لزوم واکسیناسیون آبزیان با توجه به گرما و بروز پدیده خشکسالی

رییس اداره بهداشت خراسان رضوی گفت: با توجه به گرم شدن زمین، بروز پدیده خشکسالی، بی‌آبی و ارتباط آن با بروز بیماری‌ در آبزیان، این اداره کل از آبزی‌ پروان می‌خواهد تا واکسیناسیون آبزیان را در اولویت قرار دهند.

لزوم واکسیناسیون آبزیان با توجه به گرما و بروز پدیده خشکسالی

دکتر محسن نژاد افزود: توسعه آبزی پروری در ۲ دهه گذشته روندی صعودی داشته و نقش بسیار مهمی در تامین غذای جامعه و ایجاد اشتغال و توسعه روستایی داشته و در چند سال اخیر در کشور ما نیز به مقوله پرورش آبزیان توجه ویژه ای مبذول شده و طرح های گسترده ای در این زمینه اجرا شده است.

وی ادامه داد: با توسعه این صنعت و افزایش تراکم آبزیان در واحد سطح و نیز پدیده بی‌آبی و گرم شدن آبهای جاری، به عنوان عوامل استرس زا، امکان بروز و شیوع بیماری ها دور از انتظار نبوده و شاهد بروز بیماری هایی نظیر «استرپتوکوکوزیس» در مزارع آبزیان سردآبی هستیم که بیماری مورد اشاره یک عفونت «سپتی سمیک باکتریال» بوده و خسارات اقتصادی زیادی به این صنعت تحمیل می‌ کند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: عامل بیماری به سهولت از ماهی آلوده به سایر آبزیان سالم و نیز آب و مواد خوراکی منتقل شده و تا مدتها در لجن کف استخر و نیز ماهیان آلوده (حتی در حالت انجماد) باقی می‌ماند.

وی افزود: برای پیشگیری از بیماری، انجام واکسیناسیون، امری ضروری است و خوشبختانه به همت متخصصان داخلی، واکسن بیماری، بومی‌سازی شده و به اندازه کافی در بازار موجود است.

دکتر نژاد گفت: ایمنی ناشی از واکسن، علاوه بر کنترل بیماری و کاهش تلفات، از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها و نیز آزمایش های غیرضرور و غیرکارشناسی جلوگیری کرده و در نتیجه هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها