تحلیلی بر عاقبت حزب توده و شباهتش با اپوزیسیون 30 ساله ایران

جنبش اصلاحات: تولد 1376- وفات 1400 / مرگ اصلاح‌طلبی در 28 خرداد 1400 رقم خورد؟

تزلزل در تصمیم و عدم اجماع سازی باعث مرگ حزب توده در دهه 30 شد. حدودا 70 سال بعد، دقیقا همین اتفاق برای اصلاح طلبان افتاده است.

جنبش اصلاحات: تولد 1376- وفات 1400 / مرگ اصلاح‌طلبی در 28 خرداد 1400 رقم خورد؟

به گزارش خبر فوری ، این روزها بسیاری از تحلیلگران از مرگ اصلاحات سخن می‌گویند. در توییتر غوغایی است و بسیاری موضع گیری غیرشفاف، ناقص و دوپهلوی نخبگان و جامعه اصلاحات را عامل اصلی شکست سنگین این جبهه در انتخابات 1400 می‌دانند.

حالا که بسیاری از "اصلاح اصلاحات" یا "انقلاب در اصلاحات" سخن می‌گویند بد نیست این پرسش را مطرح کنیم که آیا امیدی به اصلاح اصلاحات هست یا باید منتظر مرگ سیاسی اپوزیسیون داخلی باشیم؟ مثل همیشه شاید تاریخ به داد ما برسد. مطابقت طابق النعل بالنعل یک اتفاق تاریخی با یک جریان سیاسی غلط است اما هر رویدای شباهت‌هایی با تاریخ داد و حوادث تاریخی می‌توانند بسیاری از جریانات سیاسی را تبیین کنند.

در مورد ماجرای اصلاحات نیز یک رویداد تاریخی به خوبی می‌تواند تبیین کننده باشد. ماجرای "حزب توده" و سرنوشتش بیان کننده ماجراهای بسیاری است. حزب توده بعد از جنگ جهانی دوم به صورت فعالی وارد عرصه سیاسی کشور شد و به خصوص با جذب جوانان آرمان خواه، روشنفکر و تاثر از سازمان بندی قوی احزاب سوسیالیست غربی توانست کادرسازی کند. حزب توده به خصوص در اوایل دهه 20 قدرت بسیار زیادی گرفت و توانست از طریق اعتصاب‌های کارگری قدرت خود را در بسیج توده‌ها به رخ احزاب دیگر بکشاند.

حزب توده در اواسط دهه 20 با احمد قوام (قوام السلطنه) نخست وزیر زیرک آن زمان ائتلاف کرد و بسیار امیدوار بود بتواند به صورت گسترده وارد عرصه سیاسی کشور شود. با این حال، قوام السلطنه به حزب توده پشت کرد و بعد از تهدیدات ارتش و آمریکا با سرکوب این حزب موافقت کرد.

این اتفاق باعث یاس حزب توده شد و این حزب را تا آستانه فروپاشی نیز پیش برد اما کادر قوی و حمایت شوروی باعث شد حزب توده به صورت کامل منحل نشود. حزب توده داشت دهه 20 را با تمام سختی‌هایش از سر می‌گذراند که یک اتفاق فضای بسته آن روزها را تغییر داد. روی کارآمدن مجلس شانزدهم، قدرت گرفتن جبهه ملی، نخست وزیری محمد مصدق و به خصوص مطرح شدن ملی شدن صنعت نفت حزب توده را به فعالیت واداشت. حزب توده در انتهای دهه 20 و اوایل دهه 30 از ملی شدن صنعت نفت حمایت کرد و با استفاده از فضای نسبتا باز آن روزها، حتی توانست مقدمات اعتصابات کارگری کارکنان صنعت نفت را فراهم نماید.

با جدی‌تر شدن تقابل شاه و مصدق، حزب توده باید تصمیم خود را در مورد اعتماد مجدد به یک نخست وزیر می‌گرفت. حزب توده نمی‌دانست در جنگ میان مصدق و شاه طرف مصدق را بگیرد و رسما وارد ائتلاف با نخست وزیر شود یا بی‌طرف بماند. اعضاء ارشد حزب در آن زمان دو دسته شدند. برخی به جد موافق ائتلاف مصدق و حزب بودند و برخی (عمدتا اعضاء جوان حزب) مخالف این ائتلاف بودند.

موافقان استدلال می‌کردند که مصدق و جبهه ملی نماینده "بورژوازی ملی ایران" است و برای اینکه جامعه (به تعبیر آنان) وارد حالت بی طبقه شود، باید ابتدا قدرت گیری بورژوازی ملی را تجربه کند؛ چرا که تنها این طبقه است که می‌تواند طبقه فئودال و اشرافیت حاکم را نابود کند. از آن سو، مخالفان ائتلاف معتقد بودند که اولا مصدق نه نماینده بورژوازی ملی بلکه نماینده طبقه کمپراتور و دست نشانده آمریکا است و ثانیا، حزب یک بار به نخست وزیر پهلوی (در زمان قوام السلطنه) اعتماد کرده و از این اعتماد ضربه خورده و به شدت آسیب دیده است. عده ای نیز فارغ از دلایل نظری مذکور، معتقد بودند در جنگ شاه و مصدق، شاه پیروز است و بهتر است روی اسب بازنده شرط نبندند.

در نتیجه بحث‌های اعضاء، حزب توده دو دسته شد. جوان‌ترها بی‌طرف ماندند و کهنسال‌ها از مصدق حمایت کردند. اما چند اتفاق باعث شد حمایت بخشی از حزب توده از مصدق هم مثمر ثمر واقع نشود. اولا تعداد افراد حامی مصدق به مراتب کمتر از مخالفان توده ای او بود. ثانیا، خود مصدق علاقه ای به اتحاد با توده‌ای ‌ها نداشت و می‌ترسید ائتلاف با آنها، ارتباط دولت او و آمریکا را به هم بریزد. در نتیجه، پیوند حزب توده و مصدق در بدو تولد مرد و کودتا به جز مصدق و جبهه ملی، حزب توده را نیز با خود به غرقاب کشاند.

بعد از جریانات 28 مرداد 1332، حزب توده که دوشقه شده و نتوانسته بود تصمیم درستی بگیرد توسط دولت فضل‌الله زاهدی قلع و قمع شد. بسیاری از اعضاء ارشد حزب (حتی آنها که در جریان مصدق بی‌طرف مانده بودند) به زندان افتاده و برخی نیز اعدام شدند. به گفته مورخان، حزب توده از 28 مرداد به بعد قدرت خود را از دست داد و دیگر نتوانست در جریانات تاریخی پهلوی دوم تاثیرگذار باشد.

مشخص است که جریانات تاریخی سال‌های 32 و 31 ربطی به حوادث امروز ایران ندارند. غرض از ذکر این مثال، تاکید بر این نکته بود که معمولا احزاب مهم و تاثیر گذار زمانی به مرگ خود نزدیک می‌شوند که نتوانند در بزنگاه‌ها تصمیم درست، منطقی، واحد و اجماع‌ساز بگیرند و بعد از این تزلزل، آرام آرام چند تکه شده و به سمت نابودی پیش می‌روند. اتفاقی که برای حزب توده به عنوان اپوزیسیون ایران دهه 20 افتاد می‌تواند بر سر اصلاح طلبان امروز (با تمام تفاوت های تاریخی) نیز بیاید. شاید از امروز باید قبری برای اصلاحات ساخت و تا چندی دیگر آن را بر گور این جریان 30 ساله گذاشت. زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 89
  • عادل k
    0

    البته از سال 89 مرگ مغزی شده بود و به کما رفت 28 خرداد 1400به رحمت ایزدی پیوست ضمنا پیوند اعضا در چند مورد کوچک نیز انجام شد........

  • یوناس
    0

    غلط اضافه میکنید اصلاحات زنده است تا ملت آزاده زنده است لعنت خدا بر تمامیت خواهان دزد در پیتی

  • ا
    0

    اصلاحات نمرده بلکه پشت غبار موقت شورای نگهبان است که این غبارماندنی نیست

  • کروبی
    0

    لعن خدا بر اصلاحات

  • نوروز پور
    0

    درگام دوم انقلاب باید ریشهء خائنین به قرآن و نظام و اصلاح طلبان منافق و فتنه گر خشکانده شود

  • علی طهرانی
    0

    اصلاحات رو مردم بخاطر اسم اصلاح و شعار ها و دورنمایی که برای مردم ترسیم کرده بودند و کشور شدیدا به اصلاح احتیاج داشت پذیرفتند و حمایت کردند چون جبهه مقابل اصلاحات هیچوقت از نظر اکثریت مرد جوابگوی نیاز و خواسته های بحق مردم نبود و سیاسی کاری و تمرکز گرایی و قدرت طلبی و راه ندادن مردم به عادی به مناصب حکومتی و ثروت اندوزی و نادیده گرفتن مردم عادی مشی جبهه مقابل اصلاحات شده بود و مردم فکر میکردند روزنه امیدی در جبهه مقابل وجود دارد وگر نه کسی عاشق چشم و ابروی اصلاحات چیا نبوده و نیست که این طیف هم مردم رو به این نتیجه رسوند که جز دروغ و فریب و رانت و خواری و قدرت طلبی و فساد و فراموش کردن تمام قول و قرارها چیزی در این اصلاحات وجود ندارد جز یک اسم زیبای اصلاحات این ها حدث و گمان نیست نتیجه انتخوابات و مشارکت مردم نشان دهنده اینست که دیگر احذاب هیچ چیزی برای ارائه به ملت ندارند و پیروزی حداقلی یک حذب به علت خالی کردن میدان انتخوابات از طرف طرفداران سابق حذب رقیب است که کلا امیدی به اصلاح ندارند و صحنه رو در اختیار حذب مقابل با اندک طرفدارانش گذاشتند این یک پیروزی در میدان بی رقیب بود انگار یک شخص فقط با رای خانواده و فامیل نماینده شورای شهر خودش بشود رئیس جمهوری که با هفده میلیون رئیس جمهور میشود و برای هشتاد و پنج میلیون ریاست کند پیروز نیست.

  • ابی
    0

    خبر فوری شرف داشته باش

    نظرات شما -
    • مهاجرانی
      0

      خبر فوری واقعیات امروز جامعه رابیان میکند.مردم از شنیدن نام اصلاحات حالشون بهم میخوره

    • .
      0

      موافقم.اشتباه منفی دادم

  • میرسلیم
    0

    من که طرفدار هیچ جناحی نیستم اما آیا وقتی 30میلیون نفر رای نمیدهند و12درصد آرا باطله هست فکر میکنید تولد اصولگرایست .این گریه آوره ذوق وشوق نداره وچنان دم از استقبال پرشور مردم میزنید که انگار اتفاق خاصی نیفتاده .این چهارسال هم مثل 42سال مثل باد میگذره بعدا متوجه می شوید که نه اصلاح طلب ونه اصولگرا هیچکدومشون نمیتونند این مملکت را نجات بدهند اونموقع هست که دیگه همین افرادی که رای دادن بدجوری علیه تون قیام میکنند ولی بازهم امیدواریم که دولت جدید بتونه همه موانع را برداره وموجبات آرامش آسایش مردم را فراهم نمایند ورانت واختلاص ودزدی زمین خواری اشرافی گر ی وثروت اندوزی پارتی بازی را ازبین ببرند .تعامل بادنیا بخصوص باآمریکا داشته باشند تا مردم دررفاه زندگی بکنند ..

    نظرات شما -
    • کوروش
      0

      عامل افزایش آراء باطله خیانت مجریان انتخابات یعنی دولت وشورای نگهبان هستند گندبازیها تورم بیسابقه برجام ننگین گرانی 7برابری خود رو 10برابری مسکن صفهای طولانی مرغ وقحطی روغن پابوسی وگدایی کدخدا عوامل مرگ اصلاحات(ببخشید فتنه جوها وکاسه لیسان کدخدا) وهمچنین دلسردی ونا امیدی مردم در دولت نا امیدی بود

    • ستار
      0

      دولت بی تدبیر اعتماد را از بین برد اگر ذلیل آمریکا هم بشوی آمریکا به کمتر سقوط شما فکر نمی‌کند

  • صدرا
    0

    خدایا ما ایرانی ها را به راه راست هدایت فرما

    نظرات شما -
    • طاها
      0

      هدایت خداوند اینست که کسانی که ولایت طاغوت واستکبارجهانی را پذیرفتند و دست شان را در دست آمریکای جنایتکار که داعش مولود شوم ونحس اوست گذاشتند وبه ملت دروغ گفتند ریشه شان توسط من وتو خشکانده شود

  • رضا
    0

    اصلاحات خیلی وقته مرده ولی اینبار بر همه عیان شد.

  • علی۵
    0

    اینها اصلاح طلب نبودند یک مشت غادتگر پررو بودند که فقط جیب خودشان براشون مهم بود.

  • کشکول
    0

    اگر کسی تعصب وعرق ملی داردنباید بر طبل تفرقه بکوبد تفرقه خواست دشمن است اگر ایران عزیز را دوست دارید تفاهم واتحاد داشته باشید

    نظرات شما -
    • ابطحی
      0

      کشکول مگه شما موافق نیستید که درگام دوم انقلاب باید ریشه تعداد معدودی از خس وخاشاکها ودم کلفتها وآنهایی که پول من و تو را بالا کشیده اند خشکانده شود به هرحال در گام دوم انقلاب این خانه تکانی لازم است. اینجا صحبتی از تفرقه نیست اینجا باید همه دست به دست هم دهیم تا ازشر غارتگران بیت المال خلاص شویم

  • تابش
    0

    ورفتن احمدی نژاد اصولگرایی مرد ..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ب ج ه ن م بجهنم

    • ه
      0

      احمدی نژاد را مشایی بدبخت کرد

  • مورچه
    0

    بدون تعارف عرض کنم خدمت مردمی که ازاین دو حزب درپیتی دزدودروغگو طرفداری میکنند خاک برسرتون هنوز نفهمیدیم ایناعکس واین تیترخبرکاملایکی ازطرحهای انگیس میباشد اختلاف نظرانداختن بین طرفدار وپرت کردن حواس عموم مردم ازمشکلات پرت شودتیترجالب نبود بوی تفرقه افکنی داشت خودتی خبرفوری

  • رای بی رای
    0

    خیلی وقته مرده، هیچ وقت نیومدن آشکارا بگن چیو میخوان اصلاح کنن. اصلا توان و جسارت نزدیک شدن به خطوط قرمز نداشتن.

  • سعید
    0

    درسته اصلاح طلبی مرده ولی اصول گرایی هم خیلی وقت پیش تر مرده وقتی در کف خیابان شعار اصلاح طلب و اصول گرا تمام ماجرا داد شده در واقع این دو جریان فکری کارشان تمام شده و دفن گردیدن و جایگاهی بین مردم ندارن مردم خسته شدن از بس ازشان استفاده ابزاری کردن

    نظرات شما -
    • شمس
      0

      اگر به اصل قضیه فکر کنید متوجه میشوید که اصول گرای واقعی باید اصلاح طلب باشد و اصلاح طلب واقعی باید اصول گرا باشد اصولگرا و اصلاح طلب دو واژه مکمل یکدیگرند

  • محمد
    0

    اصلاحات یک خواسته درونی انسانهاست . انسان نتواند بیان حقیقت کند مرده است واکنون اصلاحات گرفتار است وبالاخره یک روز آزاد خواهد شد پس حزب و گروه نیست که از بین برود

  • ناشناس
    0

    دولت اصول گرایان و دولت سیاه سایه هم خواهیم دید --- چند روز دیگه علم الهدی میاد میگه اشکنه بخورید جنتی هم میاد میگه اشکن هم یه وعده بخورید

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      ولایتی هم میگه لنگ ببندید !!!!!!!

    • سارا
      0

      طبق رسم مسابقه عصر جدید داورانی که رأی نمی‌دادند حق اظهار نظر نداشتند.

  • ناشناس
    0

    قریب به نیمی از جامعه دیدگاه اصلاحات راقبول دارند این جمعیت هرگز نمرده و نخواهد مرد چند روزی جولان اصول گران یان است

    نظرات شما -
    • .
      0

      قریب به 70 درصد جامعه اعتقادی به هیچ دیدگاهی ندارند . فقط رفاه و آرامش میخواهند .

  • عاشق وطن
    0

    باید گفت جبهه های مقابل اصلاحات مرده اند ، آب وباد وآتش وشورای نگهبان دست به دست هم دادند تا با حربه رد صلاحیت همه نامزدها ، فقط شخص مورد نظر خود را به قدرت برسانند، حتی( دکتر احمدی نژاد) که دست پرورده خودشان بود را رد صلاحیت کردند درحالیکه برای به قدرت رساندنش چه کارها که نکردند وچه هزینه هاوخسارتهای سنگینی را به بارنیاوردند ، ولی اگر چشم بصیرت وآینده نگری باشد متوجه خواهند شد که فقط دودش به چشم خودشان ونظام خواهد رفت ، نمونه اش را در همین رای گیری ومشارکت بسیار پایین وحداقلی چندروز قبل دیدیم ، (مقایسه حضور ، مشارکت مردم در 4سال قبل بیش از 50 میلیون نفر بود ولی این دوره با احتساب آرا باطله کمتر از 25 میلیون نفر ) ، حالا اگر شورای شهر وریاست جمهوری با هم نبود ومجزا بود چه میخواست بشود ؟ تو خود بخوان بقیه ماجرا را !!! پس اصلا این تفکر مرده باد که بگوید این گروه مرده یا آن گروه مرده (ما همه ایرانیان ، زاده یک آب وخاکیم )

    نظرات شما -
    • وحید
      0

      چیه دوباره زبون باز کردید بس نیست این همه خیانت در امانت این همه بازی کردن باآبروی مردم این همه صف های اقلام ضروری این همه فامیل بازی و درامد مملکت رو به جیب زدن برادر روحانی برادر جهانگیری و.....شما همتون مُردید فقط تَتَمه هاتون دارند دست وپا میزنند

    • کاشی
      0

      اصلاحات در غالب شعار زیباست اصلاح طلبان فاسد باعث مرگ اصلاحات شده اند

  • امیر
    0

    اصلاحات وقتی مرد که وزرا رو تو نماز جمعه مورد ضرب و شتم قرار دادن اما آقای رییس ساکت موند. وقتی مرد که یکی از تِئوریسین های اصلی و مهمش رو ترور کردن و ضارب با کمال وقاحت توو جریان دادگاهش نمایش برگزار میکرد اما آقای رییس باز هم ساکت موند. موقتی مرد که روزنامه ها رو فله ای تعطیل کردن اما باز جناب پرزیدنت ساکت موند. وقتی مرد که بعد از اجلاس سازمان ملل اون زمانیکه کلینتون اومد و میخواست باهاش دست بده اما تیم محافظانش انداختنش تو توالت و بیست دقیقه نگهش داشتن تا این دیدار که شاید سرآغاز برطرف شدن مشکلاتمون با آمریکا میشد اتفاق نیوفته و وقتی برگشت ایران باز هم لالمونی گرفت و حرفی با مردم نزد. وقتی مرد که بزرگان اصلاحات به محض رسیدن به قدرت همه شعارها رو فراموش کردن و به همه چیز فکر میکردن به جز تجربیات ده ساله به محاق رفتن و از قدرت بودن و در نتیجه اقدام به کادرسازی و تربیت و استفاده از نیروی جوان در کنار مدیران با تجربه تر و اینجا هم جناب رییس حتی به دوستان خود تذکر نداد.

    نظرات شما -
    • شاهین
      0

      خلاصه کلام اصلاحات توأم با فساد و دروغ،فقط عوام فریبی است.یک کم اگر فکر کنی به نتیجه می رسی.

  • ناشناس
    0

    سال ۱۳۹۲ که عارف به نفع روحانی کنار رفت،اصلاح طلبی مرد. وقتی کروبی گفت من به همتی رای میدهم، میخواست بگه ، که یه فکری به حال من در حصر کنید

  • سربدار
    0

    ما ایرانیان اگر از دشمن شکست خورده ایم در نهایت دشمن و فرهنگش را هضم کرده و ایرانی کرده ایم نمونه اش مغول ها و اعراب 1400 سال پیش. همه یشان را ایرانی کرده ایم

  • کروبی
    0

    بهتر است بگید فتنه جو ها وجر زنها نه اصلاحات

    نظرات شما -
    • مردم
      0

      فعلا که رئیسی با شعارهای اصلاح طلبانه، یک پله بالای ارای باطله رئیس جمهور شده. اما انشالله که بازم موفق باشه.

  • ایرانی
    0

    اصلاحات را خاتمی و روحانی بزدل و منفعت طلب کشتند !!!!!!!!!!

  • وحید
    0

    لعنت خدا بر کسانیکه اصلاح طلبند واصلاحات

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      لعنت بر کسانی که از نجابت مردم ایران سوء استفاده می کنند. ایران عزیز سربلندی خود را پس خواهد گرفت

  • اشکان
    0

    جبهه اصلاحات آبان ماه ۹۸ برای مردم تموم شد خاتمی و جبهه اصلاحات مستقیم و غیرمستقیم از همتی حمایت می کردند مردم دعوت با انتخاب اصلح همان همتی دعوت میکردند با دعوت پیروزی همتی میخواستند به نفع خودشان رقم بزنند شکست خوردند جبهه اصلاحات با حمایت روحانی ۲۴ میلیون رای تبدیل دومیلیون چهارصد رای همتی کاهش ریزش،محبوبیت پیدا کردند حتی جبهه اصلاحات کاندید مورد نظرشان مثل لاریجانی جهانگزری پزشکیان رد صلاحیت نمی شدند هیچ فرقی نمی کرد در انتخابات ریاست جمهور می باختند دلیل آن همین انتخابات شورای شهر بود با وجود تبلیع و حمایت های علنی اصلاحات و خاتمی از رقیب خود شکست خورند جبهه اصلاحات آغاز مرگ سیاسی خودش همین اقلیت دومیلیون چهارصد هزار نفر کم کم آغاز مرگ سیاسی اصلاحات می باشه

    نظرات شما -
    • مرعشی
      0

      ببخشید منفی دادم اصلاحات بدرک واصل شد

  • محسن
    0

    به کوری چشمتون اصلاحات زنده است چون شرکت نکردن امار امد پایین پس بدانید مردم ایران اصلاح طلبند نه اصولگرا

    نظرات شما -
    • ع
      0

      اصلاحات موجب بی اعتمادی مردم به نظام شد مردم از شعارهای اصلاح طلبان فاسد خسته و سر خورده شده اند.با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

    • داریوش
      0

      طبق استدلال شما مرده ها همشون اصلاح طلب هستند چونکه در انتخابات حضور ندارند مدیونی فکر کنی عملکرد اصلاح طلب ها مردم رو از شرکت دلسرد کرده.

  • متین
    0

    خداوکیلی ما مردم عادی برامون چه فرقی کرده اصولگرا روی کار بوده یا اصلاح طلب ماها همون بدبخت های 40 سال پیش موندیم .

  • رصد
    0

    خدایا ما ایرانی ها را به راه راست هدایت فرما تا دیگر دروغ نگوئیم و ملت بی گناه را سرکار نگذاریم ........ پشت پرده اصلاح طلب و اصولگرا و این حذب و اون حذب فقط و فقط چپاول و دزدی و غارت بیت المال و ..... هست و دیگر هیچ

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خودمون میخوایم داداش !!!! بقول چرچیل : مردمی که سیاستمداران فاسد انتخاب میکنند ؛ قربانی نیستند ؛ شریک جرمند !!!!!!

  • مردم
    0

    چشمهای بینا میفهمند که 35 میلیون نفر رای ندادند! رئیسی هم با یک درجه تخفیف از آرای باطله، و با شعارهای اصلاح طلبانه رئیس جمهور شد. ما مردم رفاه میخواهیم با اصلاحات یا بی اصلاحات!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      28 خردادآتیش گرفتین وسوختین وخاکستر شدین همین وتمام

    • Ali
      0

      آرای رئیسی با رای روحانی و احمدی نژاد در دور اول تفاوتی نداشته

  • دن کیشوت
    0

    کدام اصلاحات؟کدام اصول؟چه کشکی؟چه پشمی؟! اکنون تقریباً ده سال است که پژوهشگران آمریکایی دارند بررسی می کنند که بهترین روش تغذیه دانش آموزان در مدارس کدام است و حالا بعد از ده سال آزمایش و تحقیق به نتیجه رسیده اند،اصل، سلامت کودکان و اصلاح، رسیدن به بهترین شکل تغذیه،هیچ کشوری الکی پیشرفت نمی‌کند ، اصلاح طلب و اصولگرا ،بازی با کلمات است و هیچ دردی از دردهای مملکت با آن درمان نخواهد شد،ایکاش میشد گودالی حفر کرد و تمام به اصطلاح،اصول گرایان و اصلاح طلبان را در آن ریخت و از شرشان راحت شد،سی سال است که نامهای تکراری می‌شنویم و قیافه های تکراری می بینیم ،همه هم نا کارآمد و مفتخور،سردارها ،پادگانها را رها کرده و چسبیده اند به اقتصاد و دارایی،آخوندها هم حوزه های علمیه را سکوی پرتاب کرده اند برای رسیدن به پست و مقام،هرکس باید سر جای خودش باشد،عدالت همین است!وزیر فرهنگ بایستی شخصی همچون دکتر الهی قمشه ای باشد،نه آنانکه در اهواز،دوتا عکس با زین الدین و همت انداخته اند و از همان برای رسیدن به مقاصد خود بهره برداری می کنند،وزیر بهداشت بایستی پروفسور سمیعی باشد نه قاضی زاده هاشمی که با حسن نصرالله درون سنگر نشسته و مشغول غذا خوردن است و با همان عکس،دکتر میشود و وزیر میشود، و هنگامی که وزیر شد در جواب پیرمرد بیچاره ای که میگوید،آقای وزیر زنم دیسک کمر دارد،با بیشرمی میگوید،برو بمالش خوب میشه،هیچ چاره ای نیست جز جوان گرایی و شایسته سالاری،و اگر کسی باز هم به دنبال آخوند ها و سردارها برود، با شایسته سالاری فرسنگ‌ها فاصله خواهد داشت.

  • ابن سینا
    0

    نو یسنده عزیز : جمله مطابقت طابق النعل بالنعل را اشتباه بکار برده اید. در واقع باید بنویسید : به قول معرف طابق النعل بالنعل یا بنویسید : به عبارتی طابق النعل بالنعل یک اتفاق تاریخی با یک جریان سیاسی / استفاده از کلمه مطابقت در ابتدای کلمه طابق ، به جهت هم معنا بودن دو کلمه ( مطابقت و طابق ) غلط می باشد / مثل این است که بگوییم سنگ حجر الاسود ( حجر و سنگ یکی است نیاز به تکرار کلمه حجر نیست ...

  • ناشناس
    0

    جبهه اصلاحات و خاتمی آغاز مرگ سیاسیون آنها بود جبهه جدیددیگه به نام جبهه احمدی نژاد آمده آن آرای باطله اکثریت اسم احمدی نژاد نوشته بودند خاتمی رفت احمدی نژاد با افکار نو و عدالت بر قشر متوسط و ضعیفان آمد اگه دولت ریسی بتونه در چهارسال ریاست جمهور وضع افتصادی درست کنه و قشر متوسط و پایین بهبود وضع نسبی اقتصادی و جلوگیری از تورم و گرونی کنه جبهه دولت ریسی محبوب ترین و بی رقیب ترین میشه دیگه نامی از اصلاحات و خاتمی و احمدی نژاد نخواهد ماند مرگ دایمی سیاسی آنها خواهد بود

  • رضا
    0

    اصلاحات نمرد بلکه آن را کشتند اما جنبش اصلاح طلبی زنده است چون ایران و ایرانی زنده است.

    نظرات شما -
    • م
      0

      اصلاحات اگر مردمی بود زنده است به دلیل فاصله گرفتن از مردم مرده ای بیش نیست

  • داریوش
    0

    اصلاحات به دلیل رادیکال بودن و افراطی گری در سالهای ۸۴ و ۸۸ مرد،چون با تمام توان از جوانی به نام احمدیتژاد شکست خوردند.در سالهای ۹۲ و ۹۶ هم با کمک کارگزاران و بخش قدیمی اصولگرایان مثل ناطق و لاریجانی و باهنر موفق شدند با یک رحم اجاره ای مثل روحانی پیروز شوند.

  • ناشناس
    0

    معنی لصلاحات ینی تعظیم ب آمریکا بود که مرد. و مردن وتمام شدن

  • داریوش
    0

    سرمایه های اسرائیل تا وقتی اسرائیل نابود نشود زنده هستند

  • علی طهرانی
    0

    اصولگرا ها که از اول پیدایششون حرفشون این بود : همینی که هست یا موافقی صدات در نمیاد و زندگیتو میکنی یا اگر مخالفی باید بگذار بری از اینجا هر چی ما بگیم همونه کسی حق اظهار نظر نداره ما برای کل زندگی و شب و روزتون تصمیم میگیریم ما تصمیم میگیریم پول و ثروت کشور کجا و برای چی هزینه شود و بابتش به نهاد و مسئولی هم جواب نمیدهیم این خلاصه واقعیت اصولگراییه حالا تو این وضعیت اصلاح طلب اومد و از این خلا نادیده گرفتن مردم استفاده کرد و گفت ما رویکردمون مردمیه هر چی مردم بگن یا هر چی مردم بخوان که با اتفاقات تلخی که افتاد در چند سال ریاست جمهوری اصلاح طلبان مردم به این نتیجه رسیدند که اینا هم فقط شعار بودن و پشت پرده همیشه همونی بود که اصولگرایان امر میکردند و لاغیر یعنی عرضه و وجودی از هیچیک از سران اصلاح طلبان مردم ندیدند و انها هم هیچ هزینه ای رو برای رساندن مردم به خواسته هاشان نکردند با شعار و اسم اصلاحات و مردم سالاری روی کار امدند و رای مرد رو گرفتند ولی خودشون صف اول سرکوب اعتراضات بحق اقتصادی اجتماعی مردم شدند و روز به روز کشور و مردم رو فقیر تر و بدبخت تر کردند تا جایی که مردم رو نسبت به کشور و مملکت سرد و نا امید کردند و حالا هیچ طرفداری بین مردم ندارند و دیگر هم نخواهند داشت در جبهه اصولگرایی هم که انتخوابات نشان داد ملت هیچ امیدی بهشون ندارند و با ضرب و ضورب و تلاش شبانه روزی و پول و قدرت و تبلیغ اندکی رای بدست اوردند که نشونگر اقلیت بودن این جریان و طرفدارانش در کشور هست . در کشوری که تمام کارمندان مستقیم و غیر مستقیم دولتی و شبه دولتی برای کار و شغلی که دارن مجبورن شرکت کنن و همینطور نظامیان و شبه نظامیان و ارگانها و نهادهای وابسته و فرهنگیان حقوق بگیر دولت این تعداد رای هیچ به حساب میاد و همینطور تعداد وحشتناک ارای باطله که جزو مشارکت مردم حساب کردند که در اصل مشارکت نیست چون اگر قصد شرکت کننده واقعا انتخواب رئیس جمهور بود رای مورد دار به صندوق نمیانداخت.در کل اکثریت مردم با شکل و رویه کشور داری مشکل دارند نه با شخص و حذب و چپ و راست که قطعا اراده ای برای اصلاح شیوه مدیریت کشور نیست اگرم در رئیس جمهوری این اراده باشد اجازه مطرح کردن و انجامش رو بهش نمیدن و روسای جمهور هم هزینه روبرو شدن با قدرت بخاطر مردم رو نمیدهند.

  • محمود
    0

    اصولگرا که وضعیت خیلی بدتر از اصلاح طلبان دارند کلا دوجناح مردن ونابود شدن این را انتخاب چند روز پیش میگه.الکی دلخوش نباشید.

  • محمد
    0

    اصلاح طلب ها و اصول گرا (احمدی نژاد) از مغول برای ایران بدترند . به خصوص اصلاح طلب ها که بیش تر انقلاب حکومت دستشون بود . و به شدت مکیدند از انقلاب.

  • احمد
    0

    روز 28 خرداد رفراندوم بود و روز مردن ..... بود. چرا؟؟؟؟ 1. برای اولین بار آرا زیر 50 شد. 2. رکورد آرای باطله شکست (دلیل: یکی از عزیزان فرمودند رای باطله و سفید حرام است).

    نظرات شما -
    • شاهین
      0

      دولت بی تدبیر و نا امید اعتماد را برد دولت مردمی اعتماد را باز می‌گرداند

    • کوروش
      0

      روز 28 خرداد نوک قله اعتراض وناامیدی ملت به دولتی بود که خودش را دولت امید معرفی می‌کرد دولت امیدی که انتهای ناامیدی شد وکلید آن نه تنها دری را باز نکرد بلکه بر درهای باز هم قفل زده شد الان طبقات محروم اگه کل فامیل رو جمع کنند نمیتونند یک پراید بخرندمسکن وقحطی روغن وصف های طولانی وتورم 52 درصدی شاهکار دولت امید بود پس از8سال تازه می‌فهمند هم مسکن مهر هم کارت سوخت وهم سدسازی وهم ساخت وپرتاب ماهواره و.. دهها مورد دیگر همگی خوب بودندکاش اصلاح‌طلبان در 30 سال به اندازه 2سال احمدی‌نژاد کار می کردند

  • آلن
    0

    بزرگترین خدمت را جریان اصول گرا به افراطیون کرد !!! بازی نخ نمای پلیس خوب و پلیس بد به پایان رسیده!!! در کشوری که حزب و رسانه آزاد وجود ندارد و ممکن است هر کسی را به خاطر ابراز عقاید به زنادن بیاندازند، صحبت از اصلاحات تخیل پرواز کردن خرها است!!! ما فریب خوردیم ، ما از خودی خوردیم!!! اصلاحات و یا اصول گرایی بمیرد اصلا مهم نیست مواظب باشید ایران نمیرد!

    نظرات شما -
    • Ali
      0

      نظرات زیر همین پست را بخونی میفهمی آزادی بیان هست یا نه

    • الن
      0

      جناب علی که مطمئنا سن و سال کمی دارید شماکافی است به سرگذشت انسان هایی با طیف فکری متفاوت از داریوش فروهر، پروانه اسکندری ،محمد پوینده،محمدمختاری ، فیروز دوانی ، علی اکبر سیرجانی گرفته تا فرشته علیزاده و سعید زینالی و همچنین یک کارگر ساده به نام ستار بهشتی نگاهی بیاندازی تا معنی و مفهوم ازادی بیان رو بهتر متوجه بشی!

  • پ
    0

    اصلاحات در سال 1376 ناقص الخلقه به دنیا آمد. بنیاد فکری اصلاح طلبی بر پایه تفکراتی بلغور شده از تفکرات غربی، فرقه های انحرافی و تفکرات لیبرالی، فمنیستی و ... پایه ریزی شد. این پایه ریزی بر مبنای افزایش جمعیت هوادار انجام شد، قابل پیش بینی بود که این تفکر به سبب بی ریشه بودن دوامی نمی آورد و اقبال دوره ای مردم به آنان فقط به خاطر مشکلات معیشتی و با نگاه سلبی و نه ایجابی بوده است. نگاه رویکردی و شعار و برنامه آنان به خاطر جذب زنان برای هواداری از آنان، بیشتر متوجه ورود زنان به ورزشگاه، دوچرخه سواری زنان، مسافرت دختران به خارج از کشور بدون اذن پدر، دیه زنان و پیامک حجاب برای زنان و ایجاد بحث های غیر واقعی چون تفکیک جنسیتی و دیوارکشی و... شد و به همین سبب رویکرد مدیریتی آنان احساسی و زنانه شد و دائم به دنبال دوقطبی سازی جامعه برای بهره گیری سیاسی شدند، غافل از آن که احساس زودگذر است و این مبنای فکری است که کار را به سرانجام می رساند. انان به این موضوع که در کشوری اسلامی و با سنن دینی و ملی نمی توان رو بنایی کاملا غربی و غیر دینی و غیر ایرانی بنا کرد توجهی نکردند. اصلاح طلبان مبنای فکری ثابتی ندارند و مبنای فکری خود را بر پایه شخص محوری (خاتمی) بنا کرده اند و مدام از میراث خاتمی سخن می گویند. تناقضات گفتاری و مبنایی فراوانی دارند. از طرفی آقای رییسی با مدرک دکتری را بی سواد و شش کلاسه می نامند و از طرفی آقای خاتمی با فوق لیسانس فلسفه غرب را که دکترا هم نداشت به اوج برده و از او یک متخصص و قدیس فکری می سازند. اصلاح طلبان مرزبندی جدی با دشمنان نداشتند و متاسفانه به خاطر ماندن در قدرت و ملاحظات سیاسی؛ گاه دشمنان را از رقیب داخلی خود، دلسوزتر و خیرخواه مردم می دانستند... مردان و زنان ایرانی مسلمانند و مبنای فکری هر حزب و مرام سیاسی باید بر پایه ایران و اسلام بنا شود. زنان و مردان ایرانی توانمند و آگاه هستند، کشورشان و سنن ایرانی و اسلامی آن را دوست دارند...

    نظرات شما -
    • به پ
      0

      می خواهید بفهمید می خواهید نفهمید در آینده: برجام تصویب خواهد شد. حجاب اختیاری خواهد شد. آزادی های بیشتری داده خواهد شد. زنان به ورزشگاه خواهند رفت‌. سرمایه داری در ایران بیشتر خواهد شد. و اصولگرایان این مسائل را انجام می دهند. خخخخخخخ

    • ناشناس
      0

      عالی نوشتی ممنون ارزش خواندن داشت

  • شیرتوشیر
    0

    کدام اصلاح طلب کدام اصولگرا !؟به داد مردم برسید ۲۸خرداد پیام ملت ایران بود (با ادامه این وضع مادیگه با شما نیستیم همین)

  • سعید
    0

    مرگ با عزت بهتر از زندگی ننگین است در این زمان اگر اصلاحات مرده باشد دیگران فسیل شده اند به زندگی ننگین خودتان ادامه دهید وبا زد وبند سیاسی و امنیتی رقبا را دور کنید اما سر را همچون کبک در برف کردن زندگی خوبی نیست که انتخاب کرده اید ریزش آماری آرا ی انتخابات هم به چشم کورتان راهی ندارد واقعا جای تاسف است

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      عزت؟؟؟؟ کدوم عزت؟ تا بوده ذلت بوده و وادادگی شماها تا بلد بودین‌امتیاز دادین! اصلا چیزی به نام فرهنگ عاشورا در قاموس شماها وجود نداره!دقیقا عزت به چی میگین؟ دور اول روحانی ۱۷ تا رای اورد رئیسی بیشتر ازون حالا چرا میسوزین؟ مهره نداشتین وارد کنید تمام حرفاتون وعده هاتون نخ نما شده بسه دیگه!دست بردارین ازین‌پررویی نجومی

    • ع
      0

      کدام عزت ؟عزت آرا باطله بیشتر از آرا اصلاحات بود

    • ابطحی
      0

      اصلاح طلبان عزت وشرف شان را قبل از مرگ به کدخدا فروختند

  • علی
    0

    و البته تولد براندازی در سال 1400 همزمان با مرگ اصلاح طلبی اتفاق افتاد.

    نظرات شما -
    • .
      0

      لایککککک

  • نادر
    0

    اصلاحات خیلی وقته مرده بود ولی الآن بوی گند لاشه اش همه جا راگرفته است

  • ایران
    0

    روز ۲۸ خرداد روز روسیاهی همه آخوندای عمامه سفید و عمامه سیاه بود

  • شایان
    0

    به نظرم اصلاح طلبا باید روحانی و محاکمه و تیربار کنن که این حزب و جریان و نابود کرد

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      واقعا !! نمی دونم شما چرا از اسرائیل برائت می کنید؟؟؟!

  • مهرداد سربندی
    0

    واقعا بدبخت هستید که از ساعت 5 بعد از ظهر تا حالا که 12 شبه هنوز نتواسته اید پیام مرا نمایش بدهید. تا معلوم شود اصلاحات باخت یا برد. چقدر بیچاره اید که از اظهار نظر مردم می ترسید.

  • خجسته دلان
    0

    مثلا تا حالا در دوره اصلاحات بسر میبردیم

  • یکی از مردم
    0

    اصلاحات رو خود اصولگراها زاییدن خودشون هم زنده به گورش کردند!!!

  • جوان ناکام
    0

    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا.. این شعار معترضان در دی ۹۶ بود .. الان کلیت نظام زیر سواله .. همه میدونن مشارکت ۴۸ درصد نبود این را خیلی ها بهش اذعان کردند حتی فاعزه و احمدی نژاد.‌ طبق بعضی گزارشات مشارکت ۱۹ درصد بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها