معضل هجوم موش ها به استرالیا و خطر استفاده از دانه‌های سمی

کارشناسان محیط زیست در استرالیا هشدار می‌دهند دانه‌های سمی که به منظور مبارزه با بحران هجوم موش‌ها به بخش‌هایی از جنوب شرق این کشور استفاده می‌شوند احتمال دارد به دیگر حیوانات بومی آسیب بزند.

معضل هجوم موش ها به استرالیا و خطر استفاده از دانه‌های سمی

هزاران کشاورز در بخش‌هایی از ایالت‌های نیوساوت‌ولز، کوئینزلند و ویکتوریا با معضل هجوم موش روبه‌رو هستند که محصولات را خورده‌اند و ابزارهای کشاورزی و وسایل خانگی را جویده‌اند و موجب قطع برق در آن نواحی شده‌اند. موش‌ها به سوپرمارکت‌ها نیز هجوم برده‌اند.

عامل این معضل، بارندگی فراوان و رشد محصولات کشاورزی و در نتیجه، فراهم شدن غذای فراوان برای موش‌ها و تسریع چرخه تولیدمثل آن‌ها بوده است.

اما کارشناسان محیط زیست و فعالان حمایت از حیوانات هشدار داده‌اند که دانه‌های سمی که در کنار تله و سطل‌های آب برای از میان بردن موش‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند بالقوه به سایر موجودات زنده نیز لطمه بزند.

تصاویری که در تارنمای «ردیت» به اشتراک گذاشته شده است، اجساد یک دسته سینه‌سرخ را روی زمین نشان می‌دهد که گفته می‌شود به دلیل مسمومیت این پرندگان بوده است.

یک کاربر ردیت در یادداشتی با عنوان «این واقعیت استفاده از دانه‌های سمی برای کشتن موش است. موش‌ها را هدف قرار دهید نه جانوران بومی را»، نوشته است که مدت‌هاست از سینه‌سرخ‌های مسموم شده مراقبت می‌کند.

یادداشت‌های دیگری در صفحه فیس‌بوک حیات‌وحش استرالیا نیز حاکی از آن است که دسته‌های کبوتر بر اثر خوردن دانه‌های سمی تله‌گذاری شده برای موش‌ها تلف می‌شوند و نفوذ این مواد شیمیایی در آب‌های محلی که چرخه غذایی طبیعی را تامین می‌کنند، می‌تواند دیگر جانوران و حتی حیوانات خانگی را در معرض خطر قرار دهد.

یک کاربر نوشت: در هفته گذشته، چهار سینه‌سرخ و 10 کبوتر مرده شمردم. هیچ جراحتی روی تن‌شان دیده نمی‌شود. نکند این پرندگان از دانه‌های سمی موش‌ها که در منطقه ریخته شده تغذیه کرده باشند؟

یک کشاورز در نیوساوت‌ولز نیز به شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گفت: ماهی‌ها موش‌ها را می‌خورند و احتمال دارد که سم از این طریق وارد چرخه غذایی شود. این وضعیت پیامدهای گسترده‌ای در پی خواهد داشت و ارزش خطر کردن ندارد.

او به‌تازگی در داخل شکم یک ماهی سفید پنج موش مرده یافته بوده است.

به گزارش ایندیپندنت،‌ این نگرانی وجود دارد که صدور مجوز استفاده از نوعی سم ممنوعه، موجب لطمات بیشتر به حیات وحش در این مناطق شود و منتقدان از استفاده از این سم نگران هستند که در نتیجه آن نه تنها موش‌ها بلکه جانورانی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند از جمله عقاب‌های «دم گوه‌ای» و حیوانات خانگی هم از میان بروند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها