رئیس نوسازی مدارس کشور:

اعتبارات به کمک نوسازی مدارس می‌آیند/ خداحافظی با بخاری‌ های نفتی

مسئولان سازمان نوسازی مدارس کشور با اختصاص اعتباراتی بارقه‌های امید را در زمینه نوسازی مدارس کشور به خصوص شهرستان گرمسار روشن کرده‌اند و باید دید این وعده‌ها چقدر عملی می‌شود.

اعتبارات به کمک نوسازی مدارس می‌آیند/ خداحافظی با بخاری‌ های نفتی

تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تا دو هفته آینده در گرمسار وعده‌ای است که مسئولان نوسازی مدارس و همچنین استان سمنان در زمینه ارتقای سطح کیفی و عمرانی مدارس داده‌اند وعده‌هایی که حالا به نظر می‌رسد با اختصاص برخی اعتبارات، کمک‌گیری از خیران و توجه مسئولان کشوری بیشتر به واقعیت نزدیک شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور حتی هفته گذشته به گرمسار نیز سفر داشت تا از نزدیک شاهد مشکلات حوزه مدارس استان سمنان باشد مدارسی که دو سوم آن‌ها به گفته اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان فرسوده یا تخریبی هستند.

نوسازی مدارس با تغییر رویه همراه شد

رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه بازدید از پروژه‌های نیمه تمام و خیر ساز شهرستان گرمسار و همچنین نوسازی مدارس این شهرستان انجام شده است، گفت: سازمان نوسازی مدارس نسبت به تخصیص اعتبار لازم در راستای تکمیل و تأمین بودجه پروژه‌های نیمه تمام در دو هفته آینده تعهد می‌دهد تا کار به سرانجام برسد.

مهرالله رخشانی مهر بیان کرد: در سه سال گذشته فضای کلی آموزش و پرورش یک فضای طلب کارانه بود ولی امروز احساس رضایت در همکاران آموزش و پرورش دیده می‌شود که شاهد مثال آن هم گزارش نماینده‌های مردم در مجلس شورای سلامی است که نشان دهنده عملکرد خوب در حوزه نوسازی مدارس استان بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور در چهار سال گذشته به دلیل عملکرد نامناسب و حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمام رها شده در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ هم مورد خطاب مجلس و هم تحت فشار دولت سازمان و برنامه قرار گرفته است، گفت: هیچ وقت یک پروژه سه کلاسه و یا چهار کلاسه به مدت ۱۰ سال رها نمی‌شود حال آنکه عمده پروژه‌هایی که به حال خود رها شده بودند دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰ یا ۲۰ درصدی و حتی بعضاً زمین‌های متراژ بالا بودند.

اعتبارات به کمک نوسازی مدارس می‌آیند/ خداحافظی با بخاری‌های نفتی

بخاری نفتی رفت!

رئیس نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه یک پروژه ۱۵ هزار مترمربعی نیمه تمام مربوط به سال ۸۹ در یکی از مناطق پر رفت و آمد شهر کرمان رها شده که مثال بارز شرایط گذشته نوسازی مدارس در کشور محسوب می‌شود، ابراز داشت: پروژه‌های این چنینی فراوانی در استان‌های گلستان، خراسان، گیلان و سمنان پروژه‌های نیمه تمام فراوانی بود که در قبال آنها به دلیل کمبود اعتبار، پاسخ درستی هم نداشتیم اما امروز با همراهی مجلس و سازمان بودجه کشور بسترهای خوبی در سازمان نوسازی مدارس فراهم و طرح نوسازی مدارس را در صحن مجلس به تصویب رساندیم.

رخشانی مهر با بیان اینکه امروز خوشبختانه دغدغه آتش سوزی در مدارس به شدت کم شده چرا که اگر بخاری نفتی در مدارس سطح کشور است عمدتاً برای نقاطی قرار دارد که هیچ زیر ساختی برای استاندارد سازی وجود نداشته و به عبارت دیگر گاز و برق در منطقه وجود ندارد مثل مدارس عشایری که ناچار به استفاده از بخاری‌های نفتی استاندارد هستند اما در دیگر مناطق خوشبختانه این معضل حل شده است.

وی با بیان اینکه ۵۸۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که فقط ۴۸ هزار بخاری گازی در آنها روشن است، تاکید داشت: در حال بهبود استانداردها هستیم اما باید در نظر داشت که پیشرفت‌های خوبی هم کرده‌ایم همه به خاطر دارند که ایده آل ما زمانی بخاری نفتی کاربراتوری و غیر چکه‌ای بود و در نظر داشتیم که این بخاری‌ها را استاندارد کنیم اما همه را به بخاری گازی ارتقا دادیم امروز هم وجود بخاری گازی یعنی شعله مستقیم گاز در مدارس کشور ممنوع است که در واقع به تلاش ما در راستای ارتقای استانداردها باز می‌گردد هرچند تمرکز ما استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی مثل شوفاژ است.

کمبود ۹ هزارچشمه سرویس بهداشتی در مدارس کشور

رئیس نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه سه ردیف در بودجه کشور برای ما تعریف شد که با آن تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیر ساز، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ملی استانی و تخریب و بازسازی پروژه‌های نیازمند تخریب و باز سازی در دستور کار قرار خواهد گرفت، بیان داشت: ۲۳۵ میلیارد تومان در سال گذشته برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیر ساز تأمین و تخصیص یافت و در سال ۱۴۰۰ نیز همین مبلغ را خواهیم داشت اما از ظرفیت خیران هم استفاده می‌شود.

رخشانی مهر با بیان اینکه فرصت خیران برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام غنیمت است، تاکید کرد: امسال خوشبختانه با توجه به اعتباراتی که وجود دارد شرایط نوسازی مدارس و تجهیز آنها در شرایط خوبی قرار دارد از طرف دیگر سهم استانی اعتبارات نیز وجود دارد که باید در دستور کار مسئولان استانی ما در سراسر کشور و استان سمنان باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی از نقاط کشور مدارس هنوز با مشکلات سرویس بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: ۹ هزار چشمه سرویس بهداشتی در مدارس مشکل را رفع خواهد کرد امیدواریم که این کار با همراهی خیران و اعتبارات به زودی به انجام برسد.

شرایط نوسازی مدارس در استان سمنان

مدیرکل نوسازی و توسعه مدارس استان سمنان نیز با بیان اینکه مجموعه آموزش و پرورش چالش‌های فراوانی دارد، گفت: ۹ پروژه نوسازی مدارس در شهرستان‌های گرمسار و آرادان وجود دارد که نسبت به سال‌های گذشته توجه بسیار جدی‌تری به آنها داشته‌ایم اما در بخش پروژه‌های استانی باید گفت تنها ۳۱ درصد کل اعتبارات تخصیص یافته که ما نیز بالاجبار متناسب با آن پیش رفتیم.

سعید هژبری با بیان اینکه چند پروژه نوسازی مدارس در سطح استان سمنان هستند که به دلیل عدم توانمندی در جذب اعتبارات ملی مجبور هستیم با اعتبارات استانی اجرا کنیم، بیان داشت: پروژه ۱۲ کلاسه‌ای که در حاشیه مسکن مهر ایوانکی در زمره پروژه‌های ضرورت دار بود که فاز اول آن در یک ماه و نیم گذشته به اتمام رسیده و فاز دوم آن با اعتبارات سال جاری به لطف خدا به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه مدرسه ۱۲ کلاسه برکت باز هم در ایوانکی با اعتبار یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان توسط بنیاد برکت در حال پیش روی است، ابراز داشت: این مدرسه قرار است تا مهر ماه مزین به نام شهید بذرپاش افتتاح شود همچنین باید گفت نوسازی مدارس استان سمنان هم ما تا کنون سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به این پروژه اختصاص داده است.

اعتبارات به کمک نوسازی مدارس می‌آیند/ خداحافظی با بخاری‌های نفتی

استخر یا مدرسه کدامیک اولویت؟

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان با بیان اینکه پروژه مدرسه شش کلاسه شهرک صنعتی در گرمسار نیز توسط یک خیر ساخته شده است، افزود: این طرح با اختلاف نظری که با بانی آن وجود دارد دارای مشکلاتی است از سوی دیگر ما معتقد هستیم که سازنده می‌بایست مدرسه را با استانداردهای آموزش و پرورش بسازد. بانی این مدرسه اصرار به عدم استفاده از برخی زیرساخت‌ها است که می‌تواند در صورت وقوع زمین لرزه برای دانش آموزان خطرناک باشد به هر حال بارها با این فرد جلساتی گذاشته شده و به وی اعلام کردیم که اگر مشکل مالی دارد می‌تواند ۳۰ الی ۵۰ درصد بنا را ساخته و مابقی را به ما بسپارد اما فعلاً نه اقدامی صورت می‌دهد و نه پیشنهاد ما را می‌پذیرد.

هژبری با اشاره به پروژه ۱۲ کلاسه مسکن مهر در شهرستان گرمسار به مثابه یک ضرورت، توضیح داد: این مدرسه به دلیل نداشتن فضای آموزشی بسیار خوب و ضروری است اما پیمانکار نتوانسته در آن زمان تعیین شده کار را تحویل دهد ما اخطارها را به پیمانکار داده‌ایم و نمی‌خواهیم پروژه‌ای که ما یک میلیارد تومان برای آن هزینه کرهایم، نیمه‌کاره باشد.

وی افزود: ساخت پنج استخر دانش آموزی طی سال ۹۱ در استان سمنان آغاز شد اما همگی تا به امروز فقط ده درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و برای پایان کار و بهره برداری نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم و از طرفی با سرریز جمعیت دانش آموزی مواجه شده‌ایم و ما اگر پول کل شهرستان را برای ساخت این استخر کنار بگذاریم باز هم به اتمام نمی‌رسد در حالی که با همین این پول می‌توانیم سه الی چهار مدرسه بسازیم زیرا مدرسه نسبت به استخر در اولویت ما است در نتیجه شرایط استخر دانش آموزی نیز چنین شرایطی دارد.

توجه به مدارس

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش باید در سطح کلان رسیدگی شود زیرا مدیران ما قدرت محدودی دارند، گفت: منطقی پای عدم رشد شهرستان گرمسار وجود ندارد و تشکیلات و امکاناتی که باید به موجب نزدیک بودن به پایتخت برای این شهرستان در نظر گرفته شود انجام نشده است در حالی که به طبع سمنان و دامغان این موقعیت استراتژیک را ندارد لذا در تلاش هستیم که مشکلات را در گرمسار برطرف سازیم.

اردشیر مطهری آنچه تا کنون توسط بنیاد برکت و سازمان نوسازی و توسعه مدارس کشور انجام شده ستودنی است اما برخی طرح‌های در حال ساخت و نیمه ساخت نیز وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود، بیان داشت: پروژه‌هایی از جمله دو مدرسه ۱۲ کلاسه (که یکی از آنها توسط بنیاد برکت عملیات ساخته اما نیمه‌کاره رها شده‌اند و دیگری نیز پروژه نیمه فعال دیگری به نام پرژک واقع در شهرک صنعتی ایوانکی است که تکلیف آن هم باید روشن شود) باید روشن شود زیرا گرمسار مهاجر پذیر است و نیاز به مدارس بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزشگاه ۱۲ کلاسه مسکن مهر گرمسار به یک هزار و ۵۰۰ خانواده عمدتاً آسیب پذیر خدمت می‌رساند لذا اگر بودجه‌ای برای تکمیل و بهره برداری آن تزریق شود مردم محل دیگر نیاز نیز مسیر طولانی را برای تحصیل فرزندان خود به مدرسه دیگری طی کنند و قطعه بازتاب خوبی خواهد داشت از طرف دیگر ما در گرمسار آموزشگاه ۱۲ کلاسه هنرستان را داریم که فونداسیون آن انجام شده و اسکلت و دیوار چینی آن باقی مانده است که می‌بایست به آن توجه داشت.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها