پشت پرده سقوط آزاد قیمت طلا

ریزش قیمت طلا در روزهای اخیر رکورد چند ساله را شکست به طوری که هر انس طلا در بازارهای جهانی از هزار و ۸۰۰ دلار در روزهای گذشته امروز به قیمت هزار و ۷۷۳ دلار رسیده است.

پشت پرده سقوط آزاد قیمت طلا

نرخ بهره از اصلی ترین اهرم های کنترل قیمت طلا و ارز در بازارهای جهانی است که توسط بانک مرکزی آمریکا تعیین می شود؛ زمانی که وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب می شود و رکود اقتصادی رخ می دهد نرخ بهره برای سیاست های انبساطی مورد استفاده قرار می گیرد به این معنا که نرخ بهره کاهش پیدا می کند و ارزش طلا در بازارهای جهانی بالا می رود و در مقابل آن ارزش دلار کاهش پیدا می کند.

در روزهای اخیر فدرال رزرو آمریکا از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در سال های اخیر خبر داده است و در ادامه گفته است که نرخ بهره در آینده افزایش پیدا خواهد کرد؛ خبر افزایش نرخ بهره که به معنای اعمال سیاست های انقباضی است منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد شد.

از طرف دیگر افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و بازار برای کسب سود بیشتر به سمت اوراق قرضه متمایل می شود و تمایل کمتری برای خرید طلا پیدا خواهد کرد و همین موضوع تقاضای طلا را کمتر خواهد کرد که بازهم باعث افت قیمت طلا خواهد شد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در یک ماه اخیر نزدیک به ۹۷ دلار و ۳۳ سنت کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر به قیمت هزار و ۷۷۳ دلار رسیده است و در دیگر فلزات گرانبها هم نقره با ۱.۱ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۴ دلار به فروش رفت و فلزات گرانبهای پلاتینوم، پالادیوم و رادیوم کاهش هایی به ترتیب ۴۷، ۲۴۸ و ۱۹۰۰ دلار کاهش داشتند.

جدول های زیر نوسانات قیمت طلا در ۲۴ ساعت گذشته و یک هفته اخیر را نشان می دهد:

پشت پرده سقوط آزاد قیمت طلا

پشت پرده سقوط آزاد قیمت طلا

گفتنی است که فدرال رزرو آمریکا در صحبت های اخیر خود به بهبود وضعیت بازار کار آمریکا در ماه های آینده به دلیل واکسیناسیون قوی اشاره کرده است و در ادامه تاکید کرده است که بالا بودن نرخ تورم موقت است و به زودی کنترل خواهد شد و در ادامه افزوده است که به احتمال زیاد در آینده نرخ بهره را تا ۰.۶ درصد بالا خواهد برد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها