کنیم.

معاون وزیر خارجه درباره تمدید تفاهم بین ایران و آژانس بیان کرد: درباره این موضوع بحث شد و این موضوع مهمی است که در تهران تصمیم گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم.

منبع: صداوسیما

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • فتاحی
    0

    شما در برابر مردم شکست خوردید حرفی برا گفتن ندارید. خدا وکیلی با مردم رو راست باشید.

  • محمدطاها
    0

    آقای عطریانفر به قول معروف ملت ایران اصلاح طلبان را از در بیرون می‌کنند از پنجره وارد می‌شوند اصلاح‌طلبان ۳۲ سال امور مملکت و در دست داشتند علی الخصوص توی این ۸ سال کشور و نابود کردند حالا که ملت به اصلاح طلبان پشت کردند و رای ندادند تا حالا شده اند مطالبه گر پررویی هم اندازه‌ای دارد

  • کیان
    0

    تندروهای عقده‌ای و کناره افتاده از قدرت با کار میدانی موشک ول کردن برجام رو به نابودی کشیدن و حالا یک آدم خود تحریم میخواد تحریم رو نجات بده دیگه بهونه هو ندارن از سر تا پا اصولگرا و تا دلت بخواد عقده‌ای عراقچی بیا تا ببینیم با اقتدار چه جور از جهان باج میگیرن این لاغرهای کنار گذاشته از قدرت

  • Amir
    0

    خداکنه ازیه سوراخ دوبار گزیده نشید وکلاه گشادتری سرتون نره.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها